Remprobleem na ingrijpen ABS Swift 2005- 1.3
#1
Beste Suzuki experts,

Een vreemd probleem met mijn Swift heeft mij hier gebracht, dit is mijn eerste bericht!

Sinds een half jaar heb ik een mooie rode Swift uit 2005. Het is een 1.3 met abs en 200k op de teller. Heel blij mee maar hij had geen geweldige remmen dus ik heb toen een keer de olie ververst waarna het een stuk beter was. Vorige week met de gladheid greep de abs een keer in. Sindsdien was het pedaal weer vreselijk zacht.

Navraag gedaan bij een bekende die iets meer verstand heeft van auto's dan ik.... Ik zou de hoofdremcylinder moeten vervangen. Dit zou de reden zijn dat er lucht in het systeem was gekomen. Ik vond het wel een plausibel verhaal en heb vandaag dus de HRC vervangen en het systeem weer ontlucht. Maar helaas geen enkele verbetering.

Waar zou ik nu het beste verder kunnen gaan zoeken?


Dank voor het meedenken!

Groet,

Jasper
Reply

#2
Waarschijnlijk zit het in de ABS unit als je verder geen externe remvloeistof lekkages hebt.
Kort geleden ook gehad bij een Swift van dezelfde leeftijd, hoofdremcilinder had een externe lekkage. Vervolgens bleef het probleem van een wegzakkend rempedaal, ABS-unit bleek ook intern overleden te zijn. De kleppen hierin kunnen gaan vastzitten of aangetast worden door oude remvloeistof, waardoor de remvloeistof niet de juiste kant op zal gaan.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Dank!

Ik had begrepen dat dit een kostbaar geintje zou zijn.. ik zal voor de zekerheid het hele systeem nog een keer nalopen en ook de trommels achter even open maken. Met ontluchten klinkt het ook steeds alsof er nog lucht in zit maar de vloeistof komt er volledig helder en zonder bellen uit. Het doorlopen van de vloeistof maakt een vreemd geluid.
Reply

#4
Misschien eens kijken met uv contrastvloeistof kijken of het niet ergens lekt
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
Dan zou ook het vloeistofpeil moeten dalen en waarom is het dan sinds de abs heeft ingegrepen?

Het pedaal zakt nu tot halverwege weg en daarmee remt de auto nog nauwelijks. Daarna is het pedaal hard en remt de auto prima. Het is alleen niet echt prettig rijden zo en het voelt niet echt veilig.
Reply

#6
Je kunt de uitgangs remleidingen loshalen op de ABS-unit en de gaten dichtmaken met passende pluggen/bouten(let op je juiste draad)
Als je nu remt en hetzelfde resultaat hebt, weet je zeker dat het tussen rempedaal en ABS unit zit.
Je kunt de hoofdremcilinder loshalen en kijken of ie lekt in de rembekrachtiger, zo niet dan blijft alleen de ABS-unit over. Deze heeft interne drukvaatjes, die de druk kwijt moeten kunnen als de ABS intreedt. (Als de remdruk verlaagt moet worden naar een bepaald wiel, om weer grip te krijgen)
Als er klepjes vast zitten en openstaan kan de druk daar naartoe weg, waardoor je pedaal onbedoeld diep gaat maar er minder remdruk naar de wielen gaat.

Het idee van Leibniz zou ik niet doen, zal niks uithalen als je zegt dat het peil niet zakt.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Misschien dom van mij maar hoe zijn je remblokken, schijven? Je dacht dat het je hoofdremcilinder was, maar je probleem kan ook elders hebben gelegen het is er nog steeds, want je schrijft dat die al niet geweldig remde vanaf begin. ABS unit zoals Remy zegt zou heel goed kunnen,want het lijkt dan of je niet remt en dieper moet trappen . Als je een noodstop maakt van 100 km op een rustige weg en remt, kom je dan wel binnen een redelijke remweg?En juiste remvloeistof zoals op de kap staat gebruikt?Mij werd bij autozaak verteld dat ik er ook DOT4 kon gebruiken, gekeken en nee gewoon DOT3.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
Goed idee om het met pluggen te dichten maar waar kan ik die krijgen?

Staat van remvoeringen en schijven zou volgens mij niet verklaren waarom dit probleem er sinds het ingrijpen van de abs in zit?


Groet,
Reply

#9
(27-12-2017, 13:34)Leibniz Wrote: Mij werd bij autozaak verteld dat ik er ook DOT4 kon gebruiken, gekeken en nee gewoon DOT3.

Volgens mij kon je DOT3 met DOT4 gewoon mengen, al heeft DOT4 hogere kookpunten.
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#10
Nee gewoon volgen wat op dat deksel staat,met remmen wil je niet gaan klooien. Remvloeistof is niet duur. DOT3 en DOT4 verschillen van samenstelling, en kan je rubbers aantasten. Ga ze zeker niet mengen, houd je aan wat er in je boekje staat of op deksel. Remmen zijn mij te belangrijk om ermee te gaan experimenteren.

