Stuur probleem Suzuki swift 2008 1,3
#21
Heb ook dat probleem. Verdorie, wat heeft die auto / swift toch een kinderziektes. Werd afgedaan als te brede banden onder de wagen. Je went er aan. Maar de yaris had / heeft dat probleem ook.

Wou dat ik dat ding nooit gezien had. Maar goed, heb het nu eenmaal. En ik moet het er mee doen. Maar de volgende word geen soes en of jap. Ben er zo langzamerhand wel klaar mee.
Reply

#22
Heb je niet in verschillende swifts een proefrit gemaakt? Je bedoelt dat plakkerige sturen?Daar is blijkbaar wel een oplossing voor,lees even reacties terug.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#23
Zie een monteur die een oplossing heeft voor exact hetzelfde probleem bij een Renault Clio. Zie de volgende link voor ook de klachtomschrijving:Link naar problemcar forum

Maar ik wilde jullie de oplossing van de monteur niet onthouden.

Volgens diverse bronnen zit er inderdaad een "smeringsprobleem" in de clio stuurhuizen met name als het wat ouder is... (kwaal renault!!)

Heb het stuurhuis eronder weg gehaald (10 min. werk) en uit elkaar gehaald en het liep wat zwaar zat nog beetje vet in.
Vervolgens extra vet en olie gesmeerd en de afstelling rondsel/tandheugel een kwart losser gezet, dit stond ook veel te strak.
(afstelling is een afstelling met een moer die de tandheugel strak op het rondsel houd, deze is los/vast verstelbaar)

Probleem opgelost, kan gesloten worden.

Hopende dat andere mensen er ook wat aan hebben was op zich niet zo veel werk.
Let wel op dat je het stuur vast zet i.v.m. het stuurlint die in je stuur zit, anders is die aan gort.
Simpel even vast zetten met een touwtje of trekbandje.
Reply

#24
Onlangs aangeschaft, prima auto, echter: Stuur komt niet goed terug in rechtdoor stand. Voelt plakkerig aan. Sporing is wel goed. Garage zegt het probleem niet te kennen. Geven aan dat de elektrische stuurbekrachtiging ook niets aan te stellen is. Lijkt bij warm weer erger dan bij koud weer. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Reply

#25
(16-05-2018, 20:06)martinr Wrote: Onlangs aangeschaft, prima auto, echter: Stuur komt niet goed terug in rechtdoor stand. Voelt plakkerig aan. Sporing is wel goed. Garage zegt het probleem niet te kennen. Geven aan dat de elektrische stuurbekrachtiging ook niets aan te stellen is. Lijkt bij warm weer erger dan bij koud weer. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb zelf ook een Alto uit 2011. Zit nog BOVAG op, en is onder garantie nieuw stuurhuis onder gezet. Maar dit lost het niet op. Ben nog aan het kijken waar het nog meer aan kan liggen.

Blijft over:
  • Sensor stuurhoek elektronica in stuurhuis
  • Voltage en/of grond aan de stuurkolom
  • Draagarmrubbers en fusee stroef tijdens sturen
  • Veerpootlagers werken onvoldoende mee tijdens sturen

Ik geef niet zo snel op en kom er wel achter.
Reply

#26
Meen me te herinneren op autoweek of elders gelezen te hebben dat dat ook bij SX4 ook speelde. Het stuur kwam niet terug in de rechtuit positie.Of en hoe het opgelost is geen idee, ik houd niks meer bij en lees weinig, alleen dingen die me boeien.Is er niet op Duitse/Engelse sites niks te vinden over dit probleem? Ik vermoed dat het wel vaker voorkomt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#27
Na het vragen van aanvullende informatie.....
Snelle reactie en een goed informatievoorziening vanuit auto Arninkhof (top! 39)

"Revisie stuurhuis Suzuki Swift, Suzuki Alto, Suzuki SX4, Opel Agila.

