Keyless Entry System - centrale deurvergrendeling
Hooi,

Aangezien de "centrale deurvergrendeling/keyless entry system" van Don automotive hier getipt is, lijkt het mij wel handig om een aansluit-how-to hier op het forum te plaatsen.Idea

ja maar, waarom?! Puzzled
nou omdat de "handleiding" die erbij geleverd wordt wel errug summier is..stupid
Oordeel zelf maar:
[Image: f4fwbt.png]
(ja diverse draden voor de cv, goh.)
[Image: 25rk0tj.png]
ja dit is alles...

Zou iemand kunnen vertellen hoe je het moet aansluiten? of de handleiding ontcijferen?

zou een mooie aanvulling zijn op het forum 42
Reply

Staat toch prima afgebeeld.
Reply

Werkt zo te zien hetzelfde als alle andere CV setjes op de markt..
Wisselcontact voor openen en een voor sluiten.
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

Ik ga ervan uit dat je auto al stelmotoren ingebouwd heeft zitten. (Als je links de sleutel omdraaid gaat rechts ook open)
Zoals ik het lees;
Wit is dicht
Wit/zwart open
Geel en geel/zwart moeten aan massa.
De schakeldraden voor open/dicht vindt je links onder het dashboard, komen met een stekker uit je deur. Kwestie van meten welke wat doet.
De rest spreekt redelijk voor zich

Knipperlicht draden kun je het makkelijkst aansluiten achter je stuurkappen, weer meten welke draden vanaf de stuurschakelaars voor de knippers zijn en hier de draden aan vast maken. (Liefst solderen uiteraard) wel opletten dat je niet per ongeluk de draad van de alarmlichten te pakken hebt!
12V en massa spreken voor zich lijkt me verder.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

Dankjewel, de central lock draden waren me wat onduidelijk welke waar voor was. blijkbaar staan ze op dezelfde volgorde voor de trigger.

Moet je dan zelf uit zien te zoeken of je een positive en/of negative trigger hebt?
Reply

Jup, normaal gesproken wel. Maar Suzuki is vrijwel altijd negatief geschakeld. Kun je meten voor de zekerheid, maar geloof dat dat ook zo is bij een baleno.
Reply

39
Reply

Beste leden,

Ik heb even Alto uit 2010 waar dit niet bij inzat. Ik wil dus een cv inbouwen van a tot z. Het geen waar ik mee zit is de stroomtoevoer. Het is een chinees setje van aliexpress. Iemand die dit al eens eerder heeft gedaan?

Alle tips zijn welkom!
Reply

(16-11-2015, 21:20)zakelijk Wrote: Beste leden,

Ik heb even Alto uit 2010 waar dit niet bij inzat. Ik wil dus een cv inbouwen van a tot z. Het geen waar ik mee zit is de stroomtoevoer. Het is een chinees setje van aliexpress. Iemand die dit al eens eerder heeft gedaan?

Alle tips zijn welkom!

Trek een kabel direct vanaf de accuklem naar binnen toe.
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

Er loopt een constant voeding naar de zekeringenkast in het interieur, deze opsporen en gezekerd naar de CV laten lopen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

Zo ik heb het setje al een tijdje ingebouwd maar zal nog even op het forum toevoegen hoe het moet. wel zo handig voor anderen.
Dit geldt dus voor de Baleno, vermoedelijk alle maar sws de mk1.

In dit geval zijn de volgende plaatjes uit het werkplaatshandboek wel handig:
[Image: 2nggd2q.png]

[Image: 23t5bo3.png]

Toelichting (dit moet ff duidelijk zijn denk ik): wanneer ik het over de "CV module" heb, bedoel ik het kastje met de draden die je koopt van Don automotive.
Wanneer ik het over de "door lock controller heb", bedoel ik het rode kastje die bij de auto hoort.

-Om te beginnen:

Waar je naar opzoek moet gaan is die "Door lock controller". Dit is een klein rood kastje die goed verstopt zit onder de linkerkant van het dashboard.

