Probleem: Nieuwe dynamo laadt niet
#1
Goedemiddag,

Wij zitten met een raadsel waar zelfs de monteur moeite mee heeft.

Onze suzuki swift gt 1.5 uit 2007, begon te piepen, tijdens een ritje naar het werk schoten er storingen in uiteindelijk bij aankomst werk, motor afgezet en mooi niet meer starten. Nu zag de dynamo er niet zo lekker meer uit wat het uitvallen van de accu verklaarde. bij starten spanning niet hoger dan 10v. Enfin nieuwe dynamo en accu geplaatst helaas geen effect want de dynamo laadt de accu niet.

Nu staan wij met ons handen in het haar want we hebben geen idee waar we moeten zoeken?? kan er ook niet echt iets over vinden.

Spanning niet meer dat 10.78 zowel op accu als dynamo, als dynamo op een losse accu werkt wel perfect (15v).

Heeft iemand hier misschien een idee voor we naar de garage rijden?

alvast bedankt,

groetjes Natalie
Reply

#2
Is de snaar vernieuwd of is de oude er weer omheen gelegd? Misschien is je snaar wel compleet versleten.
Als het probleem daar niet inzit, kan ik alleen nog bedenken dat het in de bekabeling en/of aansluitingen zit.
Reply

#3
(31-10-2016, 14:11)Pauluzz Wrote: Is de snaar vernieuwd of is de oude er weer omheen gelegd? Misschien is je snaar wel compleet versleten.
Als het probleem daar niet inzit, kan ik alleen nog bedenken dat het in de bekabeling en/of aansluitingen zit.

Snaar is recentelijk vernieuwd.. dus daar kan het niet aan liggen.
Mocht het aan de snaar liggen dan zou hij ook niet voldoende spanning kunnen leveren aan de andere accu...
aansluitingen nagekeken zijn ook nog goed.. bekabeling is doorgemeten zouden ook nog voldoende spanning leveren.
Reply

#4
Alle zekeringen al nagezien?
Reply

#5
(31-10-2016, 15:12)robin_swiftsensation Wrote: Alle zekeringen al nagezien?

Ja ook nagelopen..

Suzuki geeft aan de plus kabel te vervangen, iemand een idee?
Reply

#6
Dus met de huidige accu is de dynamospanning maar 10V en met een andere accu 15V? Dan zet je er toch een andere accu in?

Heb je de spanningsverliezen op de kabels al gemeten, massakabels en aansluitingen gecontroleerd van de accu en het motorblok?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
(31-10-2016, 16:22)remytjuh1994 Wrote: Dus met de huidige accu is de dynamospanning maar 10V en met een andere accu 15V? Dan zet je er toch een andere accu in?

Heb je de spanningsverliezen op de kabels al gemeten, massakabels en aansluitingen gecontroleerd van de accu en het motorblok?

Laten we dat nou ook geprobeerd hebben, inmiddels contact met Suzuki gehad geven aan dat de plus kabel vervangen dient te worden, dus dat zal de volgende stap worden.
Reply

#8
Ik zou eerst het spanningsverlies meten op de bekabeling voordat je vanalles gaat lopen vervangen. En als dat niet lukt een monteur zoeken die het kan, ipv geld over de bres gooien voor niks.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#9
(31-10-2016, 16:34)remytjuh1994 Wrote: Ik zou eerst het spanningsverlies meten op de bekabeling voordat je vanalles gaat lopen vervangen. En als dat niet lukt een monteur zoeken die het kan, ipv geld over de bres gooien voor niks.

Dat is inderdaad de eerste stap als we van het werk weer thuis zijn.
het mooie is dat zelfs de suzuki niet helemaal zeker is van zijn zaak.. ligt niet aan de monteur t is gewoon een vreemd verhaal...
Reply

#10
Ga na of massakabel nog goed contact maakt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
Geen spanningsverlies, en kabel maakt goed contact.
Het blijft helaas nog steeds een raadsel Unhappy
Reply

#12
Ze schijnen weleens problemen te hebben met overgangsweestanden bij de aansluitingen van de kabels op de startmotor/dynamo. Maar dan zou je daar spanningsverliezen moeten meten.
Hetzelfde geldt bij het verdeelblok bij de accu, die willen weleens wegsmelten.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#13
Hallo allemaal,

Van het weekend ook een nieuwe dynamo (revisie) gemonteerd, nadat een nieuwe accu (dec 2016) gemonteerd werd nadat vorige accu het ook begeven had.
Het was een hele moeite om de dynamo gemonteerd te krijgen, aandrijfas moet gedemonteerd worden om de dynamo eruit te krijgen.
Hebben jullie al het probleem gevonden, want ik heb hetzelfde probleem. Accu wordt niet geladen, kabels zijn gecheckt, zekering ook en geen overgangsweerstanden .

