30-04-2013, 21:53
(This post was last modified: 04-06-2013, 11:31 by AutocrosserMarc!.)
voor de mensen die me nog niet kennen.. de naam is marc van wijlen.
in mn vrije tijd ben k bezig met autocross.
na een jaar in de regio te hebben gereden gingen we al snel aan de toekomst denken.
eind vorig seizoen besloten om in 2013 te gaan deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap Autocrosss b , maarja dan moeten we toch wel echt aan de bak , als willen we een beetje goed uit de verf willen komen in de sterk bevochten junioren klassen. een klasse voor jongens en meiden van 14 t/m 18 jaar oud , die met standaart auto´s moeten rijden met max. 1300cc cilinder inhoud.
besloten om een verse swift te kopen. die zijn we gaan strippen , dichtlassen, rolkooi erin gemaakt.. en dan begint het eigenlijk pas. wat verstevig je wel en wat niet, wat mag wel volgens de regelementen en wat juist niet.
klikje voor foto"s'
nou dan ben je maanden verder en zit het grootste las en slijp werk er wel op, dan gaan we de rest maar uit-dokteren. grotere radiateur achterin voor meer koeling , tankje achterin , accu achterin. waar willen we het hebben en wat is het gunstigste kwa gewicht.
dit alles moet voor de veiligheid ook weer netjes afgeschermd worden met alluminium. dan nog de race stoel+gordels en stuur erin en een dashbordje met de benodigde meters en lampen. dan is het al half april en moet er nog vanalles gebeuren voor de eerste nk 20 april te pieterzijl in friesland.
de motor zou weer eens wat anders worden als een swift gti, het zou een cultus motor worden. maar de onderdelen zouden er niet optijd zijn... helaas! toen bedacht ik dat ik een keer gti motors ben wezen shoppen bij lielaleuter!
die lagen netjes in het rek! dusja pak de voorste maar en compressie gemeten. dat zag er allemaal dik in orde uit!
nog 7 dagen tot de 1ste nk..
de auto kreeg een mooie laag verf , aangebracht door mijn pa. snel de motor inbouwen waar we de kleppendeksel ook een mooi blauw kleurtje van hadden gegeven. verf was nog nat maar hij ligt erin. de laatste week met t team de laatste dingen afgemaakt. problemen met de kabelboom konden verholpen worden.
klikje voor foto"s
vrijdag ochtend 10uur..
de auto stond klaar de laatste stickers werden geplakt, nog een snelle controle van alles gemaakt. bleek de dynamo niet bij te laden.. maar met het aansluiten van een los hangend draadje was ook dat verholpen. snel nog even wat test meters maken bij ons achter en op de vrachtwagen er mee! om half 3 vertrokken we op naar de grote polders van friesland!
om 7uur in de avond waren we eindelijk op de nk, meteen door na de keuring. alles was ok vertelde ze me. vroeg slapen in de caravan want de kou buiten was niet om van te genieten.
de volgende ochtend ging het dan gebeurden, voor de 1ste manche kreeg ik nog de tip van mn pa: doe rustig aan , geen gekke dingen en wen aan de nieuwe auto.
ik moest vanaf de 3de startrij komen , rustig de eerste ronde door. k kreeg meteen een goed gevoel en zo eindigde k op een 9de plek.
2de manche verliep boven verwachting toen ik eindigde met een 2de plek. de motor hield zich super op de harde klei baan. en een heerlijk gevecht gehad op de baan met een andere jongen
beelden 2de manche!
3de manche vanaf een 2de startrij 6de geworden.
daarmee had ik genoeg punten verzameld om door te gaan naar de grote finale waar van de 28 junioren maar 15 mochten starten. ik moest op de 3de rij starten en ik zat er meteen goed bij , helaas werd ik in de 2de ronden lelijk over de kop geduwd en eindigde daar mijn 1ste nk wedstrijd.
beelden van finale!
draagarm krom, schokbreker door de midden. en wat plaat schade , maar het is uiteindelijk meegevallen. en we hebben het met zn alle goed naar ons zin gehad.
de 2de nk zal op 26 mei in holterhoek plaatsvinden , we gaan weer met goede moed
kijken of het daar wat beter zal gaan, en dat we wat meer puntjes kunnen meepakken voor het kampioenschap.