Om erbij te kunnen zal je de fuse/junction box los moeten halen:

Moer loshalen:
[Image: x3tksg.jpg]

en dan deze 2 clipjes/klikdingen los maken:
[Image: ixdoh5.png]

en dan kan je die junction box een beetje aan de kant duwen. Nu moet je met je hoofd onder je dashboard gaan liggen en naar boven kijken (in de hoek) dan zit daar ergens een rood kastje.

[Image: fdhyj8.jpg]

Zoals je op de foto kan zien kan je dat kastje er zo afpakken.. gewoon ff duwen richting de carrosserie van de auto en hij is los.
Wat je hiervan nodig hebt is die stekker die erin zit. (Op de foto zijn de draden voor de CV al gesoldeerd.)

-Lock/unlock signaal aansluiten:

wanneer je de stekker, van de door lock controller, los hebt moet je dus opzoek gaan naar de volgende draden:
Bruin en Bruin/geel.

Soldeer nu de wit/zwarte draad van de CV module van Don automotive op de bruin/gele draad en daarna isoleren oid.

Soldeer de Witte draad van de cv module aan de bruine draad en isoleer.

(net als de foto)

-Richtingaanwijzers aansluiten:
Hiervoor is het handig om het "Exterior lamps circuit", uit het werkplaatshandboek, te bekijken. Links boven in het diagram zie je de "combination switch" (dit is je hendel aan het stuur).
Volgens dit diagram lopen er dus 3 draden van de hendels aan het stuur naar die junction box.
Hiervan heb je maar 2 nodig: De groen/rode en de groen/gele.
Deze kan je het makkelijkst benaderen onder je stuurkolom (onder je dash). hier heb ik helaas geen foto van. Ze zitten in 1 van die goed ingepakte rubberen "buisjes".

Wanneer je ze gevonden hebt soldeer je één van de bruine draden van de CV module aan de Groen/Rode draad en daarna weer isoleren.

en de andere bruine draad van de CV module soldeer je aan de groen/gele draad die je vervolgens ook weer isoleert.

(hier heb ik alleen geen foto van).

-Massa/ground aansluiten:
Omdat de Baleno "negative triggers" heeft fungeren de Gele, de Geel/Zwarte en de Zwarte draad, Van de CV module, alle 3 als een massa-/groundkabel.
Deze 3 kun je dus aan elkaar solderen en ze ergens een massapunt geven.

Ik heb ze op de plek gedaan zoals op de foto:
[Image: nfsfbr.jpg]

-De 12V voeding aansluiten:
Bij de CV module zit een rode draad met een zekering erin die bedoeld is voor de 12V voeding. hiervoor kan je een kabel trekken van de + van de Accu. Maar je kan ook een draad opzoeken waar constant 12V op staat. (DUS NIET JE 12V SWITCHED!)

Ik heb zelf de rode draad, van de CV module, aan de Blauw/rode draad van de "door lock controller" gesoldeerd en geisoleerd. Omdat hier een constante voeding/12V op staat. Zie foto van het rode kastje. (ook te zien in de afbeelding "Power door lock circuit" uit het werkplaatshandboek).

-Draden die je niet nodig hebt van de CV module:
De oranje en de oranje/zwarte draden heb je niet nodig. Deze simpelweg even bij elkaar knopen en eventueel de uiteinden dicht tapen.

De groene draad. Dit zou voor de ramen zijn wanneer je een de optionele module hebt.
heb ik niet dus ik heb deze opgekruld en uiteinde dicht getaped.

Ik heb ook de "Siren" (roze draad) en de "trunk release" (rood/zwarte draad) niet gebruikt. omdat ik geen geluid wou en ik geen stelmotor in de kofferklep heb zitten.

