Standaard speakers Baleno (wagon)
#1
Sinds gisteren heb ik een radio ingebouwd. Nu vielen mij een aantal dingen op:

1. Achter zitten geen speakers (heb hier gelezen dat dat vaker standaard is).
2. Linkerspeaker is de tweeter waarschijnlijk kapot (lagere SPL, speaker klinkt als een doffe megafoon)

Nu zijn dat geen constateringen waar je een topic voor opent, maar puntje drie had ik een vraag over:

3. Er zit totaal geen bas in de speakers.

Nu heeft deze radio een keuzemenu voor 2 apart aangesloten subwoofers en een HPF maar in de instellingen staan zowel de HPF uit alsmede de extra subwoofers. Hij zou dus gewoon laag door moeten sturen. Als ik echter drum 'n' bass of andere muziek draai met een beetje ballen hoor ik onder ongeveer 150 tot 200 Hz helemaal niks. Dus ook geen baslijntjes, geen basdrum. Is dit normaal bij de standaard speakers? Zijn die echt zo slecht of zijn ze allebei gewoon genokt?

Er zit overigens geen rammel of vervorming in het geluid. De rechterspeaker heeft dus een bereik van tussen de 200 Hz en 15kHz en de linker ergens tussen de 200 Hz en 1,5 kHz (die moet dus sowieso vervangen dus).

Auto is een Baleno Wagon uit '97 verder vol met opties (AC, alles electrisch etc).
Reply

#2
Gewoon je standaard speakers vervangen door een setje fatsoenlijke. Standaardmaat is 13 cm bij de Baleno, maar 16,5 cm past ook,na wat aanpassingen. Let wel op de inbouwdiepte, die heb je niet zo heel veel. Maar je hebt wel genoeg ruimte achter de deurpanelen om speakerringen te plaatsen.

Wil je een beetje fatsoenlijke kickbass dan is 16,5 cm meestal de beste keus.
Reply

#3
Thnx, ik ga op speurtocht. Ik zag onder de afdekplaatjes van de achterspeakers stekkertjes zitten, grijs op licht, groen op rechts volgens mij. T-vormige stekkers, klopt dat dat speakerkabels zijn?

Deurpaneel moet in zijn geheel eraf zeker? Als ik het goed begrijp is dat een kwestie van twee schroeven bij de deuropening (bij slot), afdekplaatje van achteruitkijkspiegel en dan lostrekken..? Ik heb geen raamzwengel, alles elektrisch.
Reply

#4
onder het hengsel waar je aan trekt zit ook nog een schroef.
verder zit hij onder met plastic doppen vast, met beleid lostrekken.
paneel eenmaal los kun je de deurhendel er door halen, stekkers los.


beetje fatsoenlijke speaker moet op minder diep ingebouwd worden, dus houten speker ring of zoals ik dat heb: 1cm dikke ringen van pvc buisje afzagen en met langere schroeven monteren.
want anders: komt je raam er tegen aan als je deze helemaal naar beneden wil doen

achter moeten er houders zitten voor geloof 13cm speakers.

deze wil ik binnenkort zien te vervangen door 9x6 speakers...hiervoor moet ik zelf een passend stukkie houd maken met beugeltjes...dan past het hopelijk net.
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#5
De voorste speakers waren uiteindelijk toch beter dan eerste instantie leken (niet qua laag maar wel qua hoog - de linker doet gewoon weer mee). Die laat ik dus zo.

Achter heb ik speakers ingebouwd die ik nog nieuw in doos had liggen. Wel 13cm maar (dus ook niet veel respons onder 100Hz), maar gratis komt me nu wel goed uit na de schade en verhuizing et cetera.

Ik heb van 10mm dik mdf per kant een plaatje van 155mm vierkant en een plaatje van 155mm x 65mm een speakerhouder gemaakt. Ik vond namelijk twee M6-schroefgaten in de zijkant. Ik heb dus 2 gaten geboord in het kleine plaatje, in het vierkante plaatje een cirkel van 13cm en vier gaatjes voor de speakerschroeven. Vierkante plaatje op de werkbank, aan de zijkant het kleine plaatje gelijmd, na droogtijd de speaker erin en het hele gedoe vastgezet met 2xM6 van 20mm. Zit perfect en trillingvrij.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.