P0420 blijft terugkomen
#1
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een Suzuki Swift (2005, 1.5 Benzine) en ben er erg blij mee. Voor Suzuki gegaan omdat hij er leuk uitziet maar ook voor hun reliability.

P0420 Fout
Vlak na de aanschaf ging het "check engine" lampje aan en had ik een P0420 (P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold). De eerste lambda sensor is toen vervangen en het gaskleppenhuis is schoongemaakt.
Toch ging het lichtje weer aan na 500 kilometer. Na het resetten gaat het lichtje nu altijd weer aan na 500-800 kilometer.

Analyse
Ik heb een OBD2 reader gekocht (ELM327) en met de Torque app lees ik de sensors uit. Als ik naar de waardes kijk dan pendelt de eerste sensor wel en begint de tweede sensor altijd met een extreem hoge waarde (2*10^15 oid). Na een tijdje als de motor wat warmer is leest de tweede sensor wel gewoon waarden tussen 0-1.
Daarna pendelen de beide sensoren bijna gelijk. Zie hier bijvoorbeeld:
[Image: O2_Reading.png]

Vragen
Het is voor mij nu beetje onduidelijk wat de normale waarden zouden moeten zijn en of de lambda sensoren al iets duidelijks laten zien op basis waarvan jullie kunnen zeggen wat het is, of iets kunnen uitsluiten.
Een paar vragen die in ieder geval leven:
- Hoort het dat de tweede sensor initieel zulke extreem hoge waarden raporteert? Of zou het direct al tussen 0-1 moeten zitten?
- Hoort de tweede sensor ook zo te pendelen?
- Hoe kan ik kijken of de katalysator zelf nog goed is?
- Wat zijn de beste vervolgstappen om problemen uit te sluiten?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten, als meer info nodig is dan kan ik altijd meer screenshots maken etc.
Reply

#2
De foutcode zegt het zelf al; katalysator is verzadigd. Weggegooid geld voor de 1e lambdasonde, die kan deze storing (vrijwel) niet veroorzaken.
Katalysator vervangen, katvervanger ertussen, of de 2e lambdasonde "foppen" zijn dan de keuzes.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
(02-05-2017, 15:28)remytjuh1994 Wrote: De foutcode zegt het zelf al; katalysator is verzadigd. Weggegooid geld voor de 1e lambdasonde, die kan deze storing (vrijwel) niet veroorzaken.
Katalysator vervangen, katvervanger ertussen, of de 2e lambdasonde "foppen" zijn dan de keuzes.

Thanks voor je antwoord. Ik begrijp dat de foutcode dit precies aangeeft. Bevestigen de grafieken ook dat vermoeden?
En de extreem hoge waarden, kunnen die de fout niet veroorzaken? Dat dus de "foutmetingen" de code veroorzaken terwijl er eigenlijk niets mis is met de kat?
Reply

#4
https://www.obd-codes.com/p0420

"Google", "P0420", "Enter".
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Ik lees mee want je bent 1 van vele swiftmk6 rijders met dit probleem. Ik heb inmiddels een nieuw spruitstuk met kat en veel later nog een softwareupdate gehad en heb de storing ook allang weer terug
39



Reply

#6
(02-05-2017, 23:47)remytjuh1994 Wrote: https://www.obd-codes.com/p0420

"Google", "P0420", "Enter".

Ja, google is mijn grote vriend, daar ben ik me bewust van en ik kan je verzekeren dat ik al heel veel pagina's doorgestruind ben. Daar geeft men aan dat de eerste lambda moet oscilleren en de tweede veel meer steady moet lopen. Nu zie ik dat dat bij mij niet het geval is (ze oscilleren allebei even hard), maar hoor graag van iemand met een Swift dat dit dus dan ook daadwerkelijk aantoont dat de katalysator kapot is.
Maarja wie weet zegt iemand anders met dezelfde swift dat bij hem/haar de beide lambda sensoren ook even hard oscilleren en dat er dus misschien iets anders aan de hand is.
Reply

#7
Het is een auto van 12 jaar oud, dan is de kans groot dat je dit soort ellende krijgt! En met de code is zeerl waarschijnlijk dat je kat vervangen moet worden, kan je de auto niet aanrekenen. Altijd een dure grap die rotdingen op mijn MK III swift sedan gingen ze ook vaak kapot dwz roesten door bij de flens voor de rest heb ik hem weggedaan toen die begon te roesten( de Swift) net op tijd. Heb je nog garantie?Ander beding een korting,doet even auw maar auto rijden kost nu eenmaal geld.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
(04-05-2017, 16:49)Leibniz Wrote: Het is een auto van 12 jaar oud, dan is de kans groot dat je dit soort ellende krijgt! En met de code is zeerl waarschijnlijk dat je kat vervangen moet worden, kan je de auto niet aanrekenen. Altijd een dure grap die rotdingen op mijn MK III swift sedan gingen ze ook vaak kapot dwz roesten door bij de flens voor de rest heb ik hem weggedaan toen die begon te roesten( de Swift) net op tijd. Heb je nog garantie?Ander beding een korting,doet even auw maar auto rijden kost nu eenmaal geld.

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat er inderdaad niet iets anders op zit. Wordt waarschijnlijk een 50%-50% split van kosten tussen mezelf en de handelaar. Alhoewel de kat waarschijnlijk al wel verstopt zat toen ik hem kocht, maarja, valt weinig aan te doen vrees ik.
Reply

#9
Dit kan ook interessant zijn voor je: http://globalcat.nl/katalysator-verstopt/ En kat kan je zelf vrij gemakkelijk vervangen!
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
@Suzukibram

Hoe is dit uiteindelijk opgelost?
Ik ben google langs aan het gaan mbt dit probleem omdat ik op het moment met hetzelfde zit, dus ben benieuwd naar de afloop van het probleem.

Gr
Reply

#11
Ik heb er op een gegeven moment de katalysator vervangen, maar al gauw kwam het gewoon weer terug.
Ik heb het nooit op kunnen lossen, maar denk dat het misschien wel de 02 sensor geweest is.
Bijna alles geprobeerd, bobines vervangen, bougies, massflow sensor schoon gemaakt etc.
Uiteindelijk de auto verkocht en elektrisch gaan rijden. Nu geen last meer van de katalysatorWink
Reply

#12
Die mk6 Swift's hebben er vaak last van. Ik zou weleens willen zien dat iemand de 2de lambda fopt door een mini kat te installeren bij deze sensor. Op voorwaarde dat de uitstoot tijdens apk gewoon goed is natuurlijk.

Zo eentje bedoel ik.
https://www.performanceproducts.co.za/la...i-cat.html
Reply

#13
In oktober is bij mij de katalysator al vervangen.
En zeer recent ook beide lambdasensoren, heb de auto nog niet zo lang dus is nog door vorige eigenaar en dealer gedaan.
Heb alleen de software update dus nog niet gehad.
Reply

#14
Bij mij, precies dezelfde emissie grafiek. Schijnbaar horen die lambasondes niet zo veel pieken naar beneden te hebben (tenzij je gas losliet tijdens de testen; maar dan is het geen goede test Wink).

In mijn geval: Lambasondes vervangen (voor €100), probleem opgelost.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.