Bandenvraagje
#1
Op mijn swift horen van origine 155/70/13 banden. Nu heb ik velgen gekocht waar ik zomerbanden op wil gaan zetten.
De metalen velgen ga ik voorzien van winterbanden en daarvoor had ik deze banden op het oog:
https://www.banden-pneus-online.nl/autob...-75-t.html

https://www.banden-pneus-online.nl/autob...-75-t.html

https://www.banden-pneus-online.nl/autob...-75-t.html
Heeft iemand van jullie ervaring met een van deze banden?

Wat de zomerbanden betreft het onderstaande, de zomer is nog wel even weg, dus er is geen haast bij om een keuze te maken.

Twee van de vier banden zijn nog goed genoeg om even op te rijden, maar het zijn 175/60/13 banden. Niet 175/70/13.
Nu is mijn vraag, kan ik de hogere versie van deze band probleemloos plaatsen op de voorwielen zonder aanlopen in de wielkast te veroorzaken omdat de banden breder zijn dan origineel?
De originele bandhoogte houd ik liever aan omdat ik geen rallyrijder ben en ik dus denk dat de bandomtrek ook invloed heeft op brandstofverbruik. Nu is het omloopverschil tussen een 60 en 70 band best aanzienlijk.
Om aan te geven hoe ik een band zoek is als eerste mijn selectiecriterium grip op nat wegdek, hier wil ik de beste band voor vinden, daarna is mijn eerstvolgende keus brandstofverbruik.
Wat denken jullie , kan de 175/70/13 band prima of raden jullie dat juist af? En als je het af of aanraad, wat zijn de redenen?
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#2
Voor de winterbanden zou ik zeker voor de nokians gaan van die 3. Op mijn swift van 1985 zat 175 65 13 voor en 175 70 13 achter dus 175 70 13 voorzijde zal geen probleem zijn bij jou auto
39



Reply

#3
Maar volgens mij lees ik in het verhaal dat de ts er vanuit gaat dat een 155/70r13 band dezelfde hoogte heeft als een 175/70r13. Dit klopt niet. De 70 is geen maat in mm zoals de 175 en 155. Het is de hoogte van de band uitgedrukt in een procentuele waarde van de breedte van de band. Wellicht kan je ook even op www.willtheyfit.com kijken voor het verschil in omtrek. Ook nuttige site om te bekijken hoe velgen met bepaalde maten uit zullen komen.
Reply

#4
Met deze calculator kom ik met 175/60/13 het dichtste bij 155/70/13 qua omtrekverschil.
Origineel is de omtrek: 171.91 en de 175/65/13 heeft 175.21cm dat is 1.92% verschil.
De 175/60/13 heeft een omtrek van 169.71cm en dat is -1.28% verschil.
De vraag is of het qua brandstof verbruik veel verschil maakt de een of de andere band te kiezen, het verschil tussen de banden onderling is ruim 3%, vertaalt dat zich ook rechtstreeks in 3% verschil in gebruik?
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#5
Ik zou gewoon 4 nieuwe banden van een goed merk erop laten draaien in de originele maat 155/70R13, Vredestein in die maat kost je +-€150 voor 4 banden.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#6
Smaller kan zelfs voordelig zijn in bijvoorbeeld sneeuw etc. Meer kg per vierkante cm rubber dus minder risico op aquaplaning Idea
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#7
Ik heb de 175/ xx /13 lichtmetalen velgen liggen voor zomerbanden, ik koop voor mijn originele set stalen velgen een paar nieuwe winterbanden, waarschijnlijk de nokians. Op de andere twee heb ik al uniroyal 4 season liggen.
De vraag is dus voor mijn lichtmetalen velgen welke zomerbanden 175/60 of 65/13 banden het best zijn qua grip bij regen en rijgedrag /brandstof verbruik als tweede criterium.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#8
(07-11-2016, 19:04)Twenty-one Wrote: Ik heb de 175/ xx /13 lichtmetalen velgen liggen voor zomerbanden, ik koop voor mijn originele set stalen velgen een paar nieuwe winterbanden, waarschijnlijk de nokians. Op de andere twee heb ik al uniroyal 4 season liggen.
De vraag is dus voor mijn lichtmetalen velgen welke zomerbanden 175/60 of 65/13 banden het best zijn qua grip bij regen en rijgedrag /brandstof verbruik als tweede criterium.

