Suzuki swift crossauto´s 2013
#1
voor de mensen die me nog niet kennen.. de naam is marc van wijlen.
in mn vrije tijd ben k bezig met autocross.

na een jaar in de regio te hebben gereden gingen we al snel aan de toekomst denken.
eind vorig seizoen besloten om in 2013 te gaan deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap Autocrosss Smileb , maarja dan moeten we toch wel echt aan de bak , als willen we een beetje goed uit de verf willen komen in de sterk bevochten junioren klassen. een klasse voor jongens en meiden van 14 t/m 18 jaar oud , die met standaart auto´s moeten rijden met max. 1300cc cilinder inhoud.

besloten om een verse swift te kopen. die zijn we gaan strippen , dichtlassen, rolkooi erin gemaakt.. en dan begint het eigenlijk pas. wat verstevig je wel en wat niet, wat mag wel volgens de regelementen en wat juist niet.
klikje voor foto"s'

nou dan ben je maanden verder en zit het grootste las en slijp werk er wel op, dan gaan we de rest maar uit-dokteren. grotere radiateur achterin voor meer koeling , tankje achterin , accu achterin. waar willen we het hebben en wat is het gunstigste kwa gewicht.

dit alles moet voor de veiligheid ook weer netjes afgeschermd worden met alluminium. dan nog de race stoel+gordels en stuur erin en een dashbordje met de benodigde meters en lampen. dan is het al half april en moet er nog vanalles gebeuren voor de eerste nk 20 april te pieterzijl in friesland.

de motor zou weer eens wat anders worden als een swift gti, het zou een cultus motor worden. maar de onderdelen zouden er niet optijd zijn... helaas! toen bedacht ik dat ik een keer gti motors ben wezen shoppen bij lielaleuter!Idea

die lagen netjes in het rek! dusja pak de voorste maar en compressie gemeten. dat zag er allemaal dik in orde uit!

nog 7 dagen tot de 1ste nk..

de auto kreeg een mooie laag verf , aangebracht door mijn pa. snel de motor inbouwen waar we de kleppendeksel ook een mooi blauw kleurtje van hadden gegeven. verf was nog nat maar hij ligt erin. de laatste week met t team de laatste dingen afgemaakt. problemen met de kabelboom konden verholpen worden.
klikje voor foto"s

vrijdag ochtend 10uur..

de auto stond klaar de laatste stickers werden geplakt, nog een snelle controle van alles gemaakt. bleek de dynamo niet bij te laden.. maar met het aansluiten van een los hangend draadje was ook dat verholpen. snel nog even wat test meters maken bij ons achter en op de vrachtwagen er mee! om half 3 vertrokken we op naar de grote polders van friesland!

om 7uur in de avond waren we eindelijk op de nk, meteen door na de keuring. alles was ok vertelde ze me. vroeg slapen in de caravan want de kou buiten was niet om van te genieten.

de volgende ochtend ging het dan gebeurden, voor de 1ste manche kreeg ik nog de tip van mn pa: doe rustig aan , geen gekke dingen en wen aan de nieuwe auto.

ik moest vanaf de 3de startrij komen , rustig de eerste ronde door. k kreeg meteen een goed gevoel en zo eindigde k op een 9de plek.

2de manche verliep boven verwachting toen ik eindigde met een 2de plek. de motor hield zich super op de harde klei baan. en een heerlijk gevecht gehad op de baan met een andere jongen
beelden 2de manche!

3de manche vanaf een 2de startrij 6de geworden.
daarmee had ik genoeg punten verzameld om door te gaan naar de grote finale waar van de 28 junioren maar 15 mochten starten. ik moest op de 3de rij starten en ik zat er meteen goed bij , helaas werd ik in de 2de ronden lelijk over de kop geduwd en eindigde daar mijn 1ste nk wedstrijd.
beelden van finale!

draagarm krom, schokbreker door de midden. en wat plaat schade , maar het is uiteindelijk meegevallen. en we hebben het met zn alle goed naar ons zin gehad.

de 2de nk zal op 26 mei in holterhoek plaatsvinden , we gaan weer met goede moed
kijken of het daar wat beter zal gaan, en dat we wat meer puntjes kunnen meepakken voor het kampioenschap.

ik zal jullie proberen op de hoogte te houden over het verloop van het seizoen, enjoy!
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#2
Mooi verhaal Marc 39
Reply

#3
Ja mooi verhaaltje! En ondanks dat jullie er serieus tijd, geld en wellicht liefde instoppen. Blijf ik altijd een dubbel gevoel hebben als ik de laatste gti-tjes op de cross zie eindigen...

Maar goed bezig hoor!
Reply

#4
39

Mooi verhaal met foto's.

