Siebrand's Alto Mk1 (Elmo) en Swift Mk6, Exit Swift Mk4 (p10)
#1
Sinds kort in het bezit van twee Suzuki's.

Een Swift Mk4 Sensation 1.3 8v:
[Image: xcu1rb.jpg]
Omdat het een knalblauw koekblik is werd hij al snel Koekiemonster gedoopt.

En sinds kort ook een roze rode Alto Mk1 (SS80) uit 1985:
[Image: 6p7zht.jpg]
Om in het thema te blijven heet deze kleine rode Elmo.


Log van de Swift
Gedaan
  • Multiriem vervangen (vorige eigenaar)
  • ABS sensor RA vervangen (vorige eigenaar)
  • Wielremcylinders, remschoenen en remvoering achter vervangen (vorige eigenaar)
  • Lager RA vervangen (door remytjuh)
  • Deel vd bekleding gereinigd
  • Gecupte banden vervangen
  • Trekhaak monteren
  • Hertz DXC100.3 speakers in dashboard
  • Alpine 10x15cm speakers in kofferbak
  • Hoedenplank + dragers vinden/monteren
  • Ruitenwisser plat leggen (zo)
  • Dubbele claxon

Todo
  • Cruise controle inbouwen (deze)
  • 12V aansluiting repareren schoonmaken
  • Kofferbakverlichting
  • Afstandsbediening op CV aansluiten(deze is besteld!... zo)
  • (eventueel) zelf dimmende binnenspiegel (deze bijvoorbeeld)
  • Ander 3e remlicht (deze?)
  • Ogen in bagageriumte om alle zooi op z'n plaats te houden
  • MK6 stuur (met airbag)?

Log van de Alto
  • Ophalen en APK-waardig maken (thanks Remy!)
  • Koppakking vervangen, meteen ook de distributie, waterpomp en multisnaar gedaan

Todo
  • Velgen opknappen of vervangen
  • Temperatuurschakelaar koelvloeistof vervangen
  • Interieur opfrissen
  • Buitenkant opknappen
  • Dakhemel vastplakken!
Reply

#2
Ziet er strak uit die swift, welkom!
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#3
Welkom!

Hoedenplank en dragers heb ik liggen, zal vandeweek Mark laten zoeken op zolder.
Afneembare trekhaak heb ik ook liggen voor je 34

CV-unit staat een how-to op het forum, met een link voor n goedkope leverancier. Onder andere de mijne komen van Don Automotive vandaan en die werken prima.

Als je een keer hulp nodig hebt, moet je maar ff n keer appen. Trekhaak is in een paar uurtjes wel gemonteerd met zn 2-en!
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#4
Thanks voor de tips!

Ik heb zeker interesse in de trekhaak en de hoedenplank en rechter drager (beide mag ook, maar mijn linker drager is nog goed).

Ik heb de how-to's en de unit gevonden. Ik zet de links steeds in de startpost, ook voor mijzelf om alles terug te kunnen vinden.
Reply

#5
Welkom !

Een soortgelijk type cruise control heb ik ook in m'n MK3 cabrio
Reply

#6
Stiller maken zou ik niet aan beginnen...Heb ook al van alles geprobeerd, is haast niet te doen. Verder leuke auto!
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#7
(12-07-2016, 09:52)Nothingmatters Wrote: Stiller maken zou ik niet aan beginnen...Heb ook al van alles geprobeerd, is haast niet te doen. Verder leuke auto!

De nieuwe lager rechtsachter scheelt al heel veel herrie, hoedenplank zal ook wel schelen, maar ik wil vooral even zeker weten dat alles draait zoals het hoort. Vanaf 60~70 kmh zit er toch een soort wiel-draai geluid in (altijd lastig te omschrijven). Dat wil ik eigenlijk nog wel opgelost hebben.

Gisteren heb ik nog even de sigarettenaansteker gechecked met de multimeter. Er komt 11,8 volt uit (wanneer de motor niet draait). Het probleem zit dus niet in de bedrading. Er zit wel wat roest in, ik vermoed dat hij daarom niet goed contact maakt met mijn usb lader. Ik zal hem binnenkort eens goed schoonmaken, en kijken hij het dan wel doet.

Binnenkort neem ik een hoedenplank & trekhaak van Remy over, die er ook maar eens opklussen dan.

Ik vind het allemaal wel erg klusjes! Ben nog steeds erg blij met mijn monster!
Reply

#8
Hallelujah! Vandaag bij de dealer geweest, die vragen 54 euro voor een heodenplanksteun!

Eerst maar eens kijken of ik die nog op een andere manier kan krijgen.

Heeft iemand toevallig nog een grjze rechter hoedenplanksteun? 42
Reply

#9
Op de sloop staan zat Swiftjes!
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#10
Afgelopen weekend met Remy de trekhaak er onder gehangen. Ging nog best vlot, ondanks mijn amateur-gereedschap en skills 34

Ik was nog een paar moertjes vergeten, maar die heb ik maandag er op gedraaid. Bedrading komt weer als ik tijd heb, hopelijk deze week is ook gedaan.

