Suzuki Swift 1.3 2000 speakers vervangen.
#1
Beste leden.
Ik zal mij even voorstellen ik ben Vincent 18 jaar en woon in het oosten van het land.
Sinds 2 weken heb ik mijn rijbewijs in ontvangst mogen nemen.39 en ben sinds 2 dagen trots eigenaar van een Suzuki Swift 1.3 uit 2000. Tijdens het rijden valt mij op dat het geluid van de orginele speakers echt k*t is. Ik heb sinds vandaag een nieuwe Pioneer radio gekocht (bluetooth aux etc) Maar ik wil ook graag de speakers vervangen, Ik heb er helaas zelf weinig verstand van. Ik heb mij laten vertellen dat er verschillende maten zijn in speakers. Dus welke moet ik hebben? Kunnen jullie mij helpen qua welke maat speakers ik moet kopen en die niet al te duur zijn?

Mvg Vincent
Reply

#2
Voorin zitten 2 speakers van 10 cm doorsnede, deze zitten onder het dashboard bij je voeten. Als je die kap weghaalt (paar schroefjes en drukkers) zie je ze zo zitten. Naast je achterbank kun je achter de roosters ook speakers inbouwen, maar daar is wat meer kmutselwerk voor vereist. Je kunt er ook voor kiezen om een mdf hoedenplank te maken en daar 2 leuke speakers in te leggen.
Het hangt er heel erg vanaf wat je eisen zijn en de grootte van je budget.

Welkom hier trouwens, je kunt jezelf en je auto nader voorstellen bij "wie-is-wie".
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Welkom! In het dashboard zitten idd 10cm speakers, maar houdt er wel rekening mee dat de magneet van je nieuwe speakers niet al te groot zijn, want achter de rechter speaker zit stuk staal. Een setje van Pioneer zal gewoon passen.
Geen Suzuki meer.
Reply

#4
Waar in het oosten? Ik kan je anders wel een keer helpen als je er niet uit komt.

Met andere 10 cm speakers voorin gaat het geluid niet veel beter worden. Je kunt simpelweg geen vol bass geluid krijgen uit 10 cm speakers. Goedkoopste en makkelijkste manier is 2 ovalen speakers in je hoedenplank maken. Kabels liggen al achterin namelijk.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#5
(19-10-2015, 08:48)Nothingmatters Wrote: Waar in het oosten? Ik kan je anders wel een keer helpen als je er niet uit komt.

Met andere 10 cm speakers voorin gaat het geluid niet veel beter worden. Je kunt simpelweg geen vol bass geluid krijgen uit 10 cm speakers. Goedkoopste en makkelijkste manier is 2 ovalen speakers in je hoedenplank maken. Kabels liggen al achterin namelijk.

Ik woon in Groenlo. (klein stadje waar het Grolsch bier vandaan komt)

Er zitten idd 2 speakers onder het dashboard.
Achter zitten er volgens mij ook 2 speakers gaten achterin (bij de achterbank)
En er ligt al bedrading voor speakers in de kofferbak.

Kan iemand mij verder helpen?


mvg Vincent
Reply

#6
Ook nog twee naast je hoedenplank aan beide kanten. Echter allemaal van klein formaat.

Of twee grote speakers in je hoedenplank, of een kleine subwoofer plaatsen in je kofferbak. Alleen op die manier krijg je een serieuze verbetering.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#7
(19-10-2015, 15:50)Nothingmatters Wrote: Ook nog twee naast je hoedenplank aan beide kanten. Echter allemaal van klein formaat.

Of twee grote speakers in je hoedenplank, of een kleine subwoofer plaatsen in je kofferbak. Alleen op die manier krijg je een serieuze verbetering.

Mij is laten vertellen dat de maten van de speakers voor 10cm zijn.
Maar wat zijn de maten van de speakers naast de hoedenplank?
Ik hoef niet perce keiharde hardcore te draaien dat ze mij van 3 km nog horen xD.
Maar een zuiver geluid in de auto is wel fijn.
Reply

#8
Ik heb zeer binnenkort een complete audio setup over voor de swift. Bestaande uit 6 speakers, een versterker, een subwoofer en bekabeling.
Reply

#9
Naast de hoedenplank zijn kleine ovalen. 4x6 inch als ik het goed heb. Je zult echter wel creatief moeten zijn, omdat de gaten niet overeenkomen met gaten in speakers.

