APK in NL objectief ?
#1
Ik wil graag een discussie starten of de APK in Nederland objectief genoeg is of niet.

Ik ben van mening van niet. Er zijn te veel onderlinge verschillen in keuringsstations, voornamelijk de auto-garages en auto-dealers enerzijds en keuringsstations waar alleen APK's uitgevoerd worden anderzijds.

De auto-garage of dealer repareert tevens de auto als die APK- afgekeurd wordt en ik ben van mening dat hij "eerder" iets zal afkeuren dan het APK-keuringsstation die niet afhankelijk is van reparaties, of misschien helemaal niet repareert.

Ik kom zelf al jaren bij een keuringsstation die alleen maar auto's keuren en niet repareren en volgens mij is dat veel objectiever dan dat ik naar de dealer zou gaan. Wat m'n cabrio betreft zou die volgens mij op meer punten afgekeurd worden dan alleen de draagarm, waarop die (en terecht) nu is afgekeurd .

Ik vind dat in Nederland een onafhankelijke instantie moet komen, net zoals in België, die de auto jaarlijks keuren.

Graag jullie reacties !
Reply

#2
Gewoon een goed keuringsstation zoeken die bevalt, en wat meer betalen is de tip.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#3
Feitenlijk is de keuring onafhankelijk door de steekproeven van de RDW.
Een keurmeester wordt je niet zomaar en je raakt bij een steekproef per fout meer punten kwijt dan dat je per keuring halen kan.

Daarnaast is en blijft het mensenwerk en interpretatie van regels is dan ook zeker mogelijk. Ook in België is dat het geval!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#4
Ach, wat is wel objectief? Vooropgesteld denk ik wel dat het vrij onverstandig voor je portemonnee is om met een gloednieuwe of dure auto naar de dealer te gaan. Zowel me baas als me ouders komen dan terug met reparatiekosten van 3500 danwel 1100 euro - magoed, ze slikken dat als zoete koek uiteindelijk. Me baas heeft daarna wel direct de auto ingeruild en m'n ouders mochten na een goed half jaar gedwongen weer een nieuwe uitzoeken magoed - hadden ze maar zelf moeten leren een auto te onderhouden toch?! Me vrienden ook; kopen een nieuwerwetste auto, zit er ineens allerlei electronica in waardoor ze niet zonder de dealer tot een oplossing komen...

Ik zit nu in dat leerproces, zeer bewust, en tot nu toe ben ik niet gecharmeerd van de apk.. Tuurlijk, veiligheid is van belang. Maarja, ik loop ook niet op straat met een kogelvrij vest.. ofnee laat ik zeggen ik hoef ook niet in een auto te rijden die airbag heeft of de naam Volvo draagt. Het leven heeft nou eenmaal risico's - en dat de apk daaraan wat probeert te verminderen dat is prima maar eigenlijk is het ondergeschikte probleem dat mensen niet weten hoe ze hun eigen vervoersmiddel moeten onderhouden. Mijn mening over de apk: het is net als een toets op school: je komt met een voldoende weg als je weet waar je op moet letten maar eigenlijk zegt het helemaal niets over jouw kwaliteit - ergo de kwaliteit van de auto. Het enige voordeel van een auto kopen die een nieuwe apk heeft is wat mij betreft dat je er nog een jaar mee door kunt rijden zonder dat je door de overheid lastig gevallen wordt. Verder weet je geen reet over de staat van de distributieriem, de staat van de wiellagers, de staat van de koelslangklemmen (eentje die losschiet en je staat stil met een opgeblazen motor), etc. Misschien moeten we een lijstje maken met zaken die er daadwerkelijk toe doen wat betreft veiligheid?

Bvb, doorrijden met een kapotte wiellager kan serieus een gevaar op de weg veroorzaken.. terwijl die remmentest bij de apk.... is er iemand die niet tijdens het rijden in de gaten krijgt dat het remmen wat moeilijker gaat??

Truste,
Reply

#5
Ik dacht ook altijd dat APK bullshit was.. totdat mijn keurmeester erachter kwam dat de trekhaak-balk van mijn lolvo doorgerot was.
En ik had die maand heel europa gezien met een veel te zware aanhanger er achter.

En afgelopen week hebben we DJLP van dit forum geholpen met zijn remmen, die had een beetje remverschil, bleek dat zijn remvoering te zijn die los in de trommel lag en een remblok compleet versleten was

Conclusie, tenzij je een brug hebt en zo nu en dan je auto grondig inspecteert, of als je zoals wij elk boutje, schroefje, moertje, rammeltje, kraakje etc van je auto kent is APK geen overbodige luxe. Zeker voor die 4 tientjes per jaar.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#6
Komt je wagen niet door de APK in NL, dan is er serieus iets mis mee.

