oen nummers
#1
Hoi medeforrummers,
Mijn autootje heeft, en dat valt me tegen van 'm, na het vervangen van de rechteraandrijfas nu een lekke koppakking. Lek omdat de slangen van het koelsystreem nogal hard worden en er gassen in het overloopreservoir komen waardoor er veel kv verloren gaat. Het lijkt me niet dat er andere schade is dan alleen een lekke koppakking, of is dit een bekend probleem en dat de kop ook vaak gescheurd is? Ik denk in ieder geval niet dat de motor te heet is geweest, hij heeft nog niet met te weinig kv gelopen en op de meter is hij ook nog nooit over de helft gekomen. De distributieriem moet ook vervangen worden en ik moet dus flink aan de bak, ook onderdelen bestellen dus..
Waar ik vaak tegenaan loop is dat bij diverse autoonderdelen sites je het chassisnummer van de auto niet kunt invullen en ik niet weet hoe ik aan origineelnummers kom van de onderdelen welke ik nodig heb.
Ik denk nodig te hebben voor TSMMAA35S - 00313749 met motorcode G13BA:
Koppakkingset,
Distiributieset (inc. spanrol)
Multiriem met spanrol
waterpomp
Zijn er tips en adviezen en of dingen die ik zo even vergeet?
Oh ja, ik moet ook nog de aanhaal momenten zien te vinden van de cilinderkopbouten natuurlijk. De how-to d-riemvervangen was dacht ik ergens te vinden op het forum, met airco moet je een motorsteun loshalen begreep ik.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#2
hIj is 21 jaar oud , weet niet wat je verwacht, je kan er altijd iets mee krijgen.Koppakkingset kan je bij de Dealer halen lijkt me of via autodoc,MisterAuto.Als je bij dealer haalt kan je heel vriendelijk/sneaky vragen of hij aanhaalmomenten voor je kan uitprinten. doen ze wel hoor.De rest kan je gewoon bestllen bij de genoemde webshops. Vul dan je kenteken in. Kruislings vastzetten van kopbouten en kleppendekselpakking kan je ook gelijk mee vervangen evenals overige rubbers.Mijn swift had ook last van een koppakking gewoon vervangen toen en was ok. Let erop dat cilinderkopbouten erg vast kunnen zitten, gebruik goed passend gereedschap, koop er 1 of 2 je weet maar nooit, bij mij is er toen eentje uitgeboord.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Aanhaal momenten zullen vast hetzelfde zijn als bij de 88-96 swift. Dan kan ik ze tegen de tijd wel even uit de swift-vraagbaak (handboek) halen
39



Reply

#4
(20-06-2019, 20:42)Tomswiftswiftswift Wrote: Aanhaal momenten zullen vast hetzelfde zijn als bij de 88-96 swift. Dan kan ik ze tegen de tijd wel even uit de swift-vraagbaak (handboek) halen
Ah, dankjewel, mooi aanbod!
Als dat ook een G13Ba motor is waarschijnlijk wel ja. Uit de tijd dat ik in een motorenrevisie werkte weet ik nog dat de volgorde van aanhalen ook van belang is, bij de meeste motoren van middenuit kruislings naar buiten, maar niet altijd dacht ik, en vaak ook in trappen , bijvoorbeeld eerst alles tot 45 Nm en later alles zelfde volgorde naar 85 Nm (ik noem maar wat getallen, het idee)
Verder wil ik geen onderdelen loshalen als dat niet nodig is, kunnen in en uitlaatspruitstuk blijven zitten? dat soort tips.
Nu zie ik altijd erg op tegen dit soort klusjes, maar achteraf valt het vaak wel weer mee, en dan ben ik toch weer trots dat ik weer een klus heb geklaard met kennis van dit forum 45 en wat youtube...34
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#5
Je kan ook hier eens kijken: https://www.amtreparatiewijzer.nl/zoeken/merk/suzuki/
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.