Mk5 5-deurs hatchback ombouw naar 1.6 16V
#1
Zoals de titel al zegt en ik al in "het korte vragen topic" aangaf; ik zit er aan te denken om een 1.6 16V blok van een sedan te kopen. Het idee is om deze compleet uit elkaar te trekken en opnieuw op te bouwen.
Daarna wil ik hem gaan inbouwen in mijn mk5 5-deurs, waar nu een g13bb in ligt. (1.3 16V) Volgens wat research zou ik dezelfde versnellingsbak en aandrijfassen kunnen gebruiken, dus dan zou ik ook niet hoeven vervelen met schakelkabels ipv schakelstangen. (1.6 bak schakelt met kabels)
Heeft er iemand meer ervaring met deze ombouw, en zou die dan zijn ervaringen willen delen of een linkje geven. Ik heb al meerdere topics gevonden die erover gaan, maar heb nog geen enkele mk5 gezien waarbij het werd gedaan.
Als er écht schop in de zaak komt, zal ik een project topic gaan openen!
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#2
Stompie's topic eens opzoeken!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#3
Ik was nieuwsgierig en heb het topic gevonden:
Klikkie doen
Reply

#4
Ik heb gezocht, maar kon niet de juiste info vinden, heb je een pagina nummer voor me?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Heb niet opgelet naar waar je specifiek naar opzoek was. Dit is gewoon het topic waarvan al 2x is gezegd dat het goede info zou bevatten. En omdat ik het niet 1,2,3 gevonden had, dropte ik de link.

Er staan wel paar goeie dingen in om rekening mee te houden.
Reply

#6
Grote verschil is dat ik een schakelbak heb en hij een automaat.

Hierdoor is mijn grootste onzekerheid, past mijn huidige versnellingsbak op het g16b blok?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Een g13b bak past niet op een g16b motor.
Een 1.6 swap moet je de motor, bak, complete fusee en remmen etc wisselen.

Ik begrijp niet waarom iedereen opeens zo geilt op G16B swaps. Feit is (en dat is al jaren bekend) dat een g13b Gti blok simpelweg een veel beter performance blok is.

En hoewel de GTI blokken zeldzamer en duurder worden, zijn ze nog wel betaalbaar met 1000 euro voor een swap.

Ik weet niet wat je verdere plannen zijn en waar je de auto voor wil gaan gebruiken, maar tenzij je een stads cruizer of caravan trekker wil bouwen zou ik er nog een keertje extra over nadenken.

Dit hele stuk komt misschien rot over, maar ik bedoel het goed.
Ik denk zelf altijd maar dat je liever de ongezouten waarheid kunt horen dan dat we met zijn allen roepen dat je een super cool project aan het doen bent en je dan niet proberen te behoeden voor een potentiële teleurstelling.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#8
Allereerst; ik hou van ongezouten meningen, lekker zeggen waar het op staat.

Waarom past de bak niet, het omhulsel is hetzelfde toch? Is het dan alleen de vertanding bij de koppeling?

En de reden dat ik een g16b wil: er zijn al erg veel gti swaps naar mijn inziens. Ook weer leuk om een keer iets anders te doen leek me!
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#9
Mijn ongezoute mening, een gti blokje is 10x zoveel fun. Lekker in toeren jagen!
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#10
doe je toch G16 onderblok met gti kop er op als je graag 1.6 wilt (was volgens mij vaker gedaan ..zelf geen ervaring mee. Was er wel 1 op het forum hier met 120 pk ofzo)
Het zal wel iets zwaarder in de neus worden
39



Reply

#11
Een g16b is veel groter en lomper dan een 1.3 en heeft dus een veel grotere en lompere bak dan een 1.3.
Een g16b bak heeft ook een betere overbrenging(gelijk met een gti bak).

Als je iets unieks wil, zou ik het buiten suzuki gaan zoeken..
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#12
Onze ervaringen leert ook dat eenmaal begonnen aan zo'n project, dat het niet afgemaakt wordt ivm kosten en het niet waard zijn vd auto.

