kachel lauw in winter
#1
Wie heeft dit ook in de winter dat de ramen met ijs eigenlijk niet ontdooid worden vanwege een lauwe kachel ? Terwijl er een nieuwe thermostaat in zit. In de zomer
geen klachten natuurlijk. Is dit een Baleno eigenschap dat er in de winter met witte
ramen van het ijs gereden dient te worden. Gaarne uw reactie.
Reply

#2
Bij mijn Baleno word de kachel warm na 5 km, en na 10 km al goed warm.
Stationair laten lopen en ijskrabben doen we allemaal omdat we denken dat de motor dan sneller warm word.
Goed voor het milieu is het niet maar wel makkelijk Tongue
Beste is gewoon ijskrabben en rustig te rijden, niet meteen te hoge toeren rijden dat is wel weer slecht voor je motor als het te snel warm word bij winters weer.

Als je kachel niet warmer word dan lauw, lijkt het een koelvloeistof probleem.
Bedoel ik mee: De koelvloeistof lijkt niet door de kachel-radiateur te komen, al staat er niet bij hoeveel kilometer je al gereden hebt is het enkel maar giswerk.

Rij is een 25 / 50 kilometers .. en gooi de kachel is op volledig open met kachel ventilator op 3 of maximaal.. (wel ramen ver openTongue )
Word het lucht zo warm dat je zegt: auw dat is warm! <-- dat is goed
Word de lucht nu alsnog lauw <-- niet goed, kan duiden op een verstopte kachel-radiateur of slang.

Kijk ook even hoe het niveau is van je koelvloeistof Wink
Reply

#3
Mijn Baleno wordt heel snel warm, ideaal in de winter, op de warmste stand lijkt het een sauna wel. De vorige auto een swift sedan werd ook heel snel warm, prettige bijkomstigheid van Suzuki.De boel schoonspoelen van je radiateur en slangen zoals hier al gemeld en kijken of er geen rotzooi in de luchtkanalen van de auto zit, zoals bladeren etc. Heb je een originele thermostaat erin gezet of een namaak?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
(14-08-2016, 12:03)Leibniz Wrote: Mijn Baleno wordt heel snel warm, ideaal in de winter, op de warmste stand lijkt het een sauna wel. De vorige auto een swift sedan werd ook heel snel warm, prettige bijkomstigheid van Suzuki.De boel schoonspoelen van je radiateur en slangen zoals hier al gemeld en kijken of er geen rotzooi in de luchtkanalen van de auto zit, zoals bladeren etc. Heb je een originele thermostaat erin gezet of een namaak?



(13-08-2016, 20:26)total_recall Wrote: Bij mijn Baleno word de kachel warm na 5 km, en na 10 km al goed warm.
Stationair laten lopen en ijskrabben doen we allemaal omdat we denken dat de motor dan sneller warm word.
Goed voor het milieu is het niet maar wel makkelijk Tongue
Beste is gewoon ijskrabben en rustig te rijden, niet meteen te hoge toeren rijden dat is wel weer slecht voor je motor als het te snel warm word bij winters weer.

Als je kachel niet warmer word dan lauw, lijkt het een koelvloeistof probleem.
Bedoel ik mee: De koelvloeistof lijkt niet door de kachel-radiateur te komen, al staat er niet bij hoeveel kilometer je al gereden hebt is het enkel maar giswerk.

Rij is een 25 / 50 kilometers .. en gooi de kachel is op volledig open met kachel ventilator op 3 of maximaal.. (wel ramen ver openTongue )
Word het lucht zo warm dat je zegt: auw dat is warm! <-- dat is goed
Word de lucht nu alsnog lauw <-- niet goed, kan duiden op een verstopte kachel-radiateur of slang.

