vooruitgang Alto '87
#1
Tot op heden zeer tevreden over de Alto. Rijd lekker, zuinig en is vreemd genoeg ruim genoeg!
Er zijn nog een aantal klusjes die ik wil doen, zodat de Alto voorlopig nog langer mee kan.

Roest onder het voorraam weg halen
Velgen eventjes netjes maken
Gordels achterin plaatsen
Interieur een beetje opknappen
Audio upgraden.
De onderkant opnieuw in de tectyl zetten
Reguliere onderhoud
Onderhoud aan het ontstekingssysteem (vanwege de start probleempjes)

Ik ben zelf persoonlijk geen fan van tupperware tuning. Dus dat zal ook niet gaan gebeuren met de oude dame39

De afgelopen twee weken ben ik al een eind gevorderd moet ik zeggen.
De gordels zitten erin achterin. Nu kan het kinderzitje mooi achterin staan.
De velgen heb ik even onder handen genomen. Ze zijn nu weer netjes zilver van kleur (wat een verschil met ervoor45)
De audio is ook aangepakt. Had nog een knappe Pioneer radio liggen met bluetooth, USB en Belfunctie.
Heb een nieuwe hoedenplank gemaakt met twee MTX road thunder speakers erin. (originele plank heb ik heel gelatenWink )
De stoelen had ik eerst vervangen voor civic kuipstoelen. Deze waren al gelast en pas klaar voor in een MK2 Alto. Maar toch er weer uitgehaald. Vond ze te groot en was eerlijk gezegd geen porum met een volledig grijs interieur hahaha.
Heb de originele stoelen weer terug gezet en voorzien van een setje stoel hoesjes van de Lidl. T is cheap ass, maar het is er aardig van opgeknapt39 Voor nu maar eventjes afwachten en zoeken naar een goed stel stoelen voor voorin.

Voor nu is het wel eventjes klaar. Onderhoudsbeurt heeft ze nog gehad in mei dit jaar. En met de tips die ik gekregen heb hier op het forum het start probleem tijdelijk opgelost (hoop ik). De roest weghalen gaat ook nog gebeuren met de tijd, maar dat ligt helemaal aan een ander persoon wanneer die tijd heeft voor mij. Zelfde geld voor het tectyleren.

Even een tussentijdse update 4-9-2015
De start problemen zijn toch weer terug gekomen. Om het goed aan te pakken heb ik alles qua ontsteking nieuw aangeschaft.

Ik heb:
bougies
bougie kabels
verdeel kap
contactpuntjes
bobine (het goede type word nog na geleverd binnenkort)
condensator
rotor

Alles is nu vervangen, op de bobine na dan en de condensator.
Ik heb namelijk geeeeeen idee waar de condensator verstopt zit...? Dus als iemand wat weet, let me know!
Afijn, nu komt het volgende. De start problemen zijn een heel stuk minder. Met koude motor en choke draait het blokje meteen op 3 cilinders in plaats van op 2. Zowel met koude als warme motor wil het blokje nog wel eens een hupje maken in het toerental. Alsof hij toch een cilinder dan overslaat. En als de motor op temperatuur is en hem even aan de kant zet en zeg, 20minuten later weer instap dan moet ik heel erg lang door starten voordat hij dan eindelijk wil starten. Ik hoef dan geen choke te gebruiken maar moet wel pompend gas geven. En last but not least, ik weet niet of het door het slechte natte weer komt vandaag, maar toevallig net dat ik stond te wachten voor een stoplicht viel de motor uit... daarna starte hij wel weer meteen. Alle tips en tricks zijn welkom!
Bestaat er overigens een kans dat de nieuwe onderdelen allemaal nog wat moeten "in draaien" toevallig?
Heb ook meteen even een nieuwe distributie riem met spanrol besteld en een V-snaar. Dan kan hij er voorlopig weer tegen aan!

Nog een kleine update 6-9-2015

Vandaag zakte alle moed mij in de schoenen. De Alto heeft het begevenThumbsdown
Ik kan wel janken..... Merkte onderweg naar het werk dat de motor temperatuur heel erg hoog was op de snelweg. Eenmaal bij m'n werk aangekomen witte rook onder de kap vandaan. Dekseltje van het koelvloeistof tankje was er afgeploft dus alles was zeik nat en er zat geen druppel meer in het systeem.
Met de buurman nog even bezig geweest om te kijken of het iets kleins is, maar helaas. Het is op zeker de koppakking. Dinsdags huur ik een ambulance en breng ik hem naar Edam. Schoonvader van m'n broertje heeft een eigen garage en die zou even kijken hoe erg het is met de Alto. Ik hoop, ik bid dat het enigszins meevalt en dat hij nog te redden is.
Heeft er iemand enige ervaring met een kosten plaatje? Pakkings-setje, kopvlakken etc etc...? Ik wil hem heel graag op de weg houden maar het moet redelijkerwijs wel te doen zijn.......

