1.3 16V G13BB Turbo (Advies gevraagd!!)
#61
Heb ik de volgende 2 vragen.. hoe ga je voorkomen dat je cilinderbussen uit je blok breken, en welke versnellingsbak ga je gebruiken?

Vraag dat even aan je universaire maat.
Ik ben oprecht benieuwd naar dat antwoord.

Als je geen advies wil en/of alles beter weet (of je maat dan) vraag dan hiet niet om advies.
Deel wat je doet.. dan kan iedereen leren van jouw fouten.
Ik weet nu al dat je je auto waar je bijzondere waarde aan hecht gaat vernachelen.

Ik kan het maar niet laten om advies te geven.. maar dat heeft schijnbaar helemaal geen waarde voor je..
Als je nog wat wil weten.. PB me maar
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#62
(30-01-2018, 00:22)Salto Wrote: Heb ik de volgende 2 vragen.. hoe ga je voorkomen dat je cilinderbussen uit je blok breken, en welke versnellingsbak ga je gebruiken?

Vraag dat even aan je universaire maat.
Ik ben oprecht benieuwd naar dat antwoord.

Als je geen advies wil en/of alles beter weet (of je maat dan) vraag dan hiet niet om advies.
Deel wat je doet.. dan kan iedereen leren van jouw fouten.
Ik weet nu al dat je je auto waar je bijzondere waarde aan hecht gaat vernachelen.

Ik kan het maar niet laten om advies te geven.. maar dat heeft schijnbaar helemaal geen waarde voor je..
Als je nog wat wil weten.. PB me maar

Advies heeft absoluut waarde.. Maar mee genomen dat ik geen/minder ervaring heb word overheen gelezen. Zo is in prijsopgave achter bepaalde termen vraagtekens gezet deze zijn bedoeld als, ''is dit nodig, is deze prijsopgave correct, hoe denken julli hierover''?

Daarnaast vind ik de reacties soms, ondanks dat de kennis absoluut aanwezig is soms op zijn zachtst gezegd nogal denigrerend, gooi dit in de vuilnisbak, ga je eens inlezen, vraag me af of je tegen mensen in je omgeving die om advies vragen ook zo doen, in dat geval wens ik mensen om jullie heen veel sterkte. Zijn namelijk exact de mensen waarvoor ik in real life, dus geen toetsenbordhelden moeite zou moeten doen om ze niet over tafel te trekken, maar dat zal aan mij liggen...

Ik bouw iets wat ik mooi vind en wat sterk moet zijn daarom vraag ik om advies want JA JULLIE HEBBEN KENNIS EN JA IK HEB JULLIE NODIG EN DAT MEEN IK. Maar voor mij als nieuweling zou je bijna niet meer iets durven vragen omdat je tot onbeschofte toe kots over je heen krijgt, zo ervaar ik het iig maar nogmaals dat zal mijn opvatting en probleem zijn waarschijnlijk, ik hou het bij mezelf!! budget is ''eindeloos'' voor jullie beeldvorming.

Daarnaast ben ik inderdaad donders eigenwijs, echt donders eigenwijs... Maar ik wil eerlijk gezegd ook gewoon iets bouwen wat exclusief is maar het moet inderdaad bij elkaar blijven dus ook bedankt voor jullie mening, al is die soms wat ongezouten :-)!!!!!

Hoe ik ga voorkomen dat hopelijk de boel niet uit elkaar klapt zijn ARP kopbouten om de boel op elkaar te houden. De gesmede drijfstangen die tot 800pk aankunnen hebben ook ARP bouten zouden deze op de plek moeten houden.
Mocht dit niet voldoende zijn dan zit ik er over te denken om een decompressie plaat tussen te zetten, maar dit kan in bepaalde settings juist ook weer averechts werken.
En uiteraard word de setup eerst eens op 0,5 bar gedraaid. De turbo kan ook ''maar'' max 1 bar aan, dit is bewust een low boost twinscroll turbo zodat onderdelen/leidingen ''minder'' te voorduren krijgen. Natuurlijk is 200pk qua belasting met 1,0 bar of 1,5 bar pittig en vraagt veel maar hoop hier een en ander mee te voorkomen..

Wat onderdelen betreft die totaal niet ''noodzakelijk zijn''. Dat is ook het idee, liever een veel te straffe dure ''overkill'' setup dan een die om de haverklap opnieuw opgebouwd moet worden. Auto is 54.000km oud, alles is perfect. Dit wil ik graag zo houden daarom behoud ik originele blok en bouw ik compleet nieuwe blok en reviseer alles, nergens word op bespaard, dus beste kleppen etc.

