Budget Baleno Project
#1
Vorig najaar een Baleno gekocht, hieronder het verhaal.
Het doel was om een budget auto te kopen met een jaar APK.
Eisen waar de auto aan moest voldoen:
- 1 jaar APK
- 5 deuren (wagon of hatchback)
- Max 500 euro in aanschaf.
- Beetje betrouwbare techniek.
- Gewicht rond de 1000 kg.

Het is dus een Suzuki Baleno Wagon 1.3 uit 1998 geworden, gekocht voor 499 euro... met 240.000 km op de teller. (NIEUWE wieldoppen kreeg ik er gratis bij)
De auto heeft natuurlijk wel enkele aandachtspuntjes, maar de basis is goed.
Zo is de onderhoudshistorie onbekend, maar schakelen en rijden doet hij goed.
Nergens roest. Ook het beruchte subframe is goed. De bodem van de wagen ziet er erg netjes uit. (geen roest of andere rare afwijkingen)

Wat mankeerde eraan na aankoop?
- Ruitwisserbladen niet 100% meer.
- 1 koplamp hoogteverstelmotor hapert.
- Electrische spiegels werken niet 100%.
- Electrische ramen gaan wel omlaag, moeizaam omhoog.
- Meeste dashboard lampjes defect.
- Handrem kan aangetrokken worden tot aan het plafond...
- Middenconsole klepje afgebroken van opbergvakje.
- Doffe lak, hier en daar wat krasjes en deukjes.

Wat heb ik meteen kunnen oplossen?
- Setje nieuwe ruitwissers, kosten +/- 25 Euro.
- Hoogteverstelmotor koplamp gedemonteerd, schoongemaakt en gesmeerd, werkt nu weer 100%, kosten GEEN.
- Electrische spiegels, bleek dat het (hoofd) probleem in de schakelaar zat, immers beide speigels werkten slecht. Beide spiegels ingespoten met WD40, schakelaar in het dashoard gedemonteerd, uitelkaar gehaald, de rubberen contact knopjes goed schoongemaakt, alsmede het printplaatje. Schakelaar teruggezet, alles werkt weer zo als het zou moeten, kosten GEEN.
- Electrische ramen geleide rails van de ruiten ingespoten met PTFE spray, oplossing gevonden via forum hierzo, waarvoor dank, ramen werken nu weer 100%, Kosten GEEN.
- Dashoard lampjes, zijn groen oorspronkelijk, deze kunnen vinden via AliExpress, Kosten voor wat lampes +/- 9 Euro.
- Handrem, bij inspectie van de remblokken achter, bleek dat een vorige eigenaar met handrem erop heeft gereden.... remblokjes aan handremzijde versleten... nieuw setje remblokken geplaatst en handrem kabel gesteld. Kosten +/- 27 Euro.
- Klepje opbergvakje midden console gerepareerd, schanier in geplaatst. Kosten GEEN (passend scharnier had ik nog..)

Wat heb ik laten doen?
- Distributieriem vervangen, alsmede de 2 multiriemen, dit i.v.m. onbekende onderhoudshistorie. Bij loshalen van de multiriemen bleken deze poreus te zijn, dus deze zijn ook meteen mee vervangen. Totale kosten +/- 180 Euro.

Mijn idee is dat bij iedere auto van 500 - 1000 euro de distibutieriem wel verstandig is om te vervangen.....

Na wat weken rijden:
- Hele auto met polijst/poetstol behandeld, en van binnen een keer goed schoongemaakt. Moter ruimte schoongespoten. Kosten GEEN (Poetsmiddel had ik gewonnen met mijn Ford Escort XR3i)
- Dakrails en ruitewisser armen gespoten met spuitbus mat-zwart. Kosten +/- 2 Euro.
- Velgen gespoten met spuitbus mat-zwart, zag toch wat roest op de velgen door de wieldoppen heen, Kosten +/- 2 Euro.

