1.3 16V G13BB Turbo (Advies gevraagd!!)
#21
Gast, ik heb een Renault Espace gekocht, slechtste beslissing ooit

Oh wacht, die heb jij ook 3434

Oh ja, ik ben ook 30+ Tongue

On-topic, uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen wat hij wilSmile
Reply

#22
(22-12-2017, 16:55)DJLP Wrote: Gast, ik heb een Renault Espace gekocht, slechtste beslissing ooit

Oh wacht, die heb jij ook 3434

Oh ja, ik ben ook 30+ Tongue

On-topic, uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen wat hij wilSmile

Zelfkennis = pricelessWink Je kan de Espace ook als een reuzen bbq gebruiken voor een meeting van onze forum,?

(22-12-2017, 14:57)Salto Wrote: Denk niet te ingewikkeld.

Koop een coole auto, een echt coole auto.. spendeer een leuk centje daaraan, en hou de swift als daily.

Bedank me later!

Salto, ik geef je groot gelijk, maar sommigen willen toch liever zelf ervaren door een hoop stront en modder te ploeteren, iets met jeuk en zo Biggrin. Hij is nog jong dan denk ik, leer eerst eens fatsoenlijk rijden, snel rijden kan elke debiel, goed rijden is iets anders.Wie ben ik dan....
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#23
[off topic]Espaces zijn fucking briljant als ze nie stuk zijn, maar helaas gaan ze vaak stuk [/off topic]

Ik ben helemaal voor projecten die eigenlijk nergens op slaan en bestaan om te leren en te proberen..
MAAR.. het is nie verstandig.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#24
Zo'n project als dit starten is prima te doen als je een garage, brug en al het nodige gereedschap ter beschikking hebt. Moet je de auto al wegbrengen naar de garage voor simpel onderhoud en reparaties, dan zou ik er niet aan beginnen. Daarnaast wil je dit doen om te leren en voor de fun...dus begin laagdrempelig. Mocht het allemaal niet bevallen (om welke reden dan ook) dan hoef je je ook niet achteraf ellendig te voelen om het verspilde geld.

Meten is weten, wil je dat het allemaal heel blijft zul je alles moeten gaan monitoren. Oliedruk, olietemp, uitlaatgas temp, turbodruk etc. Dus ga meters en sensoren aanschaffen.
Zoek een goedkoop spruitstuk met een turbo flens (ebay, aliexpress) of maak zelf iets.
Koop een cheap-ass ebay turbo'tje + blow-off klep + een klein intercoolertje + intercooler buizen en slangen. Allemaal lekker goedkoop kan prima, het spul hoeft toch niet hard te werken. Begin op een halve bar (+-
7psi) turbodruk. Zorg ook dat de turbo niet meteen onderin al full boost levert...dan gaan je drijfstangen eraan. Laat de boost ook rustig inkomen. Hiervoor zul je dus ook maatregelen voor moeten treffen om dit te kunnen realiseren...dus turbodruk meten en regelen. Koop dus een manuele boost regelaar.

Er zijn héél véél kleine dingetjes waar je rekening mee moet houden, het is vooral heel goed je huiswerk doen en voorbereiden op het werk dat je zult moeten doen om het rijdend te krijgen.

Ik raad je aan het boek Maximum Boost van Corky Bell te kopen. Ik heb m ook en het is een super leerzaam boek. Is een boek puur over het bouwen van turbo motoren.
https://www.bol.com/nl/p/maximum-boost/1...001010764/
Reply

#25
Quote:Zorg ook dat de turbo niet meteen onderin al full boost levert...dan gaan je drijfstangen eraan. Laat de boost ook rustig inkomen. Hiervoor zul je dus ook maatregelen voor moeten treffen om dit te kunnen realiseren...dus turbodruk meten en regelen. Koop dus een manuele boost regelaar.

