Eerste Suzuki Swift
#1
Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum en heb jullie advies nodig.

Het is eindelijk zover. Ik ben van plan mijn eerste auto te kopen.
Mijn oog viel direct op een Suzuki Swift 1.3 16v Summum. Een klein autootje met behoorlijk wat vermogen voor zijn gewicht. Rijplezier staat bij mij voor comfort en daarom denk ik bij deze auto wel goed te zitten.

Afgelopen donderdag ben ik naar Dordrecht afgereisd om te kijken naar een Summum. Helaas viel deze enorm tegen. Toen hij eenmaal startte ratelde de bak enorm bij het stationair draaien. Veel roest en optische schade. En uiteindelijk mocht ik niet eens een testrit maken.

Gister heb ik een testrit gemaakt in een 1.3 GLS (1998). Hij voelde erg fijn aan. Lekker fel, schakelde goed en alle opties werkte naar behoren. Hij staat bij een dealer en is altijd goed onderhouden. Hij is in het bezit van een NAP auto pas en heeft 103.000 op de teller. Onderhoudsboekjes zijn aanwezig.

Echter zit ik een beetje met een dilemma. Mijn budget gaat tot max 1500 euro.
Graag wil ik weten hoe de Summum aanvoelt. Ik woon in Arnhem en er staat er geen een in de buurt zodat ik kan testen wat (20pk) meer op deze auto doet.

Mijn vraag is dus: Is het het waard om toch voor de snellere versie te gaan i.v.m het rijplezier? En is dit reëel voor mijn budget?

Ik hoor graag jullie ervaring.

Alvast bedankt!
Reply

#2
Met 1500€ moet je wel een redelijk goede 1.3 16V kunnen vinden, en als je de keus hebt voor een 16V tov een 8V zou ik het echt doen. Ook qua brandstofverbruik scheelt dat heel veel, 1:12 voor een 8V en 1:17 met een 16V. Ik heb eerst een Swift 1.0 gereden als 2e auto, en heb daarna 3 16V gereden welke allemaal minder als 1500€ gekost hebben. Kwestie van goed zoeken, marktplaats en dergelijke goed in de gaten houden want vaak zijn de goede wagens(met de goede prijs) al snel weg.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Zoek specifiek naar een 'special' uitvoering. Heeft standaard opties zoals 14inch sportvelgjes,spoiler en mistlampen! Zelf eentje voor 1200 gekocht en 2 jaar plezier van gehad39
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#4
Ik reed gemiddeld 1:16,5 met een 8v hoor. Met t zelfde rijgedrag zit ik nu op 1:11 (Baleno) 34
Reply

#5
Ja, daar zit ik ook ongeveer op. Record was 1:19 op een rit van 600 km waarvan 590 km autosnelweg en niet harder dan 100 km/h gereden. Maar gemiddeld genomen kom ik wel op 1:16 met m'n 1.3 8V . Geen idee of je met de Summum uitvoering zuiniger kunt rijden.

Welkom nog trouwens !
Reply

#6
http://link.marktplaats.nl/m1031497487
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#7
Ben ook aan het rondkijken, heel veel succes met je zoektocht. Biggrin
Reply

#8
Ik heb een testrit gemaakt in een 16v. Toch een behoorlijk verschil. Ongeveer hetzelfde bedrag incl. nieuwe voorbanden, distributieriem, remblokken en een grote beurt. Zaterdag kan ik hem ophalen.

Bedankt voor de reacties
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.