Aankoop Swift
#1
Beste forummers,

Ik ben nieuw hier dus zal me eerst eens even voorstellen.
Ik ben Koen, 21 jaar en op het moment op zoek naar mijn eerste auto.
Nou is mijn oog op de swift gevallen omdat dit een betrouwbare, zuinige auto is.

Ik ben op marktplaats het volgende tegen gekomen.
Marktplaats link
Contact gehad met de verkoper en die wist mij het volgende te vertellen.
Net nieuwe APK
km stand is 66.xxx aantoonbaar op papier
distributieriem is in april 2013 vervangen.
Altijd onderhouden geweest bij de Suzuki dealer.
Verder is de laatste kleine beurt 6 maanden geleden geweest voor zover ik dit kan opmaken uit zijn reactie(olie en filters vervangen).
Dit zou dus betekenen dat er op korte termijn (<6 maanden) een grote beurt aan zit te komen.
Natuurlijk lastig oordelen voor jullie zo, maar kan dit iets zijn?
Reply

#2
Die 66000 gaat men jou niet kunnen laten zien weet ik haast zeker. Maar dat maakt niet uit. Gewoon rijden en kijken of alles werkt en liefst even bij een garage een brug op. Als je volgend jaar weer door de apk kan ermee dan is niet snel een verkeerde keuze. Checken op roest dus..dorpels / wielkasten. Mocht je de auto kopen een middagje poetsen.
39



Reply

#3
Inderdaad controleren op roest. Kijk ook eens naar 1.3tjes van 2000-2003, die hebben 86 ipv 68pk!
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#4
(25-04-2016, 21:03)Tomswiftswiftswift Wrote: Die 66000 gaat men jou niet kunnen laten zien weet ik haast zeker. Maar dat maakt niet uit. Gewoon rijden en kijken of alles werkt en liefst even bij een garage een brug op. Als je volgend jaar weer door de apk kan ermee dan is niet snel een verkeerde keuze. Checken op roest dus..dorpels / wielkasten. Mocht je de auto kopen een middagje poetsen.

Had nog even om verduidelijking gevraagd bij de verkoper en die gaf vervolgens aan dat de onderhoudsboekjes tot 2007 zijn ingevuld en daarnaast zijn er nog een aantal losse werkplaats facturen. dus dat controleren zal inderdaad moeilijk gaan worden.
Ik had de suzuki garage in Arnhem al benaderd voor een kleine inspectie tijdens de proefrit en de auto even de brug op, echter komen zij om in het werk dus dat ging helaas niet.

Verder heb ik nog wat jongere swiftjes gevonden maar met wel een hogere kilometerstand.
Zit hier zo op het blote oog een betrouwbaardere kanshebber tussen?

Swift 1.3 summum veel onderhoud aan geweest de laatste tijd maar wel een erg hoge km stand..(particulier)

Swift 1.3 km stand ook aan de hoge kant, echter wel apk bij aflevering(garagebedrijf/handelaar)

Swift 1.3 (2)
weinig info, maar staat hier zo goed als om de hoek.(Particulier)

Zoals jullie zien kijk ik op dit moment een beetje rond naar auto's voor onder de €1000,- met de gedachte dat ik voor dit bedrag een betrouwbare swift kan vinden waar ik eventueel zelf nog wat aan kan doen mocht dit nodig zijn.
Mijn budget staat echter niet vast, €2000-€3000 is ook gewoon mogelijk als dit nodig zou zijn om een goede swift aan te schaffen die geen gezeik op gaat leveren.
Wat is wijsheid?
Reply

#5
Ik zou persoonlijk een eurootje of 1500 uitgeven aan een 16v met +-120.000 op de teller. Zelf als 1e autootje gehad en dat beviel super.
Dan kom je op zoiets uit:
http://link.marktplaats.nl/m1040298155

Zelf zal ik zoeken naar een special uitvoering, die hebben standaard mistlampen, spoiler,elek spiegels en ramen, en natuurlijk de lichtmetalen velgjes
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#6
Ongeveer hetzelfde als hierboven gezegd, tussen de 1000-1500€ kun je een leuke 1.3 16V vinden (2001-2003). En dan heb je in mijn ogen een stuk meer auto als een 8-klapper.

Ik ben met een vriend van mij ook een keer op zoek geweest naar een Swiftje met een kleine beurs (-€1000), maar dan kom je eigenlijk alleen maar barrels tegen en auto's met problemen waar niemand aan durft te beginnen.