Kijk ook even hoe het niveau is van je koelvloeistof Wink


(14-08-2016, 12:03)Leibniz Wrote: Mijn Baleno wordt heel snel warm, ideaal in de winter, op de warmste stand lijkt het een sauna wel. De vorige auto een swift sedan werd ook heel snel warm, prettige bijkomstigheid van Suzuki.De boel schoonspoelen van je radiateur en slangen zoals hier al gemeld en kijken of er geen rotzooi in de luchtkanalen van de auto zit, zoals bladeren etc. Heb je een originele thermostaat erin gezet of een namaak?
Reply

#5
Dat kleine slangetje bovenop de radiator waar jij op doelt dient alleen om de overdruk kwijt te kunnen. Dit circuleerd niet en wordt dus inderdaad ook niet warm.

De rest van de slangen zijn wel van het voormaat tuinslang en groter.
Als de verstopping weer terug keert is er waarschijnlijk zn anti-lek middel in gekiepert, dat is vragen om problemen.

Elke garagist die je adviseerd een (sl)opel te kopen, zou ik niet serieus nemen.
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#6
Met Ber_i Eens Smile

Heb er 2 gehad en beide van redelijke jonge leeftijd al erg jong ook overleden, olie en benzine zuipen als de beste en ver komen doe je niet.

Ik weet niet waar je vandaan komt misschien dat er iemand hier van het forum (of ik) wel wil kijken.

Zal het nog maar is vragen;
Na hoeveel kilometer heb je dit getest?

Worden de slangetjes die naar binnen gaan achter de motor naar je kachel radiateur waarvan jij zegt dat ze te klein zijn wel erg of goed warm?

Zoals Ber_i al aangaf:
Het expansievat is alleen maar een aanvulling voor de huidige koelvloeistof dus; Als het niveau in de leidingen te weinig word of teveel kan het worden aangevuld of opgevangen met dat expansievat.

Waarschijnlijk hoeft het hele dashboard niet eens weg, althans ik kan er zo bij als ik even ga liggen benen buiten de auto en met m'n middel onder het stuur kruip.
Daar kan ik al bij de kachelmotor.
(dit heb ik gezien bij mijn auto) Als ik de motor even demonteer en goed kijk, ik de radiateur zie zitten van de kachel en denk ook nog wel aanraken om te voelen of het warm word of is.
Reply

#7
Luchtkanalen onder je dashboard kijken of die niet verstopt zijn los zitten?,Kachelradiateur doorspoelen of vervangen door een van de sloop= tricky of via Mister Auto Winparts bestellen . Heb je kvs al eens vervangen en de boel ontlucht? Suzuki rij ik al vanaf 1995 en beide auto's die ik heb/had werden in no time warm in de winter. Weet niet waar je zit, maar misschien dat iemand van het forum ernaar kan kijken.Nogmaals juist snel warm worden van de auto is een van de pluspunten.Ik gok erop dat de boel verstopt zit ergens.Oh ja kijk eens naar de oliedop of daar geen mayonaise onder zit.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
het koelsysteem een paar keer flushen wil ook nog wel eens helpen. op youtube zijn diverse filmpjes te vinden waarbij ze ook de kachelradiateur doorspoelen. daarna het systeem weer vullen met kvs+water en goed ontluchten..
je kachel zal gegarandeerd warm/heet worden.
Reply

#9
(15-08-2016, 11:29)Niels94Spirit Wrote: het koelsysteem een paar keer flushen wil ook nog wel eens helpen. op youtube zijn diverse filmpjes te vinden waarbij ze ook de kachelradiateur doorspoelen. daarna het systeem weer vullen met kvs+water en goed ontluchten..
je kachel zal gegarandeerd warm/heet worden.


(14-08-2016, 21:08)total_recall Wrote: Met Ber_i Eens Smile

Heb er 2 gehad en beide van redelijke jonge leeftijd al erg jong ook overleden, olie en benzine zuipen als de beste en ver komen doe je niet.

Ik weet niet waar je vandaan komt misschien dat er iemand hier van het forum (of ik) wel wil kijken.

Zal het nog maar is vragen;
Na hoeveel kilometer heb je dit getest?

