Ignis First Edition - Airbag uitschakelen?
#1
Hallo daar,

Om een kinderstoeltje (Maxicosi) te kunnen plaatsen op de pasagiersstoel van mijn IGNIS 1.3 First Edition, 61KW, 5-drs Bouwjaar 08-06-2001 zou ik graag de airbag van de passagier willen uitschakelen. Want anders kan die klappen en dan levert hij meer schade op dan dat hij kan voorkomen.

Jonge ouders hier zullen het misschien herkennen: wat je allemaal niet moet doen voor zo'n kleintje...

Maargoed, het hoort erbij dus ben ik op zoek gegaan naar een schakelaartje of knopje voor het in- en uitschakelen van de airbag, helaas zonder succes.

Ook een zoekertje hier op het forum leverde niets op, dus vandaag mijn vraag:

Heeft iemand een idee hoe ik de airbag kan uitschakelen in mijn Ignis?

Bij voorbaat dank voor de hulp!

-Frits
Reply

#2
Ik geloof dat dat niet kan maar kunt t altijd navragen bij de Suzuki dealer.
Je kunt wel de centrale zekering van de ABS eruit halen, maar dan doen ze het allemaal niet meer.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Minpool los, stekkertje passagiersairbag los, weerstandje erin om het lampje op het dash uit te laten gaan. Lijkt mij de beste oplossing.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#4
Minpool hoeft niet los daarvoor hoor. Maar idd dat kan ook. Weerstandje van 2,7-3 ohm er tussen hangen.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Kzou zelf toch de minpool lostrekken, niet t risico lopen dat zo een ding in je smoel af gaat34
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#6
Hmm, heb al regelmatig airbags losgehaald en nog nooit wat gebeurt. Wordt altijd wel leuk gezegd en aangegegeven als je werkt met airbags, maar bij bijvoorbeeld moderne auto's ontregel je allerlei systemen waardoor je niet blij wordt van de accu loskoppelen.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Het betreft een ignis uit 2001 Wink
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#8
Dank dank allen!

Ik dacht: schakelaartje ertussen en klaar, maar zo simpel is het niet dus.

Alternatief is een 3-puntsgordel op de achterbank in het midden (zit nu een 2-puntsgordel). Ik zal de dealer eens vragen of ze dit erin kunnen toveren.
Reply

#9
Waarom in 't midden?
Je kunt toch prima aan een van de pasaagierskanten de 3-punts gordel gebruiken?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#10
Heeft zn ignis geen iso-fix?
Of zn sleutelschakelaar bij de bijrijdersdeur of in het dashboard kastje dan?
"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#11
Nee, nee.
De Liana facelift is volgens mij de eerste Suzuki met Isofix.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#12
Ik weet niet of je ook bijrijders hebt?Anders gewoon airbag fysiek verwijderen. Zelf zou ik hem dan even laten ploffen en terugzetten voor zicht, dat je niet met een gat zit. Oh ja zal best gevaarlijk zijn, maar in mijn swift van 94 zat ook geen enkele airbag dan rijd je ook met beleid, afstand houden, defensief rijgedrag dus. Al die airbags geven een vals gevoel van veiligheid, tegen een boom of een betonnenpaaltje ga je misschien niet dood maar word je slechts een kasplantje.Of je daar blij van wordt :S
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
Ik begrijp de verwarring: waarom niet gewoon op de achterbank aan de linkerkant of rechterkant?

Ik kan je vertellen: een baby is niet alleen vermoeiend, maar ook een zeer leerzame ervaring. Van jaren.

Blijkbaar is de beste plek voor een baby in de auto midden op de achterbank in een Maxicosi die bevestigd is middels een 3-puntsgordel. Waarom?
Omdat bij een aanrijding dit de plek is met het minste risico op schade.
Dus als midden op de achterbank niet lukt (ivm geen 3-puntsgordel) dan is op de bijrijdersstoel een goede 2e, mits de airbag is ge-deactiveerd.

De laatste optie (als in: minst raadzaam) is op de achterbank aan de zijkant, want als er sprake is van een aanrijding in de flank dan is daar weinig bescherming.

Ik zal eens speuren in het dashboardkastje of daar iets te vinden is, nogmaals, want het is toch vreemd dat er niks zou zitten om de airbag mee uit te schakelen...
Reply

#14
Weet jij wat er gebeurt met een maxi cosi bij een aanrijding? Kennelijk niet...
Het is veel gevaarlijker om met het airbagsysteem te klooien dan de maxi cosi op de juiste plaats te monteren.

Bij een flinke aanrijding vliegt die kinderstoel door de auto en met een beetje pech op straat. Vandaar dat die onhandige draagbeugel eigenlijk als valbeugel dienst doet.
We hebben in de noodhulp zelfs speciale grepen om een maxicosi om te draaien met het hoofd van het kind gefixeerd in de stoel.

Lees niet teveel van die overbezorgde mama sites, ga niet lopen rommelen in jet veiligheidssysteem van je auto en doe het zoals het bedacht is.

Jij leeft ook nog en lag in een reiswiegje achterop de bamk zonder gordels in een auto met 0,0 veiligheidsvoorzieningen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#15
(30-08-2015, 10:23)The Force Wrote: Weet jij wat er gebeurt met een maxi cosi bij een aanrijding? Kennelijk niet...
Het is veel gevaarlijker om met het airbagsysteem te klooien dan de maxi cosi op de juiste plaats te monteren.

Bij een flinke aanrijding vliegt die kinderstoel door de auto en met een beetje pech op straat. Vandaar dat die onhandige draagbeugel eigenlijk als valbeugel dienst doet.
We hebben in de noodhulp zelfs speciale grepen om een maxicosi om te draaien met het hoofd van het kind gefixeerd in de stoel.

Lees niet teveel van die overbezorgde mama sites, ga niet lopen rommelen in jet veiligheidssysteem van je auto en doe het zoals het bedacht is.

Jij leeft ook nog en lag in een reiswiegje achterop de bamk zonder gordels in een auto met 0,0 veiligheidsvoorzieningen.
Ik vrees dat je een goed punt hebt, en jouw bericht helpt mij mijn vrouw te overtuigen: gewoon op de juiste manier in de auto vastzetten die Maxicosi en niet rommelen verder.

Inderdaad: elke zoveel jaar verandert het veiligheidsprotocol hier in het westen, terwijl ze in de rest van de wereld dat kind gewoon achterop de brommer door het drukke verkeer heen mee naar de fabriek nemen elke dag.

Bedankt voor je eerlijke ongeremde reactie, ik kan dat erg waarderen 39
Reply

#16
Anytime! 39
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.