Dit gedeelte is niet waar.
Je moet voor 0.5 bar op zijn minst aan een piggyback, maar liefst aan een standalone ECU, en je boostlevel wordt aangepast door een boost solenoid.
Het kan ook zijn dat je standaard waste gate actuator al op het juiste niveau staat

Het belangrijkste is je AFR meter.

Daarnaast had mijn oude turbo setup full boost (0.9bar) vanaf 2500 a 3000rpm.
Geen problemen met drijfstangen of iets.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#26
Ja dat zul je moeten gaan uittesten of de ecu het pikt en niet direct in de fuel cut schiet als je die motor gaat boosten. Ik durf overigens niet te zeggen bij wie je moet aankloppen voor een piggyback of standalone. Veel mensen vinden KDFI niks, megasquirt niks....kms misschien?

Een standalone motormanagement is wel ff een totaal ander niveau van hobby'en.
Reken er dan maar op dat er een heel ander prijskaartje aan komt te hangen met alle hardware en stekkers en kabels die je moet aanschaffen en het bouwen van een (betrouwbare) mapping.

Verder is het aan te raden toch gewoon op safe te spelen en voorzichtig te beginnen met het opbouwen van boost. Je ziet het niet aankomen als een drijfstang op buigen staat en niet elke motor is even gezond.

Anyway...dat is hoe ik het zou doen. Ik zie dan later wel of ik dingen ga opschroeven of upgraden.
Reply

#27
Je standaard computer werkt tot 0.2 ongeveer.
Daarom is het ook zo duur. Adaptronic, Haltec, EMU, AEM, Link etc. Kun je allemaal toepassen. Maar een must als je een custom turbo setup wil draaien

Een g13b is allemaal al uitgevogeld wat het kan hebben.
Ik had 165WHP en 250NM uit een gt15 met een stock motor.
Dus mega voorzichtig hoeft niet.
Als je hem maar goed laat afstellen.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#28
Heel ff snel marktplaats gechecked voor gelazen voertuigen met een prijskaartje vergelijkbaar de kosten om die swift te boosten.
Kom je bij de leuke (lees: achterwiel aangedreven) auto's toch weer uit bij de ouwe volvo's.

Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? Tongue

740 turbo
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv...ousPage=lr

960 T16 (italiaanse 2L 16 klepper turbo)
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv...ousPage=lr

Of gewoon marktplaats in de gaten houden en een project overkopen?
Of gewoon simpelweg beginnen en gaan bouwen en overal doorheen bijten, dingen kapot maken, kinderziektes, frustraties, ellende etc etc.
Reply

#29
Rustig met je eigen auto beginnen is uiteindelijk leuker en leerzaam. 960 is geen slechte auto. Als ik het zelf zou doen nu (heb al een gti): Gti blok aanschaffen en exact zo bouwen zoals het bij sommige voorgangers al goed werkte en dan omwisselen zodat het alleen nog op afstelling aankomt
39



Reply

#30
(20-12-2017, 15:41)Pauluzz Wrote: Misschien moeten we de vraag anders stellen, wat is je budget? 500? 1k? 5k?

Budget is plenty wil dit alleen niet hierin stoppen maar in verbouwingen van mijn huis en komst van kleine in toekomst :-).

Nee om serieuze reactie te geven wil er rond 1500-2000 voor uitgeven...

(26-12-2017, 22:18)Tomswiftswiftswift Wrote: Rustig met je eigen auto beginnen is uiteindelijk leuker en leerzaam. 960 is geen slechte auto. Als ik het zelf zou doen nu (heb al een gti): Gti blok aanschaffen en exact zo bouwen zoals het bij sommige voorgangers al goed werkte en dan omwisselen zodat het alleen nog op afstelling aankomt

Dank voor je bericht Tom!! Dit gaat het ook worden inderdaad... Nu hopeloos op zoek naar blokje frustreert erg dat ik er niet een kan vinden begin liever vandaag als morgen heel veel zin in zo een project...

