Hallo Suzuki vrienden!
#1
Hey!

Ik ben Luuk en ik kijk al een poosje rond als "gast" op dit forum voor al mijn Suzuki vragen. Ik vond het nu wel eens tijd om een account aan te maken gezien ik weer een Swift heb gekocht!

Ik heb eerder een Alto (1ste auto) gehad en een Swift GLS Globe. Beide auto's hadden een 1.0 liter motor. Ik heb daarna zat andere auto's gehad waaronder ook modernere maar, de Swift is altijd mijn favoriet gebleven. Daarom heb ik besloten een 1.3 16V Summum aanteschaffen. Sneller dan mijn vorige Swift en in mooiere staat! Een zwarte Swift uit 2002 met 71000 km op de teller en passende volledige onderhouds historie. (Dus durft te zeggen dat de kilometers echt zijn)

Ik ben van plan deze wat opteleuke maar, niet te tokkiefiseren. Gewoon leuke zwarte of antraciete spaak velgjes, lekker muziekje erin en misschien een mooi bescheiden uitlaatje eronder (liefst 2 in het midden of 1 aan iedere kant) En daarover heb ik dus vragen. Zoals: "Weet er iemand een leuke site voor wat styling parts of hebben mensen goede ideeën over wat leuk is? (De auto is zwart) "Bestaan zulke uitlaten überhaupt voor de Swift?" Motorische ben ik niets van plan, ik rijd toch altijd relaxt en zuinig rijden vind ik een leuke uitdaging.

Greetz!
Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#2
Hoi Luuk, welkom.

Eerste 2 stappen zijn vaak verlagen en velgen. Verlagen kan door setje verlagingsveren. Daarmee zakt ie 40mm en krijg je zowel qua looks als qua weggedrag een totaal andere auto. Verlagingsveren komen hier wel eens voorbij op het forum.
Velgen kun je kiezen voor 14 of 15 inch. Komen ook regelmatig wel voorbij.

Uitlaat wordt lastiger. Einddempers met meer lawaai zul je nog wel tegenkomen, maar wat jij precies wil wordt lastiger.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#3
Hey "Nothing Matters",

Bedankt voor je reactie! Ik weet niet of ik verlagen wil. Is jouw swift verlaagd? Wat zijn de voordelen en wat voor verschil merk je dan? En waar bestel jij al je swift onderdelen/styling parts? (goede website)

Die groene swift is van jou denk ik? Mooi ding hoor! Niet overdone. 39

Greetz.
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#4
Dat was inderdaad mijn Swift (nu van mijn moeder). Die is inderdaad verlaagd en heeft 15 inch.

Voordelen zijn dat je een veel strakker weggedrag krijgt. Veel minder zwabberig en instabiel. Het wordt wel iets minder comfortabel, maar het wordt ook niet spijkerhard (al ligt het een beetje aan het merk verlagingsveren).

+ het oogt veel mooier natuurlijk.

Onderdelen haalde ik eigenlijk altijd hier van het forum. Onderaan van het verkoop/gezocht gedeelte.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#5
Hallo Suzuki vrienden!

Ik ben dus nu bezig met het rood verfen van mijn remklauwen en remtrommels (lijkt mij wel mooi). Verder heb ik zijwindschermen besteld (zwart transparant) deze kan ik straks ophalen. Mijn volgende stap word velgen. Ik ben hier al over begonnen in de "Velgen topic" dus die speurtocht laat ik daar. Wel ben ik benieuwd wat er mogelijk is qua uitlaat.

Voorheen op mijn Citroën C1 had ik deze geplaatst:
https://www.citybugparts.nl/a-42146844/u...itroen-c1/

Toffe look, erg leuk geluid. Niet té. Dat vind ik vooral belangrijk. Dat het niet zo'n tokkie uitlaat is. Gewoon stoer geluidje en echt wel aanwezig maar op de snelweg absoluut niet storend.

