Swift GTI Turbo motor in Cappuccino
#1
Hoi, ik heb wat vragen over onderstaande motorruimte. Ik denk dat een geoefend oog zal zien dat deze motorruimte nogal wat aangepast is voor racerij. Ik zou deze auto echter graag op de openbare weg gebruiken.

de eerste vraag : Hoe zijn jullie ervaringen met de Suzuki Swift GTI Turbo 1.3 motor bij normaal weggebruik?
en de tweede vraag, wat zijn de karakteristieken van deze motor bij intensief gebruik?
is het een betrouwbare motor?
Waar moet ik op letten bij aankoop?

[Image: ScreenShot2013-07-06at225735_zpsfc1de7ed.png]

[Image: G13B-3_zps71b4764d.jpg]

Reply

#2
Ziet er netjes uit allemaal, erg interessant bakkie zo, daar zou ik graag een rondje rond zandvoort mee willen Smile

om je vragen te beantwoorden..

Streetability hangt van je eigen wensen:
-wat vind jij dat een auto nodig heeft
-wat vind je dat een auto NIET moet doen
-Rijstijl

Verder hangt alles af van je turbosetup, type en afstelling van de ECU, de versnellingsbak, het diff, en je onderstel..

Ik rijd op het circuit met een swift GTI met turbo, met een gt15(verschrikkelijk kleine turbo) met ongeveer 165 wielpk/185 krukaspk en 250 NM koppel.
Ik heb GEEN turbogat, en mijn auto zou je perfect dagelijks kunnen rijden, als er een interieur enzo inzat.
Ik heb eigenlijk geen noemenswaardige problemen die te wijten zijn aan de motor of de versnellingsbak.

Daar moet ik bij zeggen dat niet de grenzen van het blok of versnellingsbak opzoek
Ik kom niet in de buurt bij maximale druk van mijn blokje, ik trek geen sprints vanaf stilstand(dus de bak krijgt geen echte klappen), en ik heb geen extreem zware koppeling, ook om mijn bak te sparen.
Ik geef wel alles op het circuit met deze setup en deze spullen.

MAAR, ga je dus op hoge druk rijden, met een grote turbo, met een hoop vermogen, op een versnellingsbak die niet veel kan hebben.. you're gonna have a bad time.. nogmaals.. alles komt neer op afstelling, en materiaalkeuze.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#3
Ja zijn beyrouwbaar en worden alom geprezen daarvoor maar hoe meer je van het blokkie vraagt............
Maar dat is met elk blok. moet wel belachelijk snel zijm in eem cappucino
39



Reply

#4
Bedankt alvast ! Voor zover ik weet levert het blok 200 pk op de achteras. en zit er een aangepaste cosworth versnellingsbak aan vast, omdat bijvoorbeeld de Jimny bak het niet volhield.

Dat een Swift FWD is en een cappo RWD maakt het wat lastiger.

Reply

#5
RWD maakt het juist makkelijker met optrekken en biedt waarschijnlijk ook wat meer mogelijkheden om er een fatsoenlijke versnellingsbak achter te hangen. Want zo'n gti bak met 200 pk is zwakker dan een pakje boter wat te lang in de zon heeft gelegen.
Reply

#6
Wat voor diff zit eronder? Een standaard diff blaas je aan stukken denk ik..
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#7
het is blijkbaar toch een standaard cappo differentieel met 4:1 ratio. ik krijg er o.a. wel twee losse LSD's bij, en een reserve 1.3 gti blok.

Wat betreft de versnellingsbak..aangezien ik een RWD aandrijving heb, weten jullie welke versnellingsbakken zouden passen in het geval van schade? En dit is een minder dringende vraag, maar weten jullie misschien een sequentiele bak die er goed op aan zou sluiten?
Reply

#8
Ik zou de huidige bak gewoon rebuilden, mocht ie stuk gaan, en anders weer een zelfde bouwen.
sequentiele bak is heul duur, daar moet je eens over na gaan denken als je serieus van plan bent te gaan racen.

Ik vermoed dat met de huidige setup het diff je zwakste punt is.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#9
De auto heeft geen catalysator en staat in Engeland als een 660cc op kenteken. Dit kan in NL wel lastig worden.