(25-12-2017, 14:41)Salto Wrote:
Quote:Zorg ook dat de turbo niet meteen onderin al full boost levert...dan gaan je drijfstangen eraan. Laat de boost ook rustig inkomen. Hiervoor zul je dus ook maatregelen voor moeten treffen om dit te kunnen realiseren...dus turbodruk meten en regelen. Koop dus een manuele boost regelaar.

Dit gedeelte is niet waar.
Je moet voor 0.5 bar op zijn minst aan een piggyback, maar liefst aan een standalone ECU, en je boostlevel wordt aangepast door een boost solenoid.
Het kan ook zijn dat je standaard waste gate actuator al op het juiste niveau staat

Het belangrijkste is je AFR meter.

Daarnaast had mijn oude turbo setup full boost (0.9bar) vanaf 2500 a 3000rpm.
Geen problemen met drijfstangen of iets.

Dank voor je info zo te lezen en zien op forum heb je veel mooie projecten gedaan en veel ervaring opgedaan!!39

Je oude turbo setup was dat op een Swift GTI blok? Welke aanpassingen heb je aan het blok zelf gedaan?
Reply

#31
Yess alleen GTi motor.
Heb er 2 gehad. 1x standaard motor en 1 met lage compressie zuigers.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#32
(02-01-2018, 20:42)Salto Wrote: Yess alleen GTi motor.
Heb er 2 gehad. 1x standaard motor en 1 met lage compressie zuigers.

Is er nog aan lage compressie zuigers nieuw te komen?
Heb me al een breuk gezocht maar of ebay wat ik neit helemaal vertrouw of gewoon niet te vinden..
Reply

#33
Je kan vitara zuigers pakken of G13BA zuigers maar ik zou er niet eens aan beginnen.
Een standaard gti blok werkt prima met turbo, lage compressie is leuk, maar je moet een hoop boost draaien om het zelfde vermogen te draaien.
Als je hem netjes af laat stellen op je standalone ECU is er niets aan de hand.

Als je budget 1500-2000 is raad ik je aan om een GTi swap te doen met nokkenassen een standalone ecu.
En als dat nog niet genoeg is kun je later voor turbo gaan.

2e optie is een swap, maar dan moet je een goedkope motor hebben en handig zijn
(Honda D16 zou kunnen)

Gti motoren zijn te vinden via diverse cross marktplaatsen op facebook.
Of zoek een goede donor Wink
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#34
(03-01-2018, 10:57)Salto Wrote: Je kan vitara zuigers pakken of G13BA zuigers maar ik zou er niet eens aan beginnen.
Een standaard gti blok werkt prima met turbo, lage compressie is leuk, maar je moet een hoop boost draaien om het zelfde vermogen te draaien.
Als je hem netjes af laat stellen op je standalone ECU is er niets aan de hand.

Als je budget 1500-2000 is raad ik je aan om een GTi swap te doen met nokkenassen een standalone ecu.
En als dat nog niet genoeg is kun je later voor turbo gaan.

2e optie is een swap, maar dan moet je een goedkope motor hebben en handig zijn
(Honda D16 zou kunnen)

Gti motoren zijn te vinden via diverse cross marktplaatsen op facebook.
Of zoek een goede donor Wink

Nahh geen honda blok voor mij... Nog tips/advies qua nokenassen? Standalone ECU do's en don't qua merken?

Dank voor je adviezen!!
Reply

#35
Je kunt 3tech regrinds pakken, of catcams oid.
ECU zou ik Adaptronic of ECU master pakken.
Megasquirt kan ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je zou ook voor Carburateurs kunnen gaan en dan geen ECU.

Hier een filmpje van een swift GTi met nokkenassen en carburateurs:
https://youtu.be/q2x0vORbjiY

Belachelijk veel meer heb je in mijn mening niet nodig om lol te hebben.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#36
(03-01-2018, 17:57)Salto Wrote: Je kunt 3tech regrinds pakken, of catcams oid.
ECU zou ik Adaptronic of ECU master pakken.
Megasquirt kan ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je zou ook voor Carburateurs kunnen gaan en dan geen ECU.

