Nummer / type versnellingsbak Ignis 2001
#1
Hallo allemaal,

Ik heb een Ignis van 2001 1.3 motor en de bak maakt lawaai. (Komt meer voor heb ik begrepen)

Maar waar vind ik het juiste type of kenmerk van de versnellingsbak?

Bovenop staat wel een nummer, maar ik kan er niks van op internet vinden.

Nr. is: POL05J093

Ik heb ook een Suzuki Swift 2002 1.3 motor (sloop) , maar daar lijkt een andere bak in te zitten. Is deze eventueel om te bouwen?

Wie kan me aan info helpen?

gr. Hans
Reply

#2
Hoi Hans,

Ik zit vandaag weer even op het forum vanwege gedoe met een trekhaak en zag deze voorbij komen. Ik heb wat ervaring en reageer daarom even.

Ik heb recentelijk (2019) een Ignis 1 tweedehands gekocht en diens versnellingsbak was rot (was eens stomme zet, ik heb m niet getest voor de koop, maar loopt prima nu). Ik heb bij een revisiebedrijf voor 300 euries een ruilbak gekocht en via internet een nieuwe koppeling en beiden er in gezet.
Bij het revisiebedrijf vertelden ze mij dat het dezelfde is als van een Swift. Maar er zijn 2 soorten, dus ik sluit niet uit dat die jij noemt inderdaad anders is (dat hoeft dus niet). Je schijnt het aan de vorm van de bak te kunnen zien, hoe hij op de motor valt en waar boven op de koppeling zit (hefboompje met 2 kabels). Aanpassen lijkt mij geen handige keuze, omdat je dus voor 300 euries (ongeveer) een gereviseerde bak hebt en aanpassingen zijn altijd minder + ze kosten ook geld. Zo kijk ik er tenminste naar.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Je topic is alweer wat weken oud dus misschien ben je er al klaar mee.

Groetjes,
Arno.


(13-03-2021, 17:54)desnor Wrote: Hallo allemaal,

Ik heb een Ignis van 2001 1.3 motor en de bak maakt lawaai. (Komt meer voor heb ik begrepen)

Maar waar vind ik het juiste type of kenmerk van de versnellingsbak?

Bovenop staat wel een nummer, maar ik kan er niks van op internet vinden.

Nr. is: POL05J093

Ik heb ook een Suzuki Swift 2002 1.3 motor (sloop) , maar daar lijkt een andere bak in te zitten. Is deze eventueel om te bouwen?

Wie kan me aan info helpen?

gr. Hans
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#3
(19-04-2021, 11:53)ArnoZDM Wrote: Hoi Hans,

Ik zit vandaag weer even op het forum vanwege gedoe met een trekhaak en zag deze voorbij komen. Ik heb wat ervaring en reageer daarom even.

Ik heb recentelijk (2019) een Ignis 1 tweedehands gekocht en diens versnellingsbak was rot (was eens stomme zet, ik heb m niet getest voor de koop, maar loopt prima nu). Ik heb bij een revisiebedrijf voor 300 euries een ruilbak gekocht en via internet een nieuwe koppeling en beiden er in gezet.
Bij het revisiebedrijf vertelden ze mij dat het dezelfde is als van een Swift. Maar er zijn 2 soorten, dus ik sluit niet uit dat die jij noemt inderdaad anders is (dat hoeft dus niet). Je schijnt het aan de vorm van de bak te kunnen zien, hoe hij op de motor valt en waar boven op de koppeling zit (hefboompje met 2 kabels). Aanpassen lijkt mij geen handige keuze, omdat je dus voor 300 euries (ongeveer) een gereviseerde bak hebt en aanpassingen zijn altijd minder + ze kosten ook geld. Zo kijk ik er tenminste naar.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Je topic is alweer wat weken oud dus misschien ben je er al klaar mee.

Groetjes,
Arno.


(13-03-2021, 17:54)desnor Wrote: Hallo allemaal,

Ik heb een Ignis van 2001 1.3 motor en de bak maakt lawaai. (Komt meer voor heb ik begrepen)

Maar waar vind ik het juiste type of kenmerk van de versnellingsbak?

Bovenop staat wel een nummer, maar ik kan er niks van op internet vinden.

Nr. is: POL05J093

Ik heb ook een Suzuki Swift 2002 1.3 motor (sloop) , maar daar lijkt een andere bak in te zitten. Is deze eventueel om te bouwen?

Wie kan me aan info helpen?

gr. Hans
Reply

#4
Dat gaat 1 op 1 in ieder geval niet passen. De bevestigingspunten zijn anders en het schakelmechanisme is anders.
Reply

#5
(21-04-2021, 14:24)gls1 Wrote: Dat gaat 1 op 1 in ieder geval niet passen. De bevestigingspunten zijn anders en het schakelmechanisme is anders.

Er is wel een Suzuki Swift bak die past hè. Die heb ik er ook onder zitten (ik heb ook zo'n Ignis 1 met een M13A motor er in). Kwamen ze mee bij het revisie bedrijf en ik heb hem er zelf onder gehangen, dat paste meteen.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#6
Een Swift uit 2002 heeft een G serie motor
Een Swift vanaf 2005 ("nieuwe" model) heeft een M serie motor
Een Ignis heeft ook een M serie motor (in Japan heet dat type Ignis ook Swift..)

De versnellingsbakken van andere M-serie motoren zouden moeten passen, iig op de motor, maar die van G serie motoren niet.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#7
(21-04-2021, 22:00)SS80 Wrote: Een Swift uit 2002 heeft een G serie motor
Een Swift vanaf 2005 ("nieuwe" model) heeft een M serie motor
Een Ignis heeft ook een M serie motor (in Japan heet dat type Ignis ook Swift..)

De versnellingsbakken van andere M-serie motoren zouden moeten passen, iig op de motor, maar die van G serie motoren niet.

Goede tip dit!
Dank je wel, dit wist ik nog niet en waarschijnlijk TS ook niet.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#8
Ik zat er vannacht nog eens aan te denken, er zijn ook Suzki's met M-serie motoren met een 6-bak. Wellicht dat dat ook past? Leuke upgrade lijkt me.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#9
Ik heb net als ArnoZDM een bak gekocht.

Nu de oude eronder weg en dan naar Schiedam om hem op te halen.

gr. Hans
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.