Siebrand's Alto Mk1 (Elmo) en Swift Mk6, Exit Swift Mk4 (p10)
Leuk, nog foto's gemaakt van de trip ?
Reply

(10-08-2017, 20:22)cabrio_rob Wrote: Leuk, nog foto's gemaakt van de trip ?

Ja, maar deze is een van de weinig waar de Swift ook op staat Wink

De afgelopen tijd druk geweest met veel andere dingen, maar toch zeker nog het een en ander geklust aan het tweetal.

Mijn vriendin heeft met de Swift een andere auto een duwtje gegeven bij het stoplicht. Netjes formulier ingevuld en dergelijke, maar aangezien het haar schuld was, en we WA verzekerd zijn, zelf maar eens gekeken wat de schade was.

Opzich viel het mee, al is wel duidelijk te zien waar hij geraakt is:
[Image: 2p24i.jpg]

De hele bumper er maar afgehaald. De kreukelzone en dergelijke zagen er nog goed uit, het was vooral deze beugel en de bevestiging van de bumper.
[Image: 1sjpsh.jpg]

De bumper zelf heeft wel wat verf en een paar stukjes plastic verloren, maar na alles rechtgebogen te hebben, paste het allemaal weer vrij goed in elkaar, en ziethet er weer prima uit.

[Image: t63t37.jpg]

Ik ben wel wat van die plastic clipjes kwijt, maar tie-wraps doen het zo te zien ook prima Tongue
Alles bij elkaar ben ik zo'n 5 uur bezig geweest (wel met pauzes), maar hij rijdt weer prima.


Voor de Alto ben ik nog bezig met een leuk projectje, daarover later meer.
Reply

Daarom komt mijn vriendin dus niet in mijn auto 34

Die 8 kleppers zijn misschien wel een van de degelijkste motoren die Suzuki heeft gemaakt, dus voor een lange rit zou ik me daarover geen zorgen maken Smile
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

Goed bezig geweest, Siebrand ! Ben benieuwd naar je Alto-project.
Reply

(11-09-2017, 12:34)cabrio_rob Wrote: Goed bezig geweest, Siebrand ! Ben benieuwd naar je Alto-project.

Thanks! En hier is het Alto-project dan!

Ik had het gisteren al gepost, maar om de een of andere reden is het verhaal niet online gekomen Unhappy De foto-links had ik gelukkig wel bewaard, dus hier poging twee.

Ik heb een tijdje terug bij Conrad een kitje gekocht om de Alto te upgraden met (semi) elektronische ontsteking. Dit zou de vonk beter moeten maken, met name bij lage en hoge toeren. Het is wel een zelf-bouw kitje, dus solderen maar!
[Image: 347iloi.jpg]

Er zitten componenten voor 6V en 12V bij, dus wel even opletten dat je de goede gebruikt.

Toen ik klaar was met het soldeerwerk heb ik geen foto gemaakt, maar toen heb ik hem eerst even tijdelijk aangesloten en getest. De Alto startte en bleef lopen, dus test geslaagd. Met deze plakband-oplossing heb ik uiteraard niet gereden. 34
[Image: 20uadmw.jpg]

Volgens de handleiding kan de print niet zomaar in het motorruim gehangen worden ivm vocht. De oplossingen die ze adviseren zijn:
1. De print in de cabine hangen
2. De print coaten met speciale printplaat-coat
3. De print in een behuizing stoppen.

Oplossing 1 spreekt mij niet echt aan, en coating heb ik niet, dus maar een behuizinkje besteld... en weer een paar dagen wachten.

Nu werk ik bij een electronica-bedrijf, en toen een collega dit hoorde bood hij aan hem voor mij te coaten. Hier heb ik natuurlijk geen nee op gezegd, en een dagje later kreeg ik de print terug, netjes voorzien van een soort blanke lak die al het vocht bij de componenten en solderingen weg houdt.

Printje (met coating en al) in de behuizing gepast:
[Image: 21o2erb.jpg]

Gaatje in deksel gemaakt, want de koelribben moeten aan de buitenkant van de behuizing:
[Image: 20tp5k1.jpg]

En met alles in elkaar gezet ziet het er zo uit:
[Image: jkjfrt.jpg]

Toen heb ik in de Alto een stukje spijkerband onder een moer gemaakt, waarop zo'n stabilisatie-stang gezet kan worden. Geen idee hoe dat heet, en daar het doosje op vastgezet.
[Image: 30njhat.jpg]

In het motorruim ziet dat er dan zo uit:
[Image: oaq2ae.jpg]

De rode en zwarte draad gaan naar de plus en min van de bobine, de blauwe draad naar de carrosserie (massa) en de bruine draad gaat naar de contactpunten.

De originele draad van bobine naar contactpunten verwijderd en de condensator ontkoppeld. De contactpuntjes worden nog steeds gebuikt voor de timing, maar de daadwerkelijke stroom wordt door de elektronica geleverd, en daardoor branden de contactpunten niet meer door, en is de vonk veel gelijkmatiger.

Gestart, en een ritje gemaakt, en het verschil is zeer duidelijk. Hij start beter, slaat zeg maar eerder aan, en met name bij lage toeren lijkt de motor veel minder te protesteren. Met hoge toeren merk ik weinig verschil, in een plankgas test op de snelweg kwam de naald nog steeds tot precies 120.

