Rammel voorkant Alto /tikken gaspedaal; Alto 2002+2006; alleen bij opgewarmde auto
#1
Beste Suzuki liefhebbers,

Wij hebben een vraag omdat wij allebei exact hetzelfde probleem ervaren met onze Suzuki Alto's (2000 en 2006; automaat&schakel; beide meer dan 130 000 op de tellers) maar onze garage's de oplossing niet weten te vinden. We hopen dat jullie wellicht deze klachten herkennen en de oorzaak wel kennen.

Het probleem is wat vaag te omschrijven maar ik doe mijn best. De auto 'rammelt' zodra de auto warm is. Het lijkt een metaal op metaal geluid en komt vanuit de voorkant van de auto. De rammel voel je door in je gaspedaal, je voelt zeg maar de trilling in het pedaal. Deze resoneert zeg maar mee. Het doet zich alleen voor als de auto opgewarmd is; en is tot nu toe in de zomer alleen voorgekomen (winter voel je dus niets; ook niet als je 150 km heb gereden). Er wordt dus iets warm wat uitzet (?) en hierdoor kan gaan trillen, maar dit is alleen te voelen als blijkbaar de buitenlucht niet afdoende koelt. Dus en de auto moet even hebben gereden en de buitentemperatuur moet hoog genoeg zijn (zeg maar 12 plus)
De rammel ontstaat doordat je bijv over klinker straat rijd of over een kleine putjes in de weg. Of als je bijv harder rijd op de snelweg (als het nog niet super warm is buiten kan het dus zijn dat je klachtenvrij rijd, direct de snelweg op gaat, 150 km prima rijd, daarna een klinker straat in rijd en je begint met rammelen).

Het voelt erg erg naar, alsof je auto onder je vandaan uit mekaar rammelt. Zoals gezegd hebben onze beide garage het meermalen bekeken. Het is dus niet zo overduidelijk dat er direct wat los zit. We hopen dan ook dat iemand deze klachten herkent en wellicht een idee heeft wat het kan zijn. Omdat wij beide deze problemen ervaren hopen we dat meer mensen tegen dit probleem zijn aangelopen bij de Alto. Ik heb het forum zo goed mogelijk afgezocht, maar kon niet zo snel iets gelijkend vinden. Maar wellicht heb ik wel een discussie gemist; link me er dan gerust naar toe.

Bedankt!

Groeten,
Noor
Reply

#2
Kan me haast niet iets anders voorstellen dan dat het een deel van de uitlaat is. Dat er een schot los zit in een demper, dat er een hitteschild rammelt, katalysator die rammelt of ergens bij het spruitstuk of het hitteschild hiervan.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#3
Ik heb met meerdere Swiftjes gehad dat de remblokken trilde op klinkerwegen, dan waren de antitril-veertjes weggeroest. Oplossing: nieuwe blokken óf remblokken vastlijmen aan de klauw.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#4
Heb ik ook gehad inderdaad, maar dat kun je snel controleren. Even zacht remmen en dan moeten ze niet meer rammelen.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#5
Zoals al geopperd, hitteschild van uitlaat, kat lijkt me meest waarschijnlijke.Was bij mijn Baleno ook en heb maar hitteschild van uitlaat verwijderd. Die van de kat vastgezet met een ashoesklem, en geen gerammel meer.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
Bedankt iedereen voor de reactie. Ik ga het met deze tips verder uitzoeken.

Groeten,

Noor
Reply

#7
Hallo Noor,

Ondertussen na 3 jaar gevonden wat het was?
Ook wij hebben getokkel in het gaspedaal op klinkerwegen/woonwijken. Stuurkogels etc zijn allemaal in orde of vervangen.

Ik heb nog 2 andere topics gevonden met hetzelde probleem:
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=27582
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=27044

Ook daar wordt helaas niet verteld wat de oorzaak is geweest, lijkt me toch een Alto dingetje.

Johan
Reply

#8
Motorsteunen? Uitlaatschild of katalysatorschild? schokbrekers nog in goede staat?Alleen op klinkerweg of ook op asfalt. Geluid is moeilijk te localiseren, met zijn 2en ,raam open en luisteren.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Ik heb dit nu ook. Het is een Alto van 2005.
Bij mij was het het hitteschild van de katalysator.
Nu zie ik hierboven dat iemand dit gewoon verwijderd heeft.
Is dit wel een goed idee? Biedt de laag erboven genoeg bescherming tegen de warmte?

Het is enkel de onderkant bij mij, maar ik weet niet in hoeverre de bovenkant ook zal loskomen als ik de onderkant eraf haal.
Voorlopig samengebonden met metaaldraad. De ratel is toch al gestopt.
Voor hoe lang is maar de vraag.
Reply

#10
Bij mijn Baleno hetzelfde,rammelend hitteschild, kan je gewoon probleemloos verwijderen.Lassen heeft geen zin, gaat weer elders wegroesten. Weghalen, geen gerammel meer
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
(21-08-2019, 20:48)Leibniz Wrote: Bij mijn Baleno hetzelfde,rammelend hitteschild, kan je gewoon probleemloos verwijderen.Lassen heeft geen zin, gaat weer elders wegroesten. Weghalen, geen gerammel meer

Ok, maar ik veronderstel dat dit er niet zonder reden rondzit?
Is er geen enkel nadeel aan verbonden? Ik zou niet graag met brandgevaar of smelting van materiaal zitten.
Reply

#12
Ik rij er al 5 jaar zonder dat het eromheen zit, was bij mijn swift voor de Baleno ook zo.Zie je vaker bij vele auto's. Enige nadeel is dat je gerammel niet meer hoort waar je stapel gek van wordt. Al zou je het eromheen lassen, gaat het vroeg of laat toch wegrotten, kost je enkel geld en blijft prutsen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
T kan nagenoeg geen kwaad om zo’n hitteschildje weg te halen. Als je t heel Pietje Precies wil doen kun je een infrarood-thermometer gebruiken om het verschil te meten vóór en ná t verwijderen van t schildje.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#14
goed om weten. voorlopig is de rammel gestopt door het vast te maken met ijzerdraad. Eens die niet meer helpt haal ik het wel weg.
Reply

#15
(06-09-2019, 16:20)Bennie98 Wrote: goed om weten. voorlopig is de rammel gestopt door het vast te maken met ijzerdraad. Eens die niet meer helpt haal ik het wel weg.

M'n Alto uit 2002 (van eerste eigenaar :-) rijdt nog altijd perfekt. Alleen zit er een behoorlijke rammel in de voortrein die vooral hoorbaar is zodra je niet op asfalt rijdt. We (de garage en ik) kunnen niet vinden wat dat geluid veroorzaakt. Het klinkt best ernstig, alsof er van alles los zit, maar dat is bij controle niet gebleken. De rechter homokineet is vervangen (rammelde ook in de bocht) maar daarmee is het gerammel niet verdwenen.
Is er iemand die dit herkent en die er een oplossing voor heeft gevonden?
Reply

#16
Geluiden traceren is sowieso een wetenschap en kutwerk om te achterhalen. Kan een hitteschild zijn, of dat de uitlaat ergens tegenaan komt, resoneert,motorophanging, draagarm, schokbreker. Misschien een camera of wat microfoons ergens plaatsen. Kijk of er ergens speling zit op de wielen, aandrijfstangen.Probeer voorkant op bokken te zetten,starten en door versnellingen gaan, gas geven etc. Kijken of je dan iets raars ziet gebeuren, Met 2 man werken kan de ander kijken of en wat er gebeurt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.