En bij alle Swiftjes (en andere auto's van die leeftijd) goed opletten op de roest, en met name onder de dorpels bij de Swift. Beste methode is tijdens de proefrit even de dorpellijst weghalen(4 clipjes, schroevendraaier meenemen) en de mat aan de kant trekken. Dan in de voorste hoek kritisch kijken en even met een schroevendraaier prikken om te kijken of het geen spons is geworden.
Ik heb vanmiddag ook nog de bodem van m'n Swift dicht staan bakken op die plek, dus weet waar je aan begint.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Bedankt voor de tips. Dan zal ik eens opzoek gaan naar iets in de buurt van €1500 met een acceptabele kilometerstand. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik ben verder zelf handig genoeg om onderhoud aan de auto te doen(Ik kan alleen niet lassen).
Maar belangrijk is dus dat ik de wielkasten, dorpels, chasis en binnenkant onder de matten controleer op roest. Mijn vraag echter, hoe beoordeel ik als leek zijnde of de roestvorming acceptabel is of dat het vrij snel problemen gaat vormen. Moet de auto bijvoorbeeld totaal roestvrij zijn of is oppervlakkige roest onder de mat bijvoorbeeld iets waar meteen iets aan gedaan moet worden of ga ik dit overal/bij iedere swift wel aantreffen? Waar ik dus naar op zoek ben is een soort van richtlijn voor het beoordelen van de roestvorming.
Reply

#8
Net nieuwe APK zegt niets. Hoge km-stand zegt ook niets. Hoge km-stand zegt wel dat de verkoper eerlijk is. Omdat de tellers van een swift tot 99.999 gaan, wordt een auto vaak te koop gezet met 121k op de teller, terwijl dit 221k moet zijn.
Reply

#9
De Swiftjes van die jaren roesten gewoon. Ga even goed op grond liggen met een zaklampje en kijk voorbij de eerste rand, daar wil het nog eens achter roesten. Ook de punt onderaan bij je voorscherm is een gevoelig punt. Vuil hoopt op achter het scherm waardoor de boel gaat roesten. Ook de hoek/rand waar de bodemplaat overgaat in de wielkast wil aardig roesten.

De 1.3 16V versies zijn iets mooier (smaken verschillen en een interieur is met 2 uurtjes werk zo over gezet), maar hebben een zwakkere versnellingsbak. Heeft de 8V geen last van en de 1.3 8V blokken zijn gemaakt voor de eeuwigheid als ze een beetje knap zijn onderhouden.

Ik had mijn 1.3 8V 5 deurs uit 1999 voor zo weinig mogelijk gekocht om er vervolgens met een bevriende monteur flink mee aan de slag gegaan. 3 gaatjes gelast, een flinke onderhoudsbeurt inclusief bakolie, nieuwe remmen voor, nog wat kleine dingetjes. Leuk om te doen en zo reed ik zonder al te veel geld te spenderen een betrouwbare auto voor woon-werk verkeer.
Geen Suzuki meer.
Reply

#10
Voor zover ik weet gebruiken de 1.3 8 klepper en de 1.3 16 klepper dezelfde versnellingsbak.
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#11
Bij mijn weten is dat een andere bak. De 1.3 16V bak is gelijk aan Baleno 1.3 16V en 1.6 16V bak. Zwakke broeder onder de bakkies.
Geen Suzuki meer.
Reply

#12
Het is naar mijn weten ook precies dezelfde bak als die van de 8 kleppertjes.
Reply

#13
Zelfde bak, andere tandwielen. Ik heb aam mijn G13BB (16V) nu een 1.0 bak geknoopt, en er zijn al tientallen die dat ook hebben gedaan bij een 8V. Dus dan kun je enigszins concluderen dat ze hetzelfde zijn toch?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#14
Feit dat ze passen en dat het werkt zegt niets over de inhoud. Als er slappe troep in wordt gemonteerd gaat het niet zo lang mee.

