Nieuwe autoradio
#1
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Subaru Justy uit '98 oftewel gewoon een Swift met 4WD 34

Nu wil ik toch wel eens af van de Blaupunkt cassettespeler die er in zat..
En zo dus een nieuwe Pioneer gekocht, mooi aangesloten met een nieuwe ISO-stekker en de radio gaat aan, tijd instellen e.d en laten we eens muziek gaan luisteren.. Niet dus.

Geen geluid en na een minuut o.i.d. geeft de radio AMP Error aan. Radio geruild en deze geprobeerd, zelfde probleem. Nu moet er dus gewoon iets in de bedrading fout zitten lijkt mij. Maar wat?

Heb gewoon een nieuwe ISO stekker, en deze aangesloten. De radio doet het, vindt zenders, maar geen geluid. De oude radio doet het overigens wel naar behoren.

Hoop wat te horen! Smile
Reply

#2
Op je radio staat een schema met daarop welke draden je speakerdraden. Volg het verloop van deze draden, naar je iso stekker, verder volgen en kijk of deze daadwerkelijk eindigen bij de originele speakerdraden.
Verder heb je een blauwe remote kabel, deze hoort niet aangesloten te zitten.
Reply

#3
De blauwe is inderdaad niet aangesloten.
Volgens dit plaatje (bij de radio zelf zit niks om de lay-out van de connector te vinden)

[Image: 51M6wzNqhqL.jpg]

En deze lijkt perfect overeen te komen met de kabel die ik heb (qua kleur-layout) zitten de speaker aansluitingen wit/wit-zwart lopen naar het middelste 2 pinnetjes, dit klopt ook op de ISO-stekker en lijkt gewoon overeen te komen met de oude bekabeling. (Zo zit ie ook bij de oude radio) de grijze/grijs-zwarte lopen ook naar het midden (naast de witte) en lijkt ook gewoon overeen te komen met de oude bekabeling.

Speakerwise zou het dan goed moeten zitten neem ik aan, de oude radio functioneert hier ook op (mét geluid!).

De zwarte draad zit op het chassis gemonteerd, hier zat de oude massa ook.
Het enige wat ik kan vinden dat niet klopt is de 'illumination' draad, deze zit niet op deze Pioneer stekker.
Verder zit er nog een 'mute' draad op, deze is niet aangesloten en zit fabrieksaf vast geplakt.

Nog meer suggesties? Word hier een beetje kriegelig van..stupid
Reply

#4
De illumination is voor als je een dashboarddimmer hebt. Dan dimt het licht van je frontje mee met je dashboardverlichting.
Mute draad is voor draadloze telefoon.

De error die je radio geeft klinkt alsof je radio denkt aangesloten te zijn aan een versterker, wat dus niet het geval is.

Ik laat hem even open voor iemand die ff meer weet van elektra en audio... 34
Reply

#5
Daar was ik inmiddels achter gekomen, maar die is niet echt nodig, geluid vind ik eerst belangrijker Smile

En zoiets zou je wel zeggen inderdaad. Heb Pioneer ook even gebeld, zij zeggen dat er iets met de auto aan de hand zou moeten wezen
De spanning zou volgens hun dan niet goed zijn. (De man van Turkse afkomst aan de andere kant van de lijn klonk niet echt alsof hij wist waar hij het over had...

Maar goed, morgen even kijken of de radio het in de andere Swift die bij huis staat het wel doet Smile
Reply

#6
Dus je hebt er een isostekker tussen zitten van originele bedrading naar je nieuwe radio begrijp ik dat goed ?

Anders kijk even of je speakerdraden wel goed lopen, dus de + en de - naar juiste pin in je mp3 speler of radio, dus de - op - pin van je radio en + op + pin van je radio. van je isostekker +en - moeten overeenstemmen met originele -en + van je speakerdraden.

Als die met zelfde stekker + isostekker wel goed speelt op je oude radio dan is er iets aan de hand met je nieuwe radio, misschien ergens kortsluiting of zo. Kijk eerst of je draden goed aangesloten zitten, omdat je geen geluid hebt. Dus je nieuwe isostekker als je die gebruikt hebt moet overeenkomen met de + en de - van je speaker draden die er origineel op zetten. Hopelijk ben ik duidelijk.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
Ja, dat klopt precies.
Heb helaas de radio niet in de andere Swift kunnen proberen, want dat was een bende van draadjes en kroonsteentjes.

Maar inderdaad, zoals je zegt, de oude radio functioneert prima met de nieuwe ISO stekker al moet geel en rood nog even omgedraaid worden voor een constante 12v.

De speakerbedrading lijkt dus gewoon te kloppen. Maar ik vind het dan wel heel erg vreemd dat er 2 verschillende radio's (er vanuit gaande dat ze me niet weer dezelfde radio hebbem gestuurd) hetzelfde probleem hebben.

Of ben ik nou gek? Smile
Reply

#8
Om ook de radio te kunnen gebruiken zonder dat je sleutel op contact staat kan je constante + en geschakelde plus met elkaar verbinden. Ik ben bang dat je idd dezelfde hebt gehad, misschien kan je een andere radio proberen van iemand als die het ook doet is je nieuwe radio hoogstwaarschijnlijk kapot.Anders even langs een carshop gaan en even je probleem uitleggen, misschien hebben ze een radio liggen die je even kan aansluiten.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Ben ook bang dat ze gewoon dezelfde terug hebben gestuurd. Hij gaat morgen gewoon terug naar desbetreffende webshop en ik vraag mijn geld terug om vervolgens toch maar al dan iets duurder in de buurt een ander merk te kopen.