Zo las ik in mijn boekje van Baleno dat ik E10 brandstof kon gebruiken, heb besloten om er euro 98 te gaan tanken, omdat ze euro 95 in België waar ik altijd tank hebben vervangen door E10. Ben dan nog 10-11 euro goedkoper uit per tank dan als ik in NL euro 95 tank.Een knallend uiteinde en hopelijk niet te veel klussen aan je auto tenzij e ervan moet leven hahaha34
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
(27-12-2017, 13:34)Leibniz Wrote: Misschien dom van mij maar hoe zijn je remblokken, schijven? Je dacht dat het je hoofdremcilinder was, maar je probleem kan ook elders hebben gelegen het is er nog steeds, want je schrijft dat die al niet geweldig remde vanaf begin. ABS unit zoals Remy zegt zou heel goed kunnen,want het lijkt dan of je niet remt en dieper moet trappen . Als je een noodstop maakt van 100 km op een rustige weg en remt, kom je dan wel binnen een redelijke remweg?En juiste remvloeistof zoals op de kap staat gebruikt?Mij werd bij autozaak verteld dat ik er ook DOT4 kon gebruiken, gekeken en nee gewoon DOT3.

Ik denk inderdaad dat de hoofdremcylinder geen verschil heeft gemaakt. Zonde van de tijd en het geld! Ik had dit gedaan op basis van andermans advies...

De remkracht is er wel, alleen het ligt veel te diep. Als ik een paar keer pomp komt het pedaal wel hoger te liggen maar bij de volgende keer remmen ligt het weer diep. Een noodstop met 100 km/h heb ik niet mee gemaakt, ik wil eerst wat meer vertrouwen hebben in de remmen, ik woon in een drukke stad.

Inmiddels begrepen dat de ABS unit gereviseerd kan worden voor 300 euro. Een behoorlijk bedrag maar in ieder geval nog de moeite waard, mocht dat het zijn. Volgens mij kan ik op basis van de klachten overige oorzaken wel uitsluiten. Wat denken jullie?


Groet,

Jasper
Reply

#12
is het niet beter om imitatie te zoeken of van een sloopbaleno halen Of Ebay? https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sw...t&_sacat=0

https://www.ebay.com/itm/SUZUKI-SWIFT-AB...4c&vxp=mtr

https://www.ebay.com/itm/ABS-Actuator-PU...13&vxp=mtr
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
u moet de ABS-pomp repareren.
ZE WERKEN SNEL EN GOED
www.absstuurapparaten.nl

groet,
Karel


Een vreemd probleem met mijn Swift heeft mij hier gebracht, dit is mijn eerste bericht!

Sinds een half jaar heb ik een mooie rode Swift uit 2005. Het is een 1.3 met abs en 200k op de teller. Heel blij mee maar hij had geen geweldige remmen dus ik heb toen een keer de olie ververst waarna het een stuk beter was. Vorige week met de gladheid greep de abs een keer in. Sindsdien was het pedaal weer vreselijk zacht.

Navraag gedaan bij een bekende die iets meer verstand heeft van auto's dan ik.... Ik zou de hoofdremcylinder moeten vervangen. Dit zou de reden zijn dat er lucht in het systeem was gekomen. Ik vond het wel een plausibel verhaal en heb vandaag dus de HRC vervangen en het systeem weer ontlucht. Maar helaas geen enkele verbetering.

Waar zou ik nu het beste verder kunnen gaan zoeken?


Dank voor het meedenken!

Groet,

Jasper
[/quote]
Reply

#14
Beste Jasper,

Ik ben heel nieuwsgierig of je probleem verholpen is?
Ik heb namelijk hetzelfde met mijn suzuki swift en de garage weet het ook niet.

Heb je de ABS pomp vervangen?

Ik hoor het graag.
Groetjes Luca
Reply

#15
Beste Luca,

De problemen die je beschrijft kunnen worden veroorzaakt door een beschadigd hydraulisch blok van de ABS pomp. Dit blok moet gerepareerd worden. In sommige gevallen is het niet mogelijk, dan kunt u het blok vervangen door een ander gereviseerd exemplaar.
Ik kwam erachter van een bedrijf in Beverwijk. Hij houdt zich er al jaren mee bezig - het bedrijf ABS-Stuurapparaten.

Het enige wat u hoeft te doen is de ABS pomp met het ingevulde reparatieformulier op te sturen naar het adres op de website.

Ze hebben me geholpen, en ik was lang op zoek voordat ik iemand vond.

Probleem opgelost in 1 dag.

Zie hier: https://absstuurapparaten.nl/reparatie-a...2002-2012/
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.