Hier een filmpje van een swift GTi met nokkenassen en carburateurs:
https://youtu.be/q2x0vORbjiY

Belachelijk veel meer heb je in mijn mening niet nodig om lol te hebben.

3tech regrinds kan ik geen website van vinden.. Catcams wel thanx!!! geen prijzen dus zal ze morgen bellen... Megasquirt schijnt volgens lokale tuner helemaal kut te zijn maar heb er zelf nooit van gehoord ook geen ervaring... Haltech wel gehoord maar hoor ik wisselende verhalen over...
Reply

#37
Email adres van 3tech is g10pro@rocketmail.com
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#38
(03-01-2018, 21:15)Da Gamma Wrote: Email adres van 3tech is g10pro@rocketmail.com

Dankjewel!!!

Update:


-GTI blok vandaag en maandag kijken bij verkopers
-Turbo besteld
-Blow off valve besteld
-Turbo titanium hittewrap besteld
-cam gears besteld
-turbo spruitstuk G13B besteld
-Turbo adapter T4 naar T25 besteld
-100 mm gasklep besteld

To do
-G16B zuigers nieuw setje kopen
-Andere camshaft orienteren en aanschaffen
-adaptronic ECU aanschaffen

En nog heuul veel meer... Eerst maar eens op onderdelen wachten en verlekkeren..

Okee... Om berichten te voorkomen met ''je weet niet waar je aan begint''.
Dat klopt... daarom vraag ik om advies..

Hier dus mijn complete lijst met dingen waar ik nog over nadenk en dus al gedeelte van besteld heb..

-Kleppendeksel spuiten (rood/wit??) €50
-100MM gasklep €50
-Racekoppeling Halex (met veren/zonder veren) €150
-Intercooler 60X25x10 €130
-Racespruitstuk €150
-Turboadapter T25 naar T4 €40
-Turbo titanium Hitte wrap €40
-G16B Zuigers op onderblok NIEUW €100
-Turbo (oil cooled?) oil+water cooled. Grootte turbo? 3.0-6.0L / 2.0-4.0L €250
-Siliconen slangen + slangenklemmen €200
-Vliegwiel afdraaien/Aliminium vliegwiel kopen €80-250
-adaptronic ECU €250
-inlaatspruitstuk GTI MK2/3 op GTI MK2/MK3 kop €100
-inlaatspruitstuk in/uit gangen slijpen n.v.t.
-Blow off valve monteren €100
-Krukas polijsten + slijpen €100
-scherpere nokkenassen / nokkenassen slijpen €100
-kleppen stellen/slijpen? €100
-klepseals vervangen? €50
-kleppendekselpakking vervangen? €50
-zuigerveren vervangen voor race? €150
-Forged pistons? WeiCo / Weber €800
-Mappen / Rollenbank test + Uitdraai. €800
-gesmede drijfstangen? €250
-onderblok honen + vlakken €250
-cilinderkop honen + vlakken €250
-onderblok / cilinderkop opboren? €260
-omkeuren RDW G13BB naar G13B?? €260
-Racekatalysator monteren + RVS spruitstuk + Uitlaatlijn t/m einddemper RVS 2,5 inch €200
-Motorruimte wiretucken €200
-veerpootbrug voor + achter monteren €100
-stabilisatorstangen onderzijde voor + achter €100
-hardrace o.i.d. race rubbers/draag armen etc?? €400
Reply

#39
(03-01-2018, 17:57)Salto Wrote: Je kunt 3tech regrinds pakken, of catcams oid.
ECU zou ik Adaptronic of ECU master pakken.
Megasquirt kan ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je zou ook voor Carburateurs kunnen gaan en dan geen ECU.