Ik vind 't wel puik om op zo'n autocross rond te lopen.
Je ziet veel technische oplossingen Idea.
Heb er ook wel een raar gevoel bij al die Suzuki's die zo aan hun einde komen.
Maar misschien wordt zo ook wel over de raceauto's van Jan en Remco gedacht Puzzled.

Succes met het crossen Marc.

Ave Walter
Reply

#5
(01-05-2013, 08:40)Walter Wrote: ...
Heb er ook wel een raar gevoel bij al die Suzuki's die zo aan hun einde komen.
Maar misschien wordt zo ook wel over de raceauto's van Jan en Remco gedacht Puzzled.
...

Of over showauto's 34
Reply

#6
(01-05-2013, 13:48)Pauluzz Wrote: Of over showauto's 34

Tja Paul, jij had wel een dikke bling bling auto 43.
Reply

#7
de meeste auto"s worden juist gered door de cross, vaak gebruiken we swiftjes die afgekeurd zijn door roest en dergelijken. die bouwen we om tot een crossauto en zo gaan ze soms nog jaren mee.. en tja soms zit een ongeluk in een klein hoekje! maar bedankt voor de positieve reactie´s39
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#8
vrijdag langsgeweest bij lielaleuter, weer wat onderdelen rijker Biggrin

en we zijn nu weer druk bezig met de andere auto´s, want donderdag is de jaarlijkse hemelvaartsdag cross in woudrichem waar ik en mijn broertje weer van de partij zijn.

de nk auto staat nu even in de hoek want die hoeft 26 mei pas weer aan de bak.
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#9
hemelvaartsdag zit er weer op! leuke dag gehad , maar wat was het zwaar voor de swiftjes.. we kregen een loodzware zandbaan waar we ons op mochten uitleven.

de manche´s verliepen goed ondanks dat ik een keer vroegtijdig de baan moest verlaten omdat de stroom op was... dynamo kapot stupid.

in de finale moest ik vanaf de laatste startrij beginnen door het uitvallen in een van de manches. na 1 ronde kwam ik toch alweer als 8de door met in het zicht de achterkant van mijn broertje´s mk1.

nadat ik de hele finale alles op alles heb gezet om er voorbij te komen, wat vrij lastig is met het slechte zicht door al het opvliegende zand. verscheen het bordje van de laatste ronde. het werd uiteindelijk toch nog erg spannend wat in de bocht na de jurywagen ging een andere deelnemer over de kop waardoor ik en mijn broertje moesten uitwijken. mijn broertje koos ervoor om er buiten omheen te gaan maar ik zag een gaatje aan de binnenkant waardoor ik de laatste meters kon goed maken. zij aan zij over het rechtse stuk en samen de bocht in, maar uiteindelijk kwam ik als eerste over de finish met op mijn achterbumper mijn kleine broertje!

zo hebben we toch weer een mooi dagje cross gehad met een mooie strijd in de finale ,en ja dat leverde mooie plaatjes op! 39

[Image: 943081_371922462912754_753869791_n.jpg]

[Image: 922474_371591362945864_1595555456_o.jpg]

[Image: 919213_371592572945743_1528743684_o.jpg]

[Image: 966171_371592779612389_1844046584_o.jpg]

de beslissende inhaal-actie
[Image: 920463_371592952945705_1537656402_o.jpg]

nu is het tijd om de nk auto maar weer tevoorschijn te halen, die nog wat uitgedeukt en nagekeken moet worden na mn koprol in pieterzijl. dus 26 mei gaan we er weer met goede moet tegenaan op het nederlands kampioenschap!
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#10
Leuk verhaaltje weer en mooie foto's. Best wel vet volgens mij om een beetje door dat zand te ploeteren.
Reply

#11
gisteren even bij soefzoekie (kevin) geweest. weer wat nieuw speelgoed uitgezocht!

[Image: 922446_160816440759335_1969602990_o.jpg]

deze gaat voorlopig nog niet de cross in 39 .

en wie kom je daar tegen.. robin_swiftsensation , altijd leuk om mede-forumers te ontmoeten.
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#12
De witte was beter dan de blauwe?
Reply

#13
ja bijna geen roest en de motors waren gelijk
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#14
Bij kevin haal je zeker ook de cultus vandaan.
Reply

#15
nee bas
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#16
deze week begonnen met het uitdeuken en klaarmaken van de nk swiffert ,maar helaas!

het weer heeft zo tegen gezeten dat vandaag door de organisatie besloten is de wedstrijd af te lassen omdat het rennerskwartier onbegaanbaar is geworden Thumbsdown

de organisatie:

2e wedstrijd = AFGELAST
Eurol/VEKA NK Autocross 2013

Beste deelnemers, officials en andere autocrossliefhebbers,

Tot onze spijt is vandaag het besluit genomen om de Eurol/VEKA NK Autocross op zondag 26 mei a.s. in Holterhoek NIET door te laten gaan. In goed overleg met onze medeorganisator de Kottense Auto Cross Club is deze beslissing genomen. De terreinomstandigheden zijn door de vele regenval zo slecht dat een goed en vlot verloop van het evenement niet mogelijk is. En de vooruitzichten voor het weer van de komende dagen werken ook niet echt mee.

