Suzuki Baleno (sony MEX -BT3900U aansluiten)
#1
Laatst heb ik voor mijn dochter een kleine auto gekocht.
Hier zat een oude autoradio in, maar die had ik nog een andere liggen.
Ik dacht die sluit ik wel snel even aan.

De bedrading was afgeknipt, en aan elkaar verbonden met kroonsteentjes.
Nu heb ik de bedrading volgens de schema’s aangesloten, maar krijg geen reactie van mijn radio.

Dus even resumerend…
Nu heb ik het volgende aan elkaar zitten:
- Rood aan rood
- Geel aan geel
- Zwart aan zwart
- Illumination nu niet aangesloten
- Amplifier turn on niet aangesloten
- Power Antenna niet aangesloten
- Dimmer niet aanwezig
- De boxen zijn allen aangesloten volgens schema.
- Antenne in antenne-aansluiting…
- Verder niets aanwezig.


Wel iets raars… één van de speaker-uitgangen zat verbonden met de oranje draad, waar illumination op staat.
Toen kreeg ik wel reactie van mijn radio, maar als ik dan de lampen aanzette stopte hij er weer mee.

Paniek!!!
Reply

#2
Zit er nog ergens een stekker in je dashboard? Zo nee, dan zijn de draden die in je dashboard zitten niet de ISO kleuren maar de kleurtjes die suzuki leuk vond.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#3
(12-04-2017, 11:13)swift16vrules Wrote: Zit er nog ergens een stekker in je dashboard? Zo nee, dan zijn de draden die in je dashboard zitten niet de ISO kleuren maar de kleurtjes die suzuki leuk vond.

In de foto, de huidige situatie...
[Image: FwLeu9wDqmQimUoB7]
Foto
Reply

#4
dat zijn niet de standaard kleuren.
waar gaan de rode en gele draad heen achter het dashboard??
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#5
Jeetje wat een spaghetti... Daar is iemand flink wezen beunen34 kroonsteentjes in audio is not done!
ik zou als eerste het kabelschema van een baleno zoeken (weet ik niet uit mn hoofd) en als je daar niks wijzer van word naar een audiozaak rijden. Het kost misschien wat geld maar dan ben je gewoon klaar. Kost vaak rond de 60 per uur maar omdat zij er verstand van hebben zijn ze ook snel klaar.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#6
Lol, alles loshalen en meten zou ik persoonlijk zeggen!
Met een stroomschema van een Baleno zou het zoeken makkelijker zijn, maar dan zou ik alsnog nameten.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Check even of er wat verder achter het dashboard niet nog een stekker zit (zitten bij een Baleno wat dieper dan bij andere auto's. Maar het lijkt er sterk op dat iemand de Suzuki stekker af heeft geknipt om er vervolgens een radio stekker aan te verbinden. Op een enorme klootvioolmanier... stupid

Je kunt de boel doormeten en een ISO stekker op de juiste manier aansluiten op de Suzuki kabels, maar je kunt ook de Suzuki stekker er tussen zetten. Maakt niet heel veel uit, met Suzuki stekker vind ik zelf wat netter en handiger aansluiten.

Mijn advies
- Haal op de sloop eventueel een Suzuki stekker uit een Baleno (knip de kabels door op ongeveer 4cm, zodat je wat werkruimte hebt. Zal niet meer dan een paar euro zijn.
- Haal een ISO verloopstekker voor een Suzuki Baleno (kan je bestellen bij audiozaken, automaterialenhandels en online) of een universele ISO stekker. Kost een tientje ofzo.
- Demonteer vervolgens je dashboardpaneel zodat je overal goed bij kunt (knopjes van verwarming eraf, 1 of 2 schroefjes die je van onderen kunt zien en beetje trekken, volgens mij)
- Sluit de Suzuki of ISO stekker aan op de uiteinden (bij voorkeur even doormeten, maar dikke kans dat de kleuren goed overeenkomen). Voeding en geschakelde voeding kan je simpel meten met een multimeter. Massakabel zou ik nieuw aanleggen, gewoon een kabel op je dashboardframe vastschroeven. Voor het aansluiten van de kabels werkt solderen met krimpkousen het beste als je zeker bent dat je de goede kabels aangesloten hebt. Voor je speakerkabels is het soms lastig testen. Daarom gebruik ik nog wel eens ronde krimpstekkers (daarna even tape eromheen zodat je zeker bent dat ze niet losgaan). Kan je gewoon halen bij de bouwmarkt.

[Image: 646703_LB_00_FB.EPS_250.jpg]
[Image: 646701_LB_00_FB.EPS.jpg]

Als je Suzuki stekker goed zit, is het een kwestie van daar je ISO verloopstekker op en daar weer je Sony verloop stekker. Heb je nooit meer gezeik als je een andere radio wilt aansluiten of je radio mee wilt nemen naar een andere auto.
Geen Suzuki meer.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.