Rob's Swift Cabrio: In de steek gelaten door de cabrio (P32)
#21
Goed bezig geweest met stuur en motorkap! Nette cabrio zo!39

Ik zou de roest wel echt aanpakken, in mijn ogen heb je het nu meer gemaskeerd, als aangepakt.
Zoals eerder gezegd is dit wel erg belangrijk in een cabrio en zou toch wat verder gaan onderzoeken naar de staat van de bodem...
Reply

#22
Ja, daar is 'ie weer!!

Water blijft in de dorpel staan waardoor het chassis gaat roesten.
Ik kan je daar hele mooie foto's van laten zien Smile

Laat dit goed aanpakken, Rob. Dat houdt in dat hij bij een goede lasser komt te staan die de gehele zijkanten opnieuw gaat maken. Dit is het enige deel dat de auto omhoog houdt en is zeer gevoelig voor aantasting door roest.
Van binnen is het nog steeds een grote roestbende en dat gaat vrolijk verder zo...
Reply

#23
(03-03-2014, 11:35)robin_swiftsensation Wrote: Nu nog een mooi rood gti voorbumpertje erop en de roest goed in de gaten houden. Nu heb je wat plekjes met plamuur bij gewerkt maar pas daarmee op. Zeker bij een cabrio....Dorpels en cabriochassis zorgen ervoor dat het bodempje niet doorknikt. Daar waar je dorpels rot zijn zal hoogstwaarschijnlijk ook het cabriochassis wat aan zijn getast.


ik ben het met robin eens dit is meer tijdelijk patch werk de roest tackle je alleen maar door het grondig aan te pakken dus ruim om de roest weg te halen en nog beter 2 nieuwe dorpel platen er op te lassen
NEE geen geadresseerde post van het CJIB, en/of van de BelastingdienstNEE
Reply

#24
Ja, die foto's van die doorgeroeste balken heb ik ook gezien.

Om dat alles te laten lassen, wat denken jullie wat dat ongeveer gaat kosten? Ben ik met (ik noem maar wat) 200 euro klaar, of moet ik over de 500 euro gaan denken? Ik heb totaal geen zicht op wat laswerk en plaatmateriaal kost. Zelf kan ik het in ieder geval niet.
Reply

#25
Chassis lassen incl nieuwe pasklare dorpels en laswerk bij de vloer kostte me destijds ruim 1000 euro bij een schadehersteller.
Waarom heb ik 'm daar laten lassen? Chassis is van levensbelang voor het behoud van de auto en mijzelf Smile

Enkel plaatwerk zit bij de hobbybob rond die koers ja, tussen de 200 en 500.
Reply

#26
Ik laat dat ene gat nog dichtlassen en de rest laat ik voor wat het is. Helaas laat m'n portemonnee zo'n investering niet toe. Daarnaast hoeft de auto mij niet te overleven. Als die op een gegeven moment niet meer door de APK komt, bied ik hem te koop aan. En mag een ander er een mooi project van maken.

Vanwege dezelfde reden ben ik dus ook op zoek naar een goedkoop nieuw cabrio-kapje. En ja de stoffen kappen zijn veel beter dan de vinyl kappen. Maar ook wel duurder. En dat is juist het probleem. Geld..........Thumbsdown Pfff Dat boompje in de tuin wil maar niet groeien.
Reply

#27
Hahaha!! Herkenbaar. Ik blijf maar mest strooien maar groeien ho maar Smile
Reply

#28
Vanochtend weer een paar uurtjes besteed aan m'n Swiftje. Allereerst ben ik begonnen met het dak te poetsen. Wat "voor" foto's:
[Image: SAM_2007_zpse7175785.jpg]
[Image: SAM_2008_zps3f804a48.jpg]
[Image: SAM_2009_zpsf6549ea4.jpg]
[Image: SAM_2010_zpsb4dfb108.jpg]
[Image: SAM_2011_zpsb27667f4.jpg]
[Image: SAM_2012_zps4d65bfdb.jpg]
[Image: SAM_2013_zps2956da74.jpg]
[Image: SAM_2014_zps8c1814be.jpg]
[Image: SAM_2015_zpsa464240c.jpg]