Mankementen die zich voorgedaan hebben, na enkele weken in de auto gereden te hebben.
- Motor lekt olie, niet veel maar toch....
- Kachel wordt niet heet, maar lauw....
- Er komt water in de reservewiel bak....

Afgelopen weken dus op onderzoek geweest naar de oplossing diverse problemen.
Gelukkig heb ik afgelopen weekend 2 zaken kunnen oplossen...
De lekkage van het motorblok bleek na onderzoek de carterpan pakking te zijn.
Dit heb ik zelf kunnen doen met behulp van iemand die een brug heeft.
Dus een nieuwe vloeibare pakking geplaatst, meteen ook maar de olie en oliefilter maar vernieuwd.
De waterlekkage in de kofferbak was wat lastiger, het water bleek via een kitnaad aan de binnenzijde de reservewielbak ik te lopen.
Hierdoor heb ik alle kitnaden aan de binnenzijde behandeld, en opnieuw afgekit, ook de rubbers van de achterklep en achterlicht unit gecontroleerd en zuiver gemaakt. Totale Kosten voor beide lekkages +/- 35 Euro.

Wat staat er nog op de planning? De kachel radiator & termostaat nakijken...

Totale uitgaven tot nu:

Auto aanschaf 500,-
Ruitwissers vervangen 25,-
Lampjes dashboard vervangen 9,-
Remblokken achter vervangen 27,-
Dakrails en ruitwiiser armen spuiten 2,-
Velgen spuiten 2,-
Distributieriem + multieriemen vervangen 180,-
Motorlekkage + olie + filter + kit lekkage kofferruimte 35,-

Totaal 780 Euro.
Uren uit eigen arbeid, en sprays zoals WD40/PTFE zijn hierin niet opgenomen, dit soort sprays staan standaard in mijn garage.....

Wordt vervolgd zodra meer bekend is over de kachel.......

Conclusie, komende van een Ford Mondeo 2.5T uit 2008, die ik helaas wegensomstandigheden heb moeten verkopen.. heeft deze Baleno mij al minder gekost dan in dezelfde tijd wat de Mondeo had gekost. (aan onderhoud/wegenbelasting en verzekering)
Reply

#2
Let op: bekend probleem bij de Baleno, rotte subframes! Een jaar of 5 geleden is mijn voorste subframe al vervangen en enkele maanden terug heb ik mijn achterste subframe kunnen vervangen.

Goed in de gaten houden dus!
Reply

#3
Gezien het een project topic bevat toch een vraagje.

Distributie riem waterpomp en multiriem vervangen voor maar 180 euro?
Heb je dit alsnog zelf gedaan of word ik hier in Maastricht opgelicht met 300 meerprijs 43 ?
Mij kost het tussen de 450 en 500 euro Unhappy omdat ik het zelf niet aandurf zelf te vervangen (en de middelen niet heb) en mijn Ballie voor werk als prive verkeer erg belangrijk is.

Verder: Zeer goed bezig!! met een brug kun je bijna alles he 39

Pauluzz heeft gelijk dat is inderdaad een punt bij baleno's, ook de versnellingsbak schijnt een ramp te zijn al heb ik er (nog) geen last van (afkloppen)
Reply

#4
(07-03-2016, 17:09)total_recall Wrote: Gezien het een project topic bevat toch een vraagje.

Distributie riem waterpomp en multiriem vervangen voor maar 180 euro?
Heb je dit alsnog zelf gedaan of word ik hier in Maastricht opgelicht met 300 meerprijs 43 ?
Mij kost het tussen de 450 en 500 euro Unhappy omdat ik het zelf niet aandurf zelf te vervangen (en de middelen niet heb) en mijn Ballie voor werk als prive verkeer erg belangrijk is.

