Jordi, Swift Sport 2012
#1
Hallo allen,

Mijn naam is Jordi, ik ben 33 jaar en Suzuki is nu mijn vierde Japanse automerk na Mazda, Subaru en Toyota.

Sinds afgelopen woensdag ben ik de gelukkige eigenaar van een prachtige parelmoer witte Suzuki Swift Sport uit 2012. De auto ziet, rijdt en ruikt als nieuw, ook is deze volledig origineel, gewoon volledig stock.

[Image: IMG_1632_zpskxgouqcv.jpg]

Ik ben een liefhebber van subtiel en strak tunen en stylen. Het moet origineel (OEM) lijken met een twist, met uitstraling en klasse, daar hou ik van.

Voorheen heb ik gereden;

Mazda MX-3 V6 (helemaal OEM, niets aan styling en tuning)

Subaru Impreza GTT (MY96)
[Image: pic1_35ry7684p87s_zpsblewo0iy.jpg]
[Image: pic2_35ry7684p87s_zpsjx3qo6mr.jpg]

Citroen Saxo VTS:
[Image: velgsaxo1_zpswdba28qv.jpg]
[Image: velgsaxo2_zpsloy8918n.jpg]

En de afgelopen vier jaar heb ik een Toyota Aygo gehad (waar zo een beetje alles aan veranderd was) waarbij ik vorige week een enorm goed bod kreeg om de auto te verkopen, dat heb ik dan ook gedaan.
[Image: IMG_0377_zpszdm6c6sk.jpg]


De SSS had ik al wat langer op de korrel en na een proefrit was ik dan ook gelijk verkocht.

Ik ben graag aan het sleutelen en auto's zijn dan ook één van mijn hobby's.

Maar goed, over de SSS, de auto is geheel standaard maar dat zal niet lang zo blijven, er is al het één en ander aan onderdelen besteld.

De auto krijgt binnenkort een onderhoudsbeurt waarbij de motorolie wordt vervangen voor Castrol Edge 5w30, de bougies voor Denso Iridium IK20 en het luchtfilter voor een vervangingsfilter van Pipercross.

Ook wordt de auto eerdaags verlaagd met veren van Apex en ben ik al aan het rondkijken voor een mooie einddemper met 2 x 100mm eindstukken.

Vervolgens staat het aanpakken van de audio op de verlanglijst.

Binnenkort zal ik foto's plaatsen, voor nu ga ik een topic aanmaken aangezien ik wat vragen heb over de combinatie van velg en band onder de SSS!

Gegroet, Jordi
Reply

#2
Welkom! Mooi autoverleden! Heb je misschien foto's van je vorige auto's? Ben wel benieuwd!
En natuurlijk ook van je SSS
Reply

#3
Hier ook 33 jaar en saxo vts gereden en swift sport momenteel Smile irridiums wordt zoiezo aanbevolen voor de swift sport (volgens boekjes). Of je mag er gewone in stoppen vaker wisselen. Zelf heb ik ze ook pas gewisseld voor wederom irri.
39



Reply

#4
(14-02-2016, 22:10)Tomswiftswiftswift Wrote: Hier ook 33 jaar en saxo vts gereden en swift sport momenteel Smile irridiums wordt zoiezo aanbevolen voor de swift sport (volgens boekjes). Of je mag er gewone in stoppen vaker wisselen. Zelf heb ik ze ook pas gewisseld voor wederom irri.

Goed om te horen dat het dus niet zo bijzonder is de irri's. Smile
Reply

#5
Welkom! Mooie auto, heb ikzelf ook! Wat ben je van plan met je muziek? Heb bij mij alpine hu, audison en wat van german maestro erin...
Reply

#6
(16-02-2016, 00:05)Skaib Wrote: Welkom! Mooie auto, heb ikzelf ook! Wat ben je van plan met je muziek? Heb bij mij alpine hu, audison en wat van german maestro erin...

Dank! Nou het voornaamste qua ICE is dat ik graag de huidige standaard head unit wil behouden, dit ivm de looks van het dashboard (alles in dezelfde stijl) en diefstal / inbraak gevoeligheid. De speakers en tweeters wil ik wel vervangen. Waarschijnlijk wil ik een filtertje achter de radio plaatsen om de lage tonen naar de sub te leiden en wordt het een compo setje aan de voorzijde en een actief woofertje onder de stoel met ingebouwde versterker om de achter speakers van de nodige power te voorzien. Wellicht een versterker voor de compo set aan de voorzijde, nog even bekijken. Ik wil het sowieso qua looks niet bont maken aangezien de SSS buiten op straat, onbeveiligd op een openbare parkeerplaats elke nacht moet slapen. Auto inbraken komen steeds vaker voor en een goed alarm zit er nog niet in. Wellicht doe ik alles in 1 keer. Heb jij een alarm of garage?
Reply

#7
(16-02-2016, 00:34)Widzed Wrote:
(16-02-2016, 00:05)Skaib Wrote: Welkom! Mooie auto, heb ikzelf ook! Wat ben je van plan met je muziek? Heb bij mij alpine hu, audison en wat van german maestro erin...