Hoeft niet dubbel te zijn (wel voorkeur aan elke kant 1 of 2 in het midden), 1 mooie enkele is ook leuk. Geen vuist groot gat!

Suggesties?

Greetz

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#6
Wil je een dubbele uitlaat op je Swift, dan zullen je iets zelf moeten laten maken. Het voordeel daar van is dat je meestal ook nog wel wat inspraak hebt in het geluid. Als je gelukt hebt wordt er ergens een keer een dubbele aangeboden, maar daar zijn er niet veel meer van voor een ouder type Swift. Je kunt ze op meerdere plaatsen laten maken, maar E.P.S. is toch wel de bekendste en een van de betere.

Wil je gewoon een beschaafde brom, kun je waarschijnlijk het beste op zoek gaan naar een Remus of een Sebring sportuitlaat. Die zijn nog nieuw te verkrijgen en bieden een relatief rustig geluid. Mocht je het te zacht vinden kun je de middendemper nog vervangen voor een stuk rechte pijp, dan krijg je nog iets meer geluid, maar nog steeds binnen het fatsoenlijke. Ze zijn ook tweedehands te vinden, als je geen haast hebt. Wil je naar een universele einddemper op zoek, zul je rekening moeten houden met de geringe afstand tussen de bumper en de achteras, dus zul je moeten gaan voor een relatief korte einddemper. Je hebt dan alleen helaas weinig controle op hoe het geluid gaat zijn.
Reply

#7
Zorg als je voor 15'' gaat dat je banden kiest 195-45-15 gaat en niet voor 50 hoogte dus 195-50-15 want dan loopt die voor en achter aan.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
Welkom !
Reply

#9
Hier een paar foto's van hoe de auto eruit zag bij aankoop:

Zeer netjes, van de 1ste eigenaar geweest en 72500 km NAP in onderhoud t/m 68000 km.

[Image: 1k0.jpg]

[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

Inmiddels heb ik de remklauwen en remtrommels rood geschilderd met "Hamerite, Rood Hoogglans". Was nog al een klusje gezien ik maar 1 krik heb en geen steunen of stenen of wat dan ook. Wiel voor wiel gedaan. In 2 dagen alles 2x geschilderd. Zie hier het resultaat:

[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

De foto's zonder wiel zijn pas 1x gedaan, inmiddels is het dus nog netter. Ik ben erg tevreden! Nu mooie velgen erop.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een schroefsetje en verlagingsveren? Kan je dit makkelijk zelf doen? Levert dit problemen op net 14" velgen?

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#10
Ziet er goed uit 39
Reply

#11
Een schroefset betekent dat je de hele veerpoot (schokbreker + veer) gaat vervangen voor een set die je in hoogte kan verstellen. Doordat je de hoogte waarop de veer zijn werk doet kunt verstellen, kun je de hele hoogte van de auto op een gewenst niveau aanpassen, binnen de mogelijkheden van de schroefset zelf natuurlijk.

Bij verlagingsveren vervang je alleen de veer voor een lagere veer, die dan vaak wel wat steviger is. Dus het weggedrag wordt wat beter, mede omdat het zwaartepunt van de auto wat lager ligt. Ben je heel erg gehecht aan je comfort dan kun je binnen de verlagingsveren die er zijn voor jouw type Swift waarschijnlijk het beste gaan voor Apex veren.

Überhaupt als je het verschil tussen een schroefset en verlagingsveren niet weet, zou ik niet eens aan een schroefset beginnen. Ze zijn namelijk niet pasklaar voor jouw Swift te krijgen, tenzij je een tweedehands setje overneemt van iemand.

Het monteren van verlagingsveren is voor de handige, beginnende doe-het-zelvert geen lastig klusje, mits je over de juiste gereedschappen beschikt. Het levert je geen problemen op met je 14 inch velgjes op, tenzij je ontiegelijke ballonbanden gemonteerd zou hebben.