Doordat de wedstrijd in Holterhoek niet doorgaat zullen we gebruik gaan maken van de reservedatum. Informatie hierover ontvangen jullie zo spoedig mogelijk.

Wij vertrouwen erop jullie hiermee voorlopig voldoende op de hoogte te hebben gesteld.


Met vriendelijke groet,
Namens de SONAK en KACC
Arnoldina Heeres

helaas pindakaas! , met de hoop op beter weer kijk k al met volle moed uit naar volgend weekend. dan zal de eerste van 2 geplande ´weekendcrossen´ plaatsvinden dus kunnen we weer lekker 2 dagen gaan crossen!
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#17
kwam nog n paar leuke foto´s van woudrichem tegen:

[Image: 935365_162569473917365_1527730835_n.jpg]

[Image: 931410_162569503917362_871668787_n.jpg]

[Image: 935636_162569580584021_713137448_n.jpg]

Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#18
update:

zo het weekend zit er weer op! autocross kerkdriel weer voorbij helaas..
waren 2 spectaculaire en vooral gezellige dagen!

vooraf:

alvast mijn excuus dat er geen foto´s zijn , k krijg ze nietmeer gevonden tussen alle foto´s op mijn pc 34

bij het keuren in woudrichem kwamen de keurmeesters , nadat ik al een seizoen met precies dezelfde auto heb gereden, tot de conclusie dat mijn afscherming van de grotere en daarom naar achtere gebouwde radiateur niet voldoende was. deze dient van metaal te zijn en mag niet meer dan 5cm afwijken van de caressorie. dit was in mijn geval iets meer.

we hebben deze crossauto vorig jaar 2de hands gekocht ,en de jongens die deze auto gebouwd hadden niet naar gewicht of netheid gekeken dus het liet ook wel wat te wensen over.

aangezien mijn examens er weer opzitten en ik voorlopig tijd genoeg heb ben ik op maandag maar eens begonnen met alles er uit te slopen.

nu alles achterin toch leeg was meteen de achterschermen zo goed mogelijk uitgedeukt, k kon er nu toch lekker goed bij

de afscherming bleek van roestvrij staal te zijn dat verdacht veel op aluminium leek en t "rekje" waar de radiateur in zat bevestigd was ook niet bepaald erg licht.

uiteindelijk met behulp van een paar stukken lichte hoeklijn, een stevig plekje voor de radiateur gecreëerd. de koelkappen met de vennen aan mekaar gelast en iets aangepast waardoor het gebruik van het zware ´rekje´ overbodig was.. dus weer n paar kilo´tjes weg Smile

daarna een nieuwe plaat aluminium gepakt en daar een paar mooie stukken uit gehaalt voor de afscherming en uiteindelijk zat alles er netjes in en was de swiffert weer klaar om te gaan.

t weekend:

tja wat een weekend was het er is teveel gebeurt om op te noemen, de nieuwe baan was in het begin nog erg los waardoor er veel gaten in de baan ontstonden en veel stof deed opwaaien , dit samen zorgde voor de meest aparte tafarelen. auto´s die zich opstapelde , rollende , op 2 wielen door de bocht, en rondspringende auto´s

[Image: 971325_370723896362691_569548751_n.jpg]

[Image: 05.jpg]

de uitslagen van de 2dagen zijn mij niet helemaal bij gebleven Tongue
maja we hebben de foto´s nog!

[Image: 1521_166764893497823_1945990589_n.jpg]

[Image: 945840_166764613497851_1636181614_n.jpg]

[Image: ACC%2520GEFFEN%25202%2520Juni%25202013%2...520343.JPG]

[Image: ACC%2520GEFFEN%25202%2520Juni%25202013%2...520521.JPG]
Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#19
net de swiftjes op de foto gezet in de wei 39

[Image: Foto-LETA4HJJ.jpg]

[Image: Foto-8CYACYA3.jpg]

[Image: Foto-3MVMFIXG.jpg]

[Image: Foto-YRGQL8P4.jpg]

[Image: Foto-HTLOZE3M.jpg]

Racing isn´t just a hobby or a sport, it´s a way of life!
[Image: BMjPsdRCUAAzTEB.jpg:large]
Reply

#20
Maak je die rolkooi zelf voor die dingen?

Vind het wel gaaf, maar toch ook weer zonde. Maarja als jullie ze niet namen stonden ze waarschijnlijk op de sloop..
Suzuki Swift Mk1 Automaat (bordeaux rood)
Suzuki Swift Mk1 GXI (Circuit bak) (bordeaux rood)
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.