Mijn auto wordt regelmatig door de dealer onderhouden volgens het VOS systeem en ik controleer, modificeer en repareer daarnaast nog vanalles wat ik ondertussen tegenkom.
Iedere beurt komt 'ie terug met een volledig rapport, aandachtspunten voor de volgende keer en ik heb tot nu toe nooit een verrassing gekregen bij de APK of het onderhoud.

Conclusie: ONDERHOUD is belangrijk. APK kijkt alleen naar de minimale basale veiligheidseisen.
Alle bovengenoemde voorbeelden van DJLP zijn het gevolg van weinig tot geen onderhoud of controle. Remmen verslijten niet van de ene op de andere dag tot losliggende delen in de remtrommel. Er is dus onvoldoende aandacht geweest tijdens het onderhoud van de auto.

Quote:Het enige voordeel van een auto kopen die een nieuwe apk heeft is wat mij betreft dat je er nog een jaar mee door kunt rijden zonder dat je door de overheid lastig gevallen wordt. Verder weet je geen reet over de staat van de distributieriem, de staat van de wiellagers, de staat van de koelslangklemmen (eentje die losschiet en je staat stil met een opgeblazen motor), etc.
Ik heb liever dat een onveilige auto van de weg gehaald wordt door de overheid dan dat ik invalide gereden wordt door zo'n idioot met een auto die niet onderhouden is en dus niet in staat is om veilig te weg op te gaan.
Daarnaast zal de verzekering ook allerlei punten vinden om niet uit te keren...

Quote:Misschien moeten we een lijstje maken met zaken die er daadwerkelijk toe doen wat betreft veiligheid?
Dat hebben "we" al gedaan. De overheid ("wij") heeft in het regelement APK alle punten opgenomen die zij voor de verkeersveiligheid van belang acht met alle daarbij behorende eisen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#7
(19-11-2014, 11:26)The Force Wrote: Dat hebben "we" al gedaan. De overheid ("wij") heeft in het regelement APK alle punten opgenomen die zij voor de verkeersveiligheid van belang acht met alle daarbij behorende eisen.
De overheid wij haha. was het maar zo mooi dat jij en ik ("wij") een zegje kunnen hebben in dat regelement.. Maar opzich is dat waar deze discussie over gaat volgens mij, om dat regelement eens onder de loep te nemen. Ookal is er helaas geen directe manier om daar invloed op te hebben, indirect gaan de meningen toch doordringen tot degenen die het regelement opstellen op een gegeven moment.. Het regelement wordt ook voortdurent aangepast. Niet zo heel lang geleden mocht je nog met kapotte homokineethoezen doorrijden bvb. Dat dat nu niet meer mag ben ik het trouwens niet mee eens. Het zou een aanwijzing of dringend advies moeten zijn, maar met veiligheid op de weg heeft het niks te maken..
Reply

#8
Tja... Jij smeert ook uitlaatpasta over roest om het te verbergen. Dus dat je het er niet mee eens bent dat deze regel strenger is geworden zegt mij eigenlijk vrij weinig...

Kapotte hoes, vet slaat uit je homokineten, gewoon mee doorrijden, homokineten gaar en je aandrijfas flikkert opeens onder je auto uit.
Daar heb jij geen probleem mee, je komt alleen tot stilstand midden op de (snel) weg en kunt geen kant meer op...
Maar ik als achteropkomend verkeer heb daar wel problemen mee. Ik kop niet graag andermans aandrijfas weg, laat staan dat ik uitglij op de motor/brommer of slip met de auto over de enorme plas bakolie die er ligt nadat ik uitgeweken ben voor die as.

Twee personen, twee meningen. Wordt een interessante APK.
"Ah, u vind het niet belangrijk? Nou prima meneer, dan is 'ie gewoon goedgekeurd!" Biggrin
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#9
Je wilt niet weten wat je als keurmeester tegenkomt 43
En heb je wel eens heb boek doorgenomen Idea

Ik als keurmeester ben juist van mening dat die keuringstations juist crap zijn, aangezien die alleen keuringen moeten verkopen willen zij de keuring zo snel mogelijk uitvoeren waarbij er te makkelijk naar gekeken wordt en vaak dingen over het hoofd zien.
En ja ik spreek uit ervaring, zie nog wel eens autos die gekeurd zijn bij keuringstations die alleen maar keuren, maar dat is echt drama.
Van haast doorgerotte remleidingen tot roestschades waar gewoon tectyl overheen is geblaft tot verwijderde ABS lampjes waarbij rest van het systeem (met storing meestal dus niet in werking) nog gewoon aanwezig is.
Allemaal voorbeelden van duidelijke regels welke directe afkeur zijn.