Kortom: met de standaardvoorzieningen in een Swift krijg je gewoon geen goed geluid. Aan jou de keus wat je wil: concessies doen m.b.t. geluid en alles origineel houden, of zelf dingen gaan inbouwen. Is overigens niet veel werk.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#10
Met een stukje MDF en een decoupeerzaag kan je prima de speakers naar de hoedenplank wegwerken, 10cm's krijg je zeker weg en met een beetje werk 13cm ook wel. 4x6" is wat lastiger te vinden, maar ook passend te krijgen.
Geen Suzuki meer.
Reply

#11
(20-10-2015, 14:30)JordyG Wrote: Met een stukje MDF en een decoupeerzaag kan je prima de speakers naar de hoedenplank wegwerken, 10cm's krijg je zeker weg en met een beetje werk 13cm ook wel. 4x6" is wat lastiger te vinden, maar ook passend te krijgen.

Super bedankt voor de reacties allemaal!! 393939
Dus voorin moet ik 10 cm speakers plaatsen
En achter (naast die hoedenplank) 4x6 inch speakers?

En over speakers inbouwen in hoedenplank heb ik totaal geen verstand van.
Echter ligt de bedrading er al wel, Dus de vorige eigenaar heeft gewoon die hoedenplank eruit gesloopt.



Mvg Vincent
Reply

#12
Als je 6x9 inch speakers koopt, zit er al een mal bij. Deze kun je uittekenen op je hoedenplank en uitzagen.

Als je speakers naast je hoedenplank wilt maken (4x6") moet je wel een beetje creatief zijn om ze pas te maken. Tip: op conrad.nl staan leuke 4x6" speakers van Boschman of iets in die richting. Best veel lawaai voor weinig geld. (Heb ze zelf ook 34)
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#13
(21-10-2015, 09:51)Nothingmatters Wrote: Als je 6x9 inch speakers koopt, zit er al een mal bij. Deze kun je uittekenen op je hoedenplank en uitzagen.

Als je speakers naast je hoedenplank wilt maken (4x6") moet je wel een beetje creatief zijn om ze pas te maken. Tip: op conrad.nl staan leuke 4x6" speakers van Boschman of iets in die richting. Best veel lawaai voor weinig geld. (Heb ze zelf ook 34)

Heb je daar een link van?
Ik zie zat speakers maar er komen termen voorbij zoals schachtdiepte en mm...
Totaal geen verstand van
Reply

#14
Geen Boschmann nemen joh, er zijn budget speakers die veel beter klinken. Wink
Hier wat andere leuke sets. Phonocar biedt echt leuk spul voor weinig.


4x6" speakers
Phonocar:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pro...ubgroep=12

ESX:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pro...ubgroep=12

Earthquake:
http://www.caradio.nl/index.php?page=pro...ubgroep=12


10cm speakers
instaplijn Pioneer (niet verkeerd, beetje schel)
http://www.caradio.nl/index.php?page=pro...subgroep=7

Phonocar
http://www.caradio.nl/index.php?page=pro...subgroep=7

Audio System
http://www.caradio.nl/index.php?page=pro...subgroep=7
Geen Suzuki meer.
Reply

#15
Ik sluit me aan bij Jordy! Je kunt echt beter 1 of 2 tientjes meer uitgeven, daar krijg je geen spijt vanWink
Reply

#16
Vind ze zelf wel prima. Maar ik heb ze ook in combinatie met een subwoofer, dan valt het misschien niet op.
Ik zou dan, als je verder niks wilt aanpassen, een paar goede 10 cm voor voorin nemen (let op dat je ze niet te diep neemt), en een setje 4x6 voor achterin.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#17
Zijn jullie bekend met de Crunch GTI 42?
Zag ze voor een mooi prijsje liggen namelijk (20 euro)

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/_CR...wgodu7IGCg
Reply

#18
Prima speakertjes voor het geld, wat voor muziek luister je meestal?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#19
Crunch is wel heel leuk spul voor het geld. Absoluut onderschat spul.
Alleen vermoed ik dat de magneet te groot is om er standaard in te passen. Misschien dat het net past. Anders een paar klappen met een hamer op die balk erachter en klaar. Wink
Geen Suzuki meer.
Reply

#20
Ik heb nu die instaplijn Pioneer in mn dashboard zitten.
Dit icm met 6x9 JBL in mn hoedplank en een subwoofer in de kofferbak.

Het geluid van die Pioneers valt me toch wat tegen.. en ben voorzichtig aan het kijken naar alternatieven.

Ik weet niet hoe de rest klinkt, maar ik zou als ik jou was voor andere gaan.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.