Voorstellen en een aantal vragen
#1
Dag mede Suzuki bezitters,

Ik zal me eerst voorstellen,
Mijn naam is Wijnand, 21 jaar oud, kom uit Nijmegen en ik rijd nu 2 jaar in een blauwe suzuki baleno 1.3 GS uit 1996. Niets bijzonders maar een prima auto'tje en hij rijd lekker en ook nog eens vrij zuinig. Ben trouwens ook nog in het bezit geweest van een Suzuki SV650s, een DRZ400 en een vitara 1.6 maar die heb ik niet meer. Ik heb bij die vitara de koppeling vervangen en bij de motoren heb ik ook altijd al het onderhoud zelf gedaan.

Na dat de auto vorig jaar prima door de APK is gekomen is hij nu helaas afgekeurd. De problemen wil ik graag (deels) zelf repareren maar ik had nog een aantal vragen.

Bij het subframe achter zitten 2 stangen die in de lengterichting v.d. auto lopen die de fusees met het chassis verbinden. Aan de chassis kant (voor het achtersubframe dus) zit er erg veel speling op de bussen.
- Hoe heten deze stangen?
- Zijn deze bussen los te koop of gaat dat alleen in combinatie met de hele stang?
- Zo ja, waar zijn deze te koop?

Het subframe achter zelf is aan de rechterkant waar hij aan het chassis geschroefd zit ook roestig. Nou ken ik wel een goede lasser maar ik vroeg me af
-Lassen of vervangen? Mag je het lassen i.v.m. de APK?
-Eventueel een 2de hands achtersubframe, maar waar te koop?

En als laatste de remdruk achter verschilt ongeveer 50% (!).
Ik ga eerst de remmen goed schoonmaken, de olie vervangen en de remverdeler schoonmaken/controleren.
-Iemand nog tips waar dit probleem zou kunnen zitten?

De garage zij dat als zij het gingen maken dat het duurder zou worden dan een andere auto kopen. Aangezien ik momenteel werkloos ben en dus vakantie heb wil ik het graag zelf doen. Daarnaast rijd het wagentje nog prima dus ik vind het eigenlijk ook zonde om hem weg te doen.

Alvast bedankt!
Reply

#2
Welkom hier!

Lassen aan subframes mag niet volgens de apk.. maaarr.. Als je erg goed kan lassen en de boel mooi afwerkt dat ze niet zien dat er aan gelast is word ie goed gekeurd en zul je m alsnog moeten vervangen.
Reply

#3
Er mag gewoon gelast worden aan een subframe hoor.
Reply

#4
Dat zijn je sleeparmen. Die kun je vervangen.
Lassen mag aan het subframe, tweedehands kan ook (zie hieronder)
Remverschil kan komen door vastzittende remdelen, even de trommels verwijderen en de boel goed schoonmaken!

Ik heb momenteel een bijna complete blauwe (reddish blue) 1.6 GS staan voor de sloop met deze onderdelen er nog op (en nog vele andere onderdelen) Alleen de motorkap en het asbakje missen nu.

Wellicht is dat een optie voor je (onderdelen of gehele auto)?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#5
Bedankt voor alle reacties.

Subframe heb ik eronderuit geschroefd en laten lassen bij mijn werk. Daarna in de hammerite metaallak, ziet er weer netjes uit. Auto meteen even getectyleerd achter voor de zekerheid. Kreeg nog een compliment voor het laswerk bij de APK vandaag, altijd leuk39.

Remverschil werd veroorzaakt doordat de remcilinder rechts achter aan een kant vastgeroest was. 2 nieuwe remcilinders, nieuwe remleidingen en nieuwe remvloeistof en dat is ook weer prima. Verschil is nu 5% en mag 30 zijn (was 50).

Ik had 2 gebruikte sleeparmen gekocht en die hadden geen met de hand voelbare speling tussen de stalen bussen en de rubbers. Helaas werd de auto hierop toch afgekeurd vandaag. Morgen even bellen met het bedrijf waar ik die sleeparmen gekocht heb. Hopelijk heeft hij nog 2 gebruikte liggen die wel goed zijn.
Probleem is wel dat de auto nu niet meer bij een vriend in de garage op bokken kan staan dus dat sleutelt minder handig maar goed...
Probeer te regelen dat hij ze er meteen even onder kan schroeven, is zo gebeurt ALS je er goed bij kunt.

Die sleeparm rubbers zijn volgens de Suzuki dealer in Nijmegen niet los verkrijgbaar en de gehele stang kost 150 (!!!) euro per stuk.
Beetje een belachelijke prijs voor een stuk pijp met een rubbertje als je het mij vraagt maar goedstupid

Goede nieuws is dus:
Het auto'tje blijft nog even rijden (was volgens de garage ook helemaal prima verder)
Geen roest, ook niet bij de dorpels enzo dus het is/was in elk geval de moeite waard om de boel op te knappenSmile
Reply

#6
Kijk dat is mooi om te horen!
Reply

#7
Sleeparmen op marktplaats zijn goedkoper!
Maar ligt het wel aan de bussen dan? Is er nergens iets anders kapot?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#8
Die stalen bus die in het rubber zit kun je er met de hand doorheen schuiven bij de stangen die onder de auto uit komen.

De 2de handse die ik gekocht had, daarbij ging dat niet, alleen volgens de garage zit er nog steeds teveel speling op. Kan niet echt iets anders zijn lijkt me?

De ijzeren bus hoort gevulkaniseerd te zitten aan het rubber, dus hij zou helemaal niet moeten kunnen verschuiven.

Stangen op MP waren inderdaad goedkoper, maar ik wist niet dat ik op sleeparmen moest zoeken helaasIdea

@The Force,
Zou je een link kunnen sturen van die sleeparmen dan? Ik kan niets vinden namelijk.
Reply

#9
Hoera! De baleno is weer goedgekeurdSmile

Ik kreeg van yellowcars andere reactiestangen (sleeparmen) en deze hebben ze er bij de apk ook nog gratis onder geschroefd, goede service dus39
Reply

#10
Goed nieuws! Altijd fijn als je auto'tje weer een jaartje mee mag! 39

En inderdaad goede service als ze die onderdelen er even gratis opschroeven. 39
Reply

#11
Super, weer een jaartje sturen!
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.