Geen suzuki maar Mazda van Tim
Vandaag m'n Bueno weggebracht.

Krijgt nieuwe multi en distributie riem en wat er allemaal bij hoort Tongue
Nieuwe oliefilter + olie, Nieuwe gasveer achter, airbag storing verhelpen en nieuwe gordels + spanners.
Reply

17 Maart gaat de Bueno voor de APK.
Daarna de garage in voor een volledig herstel.
Of ik tussendoor er mee ga rijden is de vraag die ik aan mezelf ga stellen, of waar ik mee bezig ben op dat moment.
Uiteraard ben ik wel van plan om zoveel mogelijk foto's te nemen en dingen te noteren die misschien nuttig kunnen zijn op dit forum.
Reply

Dat is heel fijn, er is hier nooit teveel informatie!
Reply

Keuring gehad.

Afgekeurd op 2 punten waarvan 1 punt wel erg vergezocht is dat eigenlijk ook geen afkeurpunt is, en ik mijn bedenkingen heb over de garage :/

1 Fuseekogel rechts voor

2 Ventieldopje vast (niet open te krijgen en is niet verroest, heb ik in het verleden vaker problemen mee gehad) Rechts voor.

RDW gebeld.
Is geen afkeur, maar mag ook niet op gekeurd worden (lekker joh de Nederlandse wet spreekt zich tegen van heb ik jou daar :S ) dus keuren ze hem toch maar af op dat punt.

Aandachtpunten;
Remblokken matig maar apk ok.
handrem (moet losser gezet worden, begint bij 2e klik te remmen)

versnellingsbak (schakelt zwaar) <-- zeikerd puke
Auto had niet eens 5 km gereden was dus niet eens op bedrijfs temperatuur, hadden ze zoiezo moeten zeggen dat ik hem eerst even warm moest rijden want anders mag men geen 4gas meting doen.
Quote:Artikel 40 Controle werking emissiebestrijdingssysteem

​De goede werking van het emissiebestrijdingssysteem wordt gecontroleerd door meting van de lambdawaarde en het koolmonoxidegehalte van de uitlaatgassen bij verhoogd toerental en door meting van het koolmonoxidegehalte bij stationair toerental.
Voor elke meting wordt gecontroleerd of de motor en het emissiebestrijdingssysteem op bedrijfstemperatuur zijn. Hieraan wordt voldaan indien de motor gedurende 3 minuten op een toerental van ongeveer 3000 omw/min heeft gedraaid en:
a. een proefrit heeft plaatsgevonden, of
b. de motorolietemperatuur minimaal 80 ºC bedraagt.
De motorolietemperatuur moet worden gecontroleerd met behulp van een deugdelijke olietemperatuurmeter.
Is er wel doorheen gekomen denk ik, ik kan het nergens terug vinden dat t niet goed was.


Banden profiel 2.0 of minder.
Wisserblad(en) Voor versleten. <-- hij heeft volgens mij niet eens gezien dat die strepen worden veroorzaakt door een eerdere steenslag reparatie, plus het feit: zit niet in zicht aan het uiteinde 1,7 cm van de wisser als het verticaal staat, belemmerd niet wissers zijn net 2 maanden.
Achter hangt er met een losse rubber erbij en die word goedgekeurd 45

Laat ik het hier maar bij houden, anders komen er nog meer onnozele punten zoals;
1 achteruitrijlicht stuk. <-- je MOET er minimaal 1 hebben en geen 2!
airbag lampje brand. <-- gaat na 10 sec uit. zover ik weet is dit enkel ter controle dat t wel werkt?

al met al ga ik voor een ander garage kijken, en kijken of hij hetzelfde zegt Smile
Reply

Apk punt is banden spanning controleren, als je ventieldopje gruwelijk vast zit kan ie het niet goed keuren.
De olietemperatuur wordt in de praktijk nooit speciaal gemeten, de bedrijfstemperatuur is meer een richtlijn. Wisserbladen voor moeten goed zijn, als er strepen op komen tijdens het wissen kan je niet het raam ervoor afkeuren. De achterruitwisser hoeft niet te werken/aanwezig te zijn bij apk. En als er een lampje kapot is wordt ie bij elke fatsoenlijk garage vermeld en vervangen ookal is de andere kant nog goed.

Het enige vreemde vind ik dat van dat airbag lampje.


Aandachtspuntjes worden vermeld om jou te helpen en op de hoogte te stellen van opgemerkte dingen die normaal niet voor komen, niet om jou auto af te kraken.
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

Zo te horen een goede garage. Kijken tenminste grondig bij het doen van de apk keuring. Mag je blij mee zijn. Weet je gelijk wat je allemaal nog niet op orde hebt aan je bolide.
Reply

@ Da Gamma; Bedankt voor de uitleg .. kort gezegd als ik die 2 punten laat herstellen is het apk goed, en de adviespunten oplos is de bueno weer top in orde.

Airbag lampje brand 3x, 1x per seconde.
Daarna nog 7 seconden en vervolgens gaat ie uit en komt niet terug.
Ik ben bij Suzuki dealer informatie gaan winnen die vertelde mij: als het daarna weg blijft is het gewoon goed en zijn ze werkend.

@ Robin_swiftsensation; Dus niet naar een ander gaan en gewoon laten repareren die 2 punten?

