Trillende speakers
#1
Goedenavond,

Sinds een weekje ben ik de gelukkige eigenaar van een Suzuki Swift uit 1998 en omdat er geen radio en speakers inzaten (nooit ingezeten) ben ik begonnen met het plaatsen hiervan. Als eerste heb ik er een Pioneer DEH-4400BT ingezet en vervolgens een setje Alpine SPG-10C2 10cm speakers op de orginele plaatsen in het dashboard. Ik ben bij het plaatsen van de speakers alleen wel een beetje te enthousiast geweest en heb de standaard kabels verlengt door de nieuwe kabel erin te draaien, zou dit een heel groot probleem zijn of kan ik dit gewoon laten zitten?

Het probleem van deze speakers is dat met een beetje lage tonen de speakers het dashboard nogal laten trillen en dat klinkt voor geen meter. Ik heb al rubberen ringetjes tussen de speakers en het dashboard gezet en dat was wel een kleine verbetering maar nog steeds niet super. Zou wat geluidsissolatie achter de speakers helpen?

Nu dacht ik zelf als ik de lage tonen laat afhandelen door een subwoofer trillen de speakers ook niet zo meer, nu zet ik deze liever niet in in m'n kofferbak dus dacht ik aan iets als de Pioneer TS-WX110A. Zou dat samen met de speakers voor geluid zorgen wat bij normaal geluidsniveau prettig is om naar te luisteren en als ik hem wat harder zet ook nog luisterbaar is? Of zou ik achterin beter grotere speakers kunnen zetten en dan geen sub? Beiden lijkt me natuurlijk het best maar budget speelt ook nog een rol.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, groetjes.
Reply

#2
Subwoofer erbij en speakers voorin met je HPF affilteren vanaf 80hz, dan kom je al een heel eind. Achter je speakers kan je dempingswol oftewel "dacron" gebruiken, waardoor je speakermeer volume "ervaart" en beter zal klinken.
2e hands kan je een leuk versterker + sub setje kopen voor weinig. Ik heb ook wel wat in de aanbieding. Stuur maar een PB'tje als je interesse hebt.
Reply

#3
(20-06-2013, 00:50)Calarius Wrote: ... heb de standaard kabels verlengt door de nieuwe kabel erin te draaien, zou dit een heel groot probleem zijn of kan ik dit gewoon laten zitten?
...

Nee nee, dit is not done!! Solderen en krimpkous of isolatietape eroverheen is het beste. Andere optie is kabelschoentjes en die in de krimpkous en/of isolatietape
Reply

#4
Kabels even netjes vastmaken dus en dempingswol achter de speakers. Ga ik daar meteen aan beginnen Smile Maar zou de Pioneer sub een goede oplossing zijn? Ik heb namelijk liever geen sub in de achterbak vanwege ruimtegebrek. Of een andere platte sub?
Reply

#5
Als je geen sub wilt, maar wel een fatsoenlijk geluid, zou ik voor 6x9 speakers in de hoedenplank gaan. Uit 10 cm speakertjes haal je simpelweg geen fatsoenlijke bastonen.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#6
Dus 10cm + 6x9 speakers is samen beter geluid als 10cm + een platte sub onder de stoel? En als ik speakers achterin zet heb ik ook nog iets van een filter nodig lijkt me? Om te zorgen dat de lage tonen meer naar de speakers achterin gaan. Ik kan alleen niet zo snel vinden waar ik zo iets koop, wel kan ik een versterker met filter vinden maar ik vraag me dan af of ik die wel nodig heb voor wat ik wil.
Reply

#7
Die actieve subwoofers voor onder je stoel zijn best aardig hoor, leuke aanvulling als je niet wilt beuken maar wel een lekker geluid wilt.
Pioneer heeft ook van die platte actieve subwoofers die je zo in de kofferbak plaatst en je maar 8cm ofzo aan ruimte verliest. Die dingen zijn een beetje prijzig (wellicht 2e hands redelijk geprijsd te vinden), maar klinken wel fijn.
Zo'n actieve subwoofer moet je aansluiten de subwoofer uitgang van je radio en dan op je radio je HPF op 80hz ofzo zetten. En je subwoofer op zelfde frequentie filteren.

Dan krijg je best een leuk geluid hoor, je radio is in elk geval prima!

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.