Om terug te komen op de versnellingsbak, ik ga de huidige versnellingsbak die erg fijn, vers en goed doet weg brengen en geheel laten reviseren en alles wat nodig is aan tandwielen, overbrengingen, lagers etc voor setup wat 300-400pk aan kan laten vervangen.

Daarnaast hoop ik dat zware stage 4/5 koppeling en drukgroep en sperdiff de versnellingbak ook wat ontlast maar hier heb ik eigenlijk geen kennis van moet ik bekennen.
Reply

#63
Kijk, het enige juiste antwoord wat je had kunnen geven! Je bent van mening dat het mooier kan, beter kan en harder kan, je accepteert dat anderen een andere mening hebben, gebaseerd op ervaringen en je bent van mening dat je alle gegeven advies (hoe ongenuanceerd dan ook) kan gebruiken, maar gaat het toch proberen omdat je eigenwijs bent.

Fantastisch! Ik ben sceptisch over de uitkomst, want ook ik heb hier al vele turboprojecten gezien die met grootse ideeën begonnen, maar praktisch allemaal eindigden met bepaalde beperkingen (materiaal/financieel). Maar ik hoop van harte dat het lukt!
Reply

#64
(22-12-2017, 15:01)DJLP Wrote: Salto is 30+! Die is veel te verstandig geworden! Gewoon je swift verbouwen!
Wink

haahah sowieso.. Als verstand met de jaren komt hoop ik 200 te worden...

(30-01-2018, 09:28)Mafkikker Wrote: Kijk, het enige juiste antwoord wat je had kunnen geven! Je bent van mening dat het mooier kan, beter kan en harder kan, je accepteert dat anderen een andere mening hebben, gebaseerd op ervaringen en je bent van mening dat je alle gegeven advies (hoe ongenuanceerd dan ook) kan gebruiken, maar gaat het toch proberen omdat je eigenwijs bent.

Fantastisch! Ik ben sceptisch over de uitkomst, want ook ik heb hier al vele turboprojecten gezien die met grootse ideeën begonnen, maar praktisch allemaal eindigden met bepaalde beperkingen (materiaal/financieel). Maar ik hoop van harte dat het lukt!

dank mafkikker!!! Absoluut neem ook heel veel WEL echt mee.. Maar sommige dingen ook niet... En als het dan klapt, nouja dan is dat een (hele) dure grap maar wel een goede les hoop ik dan...

Wat de uitkomst betreft ook enigzins voorzichtig te zeggen dat alles in een keer 100% gaat draaien, maar dat hoeft ook niet. Hoop dat er niets kapot gaat.. Maar vroeg of laat al word alles 2 keer opblazen of niet er moet en zal 200+ wiel pk uit dat blok komen met een LSD en schroefset rolkooi en veerpootbruggen voor en achter 2,5 inch open zal dat een beest zijn.. En iets doen wat niemand gedaan heeft is altijd kijken of het faalt of niet..

''iedereen zei dat het niet kon, en toen kwam er iemand en die deed het gewoon''.
Reply

#65
Ik ben absoluut ongenuanceerd in mijn advies, maar dat ben ik in je gezicht ook hoor, geloof me.
Maar als mensen vragen om advies en dan vervolgens alsnog hun eigen gang gaan roepen ook frustratie op.. want ik neem de tijd om jou advies te geven vanuit mijn ervaring, en jij legt het naast je neer en doet wat anders, en daar worden de opmerkingen ongenuanceerder door.

En mijn advies komt uit een basis van 12+ jaar actief zijn ook alle grote suzuki forums wereldwijd en heb alle pioniers met turbo setups bezig gezien in nederland, en buitenland.
Ik heb uiteindelijk bijna alle materie gelezen die er beschikbaar is, totaan de jongens in Australië die meer dan 350pk draaien.

Daarnaast heb ik ook zelf mijn lessen door schade en schande geleerd..

En de belangrijkste les die ik heb geleerd is dat je gebruik moet maken van de kennis die mensen je aanbieden.
Alles wat ik bereikt heb is door lezen en leren van de mensen die weten wat ze doen, niet omdat ik zelf nou zo handig ben.