Hier nog even wat foto's

[Image: DSC_0090_zpsxmi669lr.jpg]

[Image: DSC_0056_zpsmhex1fu7.jpg]

[Image: DSC_0058_zpsqzgtrojf.jpg]

[Image: DSC_0045_zpsorcqza3r.jpg]

[Image: DSC_0064_zpsoozkkoml.jpg]

[Image: DSC_0063_zpseba0dwh6.jpg]
Reply

#2
Zien er netjes uit die velgen (behalve de lak op de banden34)

Wat heb je gedaan aan de ontsteking en is er iets veranderd?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Heb helaas geen beschikking over een banden apparaatTongue Maar het is al beter geworden hoor hahaha schuurpapiertje doet wonderen op rubber37
Wat de ontsteking betreft, heb alle kabels eens goed nagekeken. Ze vertonen enige tekenen van ouderdom. Mag ook wel, de productie datum is 198643 maar ze zijn niet door of zo. Heb de contactpuntjes wel even schoon gekrabt daar zat aardig wat oxidatie op. Het oude beesie starte daarna weer meteen zonder problemen. Dus voorlopig is het wel even goed. Als het financieel wat beter gaat dan vervang ik heel de boel.
Reply

#4
Leuk!

Kijk dan ook of je meteen electronische ontsteking kunt inbouwen.
setjes zijn vaak voor een paar tientjes te koop of zelf te bouwen.

(GOOGLE!)

Zelf rij ik met een swift bobine, subaru vivio kabels en electronische ontsteking.
moet alleen alleen nog eens zien af te stellen.
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#5
(26-08-2015, 19:43)VR Wrote: Leuk!

Kijk dan ook of je meteen electronische ontsteking kunt inbouwen.
setjes zijn vaak voor een paar tientjes te koop of zelf te bouwen.

(GOOGLE!)

Zelf rij ik met een swift bobine, subaru vivio kabels en electronische ontsteking.
moet alleen alleen nog eens zien af te stellen.

En wat zou dan precies mijn winst zijn met een elektronische ontsteking? Klinkt wel als een goed idee overigens. Moet ik gewoon zoeken voor een elektronische ontsteking voor een Alto? Of een ander merk/type?
Reply

#6
Jaja!! De Alto doet het weer! Overal nieuwe pakkingen, nieuwe filters, nieuwe distributie, nieuwe pomp. Eigenlijk is alles weer zo goed als nieuw. T heeft wat gekost maar kon het niet over m'n hart verkrijgen om de Alto nu alweer af te schrijven. Ik ga ervan uit dat ik voorlopig weer zonder problemen kan rond tuffen!
Reply

#7
Goedzo, altijd leuk om te lezen dat iemand de tijd en geld in een oud karretje steekt om 'm op de weg te houden 39
Reply

#8
Zeker leuk! lekker door blijven karren zo!
Reply

#9
Vandaag zijn de achter remmetjes ook vervangen. Schijnbaar is de vorige beunhaas te laks geweest en heeft de remvoeringen maar van 1 kant vervangen...... Dus de remschoen van alweer 28 jaar oud had los gelaten en draaide rondjes in de trommel. Maar goed, problem solved! nu ga ik er toch wel vanuit dat ik geen grote dingen meer krijg hahahaha.
Reply

#10
Leuke auto; veel plezier ermee.
Reply

#11
(06-10-2015, 19:32)Kerwin87 Wrote: Dus de remschoen had los gelaten en draaide rondjes in de trommel.

Dit heb ik ook gehad! Pff dat kan best gevaarlijk zijn als hij vast slaat en je wiel blokkeert. Gelukkig was je er op tijd achter 39
Veel plezier met je alto, deze worden steeds zeldzamer!
Reply

#12
Technisch is hij nu in orde ga ik vanuit. Binnenkort toch even naar de zij-onderkant van de auto kijken. Bij de achterwielen prikte ik er zo door heen met m'n vingerstupid
Daarna toch ook even een nieuw voorraam rubber scoren en raam eruit halen om de roest te behandelen. Ik hou wel graag droge voetenTongue
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.