Verder: Zeer goed bezig!! met een brug kun je bijna alles he 39

Pauluzz heeft gelijk dat is inderdaad een punt bij baleno's, ook de versnellingsbak schijnt een ramp te zijn al heb ik er (nog) geen last van (afkloppen)

Ja via bevriende garage houder heb ik de distributie riem en de twee multi riemen laten vervangen. Alleen de distributie riem zou 150 euro gekost hebben. (De waterpomp is niet vervangen)
Versnellingsbak is wel druklager hoorbaar tijdens schakelen.verder tijdens rijden niet.

(07-03-2016, 14:25)Pauluzz Wrote: Let op: bekend probleem bij de Baleno, rotte subframes! Een jaar of 5 geleden is mijn voorste subframe al vervangen en enkele maanden terug heb ik mijn achterste subframe kunnen vervangen.

Goed in de gaten houden dus!

Mijn Baleno ziet er aan de onderzijde nog zeer goed onderhouden uit.
Geen roest. Ook niet op de subframes. Het voorste subframe lijkt jonger dan de rest van de auto. Dus die zal waarschijnlijk al wel vervangen zijn.
Reply

#5
Zo'n garage zoek ik nou ook al was het alleen al voor een brug maar goed, dan zou ik gewoon zo doorgaan met het verzorgen van de Baleno en je bent al flink op weg! Smile

Hier in Maastricht zat voorheen een doe-het-zelf-garage kon je voor een paar euro een hele dag of langer een brug huren met alle gereedschappen, helaas is die weg en volgens mij zit er niks meer in de buurt.
Reply

#6
Even een update van mijn Budget Baleno!

Afgelopen zaterdag het koelsysteem van mijjn Baleno Wagon nagezien.
Zoals hierboven bekend, had ik dus last van een kachel die lauw werdt i.p.v. heet.
Na diverse topics hier op het forum gelezen te hebben, en mij eens verdiept hebbende in het werkplaats handboek ben ik afgelopen zaterdag maar begonnen met het controleren en ontkalken van het koelsysteem.
Het resultaat mag er zijn, de kachel werkt weer perfect.

Wat heb ik gedaan om het probleem (lauwe kachel) op te lossen?
Als eerste het koelsysteem afgetapt, dit was in mijn geval dus de onderste radiator slang loshalen, de aftapplug kon ik niet vinden.
Daarna de thermostaat verwijderd, deze gecontroleerd door deze in een pannentje water te doen en op het fornuis op te warmen, hierdoor was duidelijk zichtbaar dat de thermostaat in mijn geval goed is.
Vervolgens de thermostaat teruggeplaatst in de auto.
Na het terugplaatsen van de therostaat heb ik de slangen van de kachelradiator losgemaakt van het motorblok. En de slangen aangesloten op de tuinslang (diameter is ongeveer hetzelfde) en de kachelradiator doorgespoeld, als eerste in tegengestelde richting van wat normaal de doorstroming is van de koelvloeistof. Daarna nog een keer doorgespoeld in de andere richting.
Hierna heb ik het exspansievat van het koelsysteem gedemonteerd en gereinigd, hier zat ook wat rotzooi in. Na het reinigen deze weer teruggeplaatst.
Vervolgens heb ik alle slangen van de kachelradiator en van de gewone radiator weer aangesloten. Vervolgens het systeem gevuld met schoonmaak azijn. Toen de motor gestart, deze deze een klein halfuurtje laten draaien, zodat deze mooi op temperatuur komt. Intussen in de gaten gehouden dat het peil van het azijn op nivo blijft, en de werking van de kachel gecontroleerd. Deze ging steeds beter functioneren!
Na een halfuurtje draaien de azijn afgetapt, hiermee kwam ook nog wat rotzooi mee uit het koelsysteem!
De slangen van de kachelradiator weer losgehaald, en de kachel radiator weer aangesloten op de tuinslang... en deze goed doorgespoeld (in beide richtingen).
Na de kachelradiator opdezelfde wijze het motorblok doorgespoeld, door de tuinslang aan te sluiten op het motorblok. Hierbij oplettende dat langs alle openingen water komt zodat alle azijn zeker eruit is.
Ditzelfde ook met de radiateur gedaan. Je wilt immers geen azijn laten zitten in je koelsysteem.
Nadat ik zeker wist dat alle azijn uit het koelsyeem was, alle slangen terug gemonteerd, en het koelsysteem weer gevuld met koelvloeistof. Hierna de werking van de kachel gecontroleerd, en werkt perfect!