En de mensen die dat niet doen zijn vaak belachelijke hoeveelheden geld kwijt en/of falen.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#66
(30-01-2018, 09:52)Salto Wrote: Ik ben absoluut ongenuanceerd in mijn advies, maar dat ben ik in je gezicht ook hoor, geloof me.
Maar als mensen vragen om advies en dan vervolgens alsnog hun eigen gang gaan roepen ook frustratie op.. want ik neem de tijd om jou advies te geven vanuit mijn ervaring, en jij legt het naast je neer en doet wat anders, en daar worden de opmerkingen ongenuanceerder door.

En mijn advies komt uit een basis van 12+ jaar actief zijn ook alle grote suzuki forums wereldwijd en heb alle pioniers met turbo setups bezig gezien in nederland, en buitenland.
Ik heb uiteindelijk bijna alle materie gelezen die er beschikbaar is, totaan de jongens in Australië die meer dan 350pk draaien.

Daarnaast heb ik ook zelf mijn lessen door schade en schande geleerd..

En de belangrijkste les die ik heb geleerd is dat je gebruik moet maken van de kennis die mensen je aanbieden.
Alles wat ik bereikt heb is door lezen en leren van de mensen die weten wat ze doen, niet omdat ik zelf nou zo handig ben.

En de mensen die dat niet doen zijn vaak belachelijke hoeveelheden geld kwijt en/of falen.

absoluut waar neem er daarom ook veel!!, wel van mee. Eerst wat je zelf al aangaf de GTI met 60mm gasklep en aliminium costum inlaat die net wat groter is en catcams nokken, overmaats supertech kleppen erin en daar van genieten heerlijk die 8000rpm redline vroaaaap . Catcams zijn stage 2 nokken voor leuk prijsje in zgan te pakken gekregen. Cilinderkop ultrasoon reinigen en in blanke lak, kleppendeksel blits kleurtje en van 115 wiel pk o.i.d. genieten.. Na de bevalling van m'n vrouwtje eens verder met het turbo plan :-)
Reply

#67
Goed zo. 1e jaar heb je toch lekker geen tijd voor turbo shizzel Smile
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#68
(30-01-2018, 12:49)Salto Wrote: Goed zo. 1e jaar heb je toch lekker geen tijd voor turbo shizzel Smile

zo is dat... Nog even iets anders.. Wat betreft met turbo werken.. Hoor verschillende verhalen over hoge en lage compressie. Zijn youtube filmpjes die mijn inziens best prima theoretisch onderbouwd uitleggen dat je tot 1.0 bar best nog prima met hoge compressie zuigers kan werken, met lage compressie zuigers zou je dan koppel en pk gaan verliezen deze betekenen pas veel voor je blok vanaf 1,5 bar is het verhaal..

Ik heb een twinscroll turbo die dus extra snel opspoelt en klein van stuk is die max 1 bar kan draaien maar wel 400-600pk aankan. Serieus klein formaat geschikt voor 2.00-3.00 liter motoren... Maar kan ik dan niet beter hoge compressie wiseco G13B nemen als ''stage2 upgrade'' om wel power aan te kunnen en hogere belasting ipv lage compressie? Ga voorlopig geen turbo halen of rijden die op 1,5 bar of meer draait. 1.0 bar is voor mij wel de max ook gewoon om geen leidingen te laten klappen enzo..

Gebeld voor versnellingsbak versterken/revisie maar dat kost 2500 euros. Geen zin daarin zegmaar. Nou is er op youtube een filmpje met setup die Hyundai H12073 schakelbak eronder heeft is van Hyundai Accent 1.5 motor. Weliswaar met adapter maar schijnt het heel goed aan te kunnen 200pk zegmaar. Ervaringen daarmee/over? En als ik een G16 bak neem deze is 115-125 pk ofzo geloof ik? Blijft dit dan wel goed bij 200pk en met andere koppelingsplaat? Waar zit het aanpaswerk dan in?

Zijn er andere suzuki bakken of met lichte aanpassingen/adapter platen schakelbakken die wel beter bestand zijn tegen 200+ pk?
Reply

#69
Je kan op standaard blok gewoon tot 1 bar met kleine aanpassingen.
Kop O-ringen en ARP kopbouten en dan ben je dr wel.

Compressie verlagen is puur tegen het detoneren. Als je 98RON tankt en relatief rijk draait lukt het wel.

Verder moet je je pomp en injectoren upgraden.

