Suzuki drift... ehh swift 1.3 met 8 klepjes
#1
Hallo leden,


Aangezien ik regelmatig dit forum bezoek voor tips ideeen etc vind ik het tijd om me even voor te stellen.
Ik ben Hendry(bouwjaar 1994) en woon in het pittoreske Hardenberg(OV)

[Image: 360.jpg]

Mijn eerste auto was een Opel Corsa A
hele leuke auto, maar veel te veel roest om de APK door te komen.

[Image: 360.jpg]

Nadat ik deze naar de sloop had gebracht kwam ik een hele nette Volkswagen Golf 3 Cabriolet tegen, deze auto heb ik gekocht en met heel veel plezier gereden.
Helaas won de auto het niet van een vangrail en moest ook noodgedwongen naar de sloop...

[Image: 360.jpg]

Toen moest ik voor een poosje noodgedwongen de fiets maar gebruiken om door te sparen voor een nieuwe auto..

Op een avond zat ik zoals ik we vaker doe lekker te facebooken,
Deze avond kwam ik heel toevallig een spuuglelijke Suzuki Swift tegen met een vraagprijs van €200,-
En Hendry dacht bij zichzelf, voor dat geld kan ik hem altijd eens gaan bekijken.
Berichtje naar mevrouw gestuurd en de volgende dag gaan kijken..
Het bleek nog veeeeel erger te zijn als op de foto's, een compleet vernield en uitgeleefd interieur, lelijke stoel/gordel/stoel hoesen en de dorpels waren doorgeroest(plekken van wel 50 cm op sommige plekken.
Ik heb de beste mevrouw gezegd dat ik hem niet wou hebben omdat ik helemaalniks in de auto zag.l en ben maar weer naar huis gegaan.
Kreeg ik later die middag een nieuw berichtje of ik hem misschien voor €150,- niet wou ophalen omdat hij diezelfde dag eigenlijk nog weg moest.
Ook dit vond ik te veel geld maar vond het toch wel handig om weer een auto te hebben. Door een beetje te gaan praten alsof ik heel veel verstand van deze auto had heb ik hem uiteindelijk voor jawel.. €115,- meegenomen. En tadaaa Hendry had een Swift.

[Image: 360.jpg]

Nu was het dus tijd om de auto naar eigen smaak aan te passen.
En wat doen we dan als eerste?
Natuurlijk de auto een andere kleur geven, het was een mooie zonnige dag, dus de auto was binnen 1,5 a 2 uur geschuurd, geverfd en opgedroogd!

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

Ook het interieur kon natuurlijk echt niet meer, op een autosloop zag ik toevallig een Swiftje staan, leuk interieur en natuurlijk niet te duur. En natuurlijk meteen alles overgezet.

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]
(Voor de duidelijkheid links en achterbank is nieuw en rechts was het oude interieur)


Nu dit klaar was tijd om de sloffen te vervangen.. want ja.. persoonlijk vond ik de wieldoppen niet heel fantastisch..
Even op marktplaats gezocht en al redelijk snel een net setje velgen gevonden.
Bandjes online besteld, bandjes om de velgen heengedrukt en onder de auto gezet.

[Image: 360.jpg]

Om mijn auto nog iets persoonlijker te maken vond ik het een leuk idee om er een paar stickers op te plakken.
Zelf doe ik regelmatig mee aan Autoblubbering, dit is ook de reden dat er op een aantal stickers "Modder Fokkers" staat. Mocht je willen weten wat dat precies is zoek ons dan even op op Facebook en vergeet natuurlijk niet even de pagina te liken ? https://m.facebook.com/mddrfkkrs

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]


Maarja er moesten natuurlijk ook belangrijke dingen aan de auto gebeuren.
Voor mijn gevoel had de koppeling zijn beste tijd wel gehad dus deze maar even vervangen, was even uitzoeken hoe en wat maar gelukkig bestaat dit forum en heb ik hier een goede beschrijving kunnen vinden.

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

Zoals ik al had verteld in het begin van het verhaaltje waren de dorpels ook echt om te janken.. gelukkig bestaan er vrienden en goed gereedschap en is het gelukt alle roest weg te slijpen en zelfgefabriceerde dorpels terug te lassen. Zonder problemen dus door de APK gekomen.

[Image: 360.jpg]

Spontaan begon er op een gegeven moment een lampje te branden met Check Engine!
Accupolen er af gehaald enzo maar dat wou helaas niet helpen..
Voor mijn gevoel kon er niet heel veel kapot gaan aan een swift dus hier een aantal weken mee doorgereden totdat ik toevallig weer langs de sloop kwam waar een swift stond met dezelfde motorcode, hier wou ik de labdasonde van afhalen omdat ik dacht dat deze wel eens kapot zou kunnen zijn.
Maar misschien raadt je het al.. deze was met geen mogelijkheid los te krijgen.. een nieuwe kopen vond ik echt veelste veel geld dus besloten gewoon met check engine door te rijden.
Aantal weken later ontdek ik per toeval dat het ding op de foto hieronder afgebroken was.. deze bij de sloop opgehaald en jawel hoor het lampje brand niet meer!

