Auto verkocht en nu ellende
#1
Hallo,

ik zal me even voorstellen, daar ik hier nieuw ben.
Normaal ben ik niet zo van de forums, maar kan nu wel wat advies gebruiken.

Ik ben Marco, 36 jaar en ex eigenaar van een Suzuki Swift 1.3 uit 2006.
Vorige week heb ik mijn Suzuki via Marktplaats verkocht.

Voor de verkoop al contact gehad en een aantal makementen met de verkoper besproken. Airco deed het niet en lampda sonde. Nieuwe APK
Airco gereinigd en opnieuw laten vullen en naar de lampda sonde laten kijken.
Deze is niet vervangen, maar de boel was gereinigd oid (heb er niet zoveel verstand van)
Geen storing meer gehad (2 dagen in gereden) en vervolgens een afspraak gemaakt met de koper.
Deze heeft een testrit gemaakt en de auto gekocht.

Een paar dagen later kreeg ik bericht dat het storingslampje toch weer is gaan branden en dat de lampda sonde vervangen moest worden.
Hiermee ben ik natuurlijk akkoord gegaan en ik sta voor deze kosten. Tot dusver geen probleem.

Helaas kreeg ik vervolgens een bericht dat de versnellingsbak niet goed is en vervangen moet worden.

Hier begrijp ik niets van, daar ik zelf nooit geen problemen heb gehad.
De koper en ik hebben hier netjes over gesproken en zouden beide nadenken over een mogelijke oplossing.

en hier komt dan mijn advies vraag, wat is een nette oplossing?
Ik weet dat ik nergens toe verplicht ben, maar wel het zeker netjes oplossen.

Ik hoor graag jullie advies
Reply

#2
Versnellingsbak kost gereviseerd 475 en 2e hands 275. Misschien de kosten voor de bak zelf 50/50 delen?

Zou zelf graag wel met eigen ogen willen zien dat het stuk is, voordat je met geld gaat wapperen voor een eventueel gewoon werkende bak.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#3
Die lambda 50/50 en dan ben je een goed mens als ik op jou verhaal afga. De bak.... daar zou ik dan alles van willen weten omdat het om hogere kosten gaat. Tja lastig. Vind het wel apart dat er niks was en nu in ineens niet in orde. Heeft hij wel proefgereden? Wat zijn de geluiden bij de bak nu? Zelf zou ik wel tegemoed komen door auto terug te nemen of deel te betalen maar de meerderheid zal dit niet doen schat ik. Als je 1/3 of de helft daarvan zou betalen dan moet hij een bak scoren voor 350 euro en nog een paar honderd aan arbeid...wordt dus vrij duur. Er waren wel veel 1.3 swifts van 2005-2010 die bakproblemen hadden. Niet alleen de 1.3 maar hoofdzakelijk wel

In principe had deze persoon voor de betaling even langs een garage kunnen gaan maargoed wie doet dat...
39



Reply

#4
lambda sta ik 100% voor. Ik wist dat dit kon gebeuren en dat is dan mijn pech.
Maar de versnellingsbak heeft naar mijn weten geen geluid gemaakt of dat deze niet goed wou schakelen.
Ook mijn monteur nog gevraagd of hij het idee had dat er wat mee aan de hand zou zijn.
Hij gaf aan dat de bak vorige week nog prima schakelde en er niets aan de hand is/was.

Koper heeft proefgereden. heeft daarna nog dik 140km naar huis moeten rijden.
helaas woont hij niet in de buurt. Anders hadden we samen even naar een garage gekunt..
Reply

#5
Risico verkoper, vriendelijk van je dat je het netjes op wil lossen, maar dit is niet aan jou. Ik neem aan dat je eerlijk bent geweest bij de verkoop dat er een storing zat op de lambda? En vervanging nog wel eens nodig zou kunnen zijn? Dan ben je eerlijk geweest en is dat daarna niet meer aan jou. Bak werkte goed, kan jij niets aan doen.

De verkoper had zich kunnen verdiepen in dit type auto, en erachter kunnen komen dat die bakken vaker stuk gaan. Een bekend probleem dus! Hij had ermee langs een garage kunnen gaan etc. Heeft hij niet gedaan. Het is misschien lullig en gaat tegen je principe in, maar als je hem een hand geeft neemt hij je hele arm. Auto is verkocht, punt, zijn risico.
Reply

#6
Had ik ook echt niet gedaan. Als volgende week de motor in de soep loopt, betaal je die dan ook?
Misschien heeft verkoper de bak wel enorm misbruikt die eerste kilometers, weet jij veel. Als hij dit soort risico's niet wil, moet hij een auto van een garage kopen met garantie. Meneer wilde waarschijnlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, jammer dan.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#7
---
Idd risico van de koper!!

Als ik jou was zou ik helemaal niks betalen.

---
Reply

#8
Ik ben het met Pauluzz eens, het is altijd het risico van de koper. Als je geen verstand van zaken hebt koop je een auto bij een garage met garantie, in plaats van bij piet particulier.
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#9
Dank voor de reacties.
Vanavond hebben de koper en ik weer contact.

Zal even laten weten of we er uit komen of niet
Reply

#10
Dat vinden we fijn, succes!
Reply

#11
Ik vind dat je het nog heel fatsoenlijk opgelost hebt, bij een particulier aankoop is zelf uit je doppen kijken of iemand meenemen als je zelf geen verstand van auto's hebt. Een tweedehands auto houdt in dat er altijd risico's zijn dat er iets stuk kan gaan of gaat. Autorijden kost geld en als je geen geld hebt om hem rijdend te houden, koop dan geen auto. Ben benieuwd hoe het afloopt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
Goedemorgen,

Nog geen bericht van de koper gehad.
Afgesproken gister contact te hebben, maar niks gehoord.

Zal vandaag nog even afwachten.. wordt vervolgd...
Reply

#13
Nog steeds geen bericht gehad.
Denk dat ik het dan nu ook maar moet afsluiten.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Reply

#14
Begint beetje op poging geldklopperij te lijken dan.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.