Witte rook uit uitlaat bij starten
#1
De Baleno rookt nogsteeds bij het starten. Het is niet veel, maar nu wel bijna altijd. Ik heb even terug gezocht in het topic van de vorige eigenaar. Uit dat topic heb ik even wat dingentjes gequote:

Quote:Is het normaal dat bij het starten er veel witte rook uit de uitlaat komt? Het is erger bij koud weer... (vloeistoffen zijn en blijven op niveau)

Quote:Hmm.. hij heeft opeens 0.5l olie verbruikt. Sinds de bougie wissel wil de auto af en toe bij starten een blauw pluimpje rook geven en rijdt hij minder zuinig. Helaas de oude bougies weggegooid.

Quote:Net 5W40 Full synthetic van Valvoline gehaald en 500ml erbij gedaan.

Quote:Bij starten komt er nog steeds blauwige rook uit de uitlaat...
Merk wel dat wanneer de auto een dag of 2 stil gestaan heeft en ik de sleutel op acc of on draai er een geluid uit de auto komt alsof er iets aanloopt 1 seconde. Soort deur die vast zit en dan los komt... iemand een idee? Zal er deze week nog een geluidsfragment van maken!

dr. speed:
Quote:Waarschijnlijk lekt de olie naar je cilinder(s) door een haarscheurtje(?)

Wat ik ook merk is dat de auto olie verbruikt. Dit lekt vermoedenlijk in de cilinders als de auto uit staat. Het is niet veel, minder dan 3 liter op ongeveer 12.000 km. Dat is ongeveer 1 liter olie op 4000 km.
Ik heb een filmpje gemaakt:



Iemand enig idee wat dit is, hoe erg het is, en of ik het moet laten aanpakken?
Alvast bedankt voor jullie kennis!
Reply

#2
Heb je dit ook als je plotseling gas geeft met koude motor, net na het starten?
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#3
Volgens mij niet. In ieder geval lang niet zo erg.
Reply

#4
Witte rook betekent meestal koelvloeistof in de verbrandingskamer
Koelvloeistof in de verbrandingskamer betekent meestal koppakking stuk of in het ergste geval een gescheurde kop.
En olie verbruik kan dan ook plaatsvinden.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#5
Ik vind het een beste pluim rook!
Lijkt op het filmpje wel blauwachtig, wat olie verbranding kan zijn..
Heb het zelf ook met m'n swift (niet altijd, en niet zoveel, maar wel redelijk hoog olievervuiling), mijn kop is tijdje terug eraf geweest en nieuwe deals ingezet enzo en ik ga (hopelijk snel, maar ben druk) binnenkort m'n zuigerveren vervangen...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#6
(16-07-2015, 11:41)Da Gamma Wrote: Heb je dit ook als je plotseling gas geeft met koude motor, net na het starten?
Ik zal eens proberen om hier ook een filmpje van te maken.


(16-07-2015, 14:56)Salto Wrote: Witte rook betekent meestal koelvloeistof in de verbrandingskamer
Koelvloeistof in de verbrandingskamer betekent meestal koppakking stuk of in het ergste geval een gescheurde kop.
En olie verbruik kan dan ook plaatsvinden.

Hmm dan zou ik toch koelvloeistof moeten verliezen? Ik heb de auto bijna een jaar en dat is nog keurig op niveau. Verwarming doet het goed, watertemp ook altijd netjes in het midden.
Verder als de koppakking lek zou zijn, moet hij constant roken. Ik heb dat al eens meegemaakt met een andere auto34 De Baleno doet het echt alleen bij het starten, zodra hij loopt is het weg. Zie ook op het filmpje.


(16-07-2015, 15:13)Mathijs Wrote: Ik vind het een beste pluim rook!
Lijkt op het filmpje wel blauwachtig, wat olie verbranding kan zijn..
Heb het zelf ook met m'n swift (niet altijd, en niet zoveel, maar wel redelijk hoog olievervuiling), mijn kop is tijdje terug eraf geweest en nieuwe deals ingezet enzo en ik ga (hopelijk snel, maar ben druk) binnenkort m'n zuigerveren vervangen...

Ik denk ook dat het olie is, omdat hij dat wel een beetje verbruikt. Maar toch blijf ik met de vraag zitten wat het kan zijn als het direct weg is na het starten... Als het zuigerveren/scheuren in blok zijn moet je er toch constant last van hebben?
Reply

#7
Ik verwacht dat de klepseals een beetje lekken, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#8
een collega van mij (met bal station)heeft sinds kort exact hetzelfde. als hij wegrijd is het volgens mij al weg. Maar als hij dus aan het einde van werkdag de auto start dan rookt ie 5 a 10 seconden precies zoals de jouwe of nog blauwer. Hij heeft ook olieverbruik maar minder als hier omschreven
39



Reply

#9
Zelfs mijn swift heeft t af en toe.. Zoals je merkt komt het dus vaker voor, en ze rijden allemaal nogSmile
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#10
Bij mijn Baleno ook en die verbruikt ook olie, volgens mij een bekend probleem bij de 1600 Baleno's. Heb het hier pas nog met Beun over gehad, die had het over zuigerveren en klepsteelhoedjes/seals.
Reply

#11
Die van mij verbruikt ook wat olie, niet heel ernstig, maar toch. Vorige auto de swift nauwelijks merkbaar olieverbruil. Toen ik mijn Baleno kocht zat er 5 w30 als ik me niet vergis erin, zelf doe ik er gewoon 10w40 in.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
(16-07-2015, 18:19)Tomswiftswiftswift Wrote: een collega van mij (met bal station)heeft sinds kort exact hetzelfde. als hij wegrijd is het volgens mij al weg. Maar als hij dus aan het einde van werkdag de auto start dan rookt ie 5 a 10 seconden precies zoals de jouwe of nog blauwer. Hij heeft ook olieverbruik maar minder als hier omschreven

Als hij wegrijd? Bij mij is het echt de eerste plof en dan is het meteen weg. Maargoed, ik hoor inderdaad vaak het woord klepseals vallen. Waarschijnlijk zijn die wat versleten na bijna 230.000 km. Ik begrijp dat als de motor uit staat, dat er dan wat olie in de cilinders lekt. Bij het starten verbrand dat, en dat geeft wat blauwige rook.