Samenvattend, bij een slechte werking van de kachel, koelvloeistof aftappen, systeem ontkalken met azijn, goed doorspoelen en weer vullen met nieuwe koelvloeistof!
Totale kosten voor het reinigen en vervangen van de koelvloeistof ongeveer 10 euro... (5 liter azijn (aldi) en 4 liter koelvloeistof (action))

Kachelprobleem dus opgelost!

Echter mijn motorlekkage is hardnekkiger....
Na het vervangen van de carterpan pakking, leek het een paar dagen goed te gaan, echter de motor lekt weer/nog......
Bij inspectie lijkt hij nagenoeg op dezelfde plaats te lekken als de vorige keer....
Ik heb de volgende ideeën van wat het kan zijn:
1) caterpan krom?
2) caterpan pakking niet goed geplaatst?
3) oliepomp lek...? Lekkage zit aan de voorzijde van het blok op de hoek van de oliepomp, de vorige keer zat het meer naar de krukassensor...
4) pakking oliepomp (tussen blok en oliepomp zit blijkbaar nog een pakking......)

Als het de oliepomp pakking is, hoe deze te vervangen zonder de hele distibutsie los te halen? Als iemand een idee heeft hoor ik die graag!

Ook het vervangen van de versnellingsbak olie staat nog op het lijstje. De auto schakeld wat bereoerd van 1 naar 2 en 3 als de motor koud is (met koud weer), nu de buiten temperatuur weer beter wordt, gaat het schakelen met koude motor ook beter. Ik heb mij laten vertellen dat het vervangen van de versnellingsbak olie dit probleem waarschijnlijk wel oplost, als iemand tips heeft hierin, graag!
Reply

#7
Mijn ervaringen qua versnellingsbak is inderdaad wat jij al zegt. Als ie bij koud weer moeilijk schakelt kan olie wisselen veel doen. Ik heb van Castrol TAF-x 75w90 genomen maar dat was voor m'n swift!
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#8
Weet je heel zeker dat het lek aan de onderkant zit en het niet van hogeraf komt?

Pakking van de oliepomp lek kan, maar is zeer onwaarschijnlijk. Heb je de carterpan en onderkant vd blok goed schoongemaakt en ontvet? Iet wat kromme carterpan moet niet uitmaken, het is dun staal dus trek recht als je 'm aantrekt.

Wat wel vaker voorkomt en kan lekken is je krukaskeerring, in jouw geval dan dus de keerring aan distributiezijde. Om die te vervangen zit je ook op slopershoogte. Maar als je eenmaal op die hoogte bent kan je gelijk goed zien of inderdaad je oliepomp of pakking lek is.
Reply

#9
Zo even weer wat tijd voor een update betreffende de Budget Baleno.

