Rob's Swift Cabrio: In de steek gelaten door de cabrio (P32)
Vandaag wat geknutseld met een nieuw setje gasveren die ik had gekocht voor de cabrio. De originele kon ik nergens uithalen, dus heb ik de gasveren van de hatchback besteld. Deze keer in Berlijn, omdat ze daar het goedkoopst waren. In eerste instantie kostten ze daar 8 euro per stuk, maar aangezien de levering wel enkele maanden kon duren, heb ik de "duurdere" veer gekocht van 17 euro per stuk.

De hatchback versie is dus enkele centimeters korter dan de cabrio versie. Ook de bevestiging aan de klep is anders en moet die ondersteboven gemonteerd worden, maar dat zal geen probleem zijn.

Wat foto's:

Boven oude veer, onder nieuwe veer

[Image: SAM_2212_zpsd75410e7.jpg]

Bevestiging aan de klep. Links oud, rechts nieuw.

[Image: SAM_2213_zps285197cb.jpg]

Kop van de oude veer afgeschroefd

[Image: SAM_2216_zps10211df2.jpg]

Ingeklemd in de bankschroef en een zaagsnede in de kogelhouder gemaakt. Met een hamerslag kun je dan de kogelhouder los slaan van de kogel.

[Image: SAM_2217_zpsa7c2079c.jpg]

[Image: SAM_2219_zpsd03bbf33.jpg]

De kogel in de kogelhouder van de nieuwe gasveer geklikt

[Image: SAM_2221_zpsc241891d.jpg]

Aan de zijde van de klep een gaat extra geboord in de nieuwe gasveer, zodat die ook met 2 schroeven vast zit aan de klep.

[Image: SAM_2222_zpsa1402284.jpg]

En dit is dan het totaal plaatje

[Image: SAM_2226_zps9f24355f.jpg]

Een kort filmpje hoe makkelijk de klep nu open gaat. Niet meer open duwen en een stuk hout ertussen Smile



Groet,
Rob
Reply

Netjes!

En wat hou ik toch van jou complete verhalen!
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

Held!! zo gaan ze er bij mij dan dus ook op komen!! 39393939
Nieuwe subrames Baleno!
KLIK
Reply

Jezus... kwijl cabrio !

net alles door zitten lezen ! Van begin tot eind wat een mooi verhaal krijgt die cabrio zo ! Keep on going ! Respect..
[Image: Untitled-13.jpg]
Reply

Ik zag gisteren morgen een zusje rijden op de N279 t.h.v. Schijndel in de richting van 's-Hertogenbosch: rode Cabrio, zwarte voorbumper alleen een ander kenteken (recente import)
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

Dat was ik dus niet, Nikky Wink

BTW, niet gepost betekent niet dat ik de afgelopen tijd stil heb gezeten. Ik heb ondertussen het gat bij de kriksteun laten lassen , via een mede forumid een GTI voorbumper gekocht en nog de Swift van m'n schoonvader te logeren gehad. Die Swift was namelijk ook aan het roesten op de bekende plaatsen. Tijdens de laatste APK van deze wagen kreeg ik het advies om toch maar die roest aan te pakken. Vandaar dat die Swift bij mij als logé was.

Plaatjes erbij:

Allereerst de voorbumper. Die had een onderlip er aan gehad en de kit daarvan was nog duidelijk zichtbaar. Ook de kleur rood kwam niet overeen, dus begon ik maar met schuren en de kit te verwijderen.

Zo kocht ik 'm:

[Image: SAM_2231_zpsffc65d58.jpg][/URL]

[Image: SAM_2232_zps3a0c04ee.jpg][/URL]

Bumper uit elkaar gehaald en geschuurd:

[Image: SAM_2233_zps6e3c9040.jpg][/URL]

[Image: SAM_2239_zps69ba4972.jpg][/URL]

[Image: SAM_2240_zps5dde3194.jpg][/URL]

[Image: SAM_2241_zps28af438b.jpg]

Eerste lagen lak, met een gewoon spuitbusje:

[Image: SAM_2242_zpsb1edd4c4.jpg][/URL]

[Image: SAM_2243_zpsbb3c62e3.jpg][/URL]

[Image: SAM_2244_zpsf04dab65.jpg]

[Image: SAM_2245_zps1daeaecd.jpg][/URL]

[Image: SAM_2246_zps1378e346.jpg]

Oude bumper eraf, nieuwe erbij en metalen plaat wat naast de radiator zit, ook maar zwart gespoten:

[Image: SAM_2247_zps3268a001.jpg][/URL]

Voorzijde zonder bumper , gelijk maar de tussenbalk ontdaan van roest en zwart gespoten
:
[Image: SAM_2248_zps49a0fd53.jpg][/URL]

En het eindresultaat:

[Image: SAM_2254_zpsd3b5d35a.jpg][/URL]

[Image: SAM_2255_zpscb0ff398.jpg][/URL]

[Image: SAM_2256_zps39145a07.jpg][/URL]

Dan het gat bij de kriksteun, van pagina 1:

[Image: SAM_1994_zpsb5d12d5f.jpg][/URL]

Ik had gevraagd om het gelaste stuk NIET te tectyleren, maar dat was dus al gebeurd toen ik de wagen ging halen:

[Image: SAM_2261_zps0617df1f.jpg][/URL]

En de logeer-Swift, de Swift van m'n schoonvader, een MK3 uit 1993 met maar 89000 originele kilometers op de teller. M'n schoonvader is de eerste eigenaar en de wagen heeft meer binnen gestaan als dat die heeft gereden. Vandaar dat de roest meeviel. Was een kwestie van wat kit in de randen van de dorpel en goed inspuiten met tectyl. Hier geen foto's van gemaakt, alleen wat leuke overzichtsfoto's:

[Image: SAM_2258_zps4d3f6ee6.jpg][/URL]

[Image: SAM_2253_zps58976049.jpg][/URL]

[Image: SAM_2252_zpsac8a4d0a.jpg][/URL]

Tijdens montage van de bumper kwam ik erachter dat er iets niet klopte aan de het geheel.............
Ziet één van jullie het?

Groet,
Rob
Reply

Waar is de bumperlip gebleven?:p
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

Jaaaaaaa mooi Rob!

En ja je mist de skirts, dat bedoel je toch :p ?
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

Skirts zouden m inderdaad erg goed staan...kleine moeite met een mooi resultaat. Ben zelf ook erg blij met mn skirtsSmile
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

De lip zit er bij lorenzo78 op Wink Maar goed bezig! Maar ik moet zeggen. Alleen tectiel, gaat weer roesten. Want tectiel is niet lucht en waterdicht. Dus ik zal als ik jouw was primer en lak erop doen ( bij voorkeur epoxy primer) en daarna bitumen of tectiel.
Reply

(24-05-2014, 22:09)rowan Wrote: De lip zit er bij lorenzo78 op Wink Maar goed bezig! Maar ik moet zeggen. Alleen tectiel, gaat weer roesten. Want tectiel is niet lucht en waterdicht. Dus ik zal als ik jouw was primer en lak erop doen ( bij voorkeur epoxy primer) en daarna bitumen of tectiel.

Dat klopt,bumper ook trouwens ziet er goed uit rob!
Handtekening verwijdert wegens te groot
Reply

Kijk, goed om te zien dat het plaatje nu klopt qua bumpers!
Reply

Tis nu wel een van de mooiste swift cabrios van nederland 39
Niet dat er nog heel veel rondrijden maargoed34
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

Tijdens montage van de bumper kwam ik erachter dat er iets niet klopte aan de het geheel.............
Ziet één van jullie het?

Ehh, nee? :o
of doel je op t feit dat je witte knippers wil? :p


Motorruimte zelf kan trouwens ook wel wat aandacht gebruiken, wd40 op een kwast en wegvegen met een doek doet wonderen, en wie weet krijg je er ook nog een veerpootbrug bij Tongue
Reply

Dank voor jullie reacties !

Er zitten 2 linker knipperlichten in de bumper Tongue Dat was me pas opgevallen toen ik de knippers over zette van de oude naar de nieuwe bumper. Deze week effe op de sloop kijken voor een rechter kapje.

Dan heeft de Swift van m'n schoonvader mooie instaplijsten, kijken of ik die ook op de sloop vind.

Enne.... skirts komen er niet op. Ik vind het op dit moment wel genoeg geweest. De wagen is mooi en ben er nu tevreden mee. Hooguit nog wat kleine (goedkope) details.

Groet, Rob
Reply

Tja, de laatste updates?? Voorlopig wel in ieder geval. Er is thuis werk blijven liggen; de Astra verdient ook weer wat TLC, de tuin moet weer eens bijgewerkt worden en in en om het huis is ook nog genoeg te doen.

