Swift GTi vragen!
#1
Allereerst zal ik mij is voorstellen, ik ben Chris, 20 jaar en bezit nu een Suzuki alto 1.0 mk3.
Ik heb deze een beetje "gepimpt" (angeleye's, sportpijpje,sportvelgen, luchthapper en wat kap werk gespoten binnen in de auto.

Ik ben sinds kort vast aan het werk, dus ben ik van plan om volgend jaar een andere auto te gaan halen.

Toen ik erachter kwam dat er een Swift Gti bestond was ik gelijkv verliefd, bedoel de type's uit het jaartal 1990-1997.
Ik zag al op dit forum dat ze zeldzaam worden en ik zag op enkele online auto verkoop site's dat ze erg weinig te koop staan.

Allereerst wat vragen over de aanschaf, onderhoud van de auto,

-Is het nog te doen om een Gti te halen van dat type, of zijn ze allemaal afgeragt?
-Echte problemen die Gti's hebben, en waar op de letten bij de koop ervan?
-Hoeveel kilometer kan het blok hebben, ik zag ze gemiddeld een beetje 150.000 gelopen hebben?
-Duur in onderhoud?
-Rij ervaringen, en is het een betrouwbare auto?
-Wat is een beetje de prijs ervoor?

Ik hoop op veel reactie's en alvast bedankt!
Reply

#2
Welkom!

Je moet goed zoeken. Ga er vanuit dat je zeker wat liefde moet geven aan een GTI als je hem koopt. Vooral roest zal de auto de das om doen. Verder hebben de blokjes zon 150-tot een goede 250.000km er wel opzitten. Dus wat flink onderhoud aan het motorblok is ook niet weg.

Rijervaringen tja, ik heb in de MK2 gti van Robin gereden en ik moet zeggen, het is echt een kicken wagentje en het is een swift dus motorisch erg betrouwbaar. Uitzonderingen daar gelaten.

Goede gti mag zo 2000 euro kosten. De afgetrapte kosten tussen de 600 en de 1500.
Ik zou zeggen, zoek goed, maar wacht niet te lang, ze zijn erg zeldzaam aan het worden.
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#3
zolang ze niet te krokant zijn en de auto maakt geen gekke geluiden e.d lijkt het mij een vrij veilige koop. hou ook in je hoofd dat 100.000 stadskilometers meer slijtage opleverd dan 100.000 snelweg kilometers.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#4
Een hoop gti's die worden aangeboden zijn niet gereden door liefhebbers. Eerder door mensen met weinig geld. Mijn ervaring is dat ze te weinig onderhoud krijgen afgezien van een d-riem vervangen en misschien een oliefilter.
De blokjes kunnen heel veel hebben, maar de meeste zijn toe aan groot onderhoud. Dwz, nieuwe pakkingen, zuigerveren, riemen, etc.

Roest en olieverbruik zijn dus zo'n beetje de grootste issues en olieverbruik zie je en ruik je aan de rookpluimen uit de uitlaat.
Reply

#5
-Is het nog te doen om een Gti te halen van dat type, of zijn ze allemaal afgeragt?
De meeste zijn flink gebruikt ja, voordeel is dat ze er wel tegen kunnen.

-Echte problemen die Gti's hebben, en waar op de letten bij de koop ervan?
Roest, olieverbruik en onderhoud.
Als het onderhoud goed en 'regelmatig' is uitgevoerd is het prima te doen!

-Hoeveel kilometer kan het blok hebben, ik zag ze gemiddeld een beetje 150.000 gelopen hebben?
Het punt is dat de teller maar tot een ton gaat. Daarna komt deze netjes weer op 0 te staan. Hoge km-stand zegt niet veel. Ik heb nu 4 gti's gehad met allemaal om en nabij de 2 ton gelopen. Geen benoemenswaardige problemen.

-Duur in onderhoud?
Nee. Er zitten op dit forum een paar mensen die goed en scherp geprijst onderhoud kunnen uitvoeren. Mocht je dat niet willen en je wilt een andere garage kiezen helpt het veel om je eigen onderdelen te bestellen.

-Rij ervaringen, en is het een betrouwbare auto?
Ik vind het prachtige wagens! ze rijden heerlijk. Comfort moet je eigenlijk niet verwachten. Het zijn autotjes van om en nabij de 800 kilo en het interieur piept en kraakt bij de meeste. Karakter noem ik dat!

-Wat is een beetje de prijs ervoor?
Ze worden wel eens verkocht voor 500-900. Dan heb je er waarschijnlijk 1 te pakken die onderhoud nodig heeft. Ze staan er ook voor 1500-2200, dan zijn het vaak goed onderhouden, net uitziende swiftjes die bij liefhebbers voor de deur gestaan hebben.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Dit zijn namelijk mijn bevindingen Smile
Es Aa Drie Één Nul
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.