Aanrader voor iedereen die nog een auto zonder elektronische ontsteking heeft!
Reply

Goed bezig!

Zo'n setje doet echt wonderen ja. Ik heb ze ook in mijn Alto's en Carry gehad en het verschil is idd merkbaar. Het is nu ook mogelijk om 'm stationair nog lager af te stellen zonder dat ie protesteert.

Voor de zekerheid kan je het originele zwarte draadje tussen de bobine en de verdeler nog in de auto leggen, mocht het systeem falen zet je die er weer tussen en werkt t weer als vroeger.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

Mooi project. Je had er inderdaad al over verteld bij JCS.

Het is een goed idee om de print te coaten. Goed tegen het eventuele vocht en corrosie op de printplaat. Heb je wel koelpasta gebruikt tussen de transistor en koelplaat en het isolatie plaatje ertussen gezet ?
Reply

(12-09-2017, 20:56)SS80 Wrote: Goed bezig!

Zo'n setje doet echt wonderen ja. Ik heb ze ook in mijn Alto's en Carry gehad en het verschil is idd merkbaar. Het is nu ook mogelijk om 'm stationair nog lager af te stellen zonder dat ie protesteert.

Voor de zekerheid kan je het originele zwarte draadje tussen de bobine en de verdeler nog in de auto leggen, mocht het systeem falen zet je die er weer tussen en werkt t weer als vroeger.

Die draad ligt inderdaad in het dashboardvakje, je weet nooit Wink

(13-09-2017, 13:15)cabrio_rob Wrote: Mooi project. Je had er inderdaad al over verteld bij JCS.

Het is een goed idee om de print te coaten. Goed tegen het eventuele vocht en corrosie op de printplaat. Heb je wel koelpasta gebruikt tussen de transistor en koelplaat en het isolatie plaatje ertussen gezet ?

Nee, geen koelpasta. De beschrijving schreef alleen het isolatieplaatje voor, dus die zit er wel tussen.
Reply

De Alto start, sinds ik heb heb eigenlijk, al slecht. Het leek even wat beter geworden met de nieuwe ontsteking, maar toch blijft het denk ik niet goed.

Nu vraag ik mij af, doe ik iets fout, of is er toch nog iets mis met de Alto?

Hier een filmpje van hoe hij start. Het is een prima weertje vandaag, hij heeft iets van een week niet gelopen, en het duurt 4(!) minuten om hem te starten. Graag jullie mening...


Na het starten komt er in eerste instantie veel rook uit de uitlaat. Na een halve KM rijden is dat gelukkig weg... Dat ziet er zo uit:
Reply

Boel ergens verstopt? controleer je accu hoeveel voltage is er nog als je start,startmotor,slangen,brandstof filter,brandstof reiniger erin gooien, luchtfilter, valse lucht ergens. Misschien allemaal dooddoeners maar anders moet ik al je pagina's gaan lezen . Choke helemaal uitgetrokken of? Bougies vonken die nog goed? Sorry meer kan ik niet verzinnen Smile
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

Heb je de choke wel nodig met dit mooie weer? Probeer eens wat minder te choken. Je verzuipt hem volgens mij.
Reply

heb nooit een auto met choke gehad wel ooit met een busje gereden een vw transport bus bij een bedrijf, kreeg em niet gestart was koud 's morgens en toen moest choke gebruikt worden.. Met warmer weer hoeft dat niet volgens mij om choke te gebruiken
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

Mijn ervaring is dat je ook bij warm weer de choke moet gebruiken met starten. Je kan ´m alleen sneller weer terug duwen dan met koud weer.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

Ik vind die alto toch wel het tofst met de choke Tongue
en elektronische ontsteking ook niet iets voor de swift?

bij de sparta met moet je de choke aandoen en dan starten en choke langzaam terug duwen tot het punt dat de motor iets minder goed loopt. en dan als de motor wel goed begint te lopen nog een stukje terug net zo lang totdat ie helemaal terug uit is. 39

oja je moet volgas doen als je start en zodra die start direct los. ten minste zo gaat dat om die fietsjes. misschien dat het met de auto soortgelijk is
Reply

@Outsider, wel nieuwste Iphone,smartphone , maar dan met paard en wagen boodschappen doen, of naar je werk, heel bijzonder.Snap de jeugd niet
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

dat kan ik niet helemaal volgen. i phone? Puzzled
Reply

Die Swift heeft al electronische ontsteking
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

Zowel de Swift als deze Alto hebben elektronische ontsteking. De Swift al zijn hele leven en de Alto sinds kort met hulp van Velleman.

Ik snap het ook gewoon niet. Het afgelopen half jaar zijn de bougies, koppakking, distributie, benzineleiding (in het Motorruim), brandstoffilter, luchtfilter, olie en oliefilter vervangen. Je zou toch denken dat hij inmiddels goed zou moeten lopen dan.

Vandaar ook mijn vraag. Ruim 4 minuten over starten doen is toch niet normaal...?
Reply

Alles vervangen is geen garantie voor goed starten
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

Geen vloeistoffen die weg lekken?
"Gewoon, omdat het kan"
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.