Dank! Nou het voornaamste qua ICE is dat ik graag de huidige standaard head unit wil behouden, dit ivm de looks van het dashboard (alles in dezelfde stijl) en diefstal / inbraak gevoeligheid. De speakers en tweeters wil ik wel vervangen. Waarschijnlijk wil ik een filtertje achter de radio plaatsen om de lage tonen naar de sub te leiden en wordt het een compo setje aan de voorzijde en een actief woofertje onder de stoel met ingebouwde versterker om de achter speakers van de nodige power te voorzien. Wellicht een versterker voor de compo set aan de voorzijde, nog even bekijken. Ik wil het sowieso qua looks niet bont maken aangezien de SSS buiten op straat, onbeveiligd op een openbare parkeerplaats elke nacht moet slapen. Auto inbraken komen steeds vaker voor en een goed alarm zit er nog niet in. Wellicht doe ik alles in 1 keer. Heb jij een alarm of garage?

Die van mijstaat nu nog in de garage maar binnenkort verhuizen dusjah... Mar head unit ken je scherm afhallen he... Ben daar niet zo bang voor. Neem je bij jou een schroefset of alleen veren? Ben ik op het moment ook een beetje voor aant rondkijken daar.
Reply

#8
Composetje krijg je altijd een externe crossover bij. Subwoofer kan je affilteren met high en low pass frequentie knoppen op de versterker.
Wat je zou kunnen doen is een actief subje onder de stoel en een lichte 4kanaals van bijvoorbeeld alpine 4x50-75w rms en daarmee de achterspeakers+composet aansturen. (het kan handig zijn om een 4kanaals te zoeken die naast de reguliere 4 rca inputs ook 2 rca outputs heeft zodat je die door kan trekken naar de actieve subwoofer.)

Standaard fabrieksradio beschikt niet over rca uitgangen dus hiervoor kun je dan een high low converter(met 4 rca uitgangen) gebruiken.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#9
(16-02-2016, 01:43)swift16vrules Wrote: Composetje krijg je altijd een externe crossover bij. Subwoofer kan je affilteren met high en low pass frequentie knoppen op de versterker.
Wat je zou kunnen doen is een actief subje onder de stoel en een lichte 4kanaals van bijvoorbeeld alpine 4x50-75w rms en daarmee de achterspeakers+composet aansturen. (het kan handig zijn om een 4kanaals te zoeken die naast de reguliere 4 rca inputs ook 2 rca outputs heeft zodat je die door kan trekken naar de actieve subwoofer.)

Standaard fabrieksradio beschikt niet over rca uitgangen dus hiervoor kun je dan een high low converter(met 4 rca uitgangen) gebruiken.

Alleen wel wijs om voor een goede converteren te kijken of met een sound processor te werken.
Wilde bij mij ook eerst die radio houden, had ik een converteren van mosconi tussegezet maar vond geluidskwaliteit best beroerd.
Ik heb daarna alpine navigatie gekocht... Kan ook enkel din frame met normale radio kopen blijft het beter betaalbaarIdea
Reply

#10
Ben zelf bezig met het inbouwen van een excalibur soundspacer, dit is een converter die het signaal inderdaad hercodeert en dan omvormd in 6v rca signaal. Zodra alles werkt zal ik wel even melden hoe dat bevalt.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#11
Welkom
Reply

#12
Wederom bedankt voor het hartelijke welkom beste mensen. Fijn! 45Smile

Ja het nadeel van de standaard headunit is idd dat er zo weinig op aan te sluiten valt, in- en uitgangen zijn enorm beperkt, en ja dan zou ik dus moeten gaan werken met een aantal filters om er in de huidige situatie iets moois van te maken.

Quote:Bericht: #8RE: Jordi, Swift Sport 2012
Composetje krijg je altijd een externe crossover bij. Subwoofer kan je affilteren met high en low pass frequentie knoppen op de versterker.
Wat je zou kunnen doen is een actief subje onder de stoel en een lichte 4kanaals van bijvoorbeeld alpine 4x50-75w rms en daarmee de achterspeakers+composet aansturen. (het kan handig zijn om een 4kanaals te zoeken die naast de reguliere 4 rca inputs ook 2 rca outputs heeft zodat je die door kan trekken naar de actieve subwoofer.)