Laat ik het iets anders verwoorden: De levensduur van een versnellingsbak van een 1.3 16V uit een Mk5 is minder lang dan de versnellingsbak van een 1.3 8V uit een mk4. Die bakken uit 1.3 16v'tjes moeten vrij vroeg gereviseerd / vervangen worden (er zijn de nodige ervaringen hier op het forum en dat was al in 2006 bekend met de Mk5 van Swifty/Ramon). Ik ken niet veel mensen met problemen met hun 1.3 8V en problemen met de bak. Ik ken er een paar en die kregen ze bij kilometerstanden ver boven de 2 ton, eentje zelfs bij dik 3 ton.
Geen Suzuki meer.
Reply

#15
(27-04-2016, 14:57)JordyG Wrote: Feit dat ze passen en dat het werkt zegt niets over de inhoud. Als er slappe troep in wordt gemonteerd gaat het niet zo lang mee.

Laat ik het iets anders verwoorden: De levensduur van een versnellingsbak van een 1.3 16V uit een Mk5 is minder lang dan de versnellingsbak van een 1.3 8V uit een mk4. Die bakken uit 1.3 16v'tjes moeten vrij vroeg gereviseerd / vervangen worden (er zijn de nodige ervaringen hier op het forum en dat was al in 2006 bekend met de Mk5 van Swifty/Ramon). Ik ken niet veel mensen met problemen met hun 1.3 8V en problemen met de bak. Ik ken er een paar en die kregen ze bij kilometerstanden ver boven de 2 ton, eentje zelfs bij dik 3 ton.

Heb je ze al eens naast elkaar open gemaakt dan? Het is gewoon hetzelfde. Enige verschil is dat er in de 16 kleppers 30 procent meer powerrrr verwerkt moet worden door de tandwieltjes.
Reply

#16
Dames, het verhaal gaat hier van aankooptips naar verschil in versnellingsbakken... Beetje ontopic blijven aub. Te zien aan de 1e post zal de TS echt niet van plan zijn "ff" een andere bak te gaan monteren.
Reply

#17
Dank voor alle reacties iedereen.
Naar aanleiding van de discussie over de bak van de 16v en de toch wel oerdegelijkheid van de bak en ook het blok van de 8v, ben ik toch wel enigszins aan het twijfelen gegaan. Heb op het moment 2 swiftjes op het oog. Deze 8v http://m.autoscout24.nl/anbod/suzuki-swi...-287824891
En deze 16v summum http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/suzuk...ousPage=lr
In de vakantie ga ik eens kijken of ik beide autos kan gaan bezichtigen.
Ik houd jullie op de hoogte

Edit:
Zojuist deze nog tegengekomen bij een autohandelaar bij mij in de stad.
http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/...2012491625
Heb echter het vermoeden dat deze niet helemaal zuiver is aangezien deze een week geleden nog voor €1000 meer op hun site stond, met hoedenplank speakers, welke er nu uitgehaald zijn zoals te zien is op 1 van de interieur fotos. Wat denken jullie?
Reply

#18
Vind ze nog aan de dure kant!
Wat vind je van deze?

http://link.marktplaats.nl/m1043185860
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#19
(30-04-2016, 14:56)swift16vrules Wrote: Vind ze nog aan de dure kant!
Wat vind je van deze?

http://link.marktplaats.nl/m1043185860
Dat is inderdaad op het eerste oog een erg nette.
Wel jammer dat de garage er nog eens €200 aan afleverkosten overheen rekend, maargoed de prijs zal misschien nog wel over te praten vallen.

Rotterdam is nou niet bepaald om de hoek bij mij, maar misschien dat ik begin volgende week kans zie om erheen te gaan.

Verder valt me alleen op dat op de foto van het dakraam er een kier zit tussen het rubber en het dakraam, terwijl ik uit de foto nou niet kan opmaken dat het dakraam open staat.
Reply

#20
(30-04-2016, 18:54)koen95 Wrote:
(30-04-2016, 14:56)swift16vrules Wrote: Vind ze nog aan de dure kant!
Wat vind je van deze?

http://link.marktplaats.nl/m1043185860
Dat is inderdaad op het eerste oog een erg nette.
Wel jammer dat de garage er nog eens €200 aan afleverkosten overheen rekend, maargoed de prijs zal misschien nog wel over te praten vallen.

Rotterdam is nou niet bepaald om de hoek bij mij, maar misschien dat ik begin volgende week kans zie om erheen te gaan.

Verder valt me alleen op dat op de foto van het dakraam er een kier zit tussen het rubber en het dakraam, terwijl ik uit de foto nou niet kan opmaken dat het dakraam open staat.

Is trouwens een betrouwbare auto handelaar , ken ze persoonlijk ben met ze opgegroeid . Wink
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.