Worden de slangetjes die naar binnen gaan achter de motor naar je kachel radiateur waarvan jij zegt dat ze te klein zijn wel erg of goed warm?

Zoals Ber_i al aangaf:
Het expansievat is alleen maar een aanvulling voor de huidige koelvloeistof dus; Als het niveau in de leidingen te weinig word of teveel kan het worden aangevuld of opgevangen met dat expansievat.

Waarschijnlijk hoeft het hele dashboard niet eens weg, althans ik kan er zo bij als ik even ga liggen benen buiten de auto en met m'n middel onder het stuur kruip.
Daar kan ik al bij de kachelmotor.
(dit heb ik gezien bij mijn auto) Als ik de motor even demonteer en goed kijk, ik de radiateur zie zitten van de kachel en denk ook nog wel aanraken om te voelen of het warm word of is.


(15-08-2016, 16:26)Blue Baleno Wrote:
(15-08-2016, 11:29)Niels94Spirit Wrote: het koelsysteem een paar keer flushen wil ook nog wel eens helpen. op youtube zijn diverse filmpjes te vinden waarbij ze ook de kachelradiateur doorspoelen. daarna het systeem weer vullen met kvs+water en goed ontluchten..
je kachel zal gegarandeerd warm/heet worden.



(14-08-2016, 21:08)total_recall Wrote: Met Ber_i Eens Smile

Heb er 2 gehad en beide van redelijke jonge leeftijd al erg jong ook overleden, olie en benzine zuipen als de beste en ver komen doe je niet.

Ik weet niet waar je vandaan komt misschien dat er iemand hier van het forum (of ik) wel wil kijken.

Zal het nog maar is vragen;
Na hoeveel kilometer heb je dit getest?

Worden de slangetjes die naar binnen gaan achter de motor naar je kachel radiateur waarvan jij zegt dat ze te klein zijn wel erg of goed warm?

Zoals Ber_i al aangaf:
Het expansievat is alleen maar een aanvulling voor de huidige koelvloeistof dus; Als het niveau in de leidingen te weinig word of teveel kan het worden aangevuld of opgevangen met dat expansievat.

Waarschijnlijk hoeft het hele dashboard niet eens weg, althans ik kan er zo bij als ik even ga liggen benen buiten de auto en met m'n middel onder het stuur kruip.
Daar kan ik al bij de kachelmotor.
(dit heb ik gezien bij mijn auto) Als ik de motor even demonteer en goed kijk, ik de radiateur zie zitten van de kachel en denk ook nog wel aanraken om te voelen of het warm word of is.

Interessant leesvoer:

http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...#pid528764

zelfde probleem, met azijn ???Puzzled
Reply

#10
Ik raad je aan om de koelvloeistof te vervangen,is zo gebeurd bij de Action heb je 5 liter voor onder 10 euro. Eerst de radiateur schoonspuiten of met hogedruk of een tuinslang, zelf heb ik laatste gebruikt. Daarna, vullen tot de rand, auto starten met radiateurdop eraf en motor laten lopen, na paar minuten daalt het niveau weer bijvullen en dat netzolang het niet meer daalt. Expansievat vullen tot max. Kijk uit dat je geen heet water over je heen krijgt maar dat spreekt voor zich. Probeer het eens, kost je de kop niet qua kosten en anders kan je via Mister Auto, Winparts, ebay een goedkope radiateur scoren.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
Iedereen bedankt voor de fijne reacties en tips, we gaan eraan werken;
het komt allemaal goed !39
Reply

#12
Komt de wijzer van je temperatuur meter wel al eerder uit de hoek? Zitten er niet een hoop blaadjes voor de kachel radiateur in het luchtkanaal? Als je de kachel ergens anders naar laat blazen (voeten) komt er dan wel warme lucht uit?
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#13
(28-12-2017, 19:23)Da Gamma Wrote: Komt de wijzer van je temperatuur meter wel al eerder uit de hoek? Zitten er niet een hoop blaadjes voor de kachel radiateur in het luchtkanaal? Als je de kachel ergens anders naar laat blazen (voeten) komt er dan wel warme lucht uit?

