Simpele set up
#1
Hoi suzukirijders!

Ik heb een vraag over de audio. Ik heb sinds een week of 3 een swiftje 1.0. Zelf een kenwood radio 4x50w gekocht (4044UA) en er lagen al 2 speakers in de kofferbak, zie hieronder:


Ultra-drive uds 2/16bg
2-weg luidsprekers met rooster
Vermogen: 160W Max./ 50W RMS
Impedantie: 4ohm
Diameter/diepte: 145mm / 53mm
Freq.bereik 95Hz-21kHz
Gevoeligheid: 92dB/W/m
Afmeting: 16,5cm
Prijs: € 35,95

Nu klinkt het bij wat hoger volume niet zo best. Daarnaast wil ik ook de front speakers vervangen voor betere en misschien op termijn een subwoofer. Wat kan ik het beste doen?een 4ch versterker van 800watt kopen? Ik heb absoluut geen hoge eisen maar wil wel degelijk geluid. Ik weet dat audio erg uur kan zijn maar wil het niet helemaal gek maken.

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes Sem
Reply

#2
Tsja, moeilijk te zeggen... Ik kocht mijn audio in mijn beginjaren van autorijden gewoon op Marktplaats.
En degelijk geluid is voor iedereen natuurlijk anders.

Es Aa Drie Één Nul
Reply

#3
Misschien moet ik het anders zeggen. Als ik hoger volume wil met meer kwaliteit, helpt het dan om er een versterker tussen te zetten en wat is handig? 2 of 4 kanaals, hoeveel watt ongeveer?
Reply

#4
Tsja, het zijn Caliber speakers... die zijn niet echt goed zeg maar.
Ik zou gaan voor een 4ch versterker als je ook een sub wilt aansluiten dan kun je de 3e en 4e kanaal bruggen voor je subwoofer en kanaal 1 en 2 gebruiken voor je kofferbakspeakers (die ik zou gaan vervangen)

Ik draai zelf in mn Seat met een goedkope climax 4ch 1000w versterker (wat nooit geen 1000w is) en heb aftermarket 85w composet van Gladen en een 300w/1200w subwoofer van JBL en dat klinkt goed.
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#5
Hey bedankt!

Is het ook nuttig om de originele frontspeakers te vervangen of op een versterker aan te sluiten? Composet zie ik niet echt zitten met het inbouwen in de deuren...

Kan je zonder sub een 2 kanaals versterkee gebruiken van tenminste 320watt max?
Reply

#6
Heb je een zwart interieur? Zo ja, dan kun je:
-deurbakken van een peugeot 106 op de sloop te halen
-de frontspeakers uit je dashboard weg te halen
-13 cm composet verwerken in de deurbakken van de 106
-4x6 inch ovaaltjes verwerken op de originele plaatjes naast de hoedenplank
-een fatsoenlijke radio inbouwen

en dan heb je geen versterker of subwoofer nodig en heb je zeer low budget toch een aardig geluid in je auto waarbij de verschillende componenten netjes weggewerkt zijn Smile
Reply

#7
Is dit misschien wat?

http://link.marktplaats.nl/667256348
Reply

#8
met 1 kapotte kanaal?
zonde geld
Es Aa Drie Één Nul
Reply

#9
Owja had ik nog niet gezien...

http://link.marktplaats.nl/665085062

Dit betreft volgens mij een composet. Kunnen die tweeweg gewoon in de hoedenplank? 2 tweets bij de a-stijlen?

Gr sem en alvast bedankt *D
Reply

#10
Waarom een versterker op 2 speakers in je hoedenplank? Als je normale 16,5 cm's in je hoedenplank hangt heb je niet eens een versterker nodig daarvoor. En dan voorin niks geen speakers naast die tweeters? Klinkt voor geen meter.

Er zijn naar mijn mening 2 goede opties voor jouw geval:
-De eerste is die ik in post nummer 6 al aangaf.
-De 2de (en ietsje duurder bij nieuw aanschaf) is het plaatsen van een 16,5 cm composet in de deuren met een versterker erop.

Aangezien jij zelf geen lompe speakerbakken aan je deuren wil hangen of in je panelen wilt zagen valt de composet eigenlijk alweer af. Blijft de eerste optie over (is een erg nette oplossing waarvan je foto's kunt vinden hier op het forum).

Alleen wat schel getoeter tegen ja achterste haarkruin aan vanuit die hoedenplank heb je niks aan.
Reply

#11
Oke oke. Ik zal me eens focussen op jou mening. Ik heb nu alleen al een hoedenplank met 2 speakers erin. Jij zegt eigenlijk, haal die weg wat ik zonde zou vinden. + dan houd ik 2 gaten over. Ik zal eens foto's zoeken van mensen die dat hebben gedaan. Kunnen die deurbakken van een 106 zo overgezet worden en daar moeten dan 13cm gaten in.

Is het niet mogelijk ipv 4"x6" ovaaltjes 16.5mm speakers in de kofferbak te leggen?

Groetjes Sem
Reply

#12
Aah oke, sorry overheen gelezen. Dan blijft de volgende nette manier over:

Een paar betere 16,5cm 2-weg speakers in je hoedenplank dan aangezien die gaten er al zitten

En inderdaad peugeot 106 deurbakken erin zetten (past netjes). De voorziening voor 13 cm speakers zit daar al in, dus simpelweg een 13 cm composet daarin schroeven en alles gewoon op je radio laten spelen.

