Suzuki Alto Toerenteller
#1
Hallo,

Ik heb een Suzuki Alto toerenteller uit een sloopauto (ook een Suzuki alto) gekocht, voor mij eigen Alto.

Nu vraag ik mij af waar ik de stekker moet bevestigen op de "fuse box" aangezien ik dit zelf niet zo snel kan vinden in de gebruiksaanwijzing.

Foto van de kale fuse box:
[Image: uMnEmai.jpg]

Foto van de aansluiting van de toerenteller:
[Image: PuvI2wU.jpg]
Reply

#2
En zal van die fusebox naar die stekker nog een kabel moeten lopen. Ligt de stekker niet al in de auto? Mannetje op mannetje gaat niet passen. Dus ik vermoed dat de stekker waar je op aan moet sluiten al in de kabelboom is verwerkt en achter je dashboard zit.
Reply

#3
Even bij de dealer langs die kan in het dealer portal een inbouwhandleiding downloaden en uitprinten.

Alles word achter de teller unit gemonteerd.

Dus je hoeft niets te doen bij de zekeringskast.
Reply

#4
Beste Acti

Het is al weer 1 jaar geleden dat je dit hebt gevraagd waar en hoe je het moest aansluiten .
Heb je het inmiddels aan gesloten en zat er gewoon een stekker onder de dasbord dus plug en play of .

Ook ik hoor graag ben het ook van plan
Reply

#5
Ik hoor het ook graag.39
Reply

#6
De TS is sinds die datum ook niet meer op het forum geweest.
Ik denk dat Beun antwoord dat je achter de tellerbak moet zoeken wel eens de oplossing kan zijn.
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#7
Beste allen,

Ook ik ben bezig geweest met het aansluiten van een (tweedehands maar wel originele) toerenteller in mijn Suzuki Alto van 2012.

aan de toerenteller zit de witte aansluiting en daar moet een stekker op vanuit de auto. Deze ligt niet kant en klaar in de wagen helaas.

ik heb een dealer gebeld en deze geeft aan dat als je een set koopt er ook nog een andere kabel bij moet zitten. Als je een tweedehands toerenteller koopt demonteren ze deze kabel vaak niet omdat ze denken dat hij bij de auto hoort.

degene die mij de toerenteller heeft geleverd gaat nu op zoek naar de kabel

mijn vraag is: waar in de auto moet ik de kabel aansluiten? de ene zijde natuurlijk aan de toerenteller maar waar gaat de andere aansluiting op?

graag hoor ik van jullie en liefst met een duidelijke foto of iets van een handleiding

vriendelijke groet, Ben
Reply

#8
Hoeveel draden heb je?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
(30-10-2018, 17:24)Leibniz Wrote: Hoeveel draden heb je?

Ik heb aan de toerenteller vastzitten een witte stekker (vrouwtje)

aan de kabelboom van de auto zit geen draad welke hierop aangesloten kan worden.

deze losse kabel zoek ik want deze moet van de witte stekker (vrouwtje) naar een aansluitpunt in de auto en ik denk dat dit de zwarte box is welke bovenaan deze discussie staat. tevens staat daar het plaatje van de witte stekker.

ik heb geen idee uit hoeveel draden deze zal bestaan

dank in ieder geval dat je reageert, top!
Reply

#10
Hoeveel vrouwtjes pinnen heb je? Het aantal zal wel iets zeggen over hoeveel draden je hebt. anders even de wrap iets inknippen zie je hoeveel draden je hebt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
(30-10-2018, 18:17)Leibniz Wrote: Hoeveel vrouwtjes pinnen heb je? Het aantal zal wel iets zeggen over hoeveel draden je hebt. anders even de wrap iets inknippen zie je hoeveel draden je hebt.

als ik op de foto hierboven kijk 6 stuks.
die van mij zit in mijn dashboard. kan hem er van de week wel even weer uithalen om te checken. Hij is identiek aan die hierboven waar de discussie mee begint

is dat bepalend voor welke kabel ik moet hebben?

dankje alvast
Reply

#12
Ik zou dit even opvolgen, Beun heeft vrijwel altijd gelijk.

(22-10-2015, 19:36)beun Wrote: Even bij de dealer langs die kan in het dealer portal een inbouwhandleiding downloaden en uitprinten.

Alles word achter de teller unit gemonteerd.