Het katalysator probleem wil ik graag voorkomen dus ik heb de verkoper gevraagd of hij die kan inbouwen..hoe zijn mijn kansen dat de auto door de CO metingen komt? Hoe vergroot ik deze? :/
Reply

#10
Mijn auto heeft geen katalysator, alleen een middendemper, nooit problemen gehad.
Welk jaar is die cappuccino? voor 1996 lukt het, daarna is het een probleem.. invoeren wordt met dat blok behoooorlijk lastig.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#11
de auto is uit 93, is het dan nog steeds zo lastig?
Reply

#12
De RDW kan moeilijk gaan doen over de motor die er in zit..
Ik weet niet exact hoe dat werkt, maar het is best een behoorlijk risico, want als ze bij de RDW de auto met het blok niet accepteren, hang je.

Ik zou het eens informeren bij de RDW..
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#13
Ik heb de RDW gebeld, ze zeggen dat deze engelse auto sinds 1999 op kenteken staat, wat voor mij betekent dat de auto in 1999 uit Japan is ingevoerd. Dit moet vast ergens in de papieren van de auto staan.

De RDW ziet weinig problemen met de grotere motor, behalve dat er een herkeuring komt (en dan kijken ze vooral naar het blok). Omdat cappuccino's niet na 1995 zijn gebouwd hoef ik niet verplicht een kat met lambda. Ik denk dat ik mijn jawoord maar eens ga geven 39
Reply

#14
Goed bezig.
Dus je zou zo door de RDW importkeuring moeten komen met die g13b, en dan een herkeuring doen.. goed om te weten.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#15
Waarom een herkeuring? Bij een importkeuring is er toch een officiƫle keuring voor datum eerste toelating? Je biedt de auto aan in de staat zoals hij is.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#16
Zeg dat nou niet nu maak je me in de war Smile Ik heb de vorige keer mijn auto zelf geimporteerd. De auto was toen een maand lang via Unive op kenteken verzekerd zodat ik hem naar huis kon rijden, via de veerpont Dover-Duinkerken. Eenmaal in Nederland heb ik de lampen omgebouwd en ben op goed geluk met de auto naar de RDW gereden, daar is de auto op kenteken gezet.

Ik wil het dit keer hetzelfde doen. Alleen is dit keer de motor dus anders dan op kenteken staat. Ik zal de auto toch wel kunnen invoeren ?..maar goed ik wil er ook mee kunnen rijden. Ik denk dat de verzekering anders erg moeilijk gaat doen.
Reply

#17
Ziet er zeker netjes uit! Gaaf dat dat gewoon kan!39

Misschien moet je even uitzoeken hoeveel moeite het is om hem met die motor in Engeland op papieren te krijgen.
In Engeland schijnen ze daar veel minder moeilijk in te zijn en dan is het in NL als het goed is alleen papierwerk Wink
Veel Nederlandse kitcars schijnen om die reden eerst in Engeland op papier gezet te worden om hem vervolgens weer naar NL te exporteren. Aangezien de auto dan zo in een land in de EU goedgekeurd is, moeten ze naar mijn weten het NL ook wel goedkeuren...
Dus dat zou ik eerst even uitzoeken! Het fijne weet ik er namelijk niet van en of het nog steeds zo is...

Verder vraag ik me wel af wat je doel van dit topic is? Het lijkt me meer een vraag, in dat geval is het niet echt een project en dan past het beter op een andere plek op het forum. Of is het de bedoeling om ons in dit topic op de hoogte te gaan houden hoe het exporteren en het straat waardig maken van de Cappuccino verloopt? Dan staat hij naar mijn inzien hier wel goed 39
Reply

#18
Bedankt voor de reacties, inmiddels is de aanbetaling gedaan ! Het is zeer waarschijnlijk dat ik deze auto zelf ook ga verbeteren. Ik verwacht dat de auto bijvoorbeeld nu zo'n 1:6 rijdt, dat vind ik de eerste maand niet zo erg maar later misschien wel. Ik heb liever een snelle auto die ook enigszins betrouwbaar is (ik heb best een verantwoordelijke rijstijl Wink . Ik heb ook plannen voor een speciale uitlaatdemper die ik wil laten bouwen. Het interieur mag van mij ook wel wat mooier. er is genoeg te melden !
Reply

#19
Denk dat een s2000 interieur wel erg chic zal staan eerlijk gezegd 34

Dikke bak, hoop echt dat de apk geen problemen geeft...
Reply

#20
1 op 6? Nee joh! Reken op tussen de 1 op 10 en 1 op 15 op de snelweg en op circuit/vol gas 1 op 7 ofzo
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.