Groetjes,
Rob
Reply

#14
Gaat het om een swift ?Bouwjaar vermelden wel zo handig en symptomen die je hebt. Geef eens wat meer info, zo kan je toch niks mee. . Laad je dynamo de accu niet op of heb je ergens lekstroom dat je accu leeg wordt gezogen?Immers als je een flinke rit maakt dan moet je accu aardig opgeladen zijn normaal gesproken. Is je accu na een lange rit helemaal niet opgeladen of wel en is die na een paar uur / dag leeg?In het laatste geval heb je ergens een lekstroom, een verbruiker die je accu leegtrekt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#15
(13-02-2017, 18:11)Leibniz Wrote: Gaat het om een swift ?Bouwjaar vermelden wel zo handig en symptomen die je hebt. Geef eens wat meer info, zo kan je toch niks mee. . Laad je dynamo de accu niet op of heb je ergens lekstroom dat je accu leeg wordt gezogen?Immers als je een flinke rit maakt dan moet je accu aardig opgeladen zijn normaal gesproken. Is je accu na een lange rit helemaal niet opgeladen of wel en is die na een paar uur / dag leeg?In het laatste geval heb je ergens een lekstroom, een verbruiker die je accu leegtrekt.

in het eerste bericht staat het er toch ? Puzzled
Foutje bedankt 39
Reply

#16
Hallo nogmaals,

Het is een Suzuki Swift 1,3 van 2006.
De accu wordt na een langere rit niet opgeladen, de spanning was naar 10,5V gezakt. De accuspanning blijft na een nacht nagenoeg constant heb dus geen lekstroom. Ik heb dus na het wisselen geen verschil met de oude dynamo, deze laadde ook niet bij, ik heb een idee dat de spanningsregelaar niet werkt, is dat op een of andere manier te testen?
Heb weinig zin om de accu er weer onderuit te halen, de hele voorwielophanging moet dan weer uit elkaar omdat de aandrijfas in de weg zit.

Groetjes,
Rob
Reply

#17
Levert je dynamo genoeg voltage? Is de bedrading naar je spanningsregelaar nog goed? Hier een filmpje op YT https://www.youtube.com/watch?v=ofhrTfBR0g8 Spanningsregelaars zijn los te verkrijgen voor zover ik weet.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#18
(13-02-2017, 21:04)Leibniz Wrote: Levert je dynamo genoeg voltage? Is de bedrading naar je spanningsregelaar nog goed? Hier een filmpje op YT https://www.youtube.com/watch?v=ofhrTfBR0g8 Spanningsregelaars zijn los te verkrijgen voor zover ik weet.

ik heb het zelfde probleem Suzuki baleno station 1999. dynamo piept en laad niet meet ook ongeveer 12volt dynamo is nieuw en accu ook. wanneer ik de massa kabel los maak meet ik op de kabels 14.4 volt en het piepen is weg. als ik de accu weer aansluit begint hij weer te piepen en laad hij niet. misschien een relais dat blijft hangen of niet in komt. geen spannings verlies op de massa of + kabel dikke kabel extra erbij gelegd van dynamo naar startmotor en naar de hoofdzekering. kom er niet uit.
Reply

#19
Ik denk dat je multiriem niet goed strak zit, als die niet goed zit dan laadt de boel ook niet goed op.Zou toch eens daar naar kijken.Als de v-snaar, multiriem goed zit dan zou die niet moete piepen. Dus niet te lang mee blijven doorrijden. Spanner mee vervangen?Probeer hem vaster te zetten of laat dat bij de garage doen, niet veel werk.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#20
(03-02-2020, 01:00)Leibniz Wrote: Ik denk dat je multiriem niet goed strak zit, als die niet goed zit dan laadt de boel ook niet goed op.Zou toch eens daar naar kijken.Als de v-snaar, multiriem goed zit dan zou die niet moete piepen. Dus niet te lang mee blijven doorrijden. Spanner mee vervangen?Probeer hem vaster te zetten of laat dat bij de garage doen, niet veel werk.

Riem is het niet. de dynamo zelf piept omdat hij zijn spanning niet kwijt kan. als de massa kabel los is piept hij niet meer en levert hij op de KABEL 14.4 volt. en als ik de kabel weer op de accu aansluit valt de spanning weg naar ongeveer 12 volt. en begint hij weer te piepen.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.