In ieder geval geen Pioneer meer voor mij.
Reply

#10
Bij elk merk kan er wel eens zoiets gebeuren. Mijn er varing met Pioneer is dat het prima kwaliteit is! Ik heb nu zo'n 11 jaar Pioneer in de auto gehad en in die tijd is er nooit iets kapot gegaan...
Reply

#11
Dat er tekort spanning zou zijn, zou kunnen. Het kan zijn dat Pioneer dat strakker beveiligd heeft en dat je Blaupunkt het daarom wel goed doet.
Bij een knikje in de bekabeling kan je al spanningsverlies krijgen. Ook kan je zekering niet helemaal lekker zijn. Vervang de zekeringen even (in je radio en je zekeringkastje) en loop de bekabeling goed na op knikjes. Knikjes kunnen ook weer rechtgebogen zijn, maar evengoed een slechte verbinding veroorzaken.
Wat je kan doen is een nieuwe constante + trekken van 2.5mm2 kabel.

Maar ik zou eerst eens je radio testen in een andere auto. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van zo'n probleem met een Pioneer (of elke ander knap merk autoradio) waarbij het aan de radio lag, zeker niet bij een nieuwe. Maar het kan zijn dat je pech hebt, zeker omdat je via een webshop hebt gekocht. PostNL wil nog wel eens ruw omgaan met pakketjes...

Waar woon je in de buurt, misschien dat je bij iemand van hier even kunt testen.
Reply

#12
(19-05-2014, 08:46)JordyG Wrote: Dat er tekort spanning zou zijn, zou kunnen. Het kan zijn dat Pioneer dat strakker beveiligd heeft en dat je Blaupunkt het daarom wel goed doet.
Bij een knikje in de bekabeling kan je al spanningsverlies krijgen. Ook kan je zekering niet helemaal lekker zijn. Vervang de zekeringen even (in je radio en je zekeringkastje) en loop de bekabeling goed na op knikjes. Knikjes kunnen ook weer rechtgebogen zijn, maar evengoed een slechte verbinding veroorzaken.
Wat je kan doen is een nieuwe constante + trekken van 2.5mm2 kabel.

Maar ik zou eerst eens je radio testen in een andere auto. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van zo'n probleem met een Pioneer (of elke ander knap merk autoradio) waarbij het aan de radio lag, zeker niet bij een nieuwe. Maar het kan zijn dat je pech hebt, zeker omdat je via een webshop hebt gekocht. PostNL wil nog wel eens ruw omgaan met pakketjes...

Waar woon je in de buurt, misschien dat je bij iemand van hier even kunt testen.

Vind het ook erg vreemd hoor, maar kan hem helaas niet testen in andere auto want in die 2 zitten alleen maar kroonsteentjes e.d schijnbaar gaat niemand in mijn omgeving goed om met elektra Smile

Ik zal vanmiddag iig even de spanning meten op de ISO stekker met en zonder lopende motor.

Woon trouwens in Emmen Wink
Reply

#13
Hey jongens,

Heb de boel doorgemeten, netjes 12,5 op de constante en op contact ook op de geschakelde.
Met lopende motor netjes 14,x volt.

Met de oude radio een variërende spanning op de speakerdraden afhankelijk van het geluidsniveau.
Bij de nieuwe radio idem dito, maar op de speakerdraden geen enkele vorm van spanning. Heb ook geprobeerd de geschakelde en de constante 12v bij elkaar te gooien, maakt geen verschil helaas.

Denk dus dat de radio DOA is.. Wel gek, 2 keer.
.
Reply

#14
Hoe zit het onder je dashboard aangesloten?
Maak er eens een detailfoto van.

2x DOA is mij te toevallig Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#15
Natuurlijk, bij deze: (heb even de stekker van de Pioneer alleen gebruikt dus wat je ziet is de oude radio op de achtergrond Wink)

[Image: 2f0bm8j.jpg]

--

[Image: 2r4r1ht.jpg]

--

[Image: 21aa1as.jpg]

Hoop dat je er wat mee kunt Wink
Reply

#16
Waar zit de losse zwarte massa draad op aangesloten?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#17
(20-05-2014, 13:42)The Force Wrote: Waar zit de losse zwarte massa draad op aangesloten?

Het chassis, onder het dashboard, hier zat de oude ook van de vorige radio.
Reply

#18
Onderste foto; valt met op dat oranje, naar blauw/wit loopt (of zie ik dat verkeerd?).

Ik denk dat daar je euvel zit. Volgens mij staat hier stroom op, terwijl blauw/wit juist de kabel is die een versterker en/of antenne moet schakelen...
Reply

#19
Helaas zie je dat verkeerd. De oranje zit nergens op aangesloten, ook had ik voor de zekerheid de blauwe al losgekoppeld op de stekker van Pioneer (dit kan gelukkig, net als de rood en oranje). Niet zichtbaar op foto trouwens. Wink

EDIT: Naar aanleiding van alle advies hier en proberen,.proberen, proberen is de radio net toch retour gegaan.

Iemand nog een advies qua radio?
Moet CD en USB opzitten, de rest is optioneel. En liefst niet duurder al 100/120 Smile
Reply

#20
Durf het bijna niet te zeggen, maar het is opgelost!
Hoe.. is een ander verhaal.. na de nieuwe radio bewoog ik de massakabel en hoorde ik de linkerspeaker, deze maakte dus sluiting op het chassis.

Vandaag de boel afgeschermd en ja hoor, de linkerspeaker doet het ook weer.
Nu dus voor niets 2 radio's teruggestuurd, maar wel een nieuwe radio (Sony) met Bluetooth e.d. voor een tientje meer. (Bedankt MediaMarkt!) \

Zij hadden een foutje gemaakt waardoor de radio van 110 euro, nu 79 was.

Dus, eind goed al goed. Dankje jullie wel in ieder geval! Smile
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.