Wil je je swift houden maar er meer pk uit halen? Doe dan je huidige blok opfrissen en pak je inlaat/uitlaat serieus aan. Of doe een gti swap.
Wil je iets unieks, doe dan wat Salto zegt, zoek een andere auto, iets wà de investering waard is.
Reply

#13
Dat bedoel ik niet.

Ik zie de voordelen van het swift - chassis (mega licht en mega goedkoop) want wij blijven ook maar door klungelen met de swift terwijl er 2 RX7s en een LS6 klaarstaan.
Waarde heeft me nooit echt geboeid, hobbie mag geld kosten.

Maar wil je uniek, alsin geen Gti blok.. zou ik eens kijken bij honda, mitsubishi, Toyota etc.
Daarnaast heb je nog M-serie motoren, en dan heb je ook nog motorfiets blokken.

Ik heb in mijn hoofd al alle swaps mogelijk uitgevoerd, tot aan VAG TDI motoren aan toe, maar zolang onze G13b motoren alle mishandeling nog prima weten te weerstaan komt het er niet van.

Dus ja, dan komt het er op neer, wat wil je met de auto doen?
Wil je een snelle straat auto? Wil je een milde circuit auto? Wil je een ringtool? Een sprintauto? Of misschien zelfs een hardcore track auto?
En uiteindelijk komt het beschikbare budget en je eigen skills om de hoek kijken.

Lastig... toch?
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#14
Mijn doel is een normale straat met nét wat meer pit bij het stoplicht. Voor zover ik wist heeft een g16b vrijwel net zoveel pk als een g13b, maar wel meer koppel. Mijn gedachte kwamen uit bij een g16b omdat ik dacht dat dat het ombouwen redelijk zou vereenvoudigen. G16b is alsnog makkelijker ombouwen dan een ander willekeurig blok, het is vooral de aanvoer van onderdelen die het vervelend maakt.

Wat is het grote voordeel van een g13b ten opzichte van g16b behalve de gemakkelijke inbouw?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#15
Een g16b is wat groter en wat lomper fysiek.
Een g16b is meer een relaxte cruize motor met inderdaad wat meer koppel, waar een gti zich het lekkerst voelt op hoge toeren.

Een honda D16 heeft meer vermogen dan een GTI, is goedkoper, makkelijker aan te komen.. en heul veul spullen voor te krijgen.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#16
Moet ik bij een Honda d16 niet custom aandrijfassen laten maken?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#17
(10-09-2015, 19:29)Salto Wrote: Dit hele stuk komt misschien rot over, maar ik bedoel het goed.
Ik denk zelf altijd maar dat je liever de ongezouten waarheid kunt horen dan dat we met zijn allen roepen dat je een super cool project aan het doen bent en je dan niet proberen te behoeden voor een potentiële teleurstelling.

Helemaal met je eens Salto.
Remy kan ook een sedan overwegen, zijn nog zeldzamer dan een gti.Moet je wel veel lassen maar ach...
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#18
Custom motorsteunen en aandrijfassen.
Maar een complete swap kost veul minder dan bijvoorbeeld een GTI swap.
Zijn allemaal dingen om over na te denken Biggrin
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#19
Qua skills trouwens; ik doe momenteel bbl tot eerste monteur en heb op mijn werk een werkplaats tot mijn beschikking (ook voor hobby/project) met vrijwel alles dat ik nodig zou kunnen hebben voor een dergelijk project. Verder heb ik 2 ervaren monteur collega's die me graag zouden willen helpen met een dergelijk project (en me eigenlijk een engine swap aangepraat hebben) met ruime ervaring in auto elektra en motorswaps.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik de wereld aan kan, maar de mogelijkheid is er voor een project van deze omvang.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#20
Het biedt voldoende mogelijkheden.. en je bent eigenlijk alleen beperkt door je budget Wink
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.