Dus je hoeft niets te doen bij de zekeringskast.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#13
Hier een aanvulling omdat er erg weinig te vinden is over het achteraf plaatsen van een toerenteller.
Heb net ook een toerenteller uit een Alto sloopauto ingebouwd in een Nissan Pixo bj 2010, de kloon van de Alto. De toerenteller had een witte stekker met 4 draden. Maar omdat je hem inbouwt in een auto die standaard geen teller heeft is de contrastekker natuurlijk niet aanwezig dus moet je de witte stekker afknippen.

Heb via de dealer een handleiding gekregen en die gebruikt.
Pak 4 stukjes dunne draad van ongeveer 50 cm in de kleuren rood,zwart,geel en blauw.
Je moet achter je kilometerteller de stekker eruit trekken en op 2 bestaande draden volgens die handleiding 2 draden (rood en zwart) aansolderen.
De andere 2 draden (geel en blauw) moet je eerst voorzien van 2 kleine stekkertjes die je aan de gele en blauwe draad soldeert. Die stekkertjes heb ik besteld via de dealer en kosten slechts € 0,42 per stuk ex btw dus valt mee. Wel zo klein mogelijk aanklemmen en solderen anders passen ze niet in 2 lege sparingen van de stekker die achterin de teller wordt geschoven.

Heb de draden eerst zo aangesloten zoals beschreven stond maar toen werkte alleen de tellerverlichting als de normale verlichting werd ingeschakeld. Zodra het contact werd ingeschakeld ging de verlichting uit en na starten werkte de teller niet.
Navraag gedaan bij andere dealer waar ik vandaag langskwam en die had het over 2 draden omwisselen. Sommige auto's schijnt het net anders te werken, ik heb de rode en zwarte draad omgewisseld en toen werkte alles zoals het hoort te werken.
Reply

#14
(06-11-2018, 22:26)hoefnagel Wrote: Hier een aanvulling omdat er erg weinig te vinden is over het achteraf plaatsen van een toerenteller.
Heb net ook een toerenteller uit een Alto sloopauto ingebouwd in een Nissan Pixo bj 2010, de kloon van de Alto. De toerenteller had een witte stekker met 4 draden. Maar omdat je hem inbouwt in een auto die standaard geen teller heeft is de contrastekker natuurlijk niet aanwezig dus moet je de witte stekker afknippen.

Heb via de dealer een handleiding gekregen en die gebruikt.
Pak 4 stukjes dunne draad van ongeveer 50 cm in de kleuren rood,zwart,geel en blauw.
Je moet achter je kilometerteller de stekker eruit trekken en op 2 bestaande draden volgens die handleiding 2 draden (rood en zwart) aansolderen.
De andere 2 draden (geel en blauw) moet je eerst voorzien van 2 kleine stekkertjes die je aan de gele en blauwe draad soldeert. Die stekkertjes heb ik besteld via de dealer en kosten slechts € 0,42 per stuk ex btw dus valt mee. Wel zo klein mogelijk aanklemmen en solderen anders passen ze niet in 2 lege sparingen van de stekker die achterin de teller wordt geschoven.

Heb de draden eerst zo aangesloten zoals beschreven stond maar toen werkte alleen de tellerverlichting als de normale verlichting werd ingeschakeld. Zodra het contact werd ingeschakeld ging de verlichting uit en na starten werkte de teller niet.
Navraag gedaan bij andere dealer waar ik vandaag langskwam en die had het over 2 draden omwisselen. Sommige auto's schijnt het net anders te werken, ik heb de rode en zwarte draad omgewisseld en toen werkte alles zoals het hoort te werken.
Reply

#15
Ik weet dat dit een oude post is, maar is dit ondertussen iemand gelukt? Ik krijg de toerenteller niet werkend na het volgen van bovenstaande post.
Reply

#16
Guppy is het blijkbaar gelukt lees laatste zin maar, alleen weet ik niet of Guppy op het forum zit.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#17
Ik heb het ondertussen werkend en een kleine handleiding geschreven voor de mensen die dit ook willen doen:
Dus voor de mensen die ook een originele toerenteller willen installeren in een Alto 2009+ je knipt de witte stekker van de toerenteller af en stript de rode zwarte gele en blauwe kabel. Achter de teller zit een connector je maakt de rode kabel vast aan de rood zwarte kabel (dus niet rood! anders blijft je toerenteller altijd op 1000 toeren staan), de zwarte aan zwart-bruin, geel (verlichting) stop je in de meest linker lege pin in de onderste rij met het puntje bij de connector. En blauw (rpm signaal) stop je in de meest rechter met het puntje erbij. Mocht het niet lukken pak de multimeter erbij stop de teller terug en meet uit welke de stroom komt.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.