De juiste keurmeester vinden kan best lastig zijn, maar je moet gewoon je eigen gevoel volgen.
Als jij vindt dat de APK te streng is en daardoor naar een keuringsinstatie gaat die niet zo moeilijk doet, en je veroorzaakt op wat voor manier dan ook een ongeluk waarbij je niet zozeer jezelf in gevaar brengt maar een ander, wat Force bijv aangeeft. Hoe zou jij je dan voelen?
Echter staat uiteindelijk de handtekening van de keurmeester op het rapport, en mocht er iets gebeuren en dat leidt toe tot technisch onderzoek van voertuig waaruit blijkt dat de keurmeester sinds een week bijv zijn handtekening voor heeft gezegd, is hij wel de verantwoordelijke en ook de sjaak.

En dat alles omdat jij denkt dat je bij andere bedrijven genaaid wordt omdat je een hogere rekening krijgt of meer afkeurpunten hebt en dus naar een 'goedkope' keuringstation gaat waar ze minder nauw kijken.

Wil wel even bij zeggen dat ik niet kan bekijken of elke keurmeester goed zijn werk doet of juist niet. Dat kan ik niet, wel weet ik uit feiten dat sommige er niet goed mee omgaan.
Herriner een aflevering van Undercover in Nederland waarin sjoemelende garage een zwaar afgekeurde verrotte auto zonder pardoes afmelden. Welke niet eens op een brug of boven een put is geweest. Door dit soort idioten krijgt de apk een slechte naam waardoor half rijdend Nederland denkt dat alle bedrijven je oplichten.

Oh en for the record, wiellagers dienen geen overmatige speling vertonen en geen lawaai of voelbare beschadingen hebben.
Dat zou gewoon moeten worden gecontroleerd zijn, en als dat niet gebeurt is, dat heb je een slechte keurmeester gehad. Wink
Reply

#10
APK op zichzelf is een goed idee, onmisbaar denk ik zelfs. Er zijn genoeg mensen die doorrijden totdat er écht wat mis gaat. Daar is de APK goed voor.

Ikzelf ook, de remmen waren compleet weg, zoals Salto en The Force al zeiden. Dit was geen onzinnige uitgave, het was 100% nodig.

Het punt van Rob is denk ik meer, dat garages zeggen dat er dingen vervangen moeten worden, terwijl dat niet nodig is. Zo bijvoorbeeld ook het stellen van koplampen, wat ongeveer 5 min werk is. Daar vangen ze mooi een paar centen mee. Ergens anders werd ook opgemerkt dat er remblokken vervangen werden, die bijna identiek waren aan de nieuwe blokken.

De gemiddelde consument weet niet genoeg van auto's af, of heeft niet de middelen om het zelf na te kijken. Daarom kun je nooit controleren of een garage goed geoordeeld heeft.

Samenvattend:
- APK is nuttig, onmisbaar zelfs (in mijn ogen) MAAR;
- Objectiviteit van de garage's kan beter
Reply

#11
Ik ben wel benieuwd wat de ts de niet toe doende regels in de APK vind...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#12
Het is aan de garage om goed werk uit te voeren en de veiligheid te waarborgen. Je mag niet van een klant verwachten dat die verstand (van zaken) heeft om te beoordelen of de auto wel veilig is. Er zijn helaas heel erg veel mensen op deze aardkloot die niet logisch kunnen nadenken. Die zijn blij als hun auto zonder extra kosten goed gekeurd wordt en denken daar verder niet bij na.

Een hobbyist daarentegen, zou beter moeten weten en slimmer met de veiligheid om moeten gaan. Als je zelf je reparaties uitvoert en een garage keurt dat goed omdat het op het oog degelijk is, dan is het je eigen verantwoording.

Conclusie, mensen zijn dom.
Reply

#13
Dank voor jullie reacties !

Toch mis ik de objectiviteit in Nederland. Bijvoorbeeld de autogarage die z'n eigen auto's keurt en verkoopt met een verse apk. De keuringspartij moet onafhankelijk zijn van de verkopende partij. Zo ook onafhankelijk van de reparerende partij, en dat is op het moment niet het geval in NL

En of de auto (na afkeur) dan gerepareerd wordt door de dealer, universele garage of door de eigenaar zelf, maakt dan niet uit. Dat is dan afhankelijk van de inhoud van de beurs en de kennis van de eigenaar. Er zijn richtlijnen voor de veiligheid van auto's en daar moet de auto na reparatie weer aan voldoen.