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

Voor een aantal weken geleden op een sloop een swift zien staan met een dakraam, natuurlijk gaan we dan even vragen wat zoiets kost.. en omdat meneer van de autosloop een schappelijke prijs noemde heb ik direct gereedschap uit mijn auto gehaald en het dakraam uit de auto geschroefd.
Direct thuis de slijptol en decoupeerzaag in het dak gezet en nu heeft de swift een dakraam.

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

Vorige week de swift ook voorzien van racestrepen zodat hij nog wat sneller lijkt.

[Image: 360.jpg]

Dit was het wel zo'n beetje tot nu toe, mijn volgende klusje?
Zie de foto hieronder.(kan nog wel even duren voordat dit klaar is maar het moet en zal gaan werken op een dag)

[Image: 360.jpg]

Nou ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn verhaaltje.
Mochten jullie nog opmerkingen ideeën of tips hebben om de swift op te leuken dan hoor ik dit graag!

En wie weet tot ziens!
[Image: 360.jpg]
Reply

#2
Welkom, je bent al lekker aan het hobbyen geweest zie ik wel!
Reply

#3
Leuk om te zien dat je een sloper weer rijdend krijgt, respect. Een paar dingen:

- Waarom ga je de auto eerst schilderen en zet je er andere velgen onder voordat je de rotte dorpel hebt gelast? Lijkt me de verkeerde volgorde.
- Heb je aan de dorpel geslepen en gelast terwijl het interieur er nog in zat? Lijkt nl zo op de foto.
- Heb je het uitgezaagde gat voor het dakraam ook nog behandeld met iets?

Gr
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#4
Welkom !
Reply

#5
(03-07-2017, 10:02)Nothingmatters Wrote: Leuk om te zien dat je een sloper weer rijdend krijgt, respect. Een paar dingen:

- Waarom ga je de auto eerst schilderen en zet je er andere velgen onder voordat je de rotte dorpel hebt gelast? Lijkt me de verkeerde volgorde.
- Heb je aan de dorpel geslepen en gelast terwijl het interieur er nog in zat? Lijkt nl zo op de foto.
- Heb je het uitgezaagde gat voor het dakraam ook nog behandeld met iets?

Gr

Goedemiddag,

Als eerste bedankt voor je respect!

-Om je eerste vraag te beantwoorden: omdat ik van te voren geen planning heb gemaakt en ik toevallig die warme dag niks te doen had en het een spontaan idee was om de auto precies deze dag te schilderen.
Voor de velgen geldt hetzelfde, ik ging uit verveling even marktplaatsen en kon ze niet laten liggen toen ik ze tegenkwam.
dorpel lassen heb ik een beetje uitgesteld totdat de APK bijna verliep, en er even een hele dag tijd voor moest nemen.
-antwoord op je 2e vraag, de bestuurdersstoel is er als eerst uitgehaald(als je goed naar de foto kijkt kun je dit wel zien.) hebben wij eerst deze kant geslepen en gelast en toen dit goed was gelukt hebben wij de andere stoel er uitgehaald en hebben die kant gedaan.
-en je 3e vraag: beetje hammerite langs de randjes zodat het niet gaat roesten.
Reply

#6
Ok duidelijk, goed bezig! Heb je nog een foto van het uiteindelijke totaalplaatje? Smile
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#7
(03-07-2017, 15:15)Nothingmatters Wrote: Ok duidelijk, goed bezig! Heb je nog een foto van het uiteindelijke totaalplaatje? Smile


Zo staat ie er momenteel bij:

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]

[Image: 360.jpg]
Reply

#8
Welkom! Moet er nog een brulpijp onder? Heb nog een sebring liggen.
Reply

#9
(03-07-2017, 22:31)robin_swiftsensation Wrote: Welkom! Moet er nog een brulpijp onder? Heb nog een sebring liggen.

Sinds gisteren heb ik er net een subtiel pijpje aan vastgezet Wink
Even tijdelijk op deze manier, het is de bedoeling dat hij er straks dwars achter komt onder de achterbumper.

[Image: 360.jpg]
Reply

#10
Haha gaaf hoor.deze hoor je al wel aardig waarschijnlijk
39



Reply

#11
Kleine update,
Inmiddels is de swift wel 40 hele millimeters gezakt met behulp van nieuwe rode verlagingsveren.
Ook heb ik het dakraam er uit gehaald en deze vervangen door een elektrische variant.

[Image: 360.jpg]
Reply

#12
Staat 'ie achter lager dan voor of lijkt dat zo?
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#13
Dat staan ze toch bijna allemaal?
Reply

#14
(19-08-2017, 17:42)Nothingmatters Wrote: Staat 'ie achter lager dan voor of lijkt dat zo?

Dat staat hij inderdaad. Maar zowel voor als achter 40mm veren dus zal wel zo horen.

Inmiddels nog een update,

De swift heeft de APK vorige week gelukkig weer overleefd zonder problemen dus we mogen er sowieso nog een jaar tegen aan!

