Alto MK1 renovatie zonder garage
#1
Omdat mijn eerste auto een Alto uit 1985 was, en ik goede herrinngeringen daaraan heb, lijkt het mij enorm leuk om er eentje te vinden en op te knappen. Ook vind ik het leuk om beter te leren sleutelen aan auto's en de techniek van een Alto MK1 is dermate simpel dat het mij een goede auto lijkt om dit op te leren.

Nu is er recent hier eentje aangeboden zonder APK en niet lopend, en ik ben aan het kijken of dat een realistisch project is voor mij.

De twee grootste euvels zijn de verlopen APK en dat ik geen garage heb.
  • Vervoer: ik kan een auto-aanhanger huren welke ik achter de V70 van mijn broer kan hangen. Mag op B-rijbewijs gereden worden en het klopt allemaal qua gewichten
  • Stalling: ik heb een caravan(buiten)stalling gevonden in de buurt die betaalbaar is en waar ik de alto mag stallen. Het is niet ideaal, maar zo lang hij geen APK heeft, mag ik hem niet aan de weg zetten.

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe het precies met de APK zit. In de wet staat: "Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken."

Als dit betekent dat ik twee maanden heb om hem APK-waardig te krijgen ga ik dit eerst proberen voordat ik hem stal.

Qua opknappen: is het realistisch om eem blok te reviseren en de hele auto eigenlijk op te knappen, stukje bij beetje, zonder garage? Ik heb wel een schuur, en ik doe momenteel het onderhoud van mijn Swift al buiten. Een heel blok uit elkaar halen is toch andere koek denk ik... Nu kan ik alle onderdelen in een kruiwagen gooien en in de schuur leggen, maar is dit realistisch? Zelfs al is het maar een 0.8 liter driecilinder?
Reply

#2
Realistisch?
De auto blijft jouw ding. Een goeie Alto is geen goud waard.
Het is dus wat je maar zelf wilt...
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#3
Die 2 maanden zonder APK zullen gelden vanaf het moment dat de APK datum verloopt, en niet wanneer je hem overschrijft. Mogelijk dat je deze optie dus niet hebt.

Velen van ons zijn op straat hobbyend begonnen, en velen doen dat nog steeds.
Andere kopen/huren later een garagebox en gaan daar verder.
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#4
Ik vind het altijd zo leuk om over revisie te lezen bij projecten die niets mogen kosten. Ik heb dagelijks mensen aan de lijn die me vragen "wat kost een revisie". Waarop ik altijd eerst moet vragen wat er stuk is en dan blijkt er niets stuk te zijn.

Om je gelijk maar uit je dromen te helpen, een goede volledige revisie gaat je 5 tot 10x de dagwaarde van je auto kosten.

Mijn advies: If it ain't broke, don't fix it! Zet je tijd en geld in op de reparaties die nodig zijn om hem door de apk te krijgen en weer de weg op. Feit: het blok is dik 30 jaar oud, feit: alles zal versleten zijn, feit: dat zie je nu niet, maar wel als je m demonteert.
Wil je dan toch wat doen? Meet je compressie, is dat goed, laat je onderblok dan met rust! Trek de kop eraf, laat je kop reviseren, nieuwe pakkingen, boel schoonmaken, nieuwe distributie en gaan. Als ie olie zuipt, niets aan de hand, goed bijhouden, rijd je tenminste altijd met verse olie.
Reply

#5
--
Natuurlijk zal een Alto nooit veel waard worden, maar dat hoeft

zeker nog geen reden te zijn om hem niet goed op de weg te houden Wink

Ik zou ook idd eerst eens kijken wat er stuk is aan de motor en dat alleen

repareren en verder de carrosserie goed aanpakken voor de APK.

Laat je niet ontmoedigen, want je plan is hartstikke leuk 39

Bij geen één volledige restauratie van welke auto en welk merk dan ook,

zal de kosten ooit worden terug verdiend, het is gewoon wat JIJZELF

leuk vind en hoeveel je wilt besteden er aan !!

---
Reply

#6
Sluit me aan bij paul. Repareer wat kapot is en ga het autootje lekker poetsen.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#7
Thanks, dat is precies wat ik bedoelde. Ik wil hem lopend hebben en koesteren en van genieten, maar het is geen Aston Martin Tongue

Ik heb veel inspiratie gekregen van het topic op het autoweek forum van Rob over zijn cabrio. Die heeft houd hem ook lekker rijdend, gewoon om van te genieten.

Het begin is echter het grootste probleem. Als hij maar loopt en APK krijgt, dan kan ik de komende twee jaar gewoon, met hulp van anderen, de boel goed lopend krijgen, en hem stukje bij beetje aanpakken (zoals ook hierboven meermaals gepost 39), maar omdat er nu geen APK op zit en hij niet rijdt is dat wat complexer.

Mijn eerste Alto heb ik vroeger al zo ver uit elkaar gehad dat ik de vlotter in de carburateur vervangen heb, maar het blok zelf heb ik nog nooit uit elkaar gehad. Als ik de tijd daarvoor heb denk ik dat dat ook wel lukt, maar dan moet ik hem dus eerst hier in Den Bosch krijgen, en APK er op.

Eerst maar eens wachten of Kristel nog reageert op mijn PM of op het topic...
Reply

#8
(23-12-2016, 15:19)DenBosch Wrote: Ik heb veel inspiratie gekregen van het topic op het autoweek forum van Rob over zijn cabrio. Die heeft houd hem ook lekker rijdend, gewoon om van te genieten.

Dank je wel ! Een uitgebreidere versie staat hier op het forum. AutoWeek houd ik niet zo goed bij als hier en is voornamelijk copy-paste werk.

Maar buiten sleutelen is goed te doen. Het werk aan m'n cabrio heb ik ook allemaal buiten gedaan. Maar nu in de winter doe ik er dan ook helemaal niets aan, alleen als er echt iets aan moet gebeuren.
Reply

#9
Heb je de Alto nu en hoe bevalt ie ? Smile

Groetjes, Andres








Reply

#10
Hier staat het verhaal, vanaf pagina 6 geloof ik.
Reply

#11
Ik post alles inderdaad in de wie is wie die Rob postte.

Hij bevalt goed, er is nog wel wat sleutelwerk aan, wat ik van het voorjaar pas ga toen (tenzij ik eerder een garage kan vinden).
Reply

#12
Zorg dat je de carrosserie eerst min of meer roest beperkend hebt, leuk als je motor goed is of werkend en de rest om je heen valt uit elkaar!
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
Als je zelf kan lassen is het wel leuk anders word het wel duur om het te laten doen.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.