De motorlekkage is opgelost, nadat het euvel na een 2e carterpakking nog steeds niet opgelost was, en het er op leek dat de oliepomp pakking het was, dit nader onderzocht. Helaas de oliepomp pakking lijkt in orde te zijn.
Het meest waarschijnlijke nu is dat er een krukas pakking of zo lekt.
Hiervoor zou echter de hele distributie weer los moeten....
Gezien het budget karakter dit maar even gelaten voor wat het was.
Echter een vriend van mij raadde LecWec aan. dit is een olie toevoeging die dit soort problemen zou oplossen.
Nu ben ik helemaal geen fan van dit soort middeltjes, en ik heb zeker mijn twijfels over de werking ervan. Uiteindelijk voor een 20 euro toch maar zo'n flesje gehaald.
Het lijkt op een soort naaimachine olie 100mL zou genoeg moeten zijn.
Dit spul heb ik dus maar erin gegooid, en volgens de verkoper zou dit na een 150 - 160 km moeten werken. Na 150 km... motorblok lekt nog steeds.... gvd...
Ik dacht op dat moment, zie je wel, is troep, doet niks.
Echter na een 250 km te hebben gereden viel mij op dat het lekken toch is gestopt.
En nee, er zit nog wel olie in het blok...
Nu zijn we een kleine 1500 km verder, en het blokt lekt (nog) steeds niet.
Het oliepijl blijft netjes op peil. Motor wordt ook niet heter dan normaal, de olie zelf ziet er nog mooi uit, is niet veranderd na toevoeging van dit middeltje.
Conclusie verlopig, het werkt.

Ook zit ik nog met de versnellingsbak, deze schakelt nu wat beter met de koude start, de buiten temperatuur is immers weer wat beter.
Ik heb een poging ondernomen om de versnellingsbak olie te vernieuwen, echter het lukt met geen mogelijkheid om de aftap- en vulplug los te krijgen. Beide zitten muurvast.
Dit staat dus nog even geparkeerd, totdat ik hier een oplossing voor heb. Er zou een alternatieve methode zijn om de olie te vernieuwen, maar hier ben ik nog niet ingedoken.

Verder gelukkig geen problemen gehad met de auto, inmiddels is de teller de 250.000 km gepasseerd.
Reply

#10
(15-03-2016, 11:29)Peter Evers Wrote: Even een update van mijn Budget Baleno!

Afgelopen zaterdag het koelsysteem van mijjn Baleno Wagon nagezien.
Zoals hierboven bekend, had ik dus last van een kachel die lauw werdt i.p.v. heet.
Na diverse topics hier op het forum gelezen te hebben, en mij eens verdiept hebbende in het werkplaats handboek ben ik afgelopen zaterdag maar begonnen met het controleren en ontkalken van het koelsysteem.
Het resultaat mag er zijn, de kachel werkt weer perfect.

Wat heb ik gedaan om het probleem (lauwe kachel) op te lossen?
Als eerste het koelsysteem afgetapt, dit was in mijn geval dus de onderste radiator slang loshalen, de aftapplug kon ik niet vinden.
Daarna de thermostaat verwijderd, deze gecontroleerd door deze in een pannentje water te doen en op het fornuis op te warmen, hierdoor was duidelijk zichtbaar dat de thermostaat in mijn geval goed is.
Vervolgens de thermostaat teruggeplaatst in de auto.
Na het terugplaatsen van de therostaat heb ik de slangen van de kachelradiator losgemaakt van het motorblok. En de slangen aangesloten op de tuinslang (diameter is ongeveer hetzelfde) en de kachelradiator doorgespoeld, als eerste in tegengestelde richting van wat normaal de doorstroming is van de koelvloeistof. Daarna nog een keer doorgespoeld in de andere richting.
Hierna heb ik het exspansievat van het koelsysteem gedemonteerd en gereinigd, hier zat ook wat rotzooi in. Na het reinigen deze weer teruggeplaatst.
Vervolgens heb ik alle slangen van de kachelradiator en van de gewone radiator weer aangesloten. Vervolgens het systeem gevuld met schoonmaak azijn. Toen de motor gestart, deze deze een klein halfuurtje laten draaien, zodat deze mooi op temperatuur komt. Intussen in de gaten gehouden dat het peil van het azijn op nivo blijft, en de werking van de kachel gecontroleerd. Deze ging steeds beter functioneren!
Na een halfuurtje draaien de azijn afgetapt, hiermee kwam ook nog wat rotzooi mee uit het koelsysteem!
De slangen van de kachelradiator weer losgehaald, en de kachel radiator weer aangesloten op de tuinslang... en deze goed doorgespoeld (in beide richtingen).
Na de kachelradiator opdezelfde wijze het motorblok doorgespoeld, door de tuinslang aan te sluiten op het motorblok. Hierbij oplettende dat langs alle openingen water komt zodat alle azijn zeker eruit is.
Ditzelfde ook met de radiateur gedaan. Je wilt immers geen azijn laten zitten in je koelsysteem.
Nadat ik zeker wist dat alle azijn uit het koelsyeem was, alle slangen terug gemonteerd, en het koelsysteem weer gevuld met koelvloeistof. Hierna de werking van de kachel gecontroleerd, en werkt perfect!