Maar misschien wil je eerst iets meer over de techniek lezen. Niet alleen dit forum, maar ook het internet staat vol met informatie over tuning. Het punt is dat je er eerst even naar moet zoeken Idea
Reply

#12
Bedankt!

Heel duidelijke en toffe reactie! Ik zal idd dan niet aan een schroefset beginnen. Verlagingsveren lijken mij prima. Ik heb nog wel 2 vragen.

-Als ik met 4 personen in de auto zit gaat deze dan niet aanlopen met lage veren?

-Is dit wat?
http://www.apexwebshop.nl/140-2000.html

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#13
(10-07-2017, 11:21)Luuk117 Wrote: ...
-Als ik met 4 personen in de auto zit gaat deze dan niet aanlopen met lage veren?
...

Hangt van hun gewicht af Wink Aanlopen zou niet moeten (maar wat Mafkikker al zegt: hangt ervan af of je enorme ballonbanden hebt). Ik heb in het verleden ook met apax gereden en 5 man erin, geen probleem. Alleen bij een drempel of kuil kunnen je banden in je wielkast happen.

(10-07-2017, 11:21)Luuk117 Wrote: ...
-Is dit wat?
http://www.apexwebshop.nl/140-2000.html
...

Dat zijn de juiste ja.
Reply

#14
Ik ben nu al tijdje opzoek naar een stoer setje velgen nieuw of 2de hands. Die mooi staan en niet mijn verbruik omhoog gooien. (Zwart of Wit en zo dat je mn remklauwen en trommels nog ziet)

Ik rijd nu op 175/60/R14 banden dus 14" velg
1 op 16.5

Ik reed voorheen op 185/55/R14 banden dus 14" velg
1 op 17,75 (Standaard velgen bij een Swift Special)

Dus ik wil mooier groter mag, kleiner ook, maar zeker niet onder de 1 op 16 gaan. Is dit mogelijk? Iemand suggesties of linkjes naar geschikte velgen en banden?

Economische en zuinig rijden is een soort van uitdaging en hobby van mij xd
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#15
Punt 1, waarom wil je remtrommels zien? Die wil je toch juist niet zien? 34

Punt 2, je velgmaat haalt niet zomaar 1.5km van je afstand per km af, tenzij ze echt veel breder zijn, de totale omtrek afwijkend is of de velgen van lood zijn gemaakt.

Als je echt zuinig wil, 13inch met 155brede bandjes.

Velgen zijn erg smaakgebonden. Ik reed op 195 45 15 banden onder mn seift special en dat beviel goed. Overigens kan ik vredestein sportrac 5 banden aanraden. Heb ervaring met deze banden onder meerdere auto's, rijden erg lekker en prijzen zijn ook goed.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#16
Wat je eigenlijk wil is praktisch gezien heel moeilijk, want mooiere wielen betekent vaak grotere wielen en grotere wielen betekent bijna automatisch ook bredere banden. Dat betekent dan vaak hogere rolweerstand, wat weer meer verbruik oplevert. Als je grotere velgen wil en niet onzuiniger rijden, zul je moeten gaan voor lichtere wielen en die vallen meestal in de hogere prijsklasses. Je kunt daar specifiek op zoeken, alleen lichtgewicht velgen zijn vaak juist erg gewild bij speed-/performancejunkies.

Plus je zou daarbij kunnen kiezen voor van die banden met minder grip (energysaver-type) zodat je een nog lagere rolweerstand hebt. Dat is vanuit het veiligheidsoogpunt weer niet echt aan te raden natuurlijk, hoewel jij waarschijnlijk geen rijstijl hanteert waarbij grip een issue zou kunnen zijn.

