Radio geen stroom
#1
Hallo,

Ik heb de oude werkende radio uit mijn vriendin haar Alto gehaald.
Heb een nieuwe radio gekocht, de stekkers die in de auto zaten en ook in de vorige radio zaten , passen prima in deze radio :

[Image: 97477075-A48D-45BB-A092-0C6E627B7B24_zpsbxonytod.jpg]

[Image: 0D7259BD-C9BC-445B-A8FE-F3526C9BBACA_zpsrh4hl3fs.jpg]

Toch krijgt de radio op de een of andere manier geen stroom. Heb de zekeringen van zowel de radio als ook de auto nagekeken, die zijn in orde.

Ik had gehoopt dat het plug&play was, maar helaas dus.

Iemand een idee, wat ik nog meer kan doen ?
Reply

#2
Ik zou is beginnen met handleiding nalezen. Idea
Soms zit er een ISO kabel bij de nieuwe radio, met Optie om rood en geel te wisselen met elkaar.
Dit zou kunnen helpen. 39
En dat draadje dat loshangt is volgens mij voorde massa, wel even ergens bevestigen aan kale chassisdeel.
Dat is wel handig als je niet wil hebben dat het vals contact maakt en je telkens de zekering kan wisselen of de hele radio Biggrin
Reply

#3
Er zit dus geen handleiding bij, helaas.
Heb die massa kabel ook vastgemaakt aan een kaal chassisdeel en toen weer geprobeerd , maar nog steeds geen resultaat.

Heb ook geen andere stekkers erbij.

Is een nieuwe radio, merk Caliber.
Reply

#4
Meten is weten, dat is het allerbelangrijkste.
Meet of je op de rode en gele draad 12V hebt, zo niet dan is er ergens een kabelbreuk tussen de stekker van de radio en de zekeringkast.
Alle zekeringen onder het dashboard al gechecked?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Vaak is het een kwestie van de geschakelde en constante 12v om te draaien.. De gele en de roden. Even de multimeter pakken en je weet snel meer!
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#6
Ja zo komen een hoop Iso stekker met de optie al ingebouwd om rood en geel te wisselen. Zoals deze stekker:
[Image: iso_f.jpg] kwestie van rood lostrekken, geel lostrekken en omdraaien (dus rood op geel en geel op rood)
Reply

#7
Geel en Rood omdraaien maakt het überhaupt aan gaan in principe niet uit. Heeft normaliter alleen effect op geheugen en automatisch in en uitschakelen van de radio op het contact.

Begin in ieder geval de kabels even door te meten met een multimeter.
- Er kan sprake zijn van een kabelbreuk ergens of een zekering die onzichtbaar is gesprongen.
- De stekker past, maar komen de kabels ook overeen op beide stekkers? Gebeurt wel eens dat dezelfde stekker past, maar de fabrikant de kabels anders heeft aangesloten. Even nameten met de multimeter.


Je kunt nieuwe kabels trekken vanaf het contactslot, maar dan moet je even meten welke aansluiting op je contactslot de constante en welke de geschakelde plus is. Kabel er bij solderen op de aansluiting en even afzekeren.
Geen Suzuki meer.
Reply

#8
(25-04-2017, 10:19)Pauluzz Wrote: Ja zo komen een hoop Iso stekker met de optie al ingebouwd om rood en geel te wisselen. Zoals deze stekker:
[Image: iso_f.jpg] kwestie van rood lostrekken, geel lostrekken en omdraaien (dus rood op geel en geel op rood)

Dus ik kan die kabels zo uit de behuizing lostrekken en er dan weer in duwen ?
Ja sorry , maar op gebied van elektronica ben ik echt een newbie.
Reply

#9
(29-04-2017, 10:16)Sharif78 Wrote:
(25-04-2017, 10:19)Pauluzz Wrote: Ja zo komen een hoop Iso stekker met de optie al ingebouwd om rood en geel te wisselen. Zoals deze stekker:
[Image: iso_f.jpg] kwestie van rood lostrekken, geel lostrekken en omdraaien (dus rood op geel en geel op rood)

Dus ik kan die kabels zo uit de behuizing lostrekken en er dan weer in duwen ?
Ja sorry , maar op gebied van elektronica ben ik echt een newbie.

Niet uit de behuizing, maar uit de doorzichtige kunststof hoesjes, de connectors die erin zitten, wat je hier op het voorbeeldplaatje mooi kan zien. Wat je zelf zou kunnen doen als je dit niet hebt, is die draadjes doorknippen en daar nieuwe connectors aan te maken, zodat je rood en geel ook kan wisselen.
Reply

#10
Probleem heeft alleen niet met gele en rode draadjes te maken... 42 Als je je auto start staat er op beide kabels stroom (als het goed is), dus maakt het voor de werking van je radio niet uit of ze verkeerd om zitten. Je radio zal gewoon aan gaan.

Een multimeter kost niet de wereld en is een lange termijn investering. Koop er eentje, zet hem op V (volt) en houdt de zwarte kabel van de multimeter in de massa van je stekker (zwart) en de rode in plus van je stekker (geel). Daarna ook proberen met de geschakelde plus (rood). Start je auto of zet hem op contact. Als je rond de 12 op je scherm krijgt is er niets mis met je stekkers, maar met je radio. Is het voltage heel laag of niet aanwezig, dan zit er iets mis in de kabels.
Geen Suzuki meer.
Reply

#11
Wat Jordy zegt klopt. Dit heeft niets te maken met die draden omwisselen. Waar woon je ongeveer? Misschien wil iemand van het forum je wel helpen hiermee.
Reply

#12
Bij mijn radio(jvc) maakt het wel iets uit.
Als ik hem aansluit zoals de kabels horen dus rood = rood en geel = geel, knappe jongen of meid die hem aan de gang krijgt 45

Doe ik rood = geel en geel = rood, werkt alles na behoren.
Vandaar dat ik met het idee kwam.
Reply

#13
Heb je al op de power knop gedrukt met contact op ON?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#14
(04-05-2017, 22:12)The Force Wrote: Heb je al op de power knop gedrukt met contact op ON?

Ja natuurlijk, maar dat maakt geen verschil. Ook dan werkt ie niet.
Reply

#15
Is de radio gloednieuw?Zet hem in een andere auto of sluit hem op 12 volt voeding , een adapter van 12 volt, van oude laptopvoeding of zo. Sluit hem daar eens op aan, geel/rood bij elkaar en zwart op - van voeding en kijk of die dan werkt. (multimeter gebruiken)Werkt die, dan ligt het probleem in je auto Zo niet ligt het aan de radio of je zekering, vervang die desnoods.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.