Samenvattend, bij een slechte werking van de kachel, koelvloeistof aftappen, systeem ontkalken met azijn, goed doorspoelen en weer vullen met nieuwe koelvloeistof!
Totale kosten voor het reinigen en vervangen van de koelvloeistof ongeveer 10 euro... (5 liter azijn (aldi) en 4 liter koelvloeistof (action))

Kachelprobleem dus opgelost!

Echter mijn motorlekkage is hardnekkiger....
Na het vervangen van de carterpan pakking, leek het een paar dagen goed te gaan, echter de motor lekt weer/nog......
Bij inspectie lijkt hij nagenoeg op dezelfde plaats te lekken als de vorige keer....
Ik heb de volgende ideeën van wat het kan zijn:
1) caterpan krom?
2) caterpan pakking niet goed geplaatst?
3) oliepomp lek...? Lekkage zit aan de voorzijde van het blok op de hoek van de oliepomp, de vorige keer zat het meer naar de krukassensor...
4) pakking oliepomp (tussen blok en oliepomp zit blijkbaar nog een pakking......)

Als het de oliepomp pakking is, hoe deze te vervangen zonder de hele distibutsie los te halen? Als iemand een idee heeft hoor ik die graag!

Ook het vervangen van de versnellingsbak olie staat nog op het lijstje. De auto schakeld wat bereoerd van 1 naar 2 en 3 als de motor koud is (met koud weer), nu de buiten temperatuur weer beter wordt, gaat het schakelen met koude motor ook beter. Ik heb mij laten vertellen dat het vervangen van de versnellingsbak olie dit probleem waarschijnlijk wel oplost, als iemand tips heeft hierin, graag!

Beste Peter, azijn is en blijft een zuur dus niet goed voor metalen en pakkingen.
Deze worden dan poreus en de schade volgt een jaar later Tongue. Als het dikke ketelsteen al oplost wat doet het dan met een flinterdun aluminium pakking ?
Hetzelfde voor rubbers etc. Radiator en koppaking anti-leak is fantastisch spul
om lekkage te dichten, maar dicht ook de kachel, zo heeft elke werkwijze een grondig nadeel. Hogedrukspuit op de kachel is ook tricky want er zitten kwetsbare
dunne elementjes in zo'n kachel die kunnen afbreken, bovendien kan hierdoor een
kachel gaan lekken. Echt lastig dit kachelprobleem ! 45
Reply

#11
Anti-Leak spul is provisorisch als het echt niet anders kan. Beste is om slang of radiateur te vervangen door een nieuwe.Beetje shoppen online en voor +-100 euro of zo ben je weer op weg.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
(15-08-2016, 20:09)Leibniz Wrote: Anti-Leak spul is provisorisch als het echt niet anders kan. Beste is om slang of radiateur te vervangen door een nieuwe.Beetje shoppen online en voor +-100 euro of zo ben je weer op weg.

Anti leak spul is gebruikt voor de olielekkage, dit is namelijk waarschijnlijk een krukas keering die moeilijk doet...

Hier weer een update van het Budget Baleno Project.