Als je niet gaat sprinten hou je alles zo heel.
Ik heb met 250NM nooit een bak stuk gesloopt op circuit, maar je beste upgrade vanaf daar is een G16 of justy bak.
Das een hoop aanpas werk maar dat werkt.
Wat ze in Australië doen is gelast differentieel met stuurbekrachtiging.. maar dat rijdt ruk op straat.

Beste is om relatief mild te blijven.. niet te gek doen en lekker genieten van dat ding.
Binnen de grenzen van je bak blijven zegmaar.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#70
Ja daarom.. Ik denk dat ik die 1,0 bar theoretisch absoluut niet nodig heb.
Op 1 bar verzorgt die turbo bij 2.0-3.0L motoren tot 600pk als ik me niet vergis..

ARP kopbouten en Kop O-ringen waren sowieso de planning.. Ik tank altijd 102 omdat ik gewoon graag zorg draai voor m'n spullen en niet meer dan 15.000km op een jaar rijd.

Pomp word een 5 bar pomp met alumium race fuel tank.
Gewichtsbesparing.. Achterbank gaat er ook uit op termijn en voorstoelen worden kuipen met vijfpuntsgordels.. Rolkooi is ook het plan stap voor stap.

Verder moet je je pomp en injectoren upgraden.
Hoop dat bak heel blijft inderdaad. Ga met turbo toch zo een 200pk draaien en minimaal 250nm is het doel.. Maar om binnen de grenzen te blijven meer maar niet doen denk ik..

Wat het mild blijven betreft op YouTube staat een karretje met alleen ITB en grote gasklep en verbeterde inlaat die al 140pk pakt.. Bij mij word gasklep 60mm inlaat poorten worden ook zoveel mogelijk groter gemaakt en groter beter costum aliminum inlaat erop, zal ook ongeveer in die buurt komen hoop ik dan.

Turbo zou dan maar +/- 60 hoeven bij te pompen word dus echt lowboost.. Zit nog steeds enorm te twijfelen of ik niet gewoon hoge compressie zuigers moet pakken omdat ik turbo ongeveer van 2500-5000 in wil laten komen daarna zelf wel lekker door kunnen trekken naar 8000-8500rpm. Vraag me af of hoge compressie zuigers dat leuk gaan vinden die 8000rpm..
Reply

#71
itbs en hoge compressie is ook leuk.
mijn gt15 was "op" bij 6500rpm, maar ietsje groter is lekker.. dat je van 3-8k boost hebt.

toeren maakt niet uit met hoge compressie, als je motor maar niet detoneert
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#72
(01-02-2018, 11:08)Salto Wrote: itbs en hoge compressie is ook leuk.
mijn gt15 was "op" bij 6500rpm, maar ietsje groter is lekker.. dat je van 3-8k boost hebt.

toeren maakt niet uit met hoge compressie, als je motor maar niet detoneert

maar wat als ik met lage compressie zuigers 8000-8500rpm maak? Gaan ze dan kapot? En onderbouwing van professionals op YouTube laten tegen geluid horden dat lage compressie zuigers geen enkele zin/weinig zin hebt onder 1,5 bar turbo druk.. Sterker nog je zou juist koppel verliezen. Nou is koppel verliezen en pk meer wel leuk voor mijn bak omdat die dan misschien minder te voorduren heeft maar veel vermogen met weinig koppel heeft niet heel veel zin..

Maakt mij aan het twijfelen eerlijk gezegd... Prijs hoef ik het niet voor te laten. Maar ga sowieso twijfelen drijfstangen kunnen het wel aan, maar als ik Wiseco hoge compressie zuigers meeneem die zijn 500-600€ voor vier met ringen etc. Maar die zijn bedoeld als upgrade op de 100pk standaard blok zuigers.. Gaan die klappen bij +/-200 pk aan krukas/wielen?

(30-01-2018, 16:22)Salto Wrote: Je kan op standaard blok gewoon tot 1 bar met kleine aanpassingen.
Kop O-ringen en ARP kopbouten en dan ben je dr wel.

Compressie verlagen is puur tegen het detoneren. Als je 98RON tankt en relatief rijk draait lukt het wel.

Verder moet je je pomp en injectoren upgraden.

Als je niet gaat sprinten hou je alles zo heel.
Ik heb met 250NM nooit een bak stuk gesloopt op circuit, maar je beste upgrade vanaf daar is een G16 of justy bak.
Das een hoop aanpas werk maar dat werkt.
Wat ze in Australië doen is gelast differentieel met stuurbekrachtiging.. maar dat rijdt ruk op straat.