ik zal jullie proberen op de hoogte te houden over het verloop van het seizoen, enjoy!
in mn vrije tijd ben k bezig met autocross.
na een jaar in de regio te hebben gereden gingen we al snel aan de toekomst denken.
eind vorig seizoen besloten om in 2013 te gaan deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap Autocrosss b , maarja dan moeten we toch wel echt aan de bak , als willen we een beetje goed uit de verf willen komen in de sterk bevochten junioren klassen. een klasse voor jongens en meiden van 14 t/m 18 jaar oud , die met standaart auto´s moeten rijden met max. 1300cc cilinder inhoud.
besloten om een verse swift te kopen. die zijn we gaan strippen , dichtlassen, rolkooi erin gemaakt.. en dan begint het eigenlijk pas. wat verstevig je wel en wat niet, wat mag wel volgens de regelementen en wat juist niet.
klikje voor foto"s'
nou dan ben je maanden verder en zit het grootste las en slijp werk er wel op, dan gaan we de rest maar uit-dokteren. grotere radiateur achterin voor meer koeling , tankje achterin , accu achterin. waar willen we het hebben en wat is het gunstigste kwa gewicht.
dit alles moet voor de veiligheid ook weer netjes afgeschermd worden met alluminium. dan nog de race stoel+gordels en stuur erin en een dashbordje met de benodigde meters en lampen. dan is het al half april en moet er nog vanalles gebeuren voor de eerste nk 20 april te pieterzijl in friesland.
de motor zou weer eens wat anders worden als een swift gti, het zou een cultus motor worden. maar de onderdelen zouden er niet optijd zijn... helaas! toen bedacht ik dat ik een keer gti motors ben wezen shoppen bij lielaleuter!
die lagen netjes in het rek! dusja pak de voorste maar en compressie gemeten. dat zag er allemaal dik in orde uit!
nog 7 dagen tot de 1ste nk..
de auto kreeg een mooie laag verf , aangebracht door mijn pa. snel de motor inbouwen waar we de kleppendeksel ook een mooi blauw kleurtje van hadden gegeven. verf was nog nat maar hij ligt erin. de laatste week met t team de laatste dingen afgemaakt. problemen met de kabelboom konden verholpen worden.
klikje voor foto"s
vrijdag ochtend 10uur..
de auto stond klaar de laatste stickers werden geplakt, nog een snelle controle van alles gemaakt. bleek de dynamo niet bij te laden.. maar met het aansluiten van een los hangend draadje was ook dat verholpen. snel nog even wat test meters maken bij ons achter en op de vrachtwagen er mee! om half 3 vertrokken we op naar de grote polders van friesland!
om 7uur in de avond waren we eindelijk op de nk, meteen door na de keuring. alles was ok vertelde ze me. vroeg slapen in de caravan want de kou buiten was niet om van te genieten.
de volgende ochtend ging het dan gebeurden, voor de 1ste manche kreeg ik nog de tip van mn pa: doe rustig aan , geen gekke dingen en wen aan de nieuwe auto.
ik moest vanaf de 3de startrij komen , rustig de eerste ronde door. k kreeg meteen een goed gevoel en zo eindigde k op een 9de plek.
2de manche verliep boven verwachting toen ik eindigde met een 2de plek. de motor hield zich super op de harde klei baan. en een heerlijk gevecht gehad op de baan met een andere jongen
beelden 2de manche!
3de manche vanaf een 2de startrij 6de geworden.
daarmee had ik genoeg punten verzameld om door te gaan naar de grote finale waar van de 28 junioren maar 15 mochten starten. ik moest op de 3de rij starten en ik zat er meteen goed bij , helaas werd ik in de 2de ronden lelijk over de kop geduwd en eindigde daar mijn 1ste nk wedstrijd.
beelden van finale!
draagarm krom, schokbreker door de midden. en wat plaat schade , maar het is uiteindelijk meegevallen. en we hebben het met zn alle goed naar ons zin gehad.
de 2de nk zal op 26 mei in holterhoek plaatsvinden , we gaan weer met goede moed
kijken of het daar wat beter zal gaan, en dat we wat meer puntjes kunnen meepakken voor het kampioenschap.
ik zal jullie proberen op de hoogte te houden over het verloop van het seizoen, enjoy!
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!