Daarnaast vind ik de cabrio nu wel af. Nu is het genieten van ieder moment dat ik open kan rijden, maar ook dicht is het genieten van dit leuke autootje.

Afgelopen week weer niet stil kunnen zitten (vakantie gehad!). Wat heb ik gedaan? Allereerst brak de achterdemper van de middenpijp af, dus daar heb ik een tussenpijpje in gezet, voor zolang het houdt.

Daarna, in navolging van Robin, heb ik de bodem inclusief wielkasten ingesmeerd met een zwart goedje, hopende dat de roest nog even tegengehouden wordt.

Vrijdagochtend ben ik naar de dichtstbijzijnde sloperij geweest om wat inkopen te doen. Ben thuisgekomen met een rechter knipperlicht, een logo voor op de
motorkap en een hendel+kabel om de achterklep te openen van binnenuit. Een setje instaplijsten heb ik niet kunnen vinden; dat zal ik nog wel tegenkomen.

Als laatste heb ik aan de hand van een tip van Mitch de motorruimte en -kap van binnen gereinigd met WD-40.

Tijd voor plaatjes bij het praatje, zo'n 30 stuks.

De afgebroken einddemper van de middenpijp en het gerepareerde deel:

[Image: IMAG0650_zps238db478.jpg]

[Image: IMAG0651_zps07e4da4c.jpg]

[Image: SAM_2264_zps50f62b0f.jpg]

De bodem zwart gemaakt inclusief wielkasten en aangrenzende delen. De veerschotels moeten nog gedaan worden:

[Image: SAM_2268_zps5dd685f1.jpg]

[Image: SAM_2269_zps6eae38de.jpg]

[Image: SAM_2270_zpsd48c5904.jpg]

[Image: SAM_2273_zpsbae690e8.jpg]

[Image: SAM_2274_zps2080213c.jpg]

[Image: SAM_2276_zpsfa92934d.jpg]

De motorruimte gereinigd met WD-40:

[Image: SAM_2280_zps3945003c.jpg]

[Image: SAM_2291_zpscaa36132.jpg]

Logo op de motorkap geplakt:

[Image: SAM_2289_zpsd024df3e.jpg]

En een hendel gemonteerd om de kofferklep van binnenuit te openen. Deze hendel kan niet op de originele plek naast de stoel, want daar is vanwege de extra
versteviging van het chassis geen plaats, dus heb ik de hendel onder de stoel gemonteerd. Nadeel is dat de stoel niet meer helemaal naar voren kan, maar dat
vind ik geen probleem:

[Image: SAM_2293_zps6b146876.jpg]

[Image: SAM_2294_zpsd771d7d7.jpg]

[Image: SAM_2297_zpsf72cc1a4.jpg]

[Image: SAM_2299_zpsf3c1b388.jpg]

[Image: IMAG0659_zps70e9da97.jpg]

[Image: IMAG0660_zpsbb77a957.jpg]

En als laatste wat losse foto's van de cabrio:

[Image: IMAG0663_zpscd2262cd.jpg]

[Image: IMAG0664_zps2522dfec.jpg]

[Image: IMAG0665_zps7b12378d.jpg]

[Image: IMAG0666_zpsa66c206d.jpg]

[Image: IMAG0667_zpsbfe231a2.jpg]

[Image: IMAG0668_zps3a286369.jpg]

[Image: IMAG0669_zpsd9f6dd46.jpg]

[Image: IMAG0671_zpsd79a7942.jpg]

[Image: IMAG0672_zps2e7286d3.jpg]

[Image: IMAG0673_zpsbe20d0d8.jpg]

[Image: IMAG0674_zpsf81bb35b.jpg]

[Image: IMAG0675_zpsc62dcd87.jpg]

Groet,
Rob
Reply

Prachtig, je hebt er echt een mooi wagentje van gemaakt zo!
Reply

Petje af voor t geen wat je in korte tijd met je Cabrio gedaan hebt.
Goed verzonnen plekje voor de achterklep ontgrendeling. Mooi weggewerkt zo. Op de eco zit er ook geen plek voor in de dorpel, misschien ook een goed idee voor mij, zitten er al schroef gaten op die plek?

btw wat mij betreft mag je dat logo van je dashboard halen.
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

Welkt type ontgrendeling heb je gebruikt hiervoor?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

Echt een strakke bak geworden! wel de motorruimte ontvet toen je klaar was met wd40? anders kan je over een maand weer opneuw beginnen met poetsen :p
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.