[Image: 279392_36_full.jpg]

Dus ff rekening ermee houden dat je geen speakers gaat kopen die vragen naar rms vermogens van boven de 50 watt ongeveer. De goedkopere composetjes kunnen normaal gezien gewoon op een radio aangesloten worden zonder problemen.

ik hoor wel of je dat wat vind Smile
Reply

#13
Oke maar ik las ergens dat een radio waar staat 4x50w eigenlijk maar 18watt rms levert. Heeft het alles dan wel zin?

Heb je nog suggesties voor 16,5mm? Pioneer of jbl is goed dacht ik en dan 40-50w rms en 120-160max?

Voorin hetzelfde?
Reply

#14
Dat klopt helemaal. De rms vermogens van autoradio's liggen normaal gezien niet boven de 20 watt rms. Een vriend van mij had echter ook dezelfde wensen als jij (toevallig voor een peugeot 106) en bij de car-audioshop in het dorp hier hebben we ons toen voor laten lichten en een licht composetje van 13 cm in de deuren en lichte 6x9 inch speakers in de hoedenplank gefrommeld. Dat klonk voor de prijs zeer goed! Beide setjes waren van het merk Dragster geloof ik.

Met 40-50w rms zit je prima. Bij pioneer is mijn persoonlijke mening dat ze behoorlijk schel klinken (de goedkopere setjes). Dit kun je ook zien aan de frequentieratings die gewoon ver boven de grens van het menselijk gehoor uit gaan.

Vervolgens zou je wat kunnen doen aan demping van je hoedenplank. Wij hadden toen een houten plaat onder de hoedenplank gemaakt en zwart geverfd. Die voorkwam dat de hoedenplank als een malle ging mee resoneren en gaf wat stevigheid.
Reply

#15
Die kleine speakers gaan meestal over hun nek omdat ze niet zoveel lage tonen kunnen verwerken.
Je kan beter investeren in een fatsoenlijke radio waar je netjes de bass kan filteren voor je speakers en dan een woofertje erbij voor wat oempf Wink
En je niet blindstaren op piek watt maar RMS.
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#16
Uiteraard heb je helemaal gelijk in, maar hij wil het low budget houden. Een simpel woofertje erbij met versterker en kabelsetje zit je voor het goedkoopste toch alweer op 150 euro extra.
Reply

#17
(16-04-2013, 17:47)robin_swiftsensation Wrote: Uiteraard heb je helemaal gelijk in, maar hij wil het low budget houden. Een simpel woofertje erbij met versterker en kabelsetje zit je voor het goedkoopste toch alweer op 150 euro extra.

Oke oke,

Ik weet dat er een presub aansluitin zit op de radio, is het misshien een idee om een 100-150watt subje te kopen? Ik weet niet exact wat dat voor effect heeft maar volgens mij kun je best veel instellen met de radio.

Maar als ik bijvoorbeeld een versterker aanslui op de 4 boxxen die er nu in zitten, gaat het toch beter klinken omdat hij gewoon constant zijn rma vermogen krijgt of zie ik dit fout?
Reply

#18
Pluk een actieve Pioneer subwoofer van marktplaats (Rond de 50-75 eur). Deze dingen
geven nog best een lekkere bass.

http://link.marktplaats.nl/667416478

http://link.marktplaats.nl/667488573 (Nieuwer model)

En koop 4 niet al te zware speakers voor direct op je radio. 2 achterin + 2 voorin rond de 18-25 watt rms.
Na wat afstellen (Filteren van lage tonen, mits je huidige radio dit toelaat) heb nog een redelijk leuk geluidje voor niet al teveel geld.
Reply

#19
Of doe het gewoon in 1x goed, en koop een passiefe subwoofer met een bijpassende versterker.. je moet daar echt mazzel mee hebben op marktplaats, ik heb 2 pioneer woofers van 400w rms/800w max voor een 10tje en 40 euro, en een 1200w max versterker/800w rms @1 ohm (gebrugd) voor 15 euro! (goed, daarvan was de line in afgebroken, nieuw blokje op gesoldeerd en je ziet er niks meer van Smile

Je moet gewoon heel veel geduld hebben, komt vanzelf iets moois op je pad Smile
Reply

#20
Ik heb een poosje geleden toch een gratis versterkertje van het beste merk op de markt gehaald! Een caliber puke

Toch wil ik proberen om mijn achterboxxen te versterken. Ook heb ik de 2 frontspeakertjes vervangen omdat deze bij laag volume al kraaktenThumbsdown wat nu is opgelost. De nieuwe 10cm speakertjes waren wel iets dieper waardoor die aan de passagierskant maar voor de helft kon worden vastgeschroefd. Er zit een soort ijzeren steun achter waar die tegenaan komt. Kan ik deze gewoon afslijpen? Leek me in eerste instantie niet zo'n goed idee.

Verder heb ik een massapunt voor de versterker gezocht. Eerst had ik hem op mijn schokdemper bout maar dat ging niet helemaal goed waardoor de radio zekering het begaf (die onder je stuur dan). Dus daarom even een nieuw massapunt gezocht en nu zit hij hier:

[Image: foto11m.jpg]

Dat is volgens mij de carroserie bij het tankklepje achter de gordel in ieder geval. Is dit wel een goed massapunt?

groetjes Sem 39
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.