En het dakje na een goede wasbeurt:
[Image: SAM_2016_zps13b3ab4a.jpg]
[Image: SAM_2017_zpsce58949b.jpg]
[Image: SAM_2018_zps75ce8ec4.jpg]
[Image: SAM_2019_zpsd3b3327a.jpg]
[Image: SAM_2020_zps879e89e3.jpg]
[Image: SAM_2021_zps4dc46468.jpg]
[Image: SAM_2022_zpscc6b5360.jpg]
[Image: SAM_2023_zps256ec840.jpg]

Dat het dakje weer zo mooi is, wil niet zeggen dat ik het niet meer vernieuw. Het blijft een ramp om het te sluiten als het een paar uur heeft open gestaan. Dan moet ik zo'n 10 minuten wachten voordat de voorkant eens goed aansluit aan de voorruit. Dat is dus het gevolg van het krimpen van het vinyl van het dak.

Verder nog de pookknop vernieuwd. Voor 4 euro kon ik die niet laten liggen.
Oud:
[Image: SAM_2005_zps083734a7.jpg]

En nieuw:
[Image: SAM_2006_zps1f7f80cf.jpg]

Ik vond dat de nieuwe knop toch wat te hoog stond en dat hij niet zo mooi aansloot op de pookknop rubber. En toen heb ik maar de zaag in de stang gezet. Idea
[Image: SAM_2024_zpsad26d2a5.jpg]

Met dit als resultaat
[Image: SAM_2025_zpsed9be735.jpg]

O ja, nog m'n Action navigatie ook maar er in gezet
[Image: SAM_2026_zps15dd8772.jpg]

En rechts het stukje gespoten wat in de primer stond, met spuitbusje RAL3020 hoogglans.
[Image: SAM_2027_zpscbe4ca1c.jpg]

En vrijwel de hele middag open gereden met dit geweldige weer.

Afgelopen week heb ik nog onderdelen besteld bij mister-auto voor een grote beurt:
Oliefilter
luchtfilter
Brandstoffilter
Set bougies
Verdeelkap
Rotor
2 Multiriemen
Distributieset

Als dat binnenkomt (ergens volgende week) vervang ik ook nog de:
Motorolie
Koelvloeistof
Remvloeistof

en als toetje:
Injectorreiniger

Groet,
Rob
Reply

#29
Hij glimt weer mooi!

Echt super zo goed als je hem vertroeteld, en het wordt je gegund want morgen mag je weer de hele dag open rijden.
Er rijdt hier in de buurt ook een witte cabrio rond, als ik die zie ben ik stiekem ook wel een beetje jaloers. Jammer van die vervelende roest altijd..
Reply

#30
lekker bezig . die eerste pookknop is misschien wel een echte suzuki "rhino" pookknop (lol)

is mister auto voordeliger als anderen? Ik moet namelijk ook nog het en ander bestellen
Reply

#31
Leuk om te zien dat deze auto de aandacht krijgt die die verdiendSmile
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#32
Lekker bezig!!
Heb al het e.e.a. open staan voor een nieuw dakje.
Reply

#33
(08-03-2014, 22:24)Tomswiftswiftswift Wrote: lekker bezig . die eerste pookknop is misschien wel een echte suzuki "rhino" pookknop (lol)

is mister auto voordeliger als anderen? Ik moet namelijk ook nog het en ander bestellen

Ik bestel al 2 jaar m'n auto onderdelen bij mister auto, en ik vind het tot nu toe de goedkoopste webwinkel wat dat betreft. Je moet wel geduld hebben met de levering. Trek rustig 1 week uit tussen bestellen en leveren. Soms komt je bestelling uit Duitsland, dan weer uit Frankrijk. Voor de onderdelen die ik beschreef betaalde ik ongeveer 100 euro. Gratis verzending.
Reply

#34
Vandaag kreeg ik de onderdelen binnen die ik vorige week besteld had bij Mister-Auto.

Hopelijk zit het weer het komend weekend weer mee. Kan ik sleutelen !