Mooi voorbeeld: Liften worden jaarlijks gekeurd door oa het Liftinstituut, een onafhankelijke instantie. Onafhankelijk van liftenbouwers en liftenreparateurs. Waarom dan niet bij APK's? Of zijn liften gevaarlijker dan auto's? Dacht het niet.


(19-11-2014, 14:09)Mathijs Wrote: Ik ben wel benieuwd wat de ts de niet toe doende regels in de APK vind...

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt
Reply

#14
hier heb ik nog wel een leuk verhaal over:

Bracht mijn 31 jaar oude Alto eens voor de verandering naar een andere garage voor een keuring.
komt ie aan met 4 a 500 euro aan reparaties en het voorstel om de Alto in te ruilen voor een nieuwer type Alto.
(toen waren 25 jaar oude auto's nog populair ivm de wegenbelasting)

Ik heb de garage houder vol in z'n gezicht uitgelachen en tot op de dag van vandaag de keuringskosten niet betaalt.

diezelfde dag nog had ik de Alto naar mijn regulieren garage gebracht waar de Alto glansrijk is goedgekeurd.

Alle gebreken die de eerste garage bleek te hebben gevonden zijn de afgelopen 3 APK ronden nog steeds niet aan de orde geweest. De Alto is de laatste jaren extra streng gekeurd ivm de 2 jaar geldige keuring. de laatste keer zelfs door de Suzuki dealer. nooit geen grote gebreken.

Ik zeg er nu ook altijd bij dat ik alle reparaties zelf doe. dus dat ze me niet een poot kunnen uitdraaien34
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#15
Als je een beetje laat blijken dat je er iets van verstand van hebt en er bij wilt blijven naaien ze je meestal niet.
Daarnaast moet je ook gewoon een toffe garage vinden. Ik blijf altijd de hele APK bij de auto, en anders doe ik mijn APK daar niet. Als iets niet goed is of als er iets aan zit te komen dan laten ze mij dat altijd zien.

Ik zie wel dat inderdaad die keuringstations net broodjeszaken zijn. Jij apk ik 30 euro en tot ziens.
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#16
Excuses cabrio_rob, ik bedoelde sebbie..
Welke regels vind je allemaal nergens op slaan net als je aandrijfashoes?
Ik vermoedt dat je GEEN idee hebt waar allemaal op gekeurd wordt.. En als je geen inzicht hebt in auto's kan je ook moeilijk vinden wat gevaarlijk is en wat niet...

En over de remmentest, je moest eens weten hoeveel auto's er rond rijden met remmen die erg ondermaats presteren...
En niet alleen oude gebakjes, ik heb vorige week 2 flatjes 500 gehad (nieuwe type dus) met een remblokken FINAAL op, en ook al een tijdje, en de andere met een zo goed als compleet leeg remsysteem door lekke remcilinders waar de voeringen en alle rubbers in de buurt aangevreten waren...
Beide auto's reden al een tijd rond ermee..
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#17
(19-11-2014, 12:09)Sebbie Wrote:
(19-11-2014, 11:26)The Force Wrote: Dat hebben "we" al gedaan. De overheid ("wij") heeft in het regelement APK alle punten opgenomen die zij voor de verkeersveiligheid van belang acht met alle daarbij behorende eisen.
De overheid wij haha. was het maar zo mooi dat jij en ik ("wij") een zegje kunnen hebben in dat regelement.. Maar opzich is dat waar deze discussie over gaat volgens mij, om dat regelement eens onder de loep te nemen. Ookal is er helaas geen directe manier om daar invloed op te hebben, indirect gaan de meningen toch doordringen tot degenen die het regelement opstellen op een gegeven moment.. Het regelement wordt ook voortdurent aangepast. Niet zo heel lang geleden mocht je nog met kapotte homokineethoezen doorrijden bvb. Dat dat nu niet meer mag ben ik het trouwens niet mee eens. Het zou een aanwijzing of dringend advies moeten zijn, maar met veiligheid op de weg heeft het niks te maken..

We hebben vaak het gevoel dat we niet in staat zijn rechtstreeks invloed uit te oefenen op de beperkingen van de overheid, wat ontmoedigend is. Dit soort dialogen zijn echter nodig om het bewustzijn te vergroten en beleidskeuzes op subtiele wijze te beïnvloeden. Regelgeving moet de veiligheid voorop stellen, maar kan af en toe te ver gaan, zoals in het geval van homokineetbekledingen. Voor een succesvol bestuur moet een evenwicht worden gevonden tussen veiligheid en pragmatisme. 45
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.