Tweetervraagje
#1
Ik zit eraan te denken andere tweeters te kopen voor mn composet omdat deze af en toe kraken. Maar een hoeveel watt rms tweeter moet ik gebruiken?

Situatie
Versterkerkanaal:142w rms
Speakers:50w rms coaxiaal en 70w rms composet

Is het dan +- 50w rms voor de composetwoofer rekenen en 20 voor de tweeter? Dan zou ik rond de 40w rms aan tweeter kunnen monteren, denk ik zo goed?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#2
Begrijp ik het goed dat je op 2 versterkerkanalen je compo's en coaxialen hebt aangesloten? Dus 1 compo + 1 coaxiaal per kanaal? Dan speelt je versterker op 2 ohm waardoor je idd dat hogere vermogen haalt (maar je versterker minder stabiel is). Haal je coaxiaal er lekker vanaf en laat die vanaf de radio spelen. Dan speelt je versterker mooi op 4 ohm en je kan je geluid een stuk beter afstellen.

Je tweeter wordt in principe beschermd via de passieve crossover van je compo, maar dat is niet altijd even goed geregeld. Je gain goed afstellen en het volume niet al te ver opschroeven blijft een must. Tweeters blijven fragiel voor (te) veel vermogen.
Iets zwaardere tweeters maakt niet veel uit, want die hebben aan 5 watt RMS genoeg.

Ik zou voor deze gaan:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pro...subgroep=5
Zijn wat groter, klinken rustiger en beter.
Geen Suzuki meer.
Reply

#3
Die 100w rms trekt de versterker? 100w rms bedoelen ze zeker over alle frequenties en hoge frequenties vragen nou eenmaal minder stroom zodat de tweeter maar een paar watt krijgt?

Ik heb er nu ook mtx inzitten maar die zijn volgens mij 15 of 19mm(neem aan dat die ook wat scheller klinken). Wat vooral belangrijk is dat de buitenste ring ongeveer 6cm is zodat die netjes in het dash ligt.

Overigens is de kwaliteit van het geluid voor de rest echt geweldig39
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#4
Heb even gekeken maar bij mn composet zitten de 25mm tweeters al. Echter zit hier een ander filter bij en zijn de waardes van de composet 280w 70w rms en van die losse tweeter 400w en 100w rms. Ik ben even lost aangezien ze er hetzelfde uitzien.

Edit: mn compotweeter komt uit de rts serie en die uit het linkje roadthunder6000.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#5
100 Watt RMS trekt je versterker gewoon hoor.
Geen Suzuki meer.
Reply

#6
De tweeters zijn binnen en passen in mn dash(montagemateriaal van de oude tweeters gebruikt).

Nu zit ik alleen met een vraagje.
Bij de composet zit een filter voor de woofer en tweeter en de kraakjes komen uit het filter, nu werkt de woofer prima dus wil die hier gewoon op laten spelen.

Echter zit er bij mn tweeters een inline filter en wil ik deze dus niet aan het goedkope filter van de composet hangen. Kan ik om een puur signaal te pakken de + en - die naar het oorspronkelijke filter gaan daar de bedrading van mn inline filter bij solderen?

Zo dus,

[Image: 145hzc.jpg]

Als het goed is blijft de woofer zo via het oude filter(zodat deze niet te hoge tonen doorkrijgt) spelen en de nieuwe tweeter via het inline filter?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#7
(14-06-2016, 15:31)swift16vrules Wrote: Als het goed is blijft de woofer zo via het oude filter(zodat deze niet te hoge tonen doorkrijgt) spelen en de nieuwe tweeter via het inline filter?

Ja. Maar ik vraag me af wat de impedantie dan wordt..
Reply

#8
De orginele composet is een 4ohms woofer en een 4 ohms tweeter. Toch ziet de versterker dit als 4ohm. Dit is dankzij ingebouwde weerstandjes in de filters en crossovers, ik zie deze ook in het inline filter zitten van de losse tweeter. Kan dit nou zo of niet?

