Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn deur weer goed kan laten sluiten.
Je moet hem heeel hard dichtgooien anders sluit hij niet helemaal,en blijft hij op een kiertje staan.
Heb alle schanier punten al gesmeerd,maar mocht niet baten.
Ik kan de deur ook een beetje omhoog trekken.
Is er een manier om hem opeen of andere manier bij te stellen?
Gaat om een Suzuki swift 1.0 GL uit 1999.
Alvast bedankt !
Posts: 1.332
Threads: 7
Joined: Jul 2010
Auto: swift mk4 1.3 sensation
De haak in de deurstijl kun je in hoogte stellen, maar je zou ook kunnen kijken of je scharnieren met minder speling kunt monteren.
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Oke dank je wel, ga even aan de gang met de haak!
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Helaas als ik deze weer vast maak zit hij weer op de originele plek!
Ik doe vast iets fout.
Posts: 447
Threads: 5
Joined: Feb 2014
Auto: Swift Cabrio + Alto
Aan de slothaak en de slotvanger kun je niets afstellen.
Als je de deur heel langzaam dichtdoet (niet dichtgooien !) , heb je dan het gevoel dat de deur iets opgetild wordt in de haak van je deurstijl? Zo ja, dan is de deur naar beneden gaan hangen door de jaren. Ik los dat wel eens op met de deur op een ruime kier te zetten en een krik (met houten blokje tussen deur en krik tegen beschadigen) de deur op te krikken. Dan komt de deur weer terug in het gelid.
Voorzichtig doen, beginnen met een paar centimeters op te tillen.
Je kunt ook de deurscharnieren gaan losschroeven en de deur dan opnieuw afstellen, maar de krik-methode werkt meestal al direct.
Posts: 394
Threads: 6
Joined: May 2014
Auto: Carry 1.3 en Baleno 1.8
Hier heeft de witte Swift van mij ook last van... Als ik je verhaal goed begrijp, 'buig' je het scharnier dus met deze methode? Kan dat geen kwaad?
Posts: 1.238
Threads: 10
Joined: Jun 2013
Auto: swift 1.6 sport 2007
Uiteraard buigt de scharnier..daarom stukje voor stukje!
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Ja u heeft het goed omschreven,hij hangt inderdaad!
Ik ga dat proberen met de krik,maakt het dan nog uit waar ik de krik zet?
Eind van de deur of in het midden?
Posts: 1.238
Threads: 10
Joined: Jun 2013
Auto: swift 1.6 sport 2007
Einde van de deur uiteraard.. Hefboomeffect
Posts: 447
Threads: 5
Joined: Feb 2014
Auto: Swift Cabrio + Alto
Idd einde van de deur, en niet helemaal openen, maar minder dan de helft. Eer grote kier dus. En met centimeters werken, hé. Niet de hele wagen aan één kant optillen.......
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Oke dank jullie wel voor de uitleg!
Ik laat even horen of het is gelukt.
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Vandaag geprobeerd de deur goed te krijgen,zoals in de uitleg is gezegd.
Heb de deur denk ik zo'n 20cm open gezet,en in voorzichtige stappen steeds een
stukje hoger op gekrikt.
Heb op de deur en de deurpost tape geplakt met een streepje erop of ik kon zien
dat hij hoger kwam te zitten!
Uiteindelijk is de deur zo'n 3mm omhoog gegaan,maar ik durfde niet verder op te krikken omdat de hele auto dan mee omhoog gaat.
De deur sluit iets makelijker maar nog steeds niet goed!
Kan ik nog iets anders proberen?
Posts: 831
Threads: 3
Joined: Feb 2014
Auto: Justy '03 G16B swap
Stukje verder doorkrikken, is niet erg dat de auto ietsjes uit z'n vering komt. Betekent dat er ook echt kracht op komt te staan. Uiteraard hoeven de wielen niet van de grond af te komen, maar met een beetje minder beleid moet het wel gewoon lukken.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Oke,dus dat kan ik gewoon doen!
Ga ik morgen verder proberen.
Alvast weer bedankt.
Posts: 447
Threads: 5
Joined: Feb 2014
Auto: Swift Cabrio + Alto
En, is het nog gelukt? Of staat je deur nu zo?
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
nee zo gelukkig niet.
Heb het vandaag weer geprobeerd maar helamaal goed is hij nog niet,knijp hem
toch wel een beetje als ik zie hoe hoog ik hem al heb opgekrikt!
Ben bang dat er iets gaat breken of overdrijf ik nu?
Ik heb de deur nu zo'n 20cm open als ik hem opkrik, is verder open doen iets wat verschil kan maken?
Posts: 447
Threads: 5
Joined: Feb 2014
Auto: Swift Cabrio + Alto
Nee, verder open maken heeft geen zin, denk ik. Waarschijnlijk heb je het maximale er uit gehaald.
Posts: 38
Threads: 6
Joined: Oct 2015
Auto: Suzuki Swift 1.0 GL
Oke dan laat ik het hier maar bij,hij sluit in ieder geval al wel iets beter!
Bedankt voor de uitleg en de hulp!
Posts: 394
Threads: 6
Joined: May 2014
Auto: Carry 1.3 en Baleno 1.8
Om dit topic toch maar een klein beetje te kapen:
Ik zit dus met ongeveer het zelfde probleem, maar 1 groot verschil. Op mijn deur zit speling. Ik heb gisteren de truc met de krik geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat de speling alleen groter wordt. En dat is geen goed teken. Kan je de scharnieren op de een of andere manier strakker stellen? Of is er een andere manier om deze speling eruit te halen?
PS. zijn de deuren uberhaupt te stellen? Want de deur van mijn Carry is laatst ook ontwricht door een hele flinke windvlaag
Posts: 831
Threads: 3
Joined: Feb 2014
Auto: Justy '03 G16B swap
(31-12-2015, 09:32)DJLP Wrote: Om dit topic toch maar een klein beetje te kapen:
Ik zit dus met ongeveer het zelfde probleem, maar 1 groot verschil. Op mijn deur zit speling. Ik heb gisteren de truc met de krik geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat de speling alleen groter wordt. En dat is geen goed teken. Kan je de scharnieren op de een of andere manier strakker stellen? Of is er een andere manier om deze speling eruit te halen?
PS. zijn de deuren uberhaupt te stellen? Want de deur van mijn Carry is laatst ook ontwricht door een hele flinke windvlaag
Zijn niet te verstellen, kun je alleen vervangen voor andere in de hoop dat t dan beter wordt. Terugbuigen van het materiaal is de enige optie.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.