Siebrand's Alto Mk1 (Elmo) en Swift Mk6, Exit Swift Mk4 (p10)
#61
[Image: 16272271_large.jpg]

Heb 'm in m'n Baleno, met werkende audiobediening! Heeft de vorige eigenaar er al ingezet.
Reply

#62
Ik heb nog een mk6 stuur liggen, wel zelf de airbag er bij zoeken Wink
Reply

#63
Is de stuurnaaf van dat type Swift niet anders? Voordat je geld gaat uitgeven enzo...
Geen Suzuki meer.
Reply

#64
MK6 stuur past zelfs in mn Samurai, dus dat zal wel goed gaan.
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#65
Komend weekend heb ik weer even tijd om wat te klussen aan de swift (voor de meet 39). In ieder geval even wassen, CV AB er in zetten en de ruitenwisser plat leggen, maar ik wil als het mogelijk is, ook een 'rammeltje' oplossen.

Er rammelt bij 2100 en 2900 toeren namelijk altijd wat mee, een soort metaal-op-metaal geluid. Na flink googelen vermoed ik dat het met het hitteschild bij het spruitstuk te maken heeft (zie dit en dit topic. Daarin wordt ook vermeld dat je deze zonder problemen weg kan halen als je een GTi zonder airco hebt...

Nu zit ik met twee vragen:
1. Ik een simpele 1.3 8v mèt airco, hoe kan ik het gerammel dan oplossen?
2. Alle plaatjes uit de topics zijn dood, en ik heb geen idee hoe het hitteschild er uit ziet, of hoe ik kan vinden dat dit de oorzaak van het probleem is....

Iemand tips?
Reply

#66
Hitteschildtjes rondom de uitlaat willen nog weleens los gaan ja, trilling en roest vaak als oorzaak. Je kunt ze proberen vast te zetten (lassen of op een andere manier beunen) of weg halen.

Zo uit mijn hoofd weet ik niet precies waar ze zitten bij een 8klepper, maar ik zou gewoon vanaf vooraan beginnen met controleren of ze vastzitten.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#67
Waar komt het geluid vandaan? Er zit er ook een boven de einddemper.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#68
Geen idee waar het vandaan komt... ik kan van het weekend mijn vriendin ff gas tot 2100 tpm laten geven, eens kijken of ik het dan vast kan stellen.
Reply

#69
inderdaad eerst luisteren waar het vandaan komt.
Met een stuk gereedschap op het hitteschild drukken en luisteren of het weggaat.

Mogelijk manieren om het te verhelpen:
-verwijderen
-erop slaan met een hamer (andere vorm kan resoneren ook voorkomen)
-vastzetten, bijv. grote slangenklem, ijzerdraad oid.
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#70
(28-10-2016, 13:57)ber_i Wrote: ...
-erop slaan met een hamer (andere vorm kan resoneren ook voorkomen)
..

werkt dat ook bij kinderen?
Reply

#71
Ja, werkt ook!






Maar schijnt niet te mogen.
Geen Suzuki meer.
Reply

#72
Binnenkort maar even nieuwe olie voordat het echt koud wordt. De laatste keer dat dat gedaan is is volgens de vorige eigenaar Nov 2015... Ik weet niet hoeveel hij gelopen heeft sinds die tijd, maar het moet minimaal 8000 km zijn... hoog tijd dus.

Ik wil er gewoon 10W40 semi-synth ingooien en een nieuw filtertje. Ik kom er alleen niet helemaal uit welke oliefilter ik moet hebben. Winparts heeft een:
AMC (merkloos?)
Kleine Bosch
Grote Bosch

Voldoen ze allemaal, of heeft het zin om voor een duurdere te gaan?
Reply

#73
Voldoen allemaal naar mijn wetens, de grote zal misschien wat meer filtercapaciteit hebben voordat deze "vol" zit. Maar als je gewoon normaal onderhoud pleegt zal dat niet zo snel gebeuren.

Persoonlijk bestel ik olie en filters tegenwoordig altijd bij mister-auto, dat is vaak een stukje goedkoper en dan heb ik wel gewoon goede Castrol olie. Moet je wel een paar dagen geduld hebben, bezorging duurt 3-6 dagen geloof ik.

Ps: de onderhoudstermijn is 10.000 km volgens mijn onderhoudsboekje...

Pps: resonantie al opgelost bij 2100 rpm?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#74
(29-11-2016, 00:34)remytjuh1994 Wrote: Voldoen allemaal naar mijn wetens, de grote zal misschien wat meer filtercapaciteit hebben voordat deze "vol" zit. Maar als je gewoon normaal onderhoud pleegt zal dat niet zo snel gebeuren.

Persoonlijk bestel ik olie en filters tegenwoordig altijd bij mister-auto, dat is vaak een stukje goedkoper en dan heb ik wel gewoon goede Castrol olie. Moet je wel een paar dagen geduld hebben, bezorging duurt 3-6 dagen geloof ik.

Ps: de onderhoudstermijn is 10.000 km volgens mijn onderhoudsboekje...

Pps: resonantie al opgelost bij 2100 rpm?

mister-auto is inderdaad een prettige website Smile

Olie, oliefilter, en meteen luchtfilter en een leuke gadget meebesteld om aan de 50 euro voor gratis verzending te komen.

Leverdatum staat op 2 december!

8000 km is de afgelopen 8 maanden... de laatste beurt is 12 maanden geleden (km stand onbekend, vorige eigenaar heeft dit niet doorgegeven)... vandaar dat ik olie verversen toch wel een goed idee vind.

Ik weet overigens niet hoe oud de bougies/bobine/verdelerkap/rotor zijn. Wanneer moeten deze normaliter vervangen worden (of kun je dat zien)?
Reply

#75
Bougies als ze heel zwart zijn en de afstand groter wordt, bobine alleen als je tijdens het rijden ellende merkt en rotor en verdelerkap kun je altijd wel een keer vervangen, die kosten haast niks.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#76
Bougies doe ik 1x per jaar. Rotor/verdeelkap heb ik vervangen toen ik de wagen kocht, ook omdat ik de historie niet wist en de bobine vervang ik pas als die problemen geeft.
Reply

#77
Persoonlijk geef ik een auto bij aankoop altijd gelijk een grote beurt als er geen historie of duidelijke historie aanwezig is. Dan kun je dat gebruiken als "0-punt" en vanaf daar de opgegeven termijnen gebruiken zoals in het onderhoudsboekje staan omschreven.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#78
Dat is wel een goeie tip Remy! Ga ik zeker ook bij mijn volgende auto doen.

Voor nu ga ik even de olie+oliefilter+luchtfilter vervangen, dan is dat in ieder geval goed. Van het voorjaar, als mijn vingers niet meer vastvriezen aan willekeurig ijzeren onderdeel, vervang ik de bougies/verdelerkap/rotor.
Reply

#79
Zo, Koekie is weer voorzien van 3,5 liter Castrol 10w40, een verse oliefilter en luchtfilter Smile

Ik kan afgewerkte olie hier bij de gemeente inleveren, maar weet iemand wat ik met de oude oliefilter moet? Kan ik die daar ook inleveren, of mag die gewoon in de kliko...?
Reply

#80
Ook daar inleveren
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.