Maar ook dit zijn weer 'basic' kennis-dingen waar het forum vol mee staat. Misschien is het toch slim dat je jezelf een beetje inleest in de materie van autostyling. Want als mooi bij jou ondergeschikt is aan het zuinigheidsprincipe moet je misschien helemaal niet beginnen aan styling Idea
Reply

#17
Het verschil in verbruik tussen je 14 inch banden is eigenlijk onlogisch. De smallere band heeft een hoger verbruik, dat zou eigenlijk niet moeten kloppen. De omtrek van beide banden verschilt trouwens 1.15%. Denk dat het verschil eerder komt door het merk banden wat eronder lagen en in welke staat + misschien nog zaken als hoe hard je ze had/hebt opgepompt.

Trouwens is het erg lastig om je verbruik te meten op deze manier. In de winter verbruikt een auto sowieso meer dan in de zomer bijvoorbeeld.

Zoals gezegd, wil je echt zuinig rijden ga dan voor de 13 inch velgen. Mooi zijn en zuinig rijden gaat niet vaak samen. Aan de andere kant, het gaat waarschijnlijk om een paar tientjes per jaar, dus waar maak je je druk om.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#18
Quote "Swift16Vrules"
Punt 1, waarom wil je remtrommels zien? Die wil je toch juist niet zien? 34

Check even mijn foto's hierboven, ik vind die hoogglans rode remtrommel serieus mooi staan! Bedankt voor je verdere tips!39

"Notingmatters" + Mafkikker bedankt voor de info.

Dan stel ik mijn eissen bij m.b.t. het verbruik. (Maakt niet meer uit)

Hebben jullie goede suggesties voor zwarte of witte 14" of 15" velgen met bijpassende banden maat. De banden hoeven niet zo breed, ik rijd altijd rustig op de rechter baan dus als ik met banden maat toch nog iets kan doen tegen hoog verbruik doe ik dat graag. Ik ga mijn Swift nog verlagen denk ik met Apexveren. Maar dat ligt een beetje aan hoe het eruit ziet met de nieuwe velgen.

Als jullie linkjes hebben naar shops heeel graag!
Prijs 0-500.
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#19
Update:

Rode lijnen geplakt met 16v embleempjes rond om. Voor de rode accenten.
[Image: 540.jpg]

Uitlaat opzet stukje erop (tijdelijk, ik wil namelijk een échte andere einddemper)
[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

Nu wil ik graag witte knippers. Voor de voorkant heb ik een link ontvangen van winparts.nl waar ik deze kan bestellen. De zijknippers kan ik nog niet vinden. Zijn deze ook zo te bestellen of moet ik ze echt van een astra G halen? Neem aan dan de sedan versie?

Zijn dit de juiste?
[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

Rechts (oranje) is orgineel van mn swift, links heb ik van een astra G Station.

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#20
(31-07-2017, 17:15)Luuk117 Wrote: Update:

Rode lijnen geplakt met 16v embleempjes rond om. Voor de rode accenten.
[Image: 540.jpg]

Uitlaat opzet stukje erop (tijdelijk, ik wil namelijk een échte andere einddemper)
[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

Nu wil ik graag witte knippers. Voor de voorkant heb ik een link ontvangen van winparts.nl waar ik deze kan bestellen. De zijknippers kan ik nog niet vinden. Zijn deze ook zo te bestellen of moet ik ze echt van een astra G halen? Neem aan dan de sedan versie?

Zijn dit de juiste?
[Image: 540.jpg]

[Image: 540.jpg]

Rechts (oranje) is orgineel van mn swift, links heb ik van een astra G Station.

Luuk117


ziet er goed uit als je wil kunnen je oranje corners ook naar wit moe je even op markplaats zoeken

echter geeft ik wel een tip om 1 gti skirts te monteren en een spoiler en als klap op de vuur pijl verlagen dan zie je wagen er al zo anders uit Tongue
Suzuki swift summon 1,3 v16 Thumbsdown
fiat grande Punto Thumbsdown

Toch weer Suzuki swift 1.6 sport 39 Idea
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.