Hier een filmpje van een swift GTi met nokkenassen en carburateurs:
https://youtu.be/q2x0vORbjiY

Belachelijk veel meer heb je in mijn mening niet nodig om lol te hebben.

praktisch vraagje... G13B gesmeede drijfstangen passen die aan/op G16B vitara pistons?
Reply

#40
-Kleppendeksel spuiten cosmetisch
-100MM gasklep €50nergens voor nodig, je kan een 60mm gasklep pakken van een sr20, maar standaard werkt meer dan prima
-Racekoppeling Halex (met veren/zonder veren) €150 ik had ACT en later clutchmasters, zorg dat je een goede kwaliteits koppeling pakt!
-Intercooler 60X25x10
-Racespruitstuk €150 welke? Een goed spruitstuk is belangrijk, als je voor ebay gaat, reken dat ze scheuren
-Turboadapter T25 naar T4 welke turbo ga je rijden?
-Turbo titanium Hitte wrap niet heel belangrijk
-G16B Zuigers op onderblok NIEUW €100 niet nodig, en je blok moet opgeboord worden
-Turbo (oil cooled?) oil+water cooled. Grootte turbo? 3.0-6.0L / 2.0-4.0L €250 welke turbo?
-Siliconen slangen + slangenklemmen
-Vliegwiel afdraaien/Aliminium vliegwiel kopen niet nodig
-adaptronic ECU €250 succes met zoeken voor 250

Quote:inlaatspruitstuk GTI MK2/3 op GTI MK2/MK3 kop €100
-inlaatspruitstuk in/uit gangen slijpen n.v.t.
-Blow off valve monteren €100
-Krukas polijsten + slijpen €100
-scherpere nokkenassen / nokkenassen slijpen €100
-kleppen stellen/slijpen? €100
-klepseals vervangen? €50
-kleppendekselpakking vervangen? €50
-zuigerveren vervangen voor race? €150
-Forged pistons? WeiCo / Weber €800
-Mappen / Rollenbank test + Uitdraai. €800
-gesmede drijfstangen? €250
-onderblok honen + vlakken €250
-cilinderkop honen + vlakken €250
-onderblok / cilinderkop opboren? €260
-omkeuren RDW G13BB naar G13B?? €260
-Racekatalysator monteren + RVS spruitstuk + Uitlaatlijn t/m einddemper RVS 2,5 inch €200
-Motorruimte wiretucken €200
-veerpootbrug voor + achter monteren €100
-stabilisatorstangen onderzijde voor + achter €100
-hardrace o.i.d. race rubbers/draag armen etc?? €400
doordat je een turbo setup wil gaan bouwen samen met een dik blok wordt het mega duur in 1 keer, en heb je een jaren project waar je moe van wordt.
Nogmaals.. een goed, standaard Gti blok werkt helemaal prima voor turbo. Zorg dat ie in goeie staat is (doe desnoods een revisie) en hou het erbij.

Ga geleidelijk aan, net als iedereen.

Het verstandigst is om eerst naar GTi swap te gaan met adaptronic
Dan ga je een paar maandjes rijden en genieten
Dan ga je naar een turbo motor bouwen op je motor, je verzamelt je spullen, zoekt uit waar je wat wil doen etc.
Dan ga je een paar maandjes rijden en genieten.
Die 150+ PK is meer dan zat.

Je kan zachtjes naar wat meer boost gaan, totdat je je eerste restrictie tegen komt, je gaat bakken slopen, koppakkingen eruit blazen etc.

Dan ga je een 2e blok opbouwen en er 100.000 euro instoppen.

Maar. Kijk eens op speedhunters.. zou je geen 200sx (200-400pk), supra (300-1000pk) evo (250-1000pk) RX-7 (200-1000pk) of iets anders gaafs willen?
Want je spendeert dat geld en je gooit het in de vuilnisbak, (want een swift wordt geen 10.000 euro waard) en uiteindelijk voor een fractie van de performance en gemak van een auto als dat.

Cheers!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.