Comforttabel rijden in Swift Spirit? (stuiteren over de weg ... me nieren rammelen los!)
#1
Goedenmiddag,

Mij swift is op zich in prima staat. Het is een 1.0 Spirit model uit 1993.

De auto bevalt best goed, en ziet er prima uit. Het enige wat mij enorm begint te storen is dat de veerring enorm stug is.

Ik voel elk steentje in de weg, dit is mega irri! Ik heb qua banden spanning geprobeert tussen 2.0 bar en 2,5 bar ... Bij 2,5 bar ligt hij beter, maar is het helemaal ruk.
De auto is niet verlaagt, en heeft standaard sokken en schokpotjes.
Is hier iets aan te doen? Ik weet dat veel mensen de swift's verlagen om een betere wegleging te krijgen, maar dit gaat toch ten koste van het comfort?

Ik ben citroen gewent .. En heb het idee dat mijn nieren deruit rammelen.

Heeft iemand een idee?

Als ik de auto in duw en weer terug laat veerring stopt bij direct, schokpotjes lijkt me dus in orde.
En kennis van me zei dat ie de veren wel afwilde zagen voor me, hierdoor zouden ze slaper worden ... Vind dat best, maar volgens mij hebben alle veren aan de bovenste ring een vlakke plaat - zodat het contact punt niet op 1 plek ligt... Als hij ze voor me afzaagt rust het hele gewicht van de auto op 1 puntje, lijkt me minder handig ..

Let me know Wink
Reply

#2
Over het algemeen zijn Japanse auto's stugger afgeveerd dan Franse auto's. Franse auto's staan bekend om het comfort, Japanse auto's om de snelheid.

Toen ik over stapte van een Fiat Panda naar een Suzuki SA310 dacht ik ook "Hoeveel klinkerwegen ga ik overleven?", maar het went wel hoor Biggrin .

Verlagen gaat inderdaad meestal ten koste van comfort. Vaak moeten verlaagde auto's behoorlijk stug afgeveerd zijn aangezien de veerweg korter wordt door het verlagen.

Of het afzagen van de veren een goed idee is kan ik niet zeggen aangezien ik daar geen ervaring mee heb. Het lijkt me echter dat je dat ook niet zomaar moet doen. Bovenaan is er een ring meestal toch vlak gemaakt, zodat die mooi in de schelp valt?
Poetsen?! Puzzled

[Image: swift%20gti%20banner.jpg]
Special paint FTW!
Dolby 9.3 DTST surround sound, massief gouden kabels. HiFi en WiFi. Zzzz
Reply

#3
Quote:Originally posted by suziBomber
Goedenmiddag,

Mij swift is op zich in prima staat. Het is een 1.0 Spirit model uit 1993.

De auto bevalt best goed, en ziet er prima uit. Het enige wat mij enorm begint te storen is dat de veerring enorm stug is.

Ik voel elk steentje in de weg, dit is mega irri! Ik heb qua banden spanning geprobeert tussen 2.0 bar en 2,5 bar ... Bij 2,5 bar ligt hij beter, maar is het helemaal ruk.
De auto is niet verlaagt, en heeft standaard sokken en schokpotjes.
Is hier iets aan te doen? Ik weet dat veel mensen de swift's verlagen om een betere wegleging te krijgen, maar dit gaat toch ten koste van het comfort?

Ik ben citroen gewent .. En heb het idee dat mijn nieren deruit rammelen.

Heeft iemand een idee?

Als ik de auto in duw en weer terug laat veerring stopt bij direct, schokpotjes lijkt me dus in orde.
En kennis van me zei dat ie de veren wel afwilde zagen voor me, hierdoor zouden ze slaper worden ... Vind dat best, maar volgens mij hebben alle veren aan de bovenste ring een vlakke plaat - zodat het contact punt niet op 1 plek ligt... Als hij ze voor me afzaagt rust het hele gewicht van de auto op 1 puntje, lijkt me minder handig ..

Let me know Wink


Ik zou eens beginnen met die 2.5 bar uit je banden te halen. 2.0 bar max is echt voldoende. En met het verlagen van de auto verlies je alleen maar comfort omdat je veerweg kleiner wordt.....

verder zou ik het niet kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn, misschien dat andere nog sugesties hebben....
~S~
Cobra
-------------------
Honda powerrr
Reply

#4
10 inch velgen monteren met maar banden van 155/100/10 ofzo Wink
TE KOOP : € 3800,- !!! Oei wat goedkoop daar ga ik spijt van krijgen....

[Image: avatar.jpg]

wel zonder sound te koop hehehe..
Reply

#5
is gewoon wennen, zeker vanuit een cit. Ik ben geen fan van cit, maar het veercomfort is subliem. Van verlagen en ringen verwijderen wordt ie echt niet soepeler.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#6
het kan best zijn dat je veren gewoon naar de kl*te zijn.

koop dus eerst ff verse veren, dat scheelt al een boel, geloof me.
en je banden niet zo hard oppompen man, als je relaxed wil rijden moet je JUIST je banden ZACHTER oppompen

ga nou niet gewoon zomaar dingen afzagen dat is zo'n onzin....

ff beetje geld uitgeven aan goede nieuwe veren [is helemaal niet zo duur], je banden eindje leeg laten lopen, en je schiet al op.

weet ook niet wat voor velgen je erop hebt, als je 17 inch met 195 / 40 banden hebt dan rij je ook al lang niet zo comfortabel als met 13" velgen...