Thermostaat is al 2x vervangen, waterpomp ook, water komt gewoon op temperatuur. Er zitten geen
blaadjes in het luchtkanaal en een andere richting blazen geeft dezelfde koude.
Er is geflusht, doorgespoeld met azijn, doorgeblazen, you name it. Meerdere
goede monteurs hebben er naar gekeken, zelfs bij de garage weten ze het niet.
Kijk het was een autootje van krap 1000 euro en erna kijken kost tegenwoordig ook
geld als je begrijpt wat ik bedoel. Toen ik de auto kocht was het midden in de zomer,
top hitte. Je verwacht niet dat een niet uit elektronica bestaande kachel defect kan zijn, is dus wel zo. Dus voor alle toekomstige autokopers: check de kachel, scheelt
je 3 jaar irritatie !
Reply

#14
En de kachel radiateur ook al vervangen? Slangen omgedraaid bij de kachel?
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#15
Jouw verhaal klinkt erg herkenbaar voor mij! Ik had het zelfde probleem met mijn swift.
Nu heb ik recent de kachelradiateur vervangen omdat hij lek was, na demontage bleek dat hoewel lek mijn radiateur niet verstopt was. Toen heb ik voor de montage de slangen die van de motor afkomen richting kachelradiateur met lucht doorgeblazen (gewoon verlengd met een stukje slang en met de mond geblazen) en bij een van de slangen kwam er na enige weerstand een soort plop.
De motor toen gevuld met de oude koelvloeistof,* en reiniger er in. laten draaien tot de motor warm werd, maar voor de motor warm was had ik al met twee minuten warme lucht uit de kachel!
Het kan dus een ordinaire verstopping zijn, blaas je kachelradiateur door met een tuinslang en doe dat ook met de slangen die van de motor naar de kachelradiateur lopen.
Ik ben sinds die dag een happy warm camper in mijn swift die daarvoor drie jaar niet warm wilde worden!
En het object wat de verstopping veroorzaakte? geen idee waar het gebleven is, maar zolang de kachel snel heet wordt en alles naar behoren werkt denk ik "Dont fix it if it ain't broken!"
*Oh ja, als je je kachel gespoeld hebt, laat de motor eerst even goed afkoelen voor je er nieuwe (koude) koelvloeistof in gooit.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#16
Ja auto's kunnen je verrassen, daarom ook als je een gebruikte auto koopt,probeer de verwarming of die werkt en alle knoppen etc. Je wilt niet erachter komen in de winter dat je geen verwarming hebt of nog erger. Bij mij deed de airco het niet bij proefrit van de Baleno die ik nu heb. zekering en de boeld deed het. Af en toe aanjager viel uit, tik met been per toeval overigens en de boel deed het weer.

Achteraf bleek dat door inbouwers van trekhaak gekloot was, draad 12 volt was doorgeknipt en afgetakt naar trekhaak onder dashboard, had zelfs een kortsluiting in stekker veroorzaakt! Ineens deed mijn aanjager het niet, als ik toevallig met mijn been bij bedrading kwam deed die het wel. Kijken en de reeds genoemde kroonsteen aangetroffen toen met krimpcnnector zo'n grote gele en krimptang de boel herstelt en krimpkous eroverheen. Dus ook garages ed kunnen klooien!

Achterin de bedrading ook herstelt zat de boel aangesloten met scotchclips, want ja moet snel, pfff.Doe het goed of helemaal niet, mag best wat meer kosten. Heb toen de boel gesoldeerd en elektratape erom, met ziptie om de tape mocht die loskomen.