Standaard fabrieksradio beschikt niet over rca uitgangen dus hiervoor kun je dan een high low converter(met 4 rca uitgangen) gebruiken.

Persoonlijk een wereld idee wat mij betreft, hier heb ik zeker wel (zeer grote) oren naar! Geweldig, bedankt voor deze inspiratie. 4539

Het idee van een versterker achter de headunit, een subje onder de stoelen en een mooie composet en leuke speakers aan de achterzijde heeft wel mijn interesse. Ik ben niet zozeer een audiofiel maar wel liefhebber van gewoon goed, stabiel, vers, duidelijk en prima te verteren geluid.

In mijn vorige auto had ik een actieve sub met afstandsbediening aan een kabeltje om de diepte en frequentie af te stellen, gedoe, wil ik niet meer. Hoeft ook niet meer lees en zie ik, er zijn nu gewoon actieve subs te koop waarbij er één a twee knopjes ergens op, onder, of in het dashboard worden gemonteerd wat er netjes uitziet en er bovendien vakkundiger uitziet qua afwerking. Alsook prettiger om te bedienen.

Onwijs gaaf wat betreft de feedback mensen, vind ik echt leuk! Voorheen zat ik bij SenshiSpeed (leuke tijd, inmiddels al 12 jaar geleden) en naderhand de Subaru Club Nederland (SCN) en Extreme-Machines.

Ik heb het hier in ieder geval al prima naar mijn zin. 39

Quote:Die van mij staat nu nog in de garage maar binnenkort verhuizen dusjah... Mar head unit ken je scherm afhallen he... Ben daar niet zo bang voor. Neem je bij jou een schroefset of alleen veren? Ben ik op het moment ook een beetje voor aant rondkijken daar.

Voor mij alleen veren, heb veertjes van Apex besteld, wagentje komt dan ongeveer 45mm dichter op het asfalt te staan. devil
Reply

#13
Versterker(s) zal ik ergens onder een stoel monteren.
Waarom?
1. Makkelijker als je weer wat af moet stellen
2. Oververhitting van de versterker
3. De ruimte achter je dashboard.

High low converter achter je dashboard stoppen en van daaruit rca's naar je versterkers leggen, werkt stukke makkelijker.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#14
(18-02-2016, 00:11)swift16vrules Wrote: Versterker(s) zal ik ergens onder een stoel monteren.
Waarom?
1. Makkelijker als je weer wat af moet stellen
2. Oververhitting van de versterker
3. De ruimte achter je dashboard.

High low converter achter je dashboard stoppen en van daaruit rca's naar je versterkers leggen, werkt stukke makkelijker.

Nice! 4539
Reply

#15
Allen,

Ik rij de SSS nu twee weken en ik heb sindsdien enige last van mijn nek wanneer ik in de auto heb gereden. De stoelen zijn prima daar ligt het niet aan. De hoofdsteunen waren het probleem, in de normale stand zat ik enigzins met mijn hoofd naar voren gebogen.
Zelf zit ik graag met de stoel rechtop en stevig in de zetel (polsjes bovenop het stuur!) :-).

De hoofdsteun was hierbij een belemmering, zowel in de normale stand als omgekeerd in de stoel geplaatst. Jammer dat de hoofdsteun niet af te stellen is in hoek, best een tegenvaller van Suzuki. Maar goed, maakt niet uit, waar een wil is is een weg, alles komt goed met wat creativiteit.

Vanmiddag ben ik bij de lokale metaalbewerkings-boer in Naarden langs geweest om de steunen van de hoofdsteun ietwat te laten buigen. De steunen zijn circa 3 cm naar achteren gebogen waardoor de hoek van de hoofdsteun nu gelijk is aan die van de rugsteun.

Ik heb weer ruimte met mijn hoofd om te kunnen bewegen, heerlijk. Bovendien staat de hoofdsteun nu op de diezelfde afstand zoals dat ook was in mijn Subaru Impreza, en die was goed, heel erg goed.

[Image: IMG_1720_zps5jflflue.jpg]

Met mijn lichaam, 1.86 cm lang en 90 kg zwaar, zit ik nu eindelijk ontspannen in de auto. Aanrader voor een ieder wie niet tevreden is over de hoofdsteun van zijn Swift.