-De laatste stap(pen): Nu sluit je de stekker van de "door lock controller" weer aan en zet hem weer op zijn plek.
De junction box weer op zijn plek zetten en vast maken.
Nu kan je de stekker van de CV module erin doen en geef het de CV module een plekje.
Alle kapjes weer terug bouwen en klaar is kees Smile

39
Succes. ik hoop dat mensen hier wat aan hebben. (dan wel in de toekomst)

mvg,

niels
Reply

Is het handig als een admin dit topic opschoont en de manual van Niels als beginbericht maakt in dit topic?
Reply

Om de boel te isoleren gebruik ik krimpkousen, of als dat moeilijk gaat zelfvulkaniserende tape,werkt prima. Zelfvulkaniserende tape hier het goedkoopst: https://www.navaudio.nl/autoshop-product...Gwod2HgBBw
Bij Handyman of Halfords ook te krijgen maar dan vaak ruim het dubbele qua prijs
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

Even een oude koe uit de sloot rukken !!

Is het bovenstaande ook geldig voor een 1997 swift 1.3 gls ?
Grtz Jeroen
Reply

Werkwijze is hetzelfde lijkt me, alleen de kleur van draden kan eventueel verschillen, moet je of een testlampje gebruiken met zo'n krokobekje, krokobekje aan carrosserie, bedieningpaneel portier en dan in stekker prikken tot je sluiten/openen en draadkleur noteren welke voor open/dicht is en aanwijzingen volgen.Of je pakt een multimeter. Stelt weinig voor, 12 volt aan volt draad met zekering ertussen. Massadraad aan carrosserie, verder handleiding volgen.
Reply

Is er een manier om de bijbehorende plaatjes terug in dit topic te krijgen?
Heb de handleiding nodig voor n vriendin, met de plaatjes erbij wordt t inbouwen voor haar een stuk makkelijker.
Reply

Heb die ergens op pc maar het stelt weinig voor Remy of is er geen handleiding van de set die je wilt inbouwen?Zal even kijken of ik het heb.

Misschien heb je hier wat aan: https://docs.google.com/document/d/1Nilc...hU9wY/edit en https://www.dailymotion.com/video/x5usj0j. Trouwens al die dingen werken ongeveer hetzelfde, er is ook nog mogelijkheid vr aansluiten dat klep opengaat of dat je de vensters op afstand kan sluiten.Kwestie van droog zoals op video aansluiten en testen met ab. Er zit een knop bij de stekker van de bedrading die druk je in en houdt die ingedrukt terwijl je ab opent/sluiten indrukt. Zo leer je AB in.Als het goed is heb je draden zodat je knipperlichten mee gaan bij openen/sluiten

https://www.google.com/search?client=fir...cmqNKnlUjM:
Reply

Hallo allemaal,

Ik ben zelf ook het keyless avontuur aangegaan met mijn Alto 1.1 uit 2002. Alles uitgevoerd zoals jullie beschreven en de auto sloot en opende idd met de afstandsbediening, met de deur open. Toen getest met de dichte deur en vanaf het moment dat we het portier gesloten hadden en daarna werkte het systeem niet meer. Geen signaal meer ban het kastje naar de vergrendeling. Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Alvast bedankt!
Reply

Wss heb je dan de verkeerde stuurdraden gebruikt. Krijgt de module nog wel voeding en massa na het sluiten van de deuren?
Reply

(12-04-2020, 14:12)remytjuh1994 Wrote: Wss heb je dan de verkeerde stuurdraden gebruikt. Krijgt de module nog wel voeding en massa na het sluiten van de deuren?

We hebben voor de voeding een continue 12v spanning gebruikt vanuit de auto. Als massa een schroef in het portier. Verder hebben we de draden die het signaal afgeven aangesloten op de twee dragen die normaal ook de pulsen geven aan het motortje, dus die vanuit de auto de deur in lopen. Daar heb je twee draden waar dan ongeveer 3v op komt als je de auto vergrendelt en ontgrendelt.

Ik heb het nu zo ver dat alle deuren reageren op de afstandsbediening , behalve de bestuurderskant. Die blijft op gesloten. Daarom gooit hij een aantal later alle andere deuren ook op slot.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread:
1 Guest(s)