Beste is om relatief mild te blijven.. niet te gek doen en lekker genieten van dat ding.
Binnen de grenzen van je bak blijven zegmaar.

hoeveel aanpassingen vergt een G16 bak? Ervaring met Hyundai versnellingsbak: Hyundai Accent 2003 Versnellingsbak Code H12073
Kijk geld kosten mag het toch.. Kan de bak weg brengen en een adapter en aandrijfassen op maat laten maken of die van ander passend model auto pakken, (zal vast niet zo simpel zijn).
Reply

#73
pakkingen binnen, oliecooler binnen..
Boeltje gestraald..
Wachten op gasklep en zuigers en beginnen maar..

Foto's stralen:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...=3&theater
Reply

#74
Mijn motor is volledig naar de knoppen gelopen doordat degene van wie ik de cilinderkop had gekocht, deze had gestraald. Mini beetjes straalgrid door de hele motor gegaan.

Kortom, maak het donders en donders en donders goed schoon. En daarna nog een keer. En misschien nog maar een keer. En nog een keer.
En voor een volgende keer, geen motordelen meer stralen waar straalgrid in kan blijven zitten. Je onderblok niet, carterpan niet en je cilinderkop niet. Grid blijft achter in koelkanalen en oliekanalen. En bij je gasklephuis gaat het in je veer zitten, kan je veer klem gaan zitten.
Hoe dan schoonmaken vraag je? Ultrasoon reinigen en staalborstelen.
Reply

#75
Plus.. das een mk1 gasklep zie ik..
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#76
(06-02-2018, 14:56)Pauluzz Wrote: Mijn motor is volledig naar de knoppen gelopen doordat degene van wie ik de cilinderkop had gekocht, deze had gestraald. Mini beetjes straalgrid door de hele motor gegaan.

Kortom, maak het donders en donders en donders goed schoon. En daarna nog een keer. En misschien nog maar een keer. En nog een keer.
En voor een volgende keer, geen motordelen meer stralen waar straalgrid in kan blijven zitten. Je onderblok niet, carterpan niet en je cilinderkop niet. Grid blijft achter in koelkanalen en oliekanalen. En bij je gasklephuis gaat het in je veer zitten, kan je veer klem gaan zitten.
Hoe dan schoonmaken vraag je? Ultrasoon reinigen en staalborstelen.

Hierna is alles achtergelaten voor het ultrasoon bad dus komt goed.. ga thuis nogmaals met hogedruk etc
Reply

#77
(04-01-2018, 17:55)swifferd Wrote: Ben bang dat racekoppeling super straf gaat vandaar vliegwiel afdraaien zodat hij wel lekker snel door zijn toeren klimt.. Nou heb ik nooit met GTI koppeling race of niet gereden in mijn eigen auto is koppeling achterlijk zacht i.v.m. mijn daily Diesel toyota Yaris..

Verlicht vliegwiel maakt echt niet opeens je koppelingspedaal minder zwaar, heeft er niks mee te maken, het voornaamste nut van een vliegwiel is het minder sneller dalen van toeren tussen schakelen, de rest is te verwaarlozen, niet meer,,. niet minder
Reply

#78
(02-03-2018, 23:41)Mitch Wrote:
(04-01-2018, 17:55)swifferd Wrote: Ben bang dat racekoppeling super straf gaat vandaar vliegwiel afdraaien zodat hij wel lekker snel door zijn toeren klimt.. Nou heb ik nooit met GTI koppeling race of niet gereden in mijn eigen auto is koppeling achterlijk zacht i.v.m. mijn daily Diesel toyota Yaris..

Verlicht vliegwiel maakt echt niet opeens je koppelingspedaal minder zwaar, heeft er niks mee te maken, het voornaamste nut van een vliegwiel is het minder sneller dalen van toeren tussen schakelen, de rest is te verwaarlozen, niet meer,,. niet minder

Dank voor je reactie!! Weer wat geleerd! Als je nog adresje weet in provincie Zeeland graagz...
Reply

#79
project swift word project subaru justy AWD..

Zelfde blok build met turbo alleen dan in de Justy..
More to follow39393939
Reply

#80
Leuk project, ik blijf mee lezen.
Ik vermoed wel dat je tegen problemen aanloopt met zoveel vermogen over de 4wd van de justi. Ben je van plan daar wat in de verstevigen?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.