Bij revisie van het stuurhuis passen wij het stuurhuis inwendig aan, wat we
precies aanpassen is natuurlijk het geheim van de smid!
Alleen als elektro motor aan het stuurhuis vast zit kunnen we het stuurhuis
reviseren en anders niet.
De kosten van een los stuurhuis zijn € 125, - excl. BTW en excl. verzendkosten
à € 15,00
Indien wij het stuurhuis ook de- en monteren komen hier ± 3 à 4 uur
arbeidsuren à € 55,-- bij.
Als een stuurhuis per post bij ons binnenkomt, wordt deze normaal gesproken
ook dezelfde dag weer per post verstuurd als de betaling bij ons binnen is.
Graag willen wij dit voor onze planning graag weten wanneer u het stuurhuis
naar ons toestuurt. U kunt ons bellen of een e-mail sturen.
Let op! Bij demontage van het stuurhuis het stuur in het midden zetten en
sleutel eruit, dan pas stuurhuis demonteren, en elektro motor moet vast aan
het stuurhuis zitten op het subframe.

Met vriendelijke groet,
Auto Arninkhof
Reply

#28
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Joost, kom uit Veghel en ben 57jr.

Ik heb jaren lang stuurbekrachtigingen gebouwd voor klassieke Volvo's.
Hiervoor gebruikte ik stuurbekrachtigings units van de Corsa.
In het begin gebruite ik units van het B-type en later van het C-type.
Deze units hadden exact hetzelfde probleem als bij de Suzuki.

Het probleem was dat het wormwiel en de worm te strak in elkaar grepen.
Aangezien ik de units compleet moest verbouwen en andere type lagers erin plaatste kon ik het oplossen door de lagers iets uit het midden te plaatsen zodat het wormwiel wat meer ruimte kreeg.

Momenteel heb ik een SX4 en deze stuurt/stuurde niet fijn en had last van sticky steering.

Ik heb het stuurhuis gedemonteerd en uit elkaar getrokken.
Alle lagers, glijbussen waren goed, alles stond mooi in het vet dit was dus niet het probleem.
Ik heb het weer in elkaar gezet zonder motor en zonder tandheugel, dus alleen het worm en wormwiel.
Wat blijkt dit zit dus ook te strak en heeft te weinig ruimte. Je kunt dit heel goed voelen door aan de as van de motor te draaien, dit ging heel slecht/hakkelend.

Wat heb ik gedaan om dit beter te krijgen:
Ik heb het wormwiel eruit gehaald, deze is van kunststof.
Ik heb met een half ronde vijl van elke tand wat afgevijld net zolang totdat het geheel feilloos liep.
Nu draait het worm en wormwiel mooi soepel zonder haperingen.

Alles terug gemonteerd, uit laten lijnen (stond nog bijna goed)
Auto stuurt nu erg lekker, stuur komt goed terug en geen last meer op de snelweg van zwaar en overcoriserend sturen!

Mocht iemand nog meer informatie willen hebben stuur maar ff een berichtje.
Reply

#29
(23-01-2018, 16:51)rodirida Wrote:
(23-01-2018, 14:37)Deborah Wrote:
(23-01-2018, 12:44)Leibniz Wrote: Is er een link naar dat bewuste ANWB stuk?Vond wel iets maar ging alleen over stuurhuis van Agila niet dat er een oplossing is/was

https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/b...-problemen

Alsjeblieft.

Groet Deborah

Hoi en ter verduidelijking:

1. De (stuur)techniek van de Opel Agila en Suzuki Splash is hetzelfde; alleen de 'huid' verschilt ;-) en inderdaad gaat dat verhaal op https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/b...-problemen over een Opel Agila...
Beide modellen zijn blijkbaar(zover ik kan nagaan) in Hongarije in dezelfde fabriek gefabriceerd ...
2. Ik had hetzelfde probleem met een officiële Suzuki dealer; auto was een BOVAG occasion met garantie. Aflullen(sorry) met het is een producteigenschap etc etc. Heb op hoge poten de kat de bel aangebonden en deze reparatie alsnog vergoed gekregen van de dealer ;-)

Dat is niet helemaal waar de Suzuki modellen werden/worden in Hongarije gebouwd en de Opel modellen werden in Polen gebouwd.

Wij hadden een agila uit 2004 en hebben nu een wagon R uit 2006.
Maar je kan er niet zomaar vanuit gaan dat alles het zelfde is ben ik al achter gekomen ik heb de agila namelijk nog staan voor onderdelen.
Reply

#30
Aan Joost2:
Ik heb een SX4 S Cross en heb een stuurprobleem alleen wanneer ik bv op de autosnelweg rij, met een flauwe bocht naar rechts en dan weer naar links terugstuur(of andersom), dan haakt of plakt het stuur even. Is dat op te lossen op de manier zoals jij dat beschrijft; welke mogelijkheden heb jij om dit te repareren? Gaarne een reactie
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.