subkist
#1
hallo,

ik heb me laatst een nieuwe subkist gemaakt... nu verwacht ik een hoop reacties over het brekenen van inhoud en zo.... maar daar gaat het nu even niet over...

ik heb dus een kist gemaakt, maar heb het probleem dat al vrij snel de subs (2x 12 inch) beginnen te "klapperen"... iemand een idee? even ter informatie, het is een gesloten kist, met onder de versterker wel een open verbinding tussen de 2 subs....

[Image: 20121204_205731.jpg]

iemand een idee waar dit door komt? of moet ik toch een "open" kist ervan maken?
[Image: blaaaat.jpg]
Reply

#2
Weet je zeker dat het de woofers/kist is en niet het plaatwerk?
Hoe is de afstelling gedaan?
Heb je genoeg vermogen op de woofers staan?
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#3
plaatwerk licht het niet aan.... tis net alsof de SUBS het vermogen niet aankunnen... net alsof ze TE hard naar buiten worden geduwd en ingetrokken..... kan dit door een te laag vermogen van de subs of zo?
[Image: blaaaat.jpg]
Reply

#4
Doe effe wat specs van de woofers/versterkers? Dan kunnen de audioboeken er wat mee.

Reken dat te weinig vermogen op de woofers vaker problemen veroorzaakt dan teveel..
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#5
versterker:

Cougar 2.500W (2x500W)
filter ingesteld op alles afkappen boven 50HZ


subs:

- renkforce 12 inch
- 500W akoustisch
- 250W rms
- freq bereik 34-4000Hz

subs heb ik er dus 2 van... deze staan allebei op een aparte uitgang van de versterker
[Image: blaaaat.jpg]
Reply

#6
Ik weet niet hoe je de gain heb ingesteld op de versterker? Volgas word wat kritisch voor je woofers als ie 2x500W rms geeft, je woofers kunnen maar 250W rms aan.
Heb je verder al wat met de instellingen van de radio en de versterker gespeeld?

Bekabeling kan ook veel roet in het eten gooien, check alle kabels even en deed de RCA kabel (tulp) het hiervoor wel gewoon goed? En een flinke massa is een vereiste!

Heb je toevallig een Pioneer radio? Daarvan overlijd het massaspoor nog wel eens, geeft ook deze klacht.

Versterker kan ook beschadigd/kapot zijn, kan dit probleem ook veroorzaken.
Gang is alles, remmen is angst.
Reply

#7
woofers kunnen gewoon 2 keer het vermogen hebben hoor.. Wink
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#8
Uit die versterker komt geen 500Watt RMS hoor, maar er is 95 Watt RMS opgegeven:
http://www.kijkshop.nl/product/126031/co...ter-c5002/

Om eerlijk te zijn, vermoed ik dat je blij mag zijn 75Watt RMS per kanaal. Je subwoofer verbruikt / vraagt 250Watt RMS waardoor er vervorming / clipping optreedt in het signaal wat je versterker uitstuurt. Dit zal het klapperen veroorzaken wat jij omschrijft.
Je kist heeft overigens ook aardig wat liters zo te zien, wat de controle van je subwoofers kan verminderen.
Om deze subwoofers in beweging te krijgen heb je een flinke twee kanaals versterker nodig. Een betere oplossing zonder grote extra investering zou zijn een nieuwe kleinere kist maken voor 1 subwoofer en je versterker te bruggen (+ van het ene kanaal en - van het andere) zodat je vermogen ongeveer verdubbelt.
Dan kom je om zo'n 180 a 200 Watt RMS uit voor je subwoofer en daarmee kan hij redelijk goed spelen.

Je subwoofer moet je alles beneden de 80hz laten spelen. Dan pakt ie net wat meer mee en wordt je bass beter.
Reply

#9
hmmm.... ik wil niet kleiner gaan qua kist.... deze heeft me net een hoop moeite gekost zo te krijgen... dus sterkere versterker dan?!

op diegene met dat over die pioneer... jah, het is een pioneer, maar dan wel een week oud dus lijkt me niet dat ie nu al dood is..... en die vorige (sony xplod) deed dat ook...
[Image: blaaaat.jpg]
Reply

#10
Oplossing is simpel dan, versterker met meer vermogen aanschaffen.
Gang is alles, remmen is angst.
Reply

#11
Ga dan op zoek naar een 2 x 200 tot 2 x 275 watt rms versterker. Hou wel rekening met je voedingskabels, die waarschijnlijk dikker moeten zijn, 25mm2 ongeveer.
Reply

#12
Wat zowiezo zeer verstandig is om te doen is een plank tussen je 2 woofers zetten, en die luchtdicht te maken. Dat was voor mij de oplossing

Woofers zijn nooit altijd even sterk, oftewel, de ene bouwt meer druk op dan de ander, en vraagt ook meer lucht dan de ander, wat bij mij resulteerde in geklapper van de sub. een magneet hoeft maar een paar mm van de andere magneet af te wijken en je hebt al verschil.

Als je dat hebt gedaan gewoon 1 subwoofer op je versterker aansluiten en in tussentijd een zwaardere versterker uitzoeken, liefst 1 die op 1 ohm kan spelen, dan kan je ze allebij op t zelfde kanaal aansluiten, klinkt het mooiste gezien ze dan hetzelfde versterkere audio spoor krijgen, want ook voor je versterker geldt, niet iedere output klinkt hetzelfde.

Als je dan toch bezig bent met de planken in je kist aan t maken, bereken dan even op www.12vhifi.nl je inhoud van je kist.

Trouwens, over kisten bouwen etc heeft iedereen altijd superveel over te zeggen, maar er zijn eigenlijk maar 3 benodigdheden:

min. 18mm MDF
om de 15cm een schroef
Tussen iedere kier montagekit, dat maakt hem goed luchtdicht.

Als je blijkt dat je kist te weinig liters heeft kan je er altijd afzuigkap filter in doen, dat witte spul.. kost nog geen 10 euro op de markt voor je hele kist. Met dat spul denkt je woofer dan je kist 1,2x zo groot is als ie werkelijk is, zo heb ik mijn kist moeten maken, vanwege de achterwiel aandrijving is mn kofferbak slechts 25cm hoog.. Smile

Reply

#13
Wat ook verstandig is is de datum van de laatste post checken voordat je een reply geeft Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#14
(20-04-2013, 19:57)The Force Wrote: Wat ook verstandig is is de datum van de laatste post checken voordat je een reply geeft Wink

Ehm.. ja.. *facepalm*
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.