Het grote APK topic
#41
en zal die aan die norm voldoen zonder kat?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#42
(22-03-2015, 16:49)swift16vrules Wrote: en zal die aan die norm voldoen zonder kat?

Dat zal je moeten proberen Smile
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#43
Klopt het dan (ik denk het wel) dat de mk2 gti zonder kat kan mits de uitstoot goed is (heeft U9 code)
Vanaf 1992 gti is het verplicht dus vanaf mk3? Ik heb het niet opgezocht maar ik had er ooit ook met een bekende swift gti rijder er over
39



Reply

#44
u9 ect boeit allemaal niet voor apk.

Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.

Dus als jou auto van 92 is, mag je best katalysator verwijderen en lambdasonde behouden. Wordt dan alleen een stationaire meting verricht. Mits de keurmeester beetje op de hoogte is.

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/S...l%2041.pdf

Als je hebt tabel bekijkt mag je nu 3,5% CO uitstoot hebben.
Reply

#45
Hoe zit het met Abs en apk, moet die altijd het doen of als je auto ouder is dan x aantal jaar mag het zijn dat die het niet doet? hoor verschillende verhalen hierover
Reply

#46
ABS moet goed werken en er moet een deugdelijke waarschuwingsinrichting zijn...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#47
De onderdelen van een antiblokkeersysteem:

- moeten deugdelijk zijn bevestigd met de daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen;
- mogen niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast;
- mogen niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken, en
- mogen geen lekkage vertonen

Antiblokkeersystemen moeten goed functioneren en moeten zijn voorzien van een deugdelijke waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt.

Als het erop zit moet het werken, dus niet bouwjaarafhankelijk!
[Image: 10014092_10153315236727302_580458217628885441_o.jpg]

-- Low and Slow --
Reply

#48
Even weer een topic naar boven schoppen!

Ik las dit in de nieuwe apk eisen van 2015:
"Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A)."

Bron (punt 3)

Betekent dit dat iedereen met een beetje sportuitlaat (lees: ik met een Japstyle) niet meer door de keuring komt? Puzzled
Reply

#49
Deze regel staat er al langer, maar een apk station is niet verplicht een db meter te hebben. Als ze er wel eentje hebben moeten ze hem namelijk ook gebruiken. Ze zijn nog bezig met de regels aanpassen dat je als keuringsstation wél verplicht bent om een db meter aan te schaffen, maar dat kan nog wel eventjes duren. Dus dat wordt nog leuks straks, elk jaar die brompot er onderuit lopen halen..
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#50
Onzin, zag dat er gewoon weer nieuwe apk op mn swift zat. Jaar ervoor ook geen probleem.
Officieel mag het niet nee, maar niet iedere apk keurder heeft de juiste middelen een db test uit te voeren.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#51
Momenteel staat erachter als wijze van keuren: aan deze eis wordt niet getoetst voor de APK..
Dus op dit moment maakt het nog geen zak uit voor de APK, ome agent kan wel lastig doen!
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#52
Zal het wel een stuk stiller worden op straat, als db's gemeten worden tijdens de APK Tongue
Reply

#53
Oke mooie norm dan Smile Ze zetten het overal zodat iedereen denk dat ie daar aan moet voldoen en vervolgens wordt het niet getoetst Tongue

In ieder geval ben ik weer wat wijzer gewordenSmile Bedankt Matthijs
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.