[Image: IMG_1718_zps4sewojrv.jpg]

Kosten? Een spontane ontspannen binnenkomst in de werkplaats en € 10,- voor de fooienpot. 45
Reply

#16
Je heet Jordi, en je woont in Almere. Als ik de foto's van de beginpost zie..

Welkom Naam + Stadsgenoot! Toffe Bak heb je daar.
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#17
Dank 39
Just drive. 3945
Reply

#18
Handige oplossing voor je hoofdsteun 39
Reply

#19
(23-02-2016, 22:49)cabrio_rob Wrote: Handige oplossing voor je hoofdsteun 39

Dank, ja dacht ik ook, en effectief plus goedkoop.
Just drive. 3945
Reply

#20
Luitjes,

De afgelopen dagen was het prachtig weer en ik ben weer lekker bezig geweest met mijn ZC32S.

Ik heb de auto nu een maand in bezit, het eerste wat mij tijdens de proefrit opviel was dat de auto nogal hoog op de poten stond en het chassis nogal veel overhelde bij wat pittiger bochtenwerk. Mijn vorige auto's waren altijd verlaagd d.m.v. een schroefset of een set veren.

Voor de Swiffer heb ik gekozen voor de Eibach Pro-kit verlagingsveren, de auto komt hierbij 30mm dichter op het asfalt te liggen en het weggedrag is enorm verbeterd. Ook zijn de wielkasten nu mooi opgevuld. Wel zal het nieuwe karakter van de auto voor sommigen als niet prettig worden ervaren, vooral wanneer de auto als gezinsauto wordt ingezet. Bij mij is dat niet aan de orde gezien ik 99% van de tijd alleen in de auto rijd, helemaal prima dus.

Hieronder een 'voor en na' van de verlaging met de Eibach kit:

[Image: Swift%20Eibach%20pro_zpsnkbx0m8b.jpg]

Vervolgens heb ik de S badge op de grill aan de voorzijde losgehaald met een kleine platte schroevendraaier en flosdraad (zorg dat je voldoende flosdraad hebt), waarna ik deze heb opgeschuurd en in vier laagjes plasti dip (mat zwart) heb gespoten. Hierna is de badge een hele nacht uitgehard boven de verwarming in huis. Na het aanbrengen van stevige dubbelzijdige tape (vloerbedekking tape van Tesa) en het ontvetten van de grill heb ik de badge weer gemonteerd.

[Image: IMG_1825_zps34sa6wyl.jpg]

De mat zwarte badge op de grill staat naar mijn mening sportiever en past beter bij het imago van de auto.

[Image: IMG_1827_zpssgqosiwa.jpg]

Wat mij ook opviel was dat de remklauwen aan de voor en achterzijde van mijn Swiffer wel een opfrisbeurt konden gebruiken, deze zagen er saai grijs uit. Tijd voor een kleurtje! Na wat onderzoek op deze en andere auto sites heb ik ervoor gekozen om te gaan verven i.p.v. sprayen. Om de klus te klaren heb ik Hammerite metaallak in 'Rood zijdeglans' aangeschaft. De remklauwen waren vrij van roest, wel ietwat stoffig. Ik heb remmen reiniger gebruikt om te ontvetten, één spuitbusje was voldoende voor alle vier de remklauwen.

[Image: IMG_1830_zpslljdsjdw.jpg]

Al met al ben ik drie uurtjes bezig geweest met deze gehele klus, mijn ervaring uit mijn tienerjaren in de modelbouw (gepriegel en kleine oppervlaktes schilderen met kleine kwastjes) kwam hier erg goed van pas. Het weer zat enorm mee (onbewolkt, zon en geen wind) en het was bijzonder rustgevend en leuk om te doen. Het resultaat is perfect te noemen:

[Image: IMG_1828_zpsxmdqmgiq.jpg]

[Image: IMG_1829_zpswj2dcvue.jpg]

[Image: IMG_1834_zpsbmimspmt.jpg]

[Image: IMG_1833_zpsiounyzfg.jpg]

Over de pookknop in de Swift Soort was ik trouwens niet zo erg enthousiast, de standaard versie (plastic) vond ik niet fijn in de hand liggen (weinig grip) en heb onlangs een mooi aluminium /leder exemplaar aangeschaft bij de Suzuki dealer, het betreft hier de pookknop welke als optie uit de brochure gekozen kan worden.

[Image: 990e0-68l37-spo-gear-shift-knob_zpsoh2xwjfq.jpg]

Deze pookknop is een aanrader voor iedereen met een ZC32S. Het schakelt prettiger, ligt beter in de hand en ziet er bovendien superfris uit. Toppertje!

Dit was het weer even voor nu. :-)
Just drive. 3945
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.