Bueno werd inderdaad grondig geinspecteerd, duurde een uur voor het klaar was en de monteur met het rapport kwam.
Al wel gelijk een afspraak staan voor reparatie voor die 2 dingen op 7 april:
Nieuwe fuseekogel + uitlijnen + nieuw ventiel plaatsen + APK afmelden = € 308
Is dat teveel of goedkoop ? Qua prijzen ben ik er een leek in geef ik toe Smile
Reply

Uitlijnen kost je rond de 50, APK kost je normaal minimaal 20, afhankelijk van waar je gaat (of sommige hebben apk gratis acties icm kleine beurt etc).
Dan nog onderdelenprijs en montage van die fuseekogel, ben daar niet perse in thuis.
Reply

de nieuwe fuseekogel zal wel een nieuwe draagarm worden ala 80 euries..
Reply

@ schaapie + Niels94Spirit

Fuseekogel 190
Uitlijnen 57
APK 36
Ventiel vervangen 25

Is inclusief werkers loon mag ik hopen.. al staat het er niet bij Puzzled
Heb de lijst in m'n handen gehad, maar garagehouder wilde me geen kopie geven..
Dus heb het zo goed mogelijk onthouden wat er stond, gelukkig een goed geheugen Biggrin
Reply

Op zich normale prijzen maar veel geld samen. Die fuseekogel bestelt men bij suzuki en is blijkbaar best wat werk?
39



Reply

Lijkt me allemaal niet heel gek, fuseekogel kan zomaar 1-1,5 uur werk zijn. (Durf t niet te zeggen in dit geval)
Met een gemiddeld werkplaatstarief van €75 per uur, lijkt me dit een normale prijs.

Bovendien; voor €300 een heel jaar lang kunnen rijden? Dan zou ik als particulier niet te veel te mouwen hebben bij een auto van deze leeftijd.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

Ok Bedankt,

Dan laat ik het zo staan en laat ik hem de 7e repareren voor die prijs Biggrin

De Adviespunten worden allemaal meegenomen in de groot onderhoud, die ik na de apk ga doen samen met de persoon die mij zijn garage wil lenen met smeerput en gereedschappen.
Reply

Gerepareerd:
*Fusee kogel + draagarm RV
*Motor steun(en)
*Uitlijnen
*APK erop tot 11 april 2018

In mei laat ik hem opnieuw keuren zodat ik altijd met vak. geld nodige reparaties kan laten doen.
Dit was/is de enige mogelijkheid om de datum op te schuiven.

+- € 290

In mei komen er ook nieuwe banden op. 39
Reply

Geen gekke prijs hoor
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

(07-04-2017, 20:03)total_recall Wrote: In mei laat ik hem opnieuw keuren zodat ik altijd met vak. geld nodige reparaties kan laten doen.
Dit was/is de enige mogelijkheid om de datum op te schuiven.

Als je persé de keuringsdatum wilt veranderen , zou ik de wagen dit jaar in juli laten keuren. Dan kun je volgend jaar de APK toch ik mei laten doen en is die geldig tot juli 2019. Dat mag namelijk al 2 maanden van te voren.
Reply

Rob,

Daar heb je een heel goed punt!
Dat gaan we doen.
Bedankt Biggrin
Reply

Vandaag een stoffige Honda uit de schuur getrokken, stond pas 2 jaar stil 43
Honda X8R-S (scooter maar toch japans Tongue)
Na een kwartier trappen begon t wakker te worden, helaas toch hulp nodig met bus Ether.
Of ook wel Engine Start van Valvoline.

Dat gaat mijn vervangend vervoer worden, zodra de tijd er voor is om de Bueno onder handen te nemen en ik alle onderdelen binnen heb.
Bedoeling is dat de Bueno voor een 3 maand geschorst gaat worden, en fris eruit komt.
Perfect zal het niet worden zoals "nieuw" maar we komen een eind.

Een klein overzicht wat er in de vrije tijd gebeuren gaat.

Versnellingsbak onderuit en bepalen of revisie nodig is of vervanging, olie vernieuwen en eventueel schoon flushen zodat ook de bak van binnen schoon is als die niet word vervangen.
Vacuum en toevoer slangen vernieuwen.
Onder de motorkap !alles! reinigen (hogedruk, dasty, sponsjes)
Achterklep gasveren vernieuwen + ruit verwarming repareren.
Velgen (stoeprandschade door een aso zonder rijbewijs denk ik stupid) herstellen zijn nu zwart en beschadigd.. wellicht weet iemand een leuk kleurtje dan zwart, zilver of chroom? 39

+ Zoveel mogelijk foto's maken, met mogelijk howto's en gewoon omdat t kan om te delen 39
Reply

Goed bezig! Plak wel even alle sensors af voordat je net hogedruk aan de slag gaat, aluminiumfolie kan hiervoor geschikt zijn.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

Alles tot zover nog altijd niets aan gedaan, heb het nu ook even op pauze staan.
De rede is hiervoor,te druk met werk en een verhuizing dat er aan gaat komen !! Biggrin
Betere omstandigheden voor m'n scooter en de bueno ! Biggrin
We gaan verhuizen naar een alleenstaande woning met een fatsoenlijke garage waar zelfs verwarming inzit! Biggrin
Goed voor mij met klussen deze winter, is ook goed voor mn bueno en scooter Biggrin
Is wel even wachten voor ik verder kan met mijn Bueno want de verhuizing is pas tegen 1 dec. 34

Al wel gedaan is:

*Overmatige lekkage olie, Nieuwe kleppendekselpakking, Nu blijft het weer droog aan distributie zijde en lekt daar helemaal niet meer.
Heb nog wel de lek onder de ontstekingrotor en boven KVS slang.

* Gasveren voor kofferklep achter, 1 was stuk, preventief 2 nieuwe gezet.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.