Swift gs '95 start niet. (help me!)
#1
Hey,

Ik heb een suzuki swift gs spirit uit 95 die sinds het weekend niet meer wil starten.
Ergens vorige week had ik al een keer dat hij niet wilde starten maar na een paar keer proberen deed hij het weer gewoon.

Vervolgens reed ik van het weekend op een verlaten weg, waar ik heel eventjes de 150 heb aangetikt. Een paar minuten later stond ik dus stil en wilde hij niet meer starten.

De volgende dag deed hij het weer perfect. Tot ik die avond weer wilde gaan rijden en toen wilde hij helemaal niet meer starten. Dit alles natuurlijk een paar weken nadat mijn garantie verliepstupid

Ik heb de foutcodes gechecked. en daar geeft hij 'normal' aan dus daar schiet ik niets mee op. De brandstof pomp hoor je aangaan als het contact omgaat. de startmotor draait gewoon. en de benzine komt in ieder geval bij de carb aan. Bougies zijn goed en verder ziet alles er gewoon netjes uit.

Ik heb vervolgens de onsteking bekeken en wat mij vooral opvalt is dat als ik de kabel uit de bobine bij de massa hou, dan komt er een heel lullig vonkje uit. En niet een op een regelmatige basis. Soms is er helemaal geen vonk waar te nemen. Als ik het goed heb moeten er toch gewoon stevige vonken overschieten naar de massa....

Gisteren heb ik een andere bobine gekocht, omdat ik er van overtuigd was dat deze kapot was. Helaas heeft dit helemaal niets geholpen.

Ik heb op het moment echt geen idee meer wat ik nog kan proberen. Alle hulp is welkom.

Reply

#2
let even op als ie weer niet start of je check engine lampje wel aan gaat en de brandstof pomp gaat lopen op dat moment.
is ook een probleem at al meerdere hebben gehad
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#3
start niet is een groot woord zal ik maar zeggen


draait de startmotor niet

of

slaat de motor niet aan??
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#4
Het antwoord op je beide posts staat in de openingspost.
Reply

#5
misschien je onstekingsrotor en kap ff nakijken op slijtage!
Damien....Wat zeg je van franse auto\'s ????


[Image: th_jaggie.jpg]
Reply

#6
Quote:Originally posted by Roalt
Het antwoord op je beide posts staat in de openingspost.

er staat dat ie ni wilde starten startmotor dus..

maar dan staat er

Vervolgens reed ik van het weekend op een verlaten weg, waar ik heel eventjes de 150 heb aangetikt. Een paar minuten later stond ik dus stil en wilde hij niet meer starten.

dus dan slaat ie niet aan en start ie wel..
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#7
Zoals ik zei doet de startmotor gewoon zijn werk en hoor ik de brandstofpomp ook aanslaan als het contact omgaat. het check engine lampje brand wel. maar ik krijg vervolgens code 'normal' terug. en als ik dus de kabel van de bobine naar de rotorkap loshaal en bij een massa punt hou komt er een heel lullig niet constant vonkje vanaf.

een massapunt op het motorblok of een punt op het chassis maakt niet uit. anders zou dat duiden op een kapotte minkabel naar m'n blok.

de verdeler en de contactpunten etc zien er prima uit. ik zie ook geen sporen van weggeschoten vonken of iets dergelijks.

ga vanmiddag even kijken of het mischien iets met de chokeklep te maken heeft. heb gehoord dat die nog wel eens vast kan gaan zitten.

als ik de slang van mijn bezine loshaal bij de carb. komt er voldoende benzine uitzetten.
ik weet alleen niet zeker of het vervolgens ook door de carb heen komt.

Reply

#8
een 95'er gs heeft geen contact punten, geen carberateur en ook geen choke klep.

dus het word al lastig.
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#9
Mag ik vragen hoe je tot die conclusie bent gekomen?
Reply

#10
Een Swift uit 1995 is nooit met carburateur geleverd. Slechts t/m de 1e Mk2 van 1989. Wink
Geen Suzuki meer.
Reply

#11
Oke dan heb ik me in de carb en de choke vergist. dat is ook het enige waar ik nog niet echt naar gekeken heb. maar dit maakt voor het onstekingsverhaal niet veel uit. waar ik graag feedback op zou willen is de vraag of je de onstekingsvonk gewoon goed en duidelijk zou moeten zien overschieten. en mischien nog andere suggesties.. alvast bedankt.
Reply

#12
Quote:Originally posted by Reau
Mag ik vragen hoe je tot die conclusie bent gekomen?

1) het is me werk.
2) heb 2 jr bij de suz dealer gewerkt.
3) rij al dik 8 jr suzuki
4) waarvan ik 4 swifts gehad heb.

maar goed, je vonk moet voor alle 4 de cil gelijk zijn.

wat je ff kan proberen is: flink door starten en dan je bougies eruit halen.

als die nat zijn krijgt ie genoeg brandstof.

spuit anders je verdelerkap en je bougiekabels ff in met haarlak (tegen het vocht)
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#13
zo, jij bent wel aanvallend ingesteld hoor. maar ja.

Een '95 swift heeft een monopoint injectiesysteem, dat ten eerste maar je zei al dat je dat begrepen had.

Het is mogelijk (jou auto is ook alweer 10 jaar oud) dat je injector verstopt zit. Heb je toevallig je tank een keer leeggereden?

Je zegt dat ie niet goed vonkt. Heb je je bougiekabels en de kabel van de bobine naar de verdeler bekeken? Zijn die nog goed?

Je kan checken of je bougies het doen. Haal een bougiekabel los. Haal de bougie eruit en sluit de kabel weer. houd nu de bougie met draaiende motor tegen je blok aan. Er zou een vonk over moeten schiet. Gebeurd dit niet dan is er zeker iets fout mee (wel int donker doen).

Heb je al gekeken of er vocht in je verdeler zit? Dat heb ik een keer gehad en toen wou ie ook absoluut niet starten.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.