Quote: Toen ik mijn Baleno kocht zat er 5 w30 als ik me niet vergis erin, zelf doe ik er gewoon 10w40 in.
Dit lijkt mij een mogelijke oplossing. Omdat deze olie iets dikker is zullen de seals minder snel lekken. Of is dit een onzin redenatie?

Zolang het olieverbruik niet uit de pan rijst (reist?) laat ik het lekker zo.
Reply

#13
(16-07-2015, 11:41)Da Gamma Wrote: Heb je dit ook als je plotseling gas geeft met koude motor, net na het starten?

Aan de hand van deze vraag heb ik even een filmpje gemaakt. Ik geef 2x gas tot ongeveer 4000rpm

Reply

#14
Waar ruikt het naar?
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#15
(17-07-2015, 08:54)DJLP Wrote:
(16-07-2015, 18:19)Tomswiftswiftswift Wrote: een collega van mij (met bal station)heeft sinds kort exact hetzelfde. als hij wegrijd is het volgens mij al weg. Maar als hij dus aan het einde van werkdag de auto start dan rookt ie 5 a 10 seconden precies zoals de jouwe of nog blauwer. Hij heeft ook olieverbruik maar minder als hier omschreven

Als hij wegrijd? Bij mij is het echt de eerste plof en dan is het meteen weg. Maargoed, ik hoor inderdaad vaak het woord klepseals vallen. Waarschijnlijk zijn die wat versleten na bijna 230.000 km. Ik begrijp dat als de motor uit staat, dat er dan wat olie in de cilinders lekt. Bij het starten verbrand dat, en dat geeft wat blauwige rook.

Quote: Toen ik mijn Baleno kocht zat er 5 w30 als ik me niet vergis erin, zelf doe ik er gewoon 10w40 in.
Dit lijkt mij een mogelijke oplossing. Omdat deze olie iets dikker is zullen de seals minder snel lekken. Of is dit een onzin redenatie?

Zolang het olieverbruik niet uit de pan rijst (reist?) laat ik het lekker zo.
protip: het is rijst Smile
Reply

#16
die redenatie klopt wel . Als er nu 5w30 in zit zou ik ook 10w40 of 15w40 pakken en kijken wat het doet.
39



Reply

#17
Hm, de '99 1.6 baleno van mijn vriendin heeft dit ook.

Bij het starten komt er er een pluim rook uit, ook wat blauwig dus olie verbranding.
Echter is het olie verbruik erg laag, koelwater blijft ook in orde.
Geen mayo gevonden nergens en ook een vuurtje bij de peilstok levert geen geknetter op.

Ook heeft de auto last van wat bokken, soms wat gestotter en inhouden.
Bougies zijn vernieuwd, brandstoffilter, luchtfilter, zit op het moment 5w40 in.

Had ook het een en ander gelezen over de krukaspoelie waarvan iets zou verslijten en de motor slecht gaat lopen.
En lees wel eens iets over de temperatuur sensor... echter lijkt daar zo niets mis mee te zijn, heb em niet nagemeten.


Ik denk dat ik binnenkort eens met die wagen een compressietest laat uitvoeren.
Of iemand nog tips?
Reply

#18
@Lucas,
bij mijn swift 1.6 was de koppakking ook naar de knoppen, zat geen mayo of zo oliedop of dat die veel kvs verloor. Alleen had ik bij een bepaalde snelheid zo rond de 100/11-0 dat als je gas gaf het leek alsof die door een barriere moest en je kon niet sneller dan 120. Bleek achteraf koppakking te zijn. Dat gestotter en bokken, kan misschien een luchtmassa meter zijn, kijk eens of de bobines nog goed vonken.Is day bokken het hele jaar door of ?Je zou ook eens wat Wynns in een volle benzine tank kunnen doen. Onderstaande ter info ondanks mijn afkeer van Shell:

http://www.shell.nl/nld/products-service...signs.html.

Bron ANWB:

8. Witte rook, blauwe rook, grijze rook?
Een klein beetje witte rook bij vrieskou en de eerste start kan voorkomen, dit kan condens zijn en is niet schadelijk. Rookt het zo erg dat je een wit, grijs of blauw rookgordijn achterlaat, dan is het tijd om de Wegenwacht in te schakelen. Witte rook komt door verbrandende koelvloeistof, het lijkt soms net een rookbom. Blauwe rook duidt op olielekkage of te veel olie. Grijze rook is een teken van slechte verbranding.

Even wat rook kan en lijkt me normaal, zeker bij een wat oudere auto kan je dat verwachten. Dus maak een rit met de Baleno en kijk of je niet bij het gas geven een soort van druk voelt, merk je gauw genoeg bij je pedaal dan kan het toch de koppakking zijn. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden, breng hem naar iemand die er verstand van heeft dan weet je gauw genoeg hoe of wat.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#19
Dit deed mijn swift ook, kijk je klepsteelrubbers eens na. Die waren bij mij hard (swift '02 special). Het lekt dan vanuit je nokkenas via de klepstel op je cilinder, zodra je dan start verbrand je dit mee en zodra hij loopt is er niets aan de hand.

Als hij dit erger doet, naar mate hij langer stil staat zou ik vermoeden dat je hetzelfde hebt.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.