Daarna nog even een stukje gereden, en het geluid van achter komt waarschijnlijk doordat de achterbanden van 2005(!) zijn, en her en der niet helemaal meer rond zijn.

Tijd voor wat nieuw rubber dus.

Verder maar een zakje van 10 push-pins bij de dealer gehaald, om in ieder geval de meeste kappen weer fatsoenlijk vast te zetten. Dan heb ik er nog niet genoeg, maar de rest vis ik wel een keer van de sloop.

Ook grappig: blijkt een collega van mij een oude bekende van dit forum te zijn 39
Reply

#11
Vanavond nieuwe speakers geplaatst. De geluidskwaliteit is echt 100x beter!

Het volume is niet echt veel verbeterd, dus misschien dat er ooit nog eens een klein versterkertje bijkomt.

[Image: 11aajpg.jpg]

Ik heb ook een mini HOW-TO gemaakt, was toch lekker bezig Smile
Reply

#12
10cm under dash speakers kun je ook bijna geen hoog volume van verwachten, tenzijn je er echt geld tegenaan gaat gooien. Hoe zit het met de speakers achterin?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#13
(21-07-2016, 09:19)swift16vrules Wrote: 10cm under dash speakers kun je ook bijna geen hoog volume van verwachten, tenzijn je er echt geld tegenaan gaat gooien. Hoe zit het met de speakers achterin?

Er zitten (nog) geen speakers achterin. Het zijn echter niet de speakers, maar de radio die gewoon even stopt met spelen zodra er teveel vermogen gevraagd wordt. Als ik de bassen wat wegdraai, dan speelt hij wel door op wat hoger volume.

Het is een fijne radio qua functies en bediening (Pioneer MVH-X360BT), maar de interne versterker komt te kort in dit geval.
Reply

#14
Denk juist dat de versterker stopt omdat 'ie z'n vermogen niet kwijt kan aan die kleine luidsprekertjes.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#15
Kheb zelf de 560bt en die staat gekoppeld aan een versterker die een composet, 2 13cm speakertjes en een 350w rms sub aanstuurt. Volume tot 50vd 62 open draaien kan prima (gain staat ongeveer op half). Harder niet geprobeerd omdat ik dan nog sneller permanente gehoorschade heb34

Overigens zijn de speakers 30w rms en de versterker in de radio zal zo een 20w rms per kanaal geven als je mazzel heb. Vermogen kan die wel kwijt.

Vanaf welk volume beginnen de problemen?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#16
Uit mijn hoofd begint hij af en toe in te houden (even een halve seconde stil) vanaf 30 van de max 50 volume. Dit is wel met bass +2, Loudness: mid en EQ: Powerfull. HPX (High Pass Cutoff) staat op 100 Hz op -24db. Met heavy metal stopt hij eerder (26) dan met top40 muziek... Het is echt het volume en dan met name de bassen.
Reply

#17
Loudness, powerful, en bass omhoog gedraaid. Dan vraag je ook wel erg veel van 2x 10cm he!

Met 6x9 speakers in je hoedenplank kun je al een aardige bass maken maar eigenlijk heb je daarvoor toch wel een klein subje nodig.

Er bestaat een platte subwoofer met nog 2 extra speaker kanalen. Hiermee behoud je dus je kofferbak, heb een subwoofer aan boord en kan je 2 speakers versterkt aansturen.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#18
Precies wat Swiftv16rules zegt... als je al die funties gebruikt wordt de bas zwaar opgekrikt. Als je dat signaal door die kleine 10cm speakertjes stuurt, krijgen die het wel zwaar ja Smile

Trouwens, als je speakers overbelast gaan ze kraken. Als het geluid een halve seconde stil wordt, betekent dat dat de versterker overbelast is. Die gaat dan in de (thermische-) beveiliging...

Ik begrijp ook wel dat het daarmee aangenamer klinkt. Maar ik zou toch eens gaan kijken voor een subwoofer. Voor een paar tientjes heb je er al 1. Een eenvoudige 10 inch met gesloten kist doet al heel wat met je geluid Wink
Reply

#19
Voordat ik alle oplossing hier uitprobeer, iheb ik het vermoeden dat ik een ander probleem heb...

[Image: 29mk3mx.jpg]

Van de week misschien vijf minuutjes lampen getest (ivm aansluiten trekhaak stroomplug), en een half uurtje radio. Verder niet gereden...

Vanochtend probeerde ik te starten, en het monster klonk als een poesje... 1 klein mauwtje, en de startmotor wilde niet verder. Even gewacht en toen nogmaals geprobeerd, maar toen zat er nog minder power in... dat lijkt mij een gare accu. Toen dus maar op de fiets door de regen naar het werk Unhappy

Overdag een nieuwe besteld, van het internet het type geplukt, en besteld. De meeste types zijn 35 Ah, maar de Varta A15 is 40 Ah, beetje extra kon geen kwaad lijkt mij.

Vanavond toch maar eens onder de kap gekeken. In stilstand 12,37 volt op de polen van de accu.

Wat mij wel verbaasde is dat er nu een 50 Ah model in ligt! Heb ik wellicht toch het verkeerde model besteld dan?
Reply

#20
35 is meer dan voldoende...
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.