Reply

#7
veren afzagen kan niet veel kwaad.Maar je wil comfort, veren worden niet slapper daarvan, maar stugger. Ga die discussie niet nog een keer starten, maar dat heb ik gemerkt.

Verder, de veren zijn enkel de veren, niks geen plaat die eraan vast zit. Onder zitten ze er los in, met het einde van de veer in een speciale plek daarvoor zodat ie niet kan draaien in de veerschotel. De veren worden als het ware geklemt tussen de auto en de wielophanging. Door het gewicht van de auto worden ze standaard ingedrukt.

Een Swift is niet zo comfortabel, als ie niet verlaagd is is ie idd al vrij stug. Jij bent Citroën gewent, nou die veerkarakteristiek van citoën vind je bij weinig auto's (zowel Japans als Europees, en amerikaans is gewoon slap geveerd, rijd ook muf) en dat komt door het type vering, met die 4 bollen (die moet je gezien hebben (kweet niet wat voor citroën je had, maar ja..... de meesten hebben dat). DAt heeft geen enkel ander merk.

Dus ja, je bent heel wat gewend, en dat heb je niet bij de Swift, wat je ook vervangt. Dus wat dat betreft, wat je ook vervangt, het zal nooit zo zijn als bij de citroën. Probeer anders iemand te vinden die ook een swift heeft en rijd een stukje mee. DAn merk je vanzelf of er iets niet klopt of niet.

@ Engeltje: Ja kben helemaal geen fan van Citroën, de vorm van de carrosserie vind ik 9 van de 10 gevallen ook kansloos, maar het veercomfort is op zijn Frans gezegd: Formidable.

Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#8

Bedankt voor de reply's ..

Japanse auto staan er blijkbaar onbekend. Ik had een Citroen Visa, zonder hydrolische veering of wat dan ook...

Ook de Ford Escort van mijn ouders rijdt een super plezieriger..

Ik zat zelf nog te denken aan stug lopende schokdempers, of zo iets? Dit zou naar verloop van tijd beter moeten worden, lijkt me - minder demping?

De meeste mensen kijken vanuit hun auto richting verlagen, en juist stugger .. Jammer, hierdoor is er volgens mij weinig ervaring mee Smile

Heb net 2 nieuwe banden er onder gezet, beetje jammer om weer nieuwe te kopen Wink

Ik ga morgen naar school, ik zal eens vragen of ik met Xantip een stukje mee kan rijden - om te zien of die net zo stug is.

Te lage banden spanning levert toch weer slijtage op?

Reply

#9
Quote:Originally posted by suziBomber
De meeste mensen kijken vanuit hun auto richting verlagen, en juist stugger .. Jammer, hierdoor is er volgens mij weinig ervaring mee Smile


Sorry maar hier volg ik je niet helemaal...



Quote:Originally posted by suziBomber
Heb net 2 nieuwe banden er onder gezet, beetje jammer om weer nieuwe te kopen Wink

.....moet dat dan...dat is toch niet gezegd, of heb ik iets gemist Puzzled



Quote:Originally posted by suziBomber
Ik ga morgen naar school, ik zal eens vragen of ik met Xantip een stukje mee kan rijden - om te zien of die net zo stug is.

Is Xantip z'n auto niet verlaagd dan........????PuzzledPuzzled

Quote:Originally posted by suziBomber
Te lage banden spanning levert toch weer slijtage op?

Klopt heb je gelijk in maar 2 bar onder een swift is echt voldoende. ik weet natuurlijk niet welke banden maat dat je hebt, het kan namelijk nog wel verschillen per bandenmaat hoe veel bar erin moet.

Ik had bijvoorbeeld eerst standaard 13" met 2 bar druk. Nu heb ik 14" en rij op 1.8/1.9 bar druk. Dus misschien dat dit met 15"/16" nog weer anders is.


~S~
Cobra
-------------------
Honda powerrr
Reply

#10
Quote:En kennis van me zei dat ie de veren wel afwilde zagen voor me, hierdoor zouden ze slaper worden ... Vind dat best, maar volgens mij hebben alle veren aan de bovenste ring een vlakke plaat - zodat het contact punt niet op 1 plek ligt... Als hij ze voor me afzaagt rust het hele gewicht van de auto op 1 puntje, lijkt me minder handig ..

Veren afzagen nooit doen, dan zijn ze niet meer gelijk...
Seat Leon 2.8 V6 4-motion on the go!

[Image: Banner.jpg]
The Force & AR : Voor al uw bouw&verbouwplannen!


Reply

#11
das echt onzin, die van muij zijn ook afgezaagd, en die zijn prima gelijk hoor.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#12
pff..had je in mijn oude 5cm verlaagde ssgti moeten rijden, daar vloog je bij elk kiezeltje zowat door de auto haha..tis geven en nemen, wie mooi wil zijn moet pijn lijden Smile
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.