175/60R13 en 65R13 zijn gewoon de verkeerde maten, daarmee ga je raar weggedrag creëeren en kans op aanlopen.
Je kunt hooguit kiezen tussen 155/70R13 of 165/65R13, en het verschil qua grip ga je nagenoeg niet merken.
Het grootste verschil qua grip zit hem in de band zelf; merk, zachtheid, profiel. Grip en verbruik staan natuurlijk recht tegenover elkaar, als je meer grip wilt (zacht rubber) zal de band meer plakken aan de weg (hoger verbruik en meer bandenslijtage).

Een vriend van mij rijdt ook een Swift en daar heb ik 4 nieuwe Vredesteins opgelegd in de maat 155/70R13. Rijd prima, bakken vol grip en verbruiksverschil is nihil/niet merkbaar.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#9
[Image: DSC_0235_edit_1478538638383.jpg]
Die maar in de prullenbak flikkeren dus?
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#10
Of op marktplaats zetten, misschien dat er nog wel iemand is die er een tientje per band voor wil geven.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#11
Kunnen er dan smallere banden op die velgen? Ik heb ze gekocht van iemand die zei er zo mee gereden te hebben op een swift (van '97). Raar dat het dan niet past, of de verkoper is een leugenaar of jij hebt geen gelijk.
Ondertussen zit ik dan met velgen waar ik, zo ik vermoed niets aan heb.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#12
(07-11-2016, 19:46)Twenty-one Wrote: Kunnen er dan smallere banden op die velgen? Ik heb ze gekocht van iemand die zei er zo mee gereden te hebben op een swift (van '97). Raar dat het dan niet past, of de verkoper is een leugenaar of jij hebt geen gelijk.
Ondertussen zit ik dan met velgen waar ik, zo ik vermoed niets aan heb.

Ze passen wel, maar het is geen veel voorkomende maat en zijn daardoor onnodig duur.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#13
Hoeveel j zijn je velgen?
Reply

#14
Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee, hoe kom ik daar achter? De banden die er op zitten, 175/60/13 lijken er goed op te passen.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#15
Ik gok 5 of 5.5j
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#16
Vaak zitten er bij lichtmetalen velgen een aantal merktekens aan de binnenkant van het naafgedeelte of aan de binnenkant van de spaken. Je kunt eens kijken wat daar allemaal staat, dat zal je waarschijnlijk wat meer vertellen over de maten van de velg.
Reply

#17
Bij staal ook, maar kunnen ook aan de buitenkant zitten.
Geen Suzuki meer.
Reply

#18
[Image: fecfd337-0c91-4037-a68f-46064e44e2eb.jpg]

OE30 A2 / ET38 / P 886 in het vakje waar met stift een 2 is geschreven en een grote X met het cijfer 2 er bovenin, het zegt me erg weinig, helaas nog steeds niet met gebruik van: https://www.profile.nl/velgen/uitleg-velgmaat .
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#19
Je kan ze opmeten. Binnenkant velg tot binnenkant velg (dus waar de band ligt). 1 inch = 25,445mm. Suc6. En 1j is 1inch
39



Reply

#20
De grote X geeft aan dat het een 1-delige velg is, en de ET-waarde is 38, wat goed genoeg is voor een Swift. De breedte van de velg staat er niet in in dit geval, dus die zou je inderdaad op kunnen meten. Bij dit soort velgen is dat over het algemeen 5,5J (+/- 14 centimeter)
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.