Inmiddels heb ik de auto nu 1 jaar. Een kleine 11.000 km gereden, en net terug van vakantie (o.a. de ScrapMetallRally gereden met de Baleno)

De auto heeft het afgelopen jaar goed gereden, gelukkig niet al te veel problemen gehad (zie het voorgaande in de tread)

De Baleno was toe aan de jaarlijkse APK....
En helaas was de auto voor de APK afgekeurd.......
Mankementen:
Speling op de Fusse/stuurkogel rechtsvoor
Aandrijfashoes Rechtsvoor gescheurd.
1 achterband te weinig profiel
CO-uitstoot te hoog (zie ook elders op dit forum)

Inmiddels is alles opgelost en heeft een een 300 euro gekost.
In dit bedrag is meegenomen de versnellingsbakolie die nog op het lijsteje stond om te vervangen. Ook heb ik nog een stuurkogel en kataysator over, deze zijn namelijk nog goed.
De bonus was een rechter deurklink die afbrak net voor de herkeuring van de Baleno...

Alles bij elkaar ben ik bijna 2 weken bezig geweest om het CO probleem op te lossen, alles moet immers in de middag/avond uren en in het weekend gebeurren.

Maar goed de Baleno is weer APK waardig en we kunnen weer een jaar rijden.
Als we de 2 jaar volmaken, heeft de Baleno ongeveer 600 euro per jaar gekost, mits er nu geen gekke dingen gaan gebeuren.

Nieuw probleempje,
De Baleno heeft een error 24!
Dit is volgens de berichten hier en daar de snelheidssensor!
Echter het probleem is nogal wisselvallig, met een koude motor komt het probleem, na ongeveer 1 km rijden naar boven.
Een paar km verder gaat het check engine lampje weer uit, en heb je er de rest van de dag en/of paar dagen geen last van....
Ook niet als je een paar honderd km achterelkaar gereden hebt.
De snelheidsmeter op het dasboard werkt verder normaal.
De connector van de snelheidssensor in de versnellingsbak heb ik al nagezien, dit lijkt allemaal in orde....

Ter info, de snelheidssensor is er onlangs wel uitgeweest om de versnellingsbak opnieuw te kunnen vullen....
de orginele vulplug gaat er namelijk niet uit, de aftapplug ook niet....
De bakolie is afgelaten via het plaatje met de 3 schroeven.
De bak is gevuld met 2.3 liter olie, er vanuit gaande dat de bak niet helemaal leeg zou lopen, de auto stond namelijk op een paar bokken, en dus niet 100% recht.
Volgens de papieren zou er 2.4 liter in moeten, dus 2.3 leek mij wel voldoende.

Iemand een idee over error 24 ???
Reply

#13

Nieuw probleempje,
De Baleno heeft een error 24!
Dit is volgens de berichten hier en daar de snelheidssensor!
Echter het probleem is nogal wisselvallig, met een koude motor komt het probleem, na ongeveer 1 km rijden naar boven.
Een paar km verder gaat het check engine lampje weer uit, en heb je er de rest van de dag en/of paar dagen geen last van....
Ook niet als je een paar honderd km achterelkaar gereden hebt.
De snelheidsmeter op het dasboard werkt verder normaal.
De connector van de snelheidssensor in de versnellingsbak heb ik al nagezien, dit lijkt allemaal in orde....

Ter info, de snelheidssensor is er onlangs wel uitgeweest om de versnellingsbak opnieuw te kunnen vullen....
de orginele vulplug gaat er namelijk niet uit, de aftapplug ook niet....
De bakolie is afgelaten via het plaatje met de 3 schroeven.
De bak is gevuld met 2.3 liter olie, er vanuit gaande dat de bak niet helemaal leeg zou lopen, de auto stond namelijk op een paar bokken, en dus niet 100% recht.
Volgens de papieren zou er 2.4 liter in moeten, dus 2.3 leek mij wel voldoende.

Iemand een idee over error 24 ???



Probleem OPGELOST.
Het probleem zat in een slechte verbinding in de km-tellerunit, contacten van de groene folie schoongemaakt, en diverse solderingen op het printplaatje van de km-teller gesoldeerd, nu geen problemen meer.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.