Deel 1
Ik heb dit barrel gekocht halverwege september met als doel het ding te restaureren.
Inmiddels (eind februari) is ie klaar op het dakje na, maar dat is een kwestie van wachten. Dit is het eerste deel van de "reportage" met foto's en een verhaaltje, de rest komt als ik tijd en zin heb.
De auto opgehaald in Apeldoorn en in de garage gezet om eens goed te bekijken wat er aan gedaan moet worden.
De motor loopt perfect, maar de auto rijdt niet.
Na een korte diagnose blijkt dat de automaat geen olie rondpompt.
Dus opzoek naar een donor!
En die hebben we gevonden, een 1.0 automaat met nog maar 57dkm op de teller.
De complete auto gestript en alles gesorteerd wat we wel of niet nodig hadden.
Deel 2
Na het strippen van de donor en het verzamelen van de benodigde onderdelen kon de donor retour sloperij. Nu konden we eens gaan bekijken waar de cabrio nu precies rot was.
De Geo Metro ontdaan van motor en interieur:
En de rottigheid:
mk1 roestplek op een mk3?
En natuurlijk achter de zijschermen:
Bij het verwijderen van de buitendorpel kwamen we nog een grote verrasing tegen:
Geen idee hoe deze tang hier terecht is gekomen
En de binnendorpel is gelukkig alleen maar roestig:
Het rechter "frame horn" was wel goed rot:
Deel 3
Na het zoeken van rotte plekken en het kaal maken daarvan was het natuurlijk tijd om te gaan lassen. Hier enkele delen:
Verschillende diktes plaat en verzonken plaat:
Nieuw stuk dorpel er in gelast:
Ook achter de achterbumper:
Het lasse van het rechter frame horn, hier een koker omheen gelast en die vast gezet met veel pluglassen op de nog goede plaat en de uiteinden gewoon vast gelast voor betere afwerking.
Natuurlijk ook de bekende plekken achter de voorste zijschermen:
Deel 4
Na alle rotte plekken te hebben gehad en te hebben gefixt was het tijd om te schuren en plamuren, alles strak maken.
Filler is een geweldige uitvinding.
Het begint weer een beetje op een auto te lijken.
Ik heb dit barrel gekocht halverwege september met als doel het ding te restaureren.
Inmiddels (eind februari) is ie klaar op het dakje na, maar dat is een kwestie van wachten. Dit is het eerste deel van de "reportage" met foto's en een verhaaltje, de rest komt als ik tijd en zin heb.
De auto opgehaald in Apeldoorn en in de garage gezet om eens goed te bekijken wat er aan gedaan moet worden.
De motor loopt perfect, maar de auto rijdt niet.
Na een korte diagnose blijkt dat de automaat geen olie rondpompt.
Dus opzoek naar een donor!
En die hebben we gevonden, een 1.0 automaat met nog maar 57dkm op de teller.
De complete auto gestript en alles gesorteerd wat we wel of niet nodig hadden.
Deel 2
Na het strippen van de donor en het verzamelen van de benodigde onderdelen kon de donor retour sloperij. Nu konden we eens gaan bekijken waar de cabrio nu precies rot was.
De Geo Metro ontdaan van motor en interieur:
En de rottigheid:
mk1 roestplek op een mk3?
En natuurlijk achter de zijschermen:
Bij het verwijderen van de buitendorpel kwamen we nog een grote verrasing tegen:
Geen idee hoe deze tang hier terecht is gekomen
En de binnendorpel is gelukkig alleen maar roestig:
Het rechter "frame horn" was wel goed rot:
Deel 3
Na het zoeken van rotte plekken en het kaal maken daarvan was het natuurlijk tijd om te gaan lassen. Hier enkele delen:
Verschillende diktes plaat en verzonken plaat:
Nieuw stuk dorpel er in gelast:
Ook achter de achterbumper:
Het lasse van het rechter frame horn, hier een koker omheen gelast en die vast gezet met veel pluglassen op de nog goede plaat en de uiteinden gewoon vast gelast voor betere afwerking.
Natuurlijk ook de bekende plekken achter de voorste zijschermen:
Deel 4
Na alle rotte plekken te hebben gehad en te hebben gefixt was het tijd om te schuren en plamuren, alles strak maken.
Filler is een geweldige uitvinding.
Het begint weer een beetje op een auto te lijken.