Tevens vanmorgen bij Remytjuh een andere versnellingsbak opgehaald,
En deze zit er inmiddels ook onder.
Ik moet zeggen.. de bak van een 1.0 achter een 1.3 rijdt echt heerlijk!


[Image: 360.jpg]

Nu gaan we weer vrolijk op zoek naar een volgend klusje 39
Reply

#15
Snap ook niet dat Suzuki een andere bak heeft genomen voor de 1.3. Waarschijnlijk vanwege het "enorme" koppel van een 8 klepper, maar het wordt er gewoon een kaktrage auto van. De bak van een 1.0 past veel beter.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#16
Vandaag een vrije dag gehad en even niks te doen gehad.
Dus besloten om de remklauwen en het kleppendeksel te verven.
De originele zwarte verf op het kleppendeksel begon een beetje los te laten, hier kwam dan weer corrosie doorheen dus zat er niks anders op dan het schuurpapier en de verf er bij te pakken.
Hetzelfde geldt een beetje voor de remklauwen.. deze waren ook niet meer om aan te zien.

[Image: 360.jpg]


[Image: 360.jpg]

Binnenkort ga ik ook de trommels achter even doen, maar ik was van plan deze mooi zwart te maken.
Reply

#17
nice. trimmels zwart heb ik op de grand vitara ook sinds ze een bruin tintje kregen
39



Reply

#18
Ik bedenk mij net dat ik mijn audio setup van de swift hier nog niet heb gedeelt.

Dus ik dacht laat ik dat ook maar even gaan doen.

Om te beginnen de radio:
Een leuke Alpine CDE183, persoonlijk vind ik Alpine makkelijk en fijn werken, maar dat komt puur omdat ik altijd een Alpine radio heb gebruikt en er helemaal aan gewend ben.

Mocht er een nieuwe radio komen dan wordt de volgende hoogstwaarschijnlijk een dubbel din, en sowieso met DAB+.
Maargoed dat is zaak voor later, deze radio is net een jaartje oud dus die gaat nog wel even mee.

[Image: 360.jpg]

Dan de speakers:
Hier heb ik gekozen voor een setje BLAM Relax 165 (6,5 " 16,5 cm)
Bij de plaatselijke autoaudioboer was ik helemaal verkocht toen ik deze set ging luisteren, en qua budget pastte het mij ook nog wel.

Wel zit ik er aan te denken de set een keer te vervangen door de BLAM relax 165 rsq.
Mijn huidige setje klinkt echt fantastisch maar de RSQ klinkt echt nog fantastischer alleen dat prijskaartje is ook iets fantastischer.

[Image: 360.jpg]
En nu denken jullie vast.. 16,5 cm?? Dat past toch niet in een swift?
Nou jawel hoor, kijk zelf maar:

[Image: 360.jpg]

Toen ik de swift heb aangeschaft was een maat van mij bezig zijn vw polo 6n aan het demonteren en toen heb ik mij bedacht om zijn deurbakken te slopen en deze pas te maken in de swift.

Wel liep ik tegen een aantal probleempjes aan:

-bijvoorbeeld dat de speaker eerst te ver de deur in ging zodat mijn raam niet helemaal naar beneden zou kunnen.
Dit heb ik opgelost door een extra speakerring te pakken en hele lange schroeven zodat de speaker perfect past.

-Ook zou het nergens naar klinken als er een loos gat achter de speaker zou zitten, hierdoor zou het geluid verdwijnen in de deur en dat lijkt mij een beetje zonde.
Dit heb ik dan weer opgelost door achter de speaker een holte gemaakt met ground zero alubutyl. Ook heb ik de speakers er rondom zo mee afgeplakt zodat het geluid alleen maar de goede kant op komt.

-laatste probleem was kabels voor de speakers naar de deuren trekken. Hier heb ik een poosje mee geprutst en het wou me maar niet lukken..
toen heb ik besloten dat ik geluid belangrijker vond dan de elektrisch verstelbare spiegels en heb ik de kabels doorgeknipt en ben ik hier de kabels aan gaan solderen.
en het werkt fantastisch!

Het geheel moet nog even afgemaakt worden zodat het weer strak lijkt maar dat komt nog wel binnenkort, voor nu past het allemaal en werkt het allemaal dus ben ik al redelijk tevreden.


Ook heb ik wat kofferruimte opgeofferd door een een subwoofer en versterker te plaatsen. Dit vult het geluid van de speakers mooi aan.
Hiervoor heb ik gekozen voor een setje van Caliber. En draait volgens mij rond de 300 watt rms.


[Image: 360.jpg]


Nou dat is alles voor nu.. en wanneer er aanpassingen komen dan zal ik jullie dit wel weer vertellen.
Reply

#19
Dat is wel vet, elektrisch verstelbare speakers. Kun je ze nu in jouw richting draaien?
Reply

#20
Denk dat een matchende gti mk3 voorbumper (ribbelbumper, net als je achterbumper) samen met gti skirts het wel afmaken. Als je toch zo handig bent met de boel in een ander kleurtje zetten.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.