[Image: SAM_2031_zpsd627a460.jpg]

Nu zul je wel afvragen: GM (Opel) olie in de Suzuki? Ja, het is 5W30 synthetische olie, gebruik ik ook voor m'n andere auto (Astra) en kan ik héél goedkoop krijgen. De Astra rijdt er prima mee, dus ik hoop de Suzuki ook.

Groet,
Rob
Reply

#35
Ik rijd ook op 5W30 sinds een week. Gaat prima, maar 10W40 schijnt wel beter te zijn, ga in Juni die er weer in gooien.
Reply

#36
Ik heb de knoop doorgehakt en een nieuwe kap besteld bij een leverancier in Duitsland. Over 2 weken ga ik de nieuwe kap daar ophalen.

Was nog aan het twijfelen om hem op ebay in de USA te bestellen, maar heb uitgerekend met de Invoercalculator
dat de prijs voor een zwarte stoffen kap maar 30 euro scheelde. En aangezien ik toch de voorkeur heb aan afhalen en contant betalen, heb ik gekozen voor de Duitse firma.

De kap gaat overigens steeds moeilijker dicht vanwege het krimpen. Vandaag heeft die bijna de hele dag open gestaan en vanavond had ik de grootste moeite om hem dicht te klemmen aan de voorruit. Er kan ook bijna een hand tussen de kap en de achterklep, dus zo strak zit die al.

Groet,
Rob
Reply

#37
Wat kost zon nieuw kapje nou?
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#38
2 x de helft + wat benzine... Smile
Voor een goede 400 euro heb je een mooie kap liggen, dan moet 'ie er nog op...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#39
Zoek 'm maar uit op Verdeckshop

Prijzen vallen wel mee, vind ik.

Groet,
Rob
Reply

#40
De hele zaterdag aan de Swift gewerkt en de grote beurt is bijna klaar.
Wat heb ik er allemaal aan gedaan:

Oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter, 2 multiriemen, distributieriem + spanrol, olie, koelvloeistof, bougies, klepdekselpakking en rotor + verdeelkap vervangen.

Daarnaast de kleppen gesteld, de startmotor gedemonteerd en ingevet, alle 4 remmen gedemonteerd, voeringen gecontroleerd en metalen delen met kopervet ingesmeerd, klepdeksel en buitenkant trommelremmen gespoten.

Plaatjes:

Oude bougies, brandstoffilter, rotor, verdeelkap, spanrol distributie
[Image: SAM_2047_zps347846b2.jpg]

1 Van de multiriemen. Let op de barsten!
[Image: SAM_2046_zps49027298.jpg]

Oud luchtfilter versus nieuw:
[Image: SAM_2043_zps724be2c3.jpg]

Spanrol van de stuurbekrachtiging gangbaar gemaakt en ingevet:
[Image: SAM_2042_zpsd79ad246.jpg]
[Image: SAM_2039_zpsa61ddf42.jpg]

Startmotor gedemonteerd en de as ingevet:
[Image: SAM_2038_zpse2d8e6cc.jpg]
[Image: SAM_2037_zpse96e9d7e.jpg]

Zooitje bij elkaar:
[Image: SAM_2036_zps689bc137.jpg]

Kleppen stellen:
[Image: SAM_2035_zps8444c1ea.jpg]

Distributie vervangen:
[Image: SAM_2034_zpsc9548a47.jpg]

Buiten in actie:[Image: SAM_2033_zps1e2285e7.jpg]

Alles was lekker simpel te doen, recht toe, recht aan, geen speciaal gereedschap nodig. Het enige wat tegen zat was het brandstoffilter. Dat zat erg onhandig weggewerkt tussen de brandstoftank en de carrosserie.

En maar 2 boutjes afgebroken, omdat ze te vast zaten vanwege de roest. 1 Boutje heb ik hersteld en de andere niet meer teruggeplaatst, zat in de distributiekap.

Vanmiddag is nog de remolie aan de beurt. Die wordt dan ook nog vervangen. En dan is de grote beurt klaar.

Groet,
Rob
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.