Dit vond ik op internet,

Waarom al die golven en dalen in de impedantie?
Een laag-weergever zal alleen de lage frequenties goed kunnen weergeven, daarvoor is hij ontworpen. Dat houdt in de praktijk in dat die luidspreker voor hogere frequenties (die hij niet bij kan benen door het gewicht van het membraan e.d.) een steeds hogere impedantie krijgt.
Zo zal een midden-weergever in het laag en in het hoog veelal ook een hogere impedantie hebben. En een Tweeter een hogere impedantie in het laag.
Een scheidingsfilter probeert om elke luidspreker zo optimaal mogelijk in te zetten door voor elke weergever in het optimale werkingsgebied de impedantie laag te maken en buiten het optimale werkingsgebied de impedantie hoog te maken (zodat de weergever daar weinig aan meedoet).


Hierop maak ik uit dat de tweeter en woofer beide hun eigen tonen krijgen waardoor het gewoon goedkomt qua impedantie?

Of de 4ohms tweeter nou op het weerstandje van de compofilter draait of op zn eigen inline filter, zou dan weinig uit moeten maken.

Samenvatting

Woofer speelt bv 100-2500hz
Tweeter 2500-25khz

Bij 1000hz zal de tweeter meer weerstand geven en de woofer juist minder.
Bij 8000hz geeft de woofer heel veel weerstand en de tweeter juist weer niet.

Dankzij de crossover op 2500hz hebben ze beide een eigen speelbereik waardoor de gezamelijke impedantie gewoon 4ohm blijft.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#9
(14-06-2016, 15:47)Niels94Spirit Wrote:
(14-06-2016, 15:31)swift16vrules Wrote: Als het goed is blijft de woofer zo via het oude filter(zodat deze niet te hoge tonen doorkrijgt) spelen en de nieuwe tweeter via het inline filter?

Ja. Maar ik vraag me af wat de impedantie dan wordt..

2ohm, want je speelt met 2 x 4 ohm parallel. Dus dan krijg je weer flink vermogen er op. Wink

Is je filter niet gewoon kapot? Als die kraakt lijkt mij dat daar een probleem zit...
Geen Suzuki meer.
Reply

#10
Enig idee hoe ik dit wel als 4ohm kan krijgen?

Het is toch zo dat de impedantie bij iedere frequentie verschilt? De woofer en tweeter zullen nooit dezelfde tonen tegelijk spelen?

"The crossover network can be viewed as two filters, a low-pass filter in series with the woofer (whose impedance rapidly rises at the cutoff frequency) and a high-pass filter in series with the tweeter (whose impedance starts high, and rapidly falls at the cutoff frequency) - the effect of this is - to oversimplify a bit, that you don't really need to consider the two drivers as being 'in parallel' at all. At a frequency significantly below cutoff, the tweeter's high-pass filter has a high impedance, so it being in parallel with the woofer doesn't change things much. Likewise at a frequency significantly above cutoff, the low-pass filter on the woofer has a high impedance - so it being in parallel with the tweeter doesn't change things much. Around the crossover frequency, both filters will raise the effective impedance of the drivers a bit, so that their being in parallel will pretty much cancel out - and you can think of the system has having a 'nominal 4 ohm' impedance & not really worry about it."

"de impedantie van een spoel stijgt bij een hogere frequentie en dat die van een condensator daalt met de frequentie"

Als ik het toch fout blijk te hebben ga ik de tweeters denk ik gewoon op de voorkanalen van de radio laten spelenSmile
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#11
(14-06-2016, 17:14)swift16vrules Wrote: Als ik het toch fout blijk te hebben ga ik de tweeters denk ik gewoon op de voorkanalen van de radio laten spelenSmile

39
Geen Suzuki meer.
Reply

#12
Oke dan doe ik dat. Lijkt me zelfs zuiverder signaal dan een zware jbl 4 kanaals van tig jaar oud34
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#13
Tweetertjes zitten erin en draaien nu primaSmile
[Image: 6vqu.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.