02-05-2017, 12:58
(This post was last modified: 02-05-2017, 13:00 by SuzukiBram.)
Hallo,
Ik heb sinds een paar weken een Suzuki Swift (2005, 1.5 Benzine) en ben er erg blij mee. Voor Suzuki gegaan omdat hij er leuk uitziet maar ook voor hun reliability.
P0420 Fout
Vlak na de aanschaf ging het "check engine" lampje aan en had ik een P0420 (P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold). De eerste lambda sensor is toen vervangen en het gaskleppenhuis is schoongemaakt.
Toch ging het lichtje weer aan na 500 kilometer. Na het resetten gaat het lichtje nu altijd weer aan na 500-800 kilometer.
Analyse
Ik heb een OBD2 reader gekocht (ELM327) en met de Torque app lees ik de sensors uit. Als ik naar de waardes kijk dan pendelt de eerste sensor wel en begint de tweede sensor altijd met een extreem hoge waarde (2*10^15 oid). Na een tijdje als de motor wat warmer is leest de tweede sensor wel gewoon waarden tussen 0-1.
Daarna pendelen de beide sensoren bijna gelijk. Zie hier bijvoorbeeld:
Vragen
Het is voor mij nu beetje onduidelijk wat de normale waarden zouden moeten zijn en of de lambda sensoren al iets duidelijks laten zien op basis waarvan jullie kunnen zeggen wat het is, of iets kunnen uitsluiten.
Een paar vragen die in ieder geval leven:
- Hoort het dat de tweede sensor initieel zulke extreem hoge waarden raporteert? Of zou het direct al tussen 0-1 moeten zitten?
- Hoort de tweede sensor ook zo te pendelen?
- Hoe kan ik kijken of de katalysator zelf nog goed is?
- Wat zijn de beste vervolgstappen om problemen uit te sluiten?
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten, als meer info nodig is dan kan ik altijd meer screenshots maken etc.
Ik heb sinds een paar weken een Suzuki Swift (2005, 1.5 Benzine) en ben er erg blij mee. Voor Suzuki gegaan omdat hij er leuk uitziet maar ook voor hun reliability.
P0420 Fout
Vlak na de aanschaf ging het "check engine" lampje aan en had ik een P0420 (P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold). De eerste lambda sensor is toen vervangen en het gaskleppenhuis is schoongemaakt.
Toch ging het lichtje weer aan na 500 kilometer. Na het resetten gaat het lichtje nu altijd weer aan na 500-800 kilometer.
Analyse
Ik heb een OBD2 reader gekocht (ELM327) en met de Torque app lees ik de sensors uit. Als ik naar de waardes kijk dan pendelt de eerste sensor wel en begint de tweede sensor altijd met een extreem hoge waarde (2*10^15 oid). Na een tijdje als de motor wat warmer is leest de tweede sensor wel gewoon waarden tussen 0-1.
Daarna pendelen de beide sensoren bijna gelijk. Zie hier bijvoorbeeld:
Vragen
Het is voor mij nu beetje onduidelijk wat de normale waarden zouden moeten zijn en of de lambda sensoren al iets duidelijks laten zien op basis waarvan jullie kunnen zeggen wat het is, of iets kunnen uitsluiten.
Een paar vragen die in ieder geval leven:
- Hoort het dat de tweede sensor initieel zulke extreem hoge waarden raporteert? Of zou het direct al tussen 0-1 moeten zitten?
- Hoort de tweede sensor ook zo te pendelen?
- Hoe kan ik kijken of de katalysator zelf nog goed is?
- Wat zijn de beste vervolgstappen om problemen uit te sluiten?
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten, als meer info nodig is dan kan ik altijd meer screenshots maken etc.