Vaak krijg je ellende als er achteraf is ingebouwd.Bij mij is er nu een hoop meer bedrading bijgekomen die ik wel netjes heb geprobeerd af te schermen, ook allemaal gelabeld. Er zitten 2 12 outlets in kofferbak aan weerzijden, 2 ledlampen in kofferbak, module voor remote en knipperlichten in kofferbak rechtsachter.Dan cruiscontrol,verschillende usb aansluitingen, 2 x 12 volt aansluitingen een bij bijrijder en 1 achter de armsteun gedeelte.Dan nog Dashboardcam, lichtsensor, alleen de regensensor krijg ik niet ingebouwd.... bedrading ligt er alleen aansluiten lukt me niet omdat ik onder dashboard draadkleuren niet zie.

Hoop dat ik de auto nog lang mag hebben, ja je wilt wel eens wat anders, maar het rijdt goed, heb veel voor weinig. Hopelijk verzinnen de klojos in DH niet dat ik hem weg moet doen wegens een groene dwaze paradijs die ze willen creëren
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#17
Ja auto's kunnen je verrassen, daarom ook als je een gebruikte auto koopt,probeer de verwarming of die werkt en alle knoppen etc. Je wilt niet erachter komen in de winter dat je geen verwarming hebt of nog erger. Bij mij deed de airco het niet bij proefrit van de Baleno die ik nu heb. zekering en de boeld deed het. Af en toe aanjager viel uit, tik met been per toeval overigens en de boel deed het weer.

Achteraf bleek dat door inbouwers van trekhaak gekloot was, draad 12 volt was doorgeknipt en afgetakt naar trekhaak onder dashboard, had zelfs een kortsluiting in stekker veroorzaakt! Ineens deed mijn aanjager het niet, als ik toevallig met mijn been bij bedrading kwam deed die het wel. Kijken en de reeds genoemde kroonsteen aangetroffen toen met krimpcnnector zo'n grote gele en krimptang de boel herstelt en krimpkous eroverheen. Dus ook garages ed kunnen klooien!

Achterin de bedrading ook herstelt zat de boel aangesloten met scotchclips, want ja moet snel, pfff.Doe het goed of helemaal niet, mag best wat meer kosten. Heb toen de boel gesoldeerd en elektratape erom, met ziptie om de tape mocht die loskomen.

Vaak krijg je ellende als er achteraf is ingebouwd.Bij mij is er nu een hoop meer bedrading bijgekomen die ik wel netjes heb geprobeerd af te schermen, ook allemaal gelabeld. Er zitten 2 12 outlets in kofferbak aan weerzijden, 2 ledlampen in kofferbak, module voor remote en knipperlichten in kofferbak rechtsachter.Dan cruiscontrol,verschillende usb aansluitingen, 2 x 12 volt aansluitingen een bij bijrijder en 1 achter de armsteun gedeelte.Dan nog Dashboardcam, lichtsensor, alleen de regensensor krijg ik niet ingebouwd.... bedrading ligt er alleen aansluiten lukt me niet omdat ik onder dashboard draadkleuren niet zie.

Hoop dat ik de auto nog lang mag hebben, ja je wilt wel eens wat anders, maar het rijdt goed, heb veel voor weinig. Hopelijk verzinnen de klojos in DH niet dat ik hem weg moet doen wegens een groene dwaze paradijs die ze willen creëren
Reply

#18
Ik wil niet vervelend zijn, maar als Suzuki van die baggerkwalen heeft zoals je het zelf noemt, waarom heb je de auto dan al 3 jaar in je bezit? Ik zou binnen 1 jaar dan kijken voor wat anders...?
Reply

#19
[/quote]

Als je een oudere auto koopt weet je nooit wat de onderliggende kwalen zijn. Het is dan
zaak deze z.s.m. op te lossen. Iedere tweedehands auto heeft zijn kwalen, alleen de
verkoper weet welke dat zijn en de koper komt daar in een later stadium achter. Het
is een soort "project" om alles perfect weer te krijgen
Reply

#20
Dan heb je gewoon veel pech, want Suzuki staat nou juist niet bekend om veel mankementen. Het rammelt wel wat en rijdt niet geweldig, maar het gaat nauwelijks kapot.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.